2016-06-07, 14:02
Medlem

Jag kan se i princip allt med min mätutrustning, ner till varje enskild hundradel över hela mätsvepet, varvtal, G-kraft, hastighet, sträcka, tid och en jäkla massa andra värden, bara att välja vad man vill mäta och över hur stort område. Så jag kan se exakt hur mycket en växling påverkar en rad olika faktorer, eller hjulspinn. Utrustningen ligger i klassen 3000 dollar och används i första hand professionellt
Citera
2016-06-07, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Jag kan se i princip allt med min mätutrustning, ner till varje enskild hundradel över hela mätsvepet, varvtal, G-kraft, hastighet, sträcka, tid och en jäkla massa andra värden, bara att välja vad man vill mäta och över hur stort område. Så jag kan se exakt hur mycket en växling påverkar en rad olika faktorer, eller hjulspinn. Utrustningen ligger i klassen 3000 dollar och används i första hand professionellt

Ok förstår. Sån som används vid riktiga fordonstester då. Hur långt snabbt har du lyckats växla (eller mätt upp nån annan som växlat) med manuell låda vid acceleration? (tänkte att det kan ju va intressant att ha som referens)
Citera
2016-06-07, 14:22
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
När automatare blir bränslesnålare blir det väl skatt på manuella
Lär inte behövas. Vi är redan nära breake even. Fler o fler går även över till just automat vilket gör att dessa blir billigare. När de med snålbilar går över hamnar vi i ett naturligt tillstånd där manuellt blir tillval med en extra kostnad för köparen.
Citera
2016-06-07, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ok förstår. Sån som används vid riktiga fordonstester då. Hur långt snabbt har du lyckats växla (eller mätt upp nån annan som växlat) med manuell låda vid acceleration? (tänkte att det kan ju va intressant att ha som referens)

Har det inte i skallen nu, länge sen jag höll på med det och kan inte öppna dessa testfiler på min Mac just nu då jag inte har nåt Windows installerat på den just nu.

Men jag vill minnas att det är extremt svårt att få ner en manuell växling till kortare tid än 0,5 s, oftast tar det närmare 1 s för de allra flesta att från ettan klösa i tvåan. En polare var extrembrutal på detta och tangerade 0,3 s men det är det mycket ovanligt att nån klarar.

Ska se om jag kan rota fram några grafer på saken.

Har tänkt börja använda utrustningen igen.
Citera
2016-06-08, 20:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Jo förstår. Jag tänker ju dock som så att om man själv bryter mot lagar så borde man ju inte försvara dom lagarna, samt att polisen sätter dit folk som bryter mot dessa lagar. Vill man åka fast liksom?
Men som sagt - det är ju uppenbarligen ganska många som förespråkar en sak och gör på ett helt annat sätt...

Du måste skilja på lagstiftningens innehåll och i vilken omfattning man respekterar den. Hur många advokater och åklagare kör inte för fort ibland?

Diskussionerna i Trafik handlar dessutom ofta om att en del tomtar hittar på helt egna regler eller helt enkelt inte kan trafikreglerna. I det läget så fungerar Trafik precis likadant som Juridik...man berättar och förklarar hur det egentligen fungerar.

Citat:
Accelerationen 0-100 handlar ju till stor del om att få ner kraften i backen - utan att hjulen tappar fästet

Precis så är det. Det är också det som skiljer en äkta sportbil från en lyxkryssare. En Porsche är konstruerad för fart och för att få ner maximalt med motoreffekt i bakdäcken. I gengäld blir en Porsche inte lika bekväm som en Mercedes S600, den kommer alltid att bli mer stötig, känslig för ojämnheter i vägbanan, du har mer störande (?) ljud i en Porsche. Avsikten med det är att du skall känna att du kör en sportbil och inte en direktörslimousine.

En Mercedes S600 är aldrig optimerad för att kräma ur all effekt till bakdäcken. Den är konstruerad för att vara extremt tyst, för att kännas lika stadig som en tysk pansarvagn och för att vara otroligt bekväm.

Det handlar om två helt olika bilfilosofier. Det som förenar dom är att man kan idag göra direktörslimousinen nära på lika snabb som en Porsche om vi bara räknar acceleration rakt fram.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Manuell kan vara jäkligt skojigt det med, i rätt bil och situation, och om man själv är på det humöret. Och visst ger det mer kontroll på sitt sätt, men det är ta mig fan inte många ute på vägarna som verkligen har den kunskapen själva att kunna använda och utnyttja denna påstådda kontroll. Moderna automater skulle i många fall göra jobbet lika bra eller bättre än dessa skulle prestera med en manuell vid inspirerad körning.

