2016-06-08, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiocci
Kunskapen fanns nog via anhöriga men hur hjälpa en människa som förnekar hot och våld? Skam är inte relevant men en jävla sorg..
Kunskapen om vilken typ han var fanns tydligt.
Att en kvinna blir hotad så hon drar tillbaka anmälan är inte heller ovanligt så jo
SKAM är helt rätt ord.
Citera
2016-06-08, 08:51
Bannlyst
Måste bara citera dem som tycker synd om kvinnan.

(FB) Tjejer, är det inte attraktivt med killar som kan slåss?

Hon har valt en stark man för att använda honom för att förtrycka andra män, via våld, genom sin styrka för att hon ska känna sig trygg. Kan inte säga nåt annat än att det är tragiskt men samtidigt rätt åt henne. Välj en schysst och stabil man, inte en idiot.
Citera
2016-06-08, 08:53
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKamrat
Jaha det här var ju föga förvånande.. Han släpptes från psyk precis innan årsskiftet. Snubben levde på steroider, kokain och våld så det var väll bara en tidsfråga innan det här skulle hända med tanke på hans psyke. Tråkigt, för han var ju faktiskttrevlig, bjöd alltid friskt på näsa om man stötte på han ute på klubbarna.

Min fetning

Härligt!

Urtypen för jysst kille... Finns några som inte håller med dig...
Citera
2016-06-08, 08:53
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

"bra manliga släktingar som kunnat vägleda .... "

Mmm .. låter inte svensk nej ...

Skrämmande nog ger ju dock inlägget uttryck för samma syn som denna GM tycks ha -- kvinnor är ägodelar, likt husdjur, som står under mannens makt, fostran och skydd ... och däremot också är utelämnade åt hans vilja ...

Något måste ju skydda oss, oavsett kön, från naturens grymheter. Om det inte är samhället i form av rättsväsende så är väl "manliga släktingar" bättre än ingenting, hur mycket det än strider mot vår önskan om hur det egentligen borde vara? Ett knä genom pannbenet gör lika stor skada 2016 som på medeltiden.
Citera
2016-06-08, 09:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Eftersom BO inte kunde ta med sin hund till skyddat boende tackade hon nej - så läste jag någonstans igår. Verkar inte finnas mycket vakt i den hunden?
Det är nog absolut inga större problem att göra sig iväg med en hund med vakt i för en person som är så pass aggressiv och våldsam som GM är.
Att en hund vaktar är helt skilt från att den vet hur den skall agera vid en attack - och när attacken blir så våldsam som denna har varit (och dessutom från en person hunden känner) så krävs det både rätt egenskaper och träning för att hunden skall agera "rätt".
Det är inte så att hundar - oavsett ras - föds till bra attack/skyddshundar - utan det ligger träning, kunskap och att hunden lärt sig hantera situationen.
En hund är inte heller tillräckligt för att stopp en attackerande våldsam person med GM:s egenskaper -- den hade kunnat hejda, men inte stoppa honom.
Citera
2016-06-08, 09:03
Medlem
Jag kan bara inte förstå hur hon kan ha velat ha med honom att göra alls.

På bilden på Aftonbladet ser hon vacker och normal ut, och det står att hon hade jobb och släktingar.

På bild på Facebook ser han fullständigt störd och äcklig ut, psykopattatuerad och steroidpumpad. Kan en vanlig tjej verkligen attraheras av en sån vidrig typ? Eller är bilderna på henne gamla och hon hade börjat droga och gått ner sig när hon träffade honom?

Jag är kvinna själv men jag kan bara inte fatta hur man överhuvudtaget kan vilja växla ett par ord med en sådan man (om han mot förmodan kan prata), än mindre inleda någon sorts relation?

Jag vill inte egentligen skuldbelägga det stackars offret, men det hela är bara för obegripligt.
Citera
2016-06-08, 09:05
Medlem
Kan vi inte sätta den här idioten i ett dubbelrum med ansiktsbitaren?

Dom har ju mycket gemensamt, då kan dom ha ett rum med en tv, en radio, en tandborste, en säng osv gemensamt också.

På ett par dagar har vi ett pucko mindre i världen, och en som sitter på livstid....
Citera
2016-06-08, 09:05
Medlem
tittletattles avatar
Vi saknar en svensk Dexter som plockar dessa killar.
Citera
2016-06-08, 09:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Något måste ju skydda oss, oavsett kön, från naturens grymheter. Om det inte är samhället i form av rättsväsende så är väl "manliga släktingar" bättre än ingenting, hur mycket det än strider mot vår önskan om hur det egentligen borde vara? Ett knä genom pannbenet gör lika stor skada 2016 som på medeltiden.
Nej - att ha synsättet att kvinnor skall vara underställda män är samma synsätt oavsett som män som ger sig på kvinnor har. Att resonera i dessa termer (där kvinnor reduceras till ägodelar) är inte att motverka våld mot kvinnor - utan mer ett resonemang om vilken män som äger rätten över kvinnan och vilken man hon skall vara underställd.

Att skydda varandra kan människor göra på olika vis - och med olika strategier - och där är nog faktiskt de organisationer som byggts upp och drivs av kvinnor bättre än både samhället i övrigt och släktingar.
Citera
Medlem
Finns fup?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
[/b]

Min fetning

Härligt!

Urtypen för jysst kille... Finns några som inte håller med dig...

Varför skulle han inte kunnat vara trevlig? Är inte poängen med psykopati att man ska vara en inställsam jävla blodigel?
Citera
2016-06-08, 09:07
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Rättsexperten och tidigare överåklagaren Sven-Erik Alhem kommenterar händelseförloppet i fallet som "oroväckande" och anser att JO eller Åklagarmyndighetens interna utredare borde titta på vad som skett.

Att grov kvinnofridskränkning skulle vara ett målsägandemål avfärdar han rakt av.
– Nej, det är ett allmänt åtalsbrott som åklagare är skyldig att hantera.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22959811.ab

Att det är ett allmänt åtalsbrott vet ju alla, det var ju stort ljud i pressen då lagändringen kom.....jag tror på 80-talet redan? Anledningen var just att allt för många kvinnor tog tillbaks sina anmälningar.
Men sedan så kommer den praktiska biten, om målsägande inte på något sätt vill medverka så kvarstår faktumet att polisen ofta inte har något att gå på.
Det är därför som jag brukade ordalydelsen att hon inte ville "medverka" eftersom hon inte kan "återta" en anmälan.
Man får "vända på slanten", om man hade hållit gärningsmannen inlåst samtidigt som kvinnan inte på något sätt ville medverka, med dagens lagstiftning så hade antagligen grisens advokat gjort stor sak av det hela.

Men jag hoppas att mannens frigivande blir föremål för en utredning, jag verkligen hoppas på det. För vem vet, kanske det fanns så mycket bevisning att man ändå kunde ha gjort sak av det hela trots att målsägande inte ville medverka?

För risken är ju att gärningsmannen slentrianmässigt frigavs då kvinnan inte ville medverka, och i sådana fall så är det ju helt emot lagstiftarens intention.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in