2013-07-12, 07:29
Medlem
FarbrorKjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Här vill jag nog protestera. Automater på äldre bilar är driftsäkrare än manuella lådor. Större risk att drabbas av ras och dyra reparationer således om du envisas med att flytta kugghjulen för hand.
Här vill jag nog flika in en motsatt mening, baserad på mer 20 års erfarenhet av hantering
av, mer eller mindre, skrotfärdiga bilar.
Gamla automatlådor är riktig öken.
Tre automatbilar har jag byggt om till manuell, så bra har de varit.

Manuella lådor går i varje fall att oftast att reparera.
Citera
2013-07-12, 08:09
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Här vill jag nog flika in en motsatt mening, baserad på mer 20 års erfarenhet av hantering
av, mer eller mindre, skrotfärdiga bilar.
Tre automatbilar har jag byggt om till manuell, så bra har de varit.

Manuella lådor går i varje fall att oftast att reparera.
Är det inte så att automatlådors problem uteslutande handlar om bristande underhåll?
Chrysler Voyagers låda t.ex.var väl ökänd för just detta med oljebyten.
Citera
2013-07-12, 09:30
Medlem
FarbrorKjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Är det inte så att automatlådors problem uteslutande handlar om bristande underhåll?
Chrysler Voyagers låda t.ex.var väl ökänd för just detta med oljebyten.
Bilarnas enskilda historia har jag sällan någon vetskap om, men säkert slarvas det med oljebyten.
Citera
2013-07-12, 15:24
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Här vill jag nog protestera. Automater på äldre bilar är driftsäkrare än manuella lådor. Större risk att drabbas av ras och dyra reparationer således om du envisas med att flytta kugghjulen för hand.
Knappast. En manuell låda håller mycket längre, och kräver ett minimum av service.
Inte ett enda oljebyte. Och det är inte dreven som man flyttar runt, de är alltid i ingrepp.
Citera
2013-07-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Vad anses vara en gammal automat?
Citera
2013-07-12, 19:45
Medlem
FBMinchias avatar
Varför blir en sån här idiottråd så pass lång?
"Varför kör folk med automat?"

Jo, för att de har råd. Enkelt svar. Varför sitta och vispa runt i soppan om man inte måste? Hjälper till att hålla kroppsvikten? Bara retards från vischan med bakvända kepsar som tycker det är kul. Vuxna män vill åka bekvämt.
Citera
2013-07-12, 20:47
Medlem
xelytoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Varför blir en sån här idiottråd så pass lång?
"Varför kör folk med automat?"

Jo, för att de har råd. Enkelt svar. Varför sitta och vispa runt i soppan om man inte måste? Hjälper till att hålla kroppsvikten? Bara retards från vischan med bakvända kepsar som tycker det är kul. Vuxna män vill åka bekvämt.

Det har inget med att ha råd att göra, vemsomhelst kan köpa en automat men folk kanske bara tycker att det är en onödig kostnad eller så kan det helt enkelt vara så att man tycker det är kul att köra manuellt som i mitt fall
Citera
2013-07-12, 21:14
Medlem
bithards avatar
Man kan göra oändligt med saker samtidigt när man har automat!
Citera
2013-07-12, 21:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithard
Man kan göra oändligt med saker samtidigt när man har automat!
Låt bli det. När man kör bil ska man köra bil, oavsett vilken växellåda man har. Äta, runka och prata i telefon får du göra nån annan gång.
Citera
2013-07-12, 21:19
Medlem
bithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Låt bli det. När man kör bil ska man köra bil, oavsett vilken växellåda man har. Äta, runka och prata i telefon får du göra nån annan gång.

Men ge dig själv då surkorv
Citera
2013-07-13, 00:43
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Det måste kännas skönt att vara en moralens väktare.
Du är helt felfri och perfekt.

Hur orkar du med dig själv?
Citera
2013-07-13, 01:03
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Knappast. En manuell låda håller mycket längre, och kräver ett minimum av service.
Inte ett enda oljebyte. Och det är inte dreven som man flyttar runt, de är alltid i ingrepp.

Håller inte med. Till de manuella lådorna bör också i rättvisans namn inräknas kopplingen -- i alla tider ett av de mest feldrabbade och hårdast förslitna komponenterna på bilar.

Man byter olja i en automatlåda. Oändligt sällan. Det är också det enda man gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in