Visst är det så. Manuell eller automat handlar ju inte alls bara om bekvämlighet, det finns i användningen av manuella lådor ett inslag av "att man bestämmer" över bilen...något som man ibland förlöjligar (jag har gjort det utan avsikt) men som man inte skall räkna bort.

Har man kört en riktigt potent V8 med en riktigt fin 6-växlad manuell låda och man smyger upp bakom en bil som kör i 70 på 90-väg...vad gör man då? Jo, är det bra sikt framåt, rak väg och inga "bonnakorsningar" framöver...då skapar man ett litet avstånd till bilen framför, sen lägger man i trean och vrålvarvar till man petar i fyran i 140. Sen släpper man av.

En sån omkörning med en potent bil på det sättet går otroligt fort och man befinner sig i "osäkert" land under väldigt kort tid. Det bästa är att det känns väldigt bra...

Så...manuell låda i rätt bil vid rätt tillfälle är helt perfekt.
Citera
2016-06-09, 13:11
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Jag kör manuellt, men enda anledningen är för att det är svårare att hitta en (begagnad) bil med automat.
Jag förstår inte svenskarnas konservativa hållning i detta, splitter nya och dyra bilar, och sedan manuell låda.
Så meninglöst att sitta och växla, i USA har alla automat, varför inte här? Mysterium.
De flesta nya bilar säljs till företag i Sverige. Och för att kunna säljas till under 7,5 basbelopp till tjänstebilsmaffian så blir det till att kompromissa på motorstyrka, växellåda och klädsel.
Citera
2016-06-10, 06:32
Medlem
Inviciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
När automatare blir bränslesnålare blir det väl skatt på manuella

ÄR inte automatare redan bränslesnålare? Tex. till nya Porsche 911 eller vilken de nu är skrev tidningen Allt om Bilar att den manuella versionen drack 0.5-1l mer än den automatiska PDK-växellådan.
Citera
2016-06-10, 08:12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Invicious
ÄR inte automatare redan bränslesnålare? Tex. till nya Porsche 911 eller vilken de nu är skrev tidningen Allt om Bilar att den manuella versionen drack 0.5-1l mer än den automatiska PDK-växellådan.
Vissa tillverkare hävdar att det är så, statistik och tester säger oftast annat även för dem. De allra flesta automater är även på pappret törstigare än manuella lådor. Marginellt i många fall, men trots allt törstigare.

Och jag har ju svårt att se att de nånsin skulle kunna bli snålare än manuella, det är svårt att slå en fast koppling mellan motor och slutväxel i effektivitet. Dessutom jobbas det ju även för att få ner förlusterna i manuella lådor.
Citera
2016-06-10, 14:13
Medlem
Sn0wdens avatar
Jag tittade på mina 2 bilars resp färddator och kunde konstatera att medelförbrukning är densamma på 144 hk manuell som på den med 170 hk automat.

Detta är givetvis helt ovetenskapligt kontrollerat.
Citera
2016-06-10, 14:26
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0wden
Jag tittade på mina 2 bilars resp färddator och kunde konstatera att medelförbrukning är densamma på 144 hk manuell som på den med 170 hk automat.

Detta är givetvis helt ovetenskapligt kontrollerat.

Det är ju det som är problemet med nästan all jämförande statistik i ämnet...den grundar sig på för litet statistiskt underlag.
Citera
2016-06-10, 14:33
Medlem
Sn0wdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är ju det som är problemet med nästan all jämförande statistik i ämnet...den grundar sig på för litet statistiskt underlag.

Det finns väl någon Tysk hemsida där vanligt folk kan rapportera in sina bränsleförbrukningar för att på så sätt bygga upp det statistiska underlaget.
Citera
2016-06-10, 14:37
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0wden
Det finns väl någon Tysk hemsida där vanligt folk kan rapportera in sina bränsleförbrukningar för att på så sätt bygga upp det statistiska underlaget.
Japp, www.spritmonitor.de , jämför exv. BMW:s 8-stegade automat, som på pappret är snålare än den manuella, och se hur det ligger till i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in