2016-06-06, 23:15
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul

Ibland funderar man på hur många som ens har körkort som skriver i den här tråden!?

Jag tänkte börja förklara men kom på att jag inte har tillräckligt med färgglada kritor för att vissa ska förstå, så jag lägger ner och lämnar den här tråden för gott!
Jag instämmer. Men klantarslena brukar växa upp förr eller senare.
Citera
2016-06-06, 23:16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul

Ibland funderar man på hur många som ens har körkort som skriver i den här tråden!?

Jag tänkte börja förklara men kom på att jag inte har tillräckligt med färgglada kritor för att vissa ska förstå, så jag lägger ner och lämnar den här tråden för gott!
Jag instämmer. Men klantarslena brukar växa upp förr eller senare.

Kom igen o förklara nu
Citera
2016-06-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Där ser man. Efter allt moralpredikande om hastighetsbegränsningar i andra delen "trafik och körkortsfrågor" trodde man inte det. För det är normalt omöjligt att "köra inspirerat" på några vägar, så länge man håller skyltat. Det skulle va nån gammal bortglömd väg i Norrland då, som skyltats på 60-talet och sen inte ändrats.

Det jag tycker är nackdelen med manuell (främst vanlig med spak då - dom lådor där man växlar manuellt med knappar är ju en annan sak), är främst att växlingarna tar lång tid. Om man har en bil med den prestandan du nämner - så blir det verkligen kännbart. Om motorn är kapabel till att göra 0-100 på 4,5 sek så tar accelerationen i praktiken (även om man bara växlar 1 gång), 5-5,5 sek, eftersom man tappar accelerationen helt under den tid det tar att koppla ur växla och koppla i. Det är en prestandaförsämring på upp till 22%! (inget tar igen på att man kan "finlira" manuellt med växlingspunkterna direkt). Även när man står still och ska iväg - hur skicklig man än är med kopplingen, så tar det alltid lite längre tid än med en bra automat.

Sen nerväxling när man bromsar inför en kurva också - i och urkoppling ger lätt ryckighet, som gör att man tappar onödigt med fart. Går ioförsig att komma runt om man är bra på att "varvtalspassa" (d v s gasa till lite vid växlingen, så man får ungefär rätt varvtal för den nya växeln). Men manuellt har ju inga direkta fördelar i det läget.

Sen är det lite komiskt hur folk säger att automat är snabbare vid acceleration - men att manuell ger mer kontroll. Vad behöver man kontrollen till, om inte att accelerera optimalt? Vid konstant fart så spelar det ju inte så stor roll om man t ex inte har fullt vrid och vid riktig högfarts-körning måste man ju typ ligga på högsta växeln oavsett (för att inte övervarva motorn).
Motorbroms då kanske - om man t ex vill ha det där coola ljudet som blir med en del bilar..

Om man nu har en så vridstark motor så man kan köra på samma växel hela tiden när man ligger över typ 80, så försvinner ju lite av det problemet. Men vad är då fördelen med manuell - ifall man ändå undviker att växla?

I den andra tråden diskuterar jag vad som gäller och lagar och regler säger, oftast försöker jag följa dessa men har aldrig försökt att påstå att jag alltid kör helt korrekt själv. Däremot vet jag vad som är korrekt i de flesta fall enligt lagar och regler och när detta då diskuteras så påvisar jag vad lagar o regler säger.

När det så gäller automat vs manuell så gillar jag båda som jag redan skrivit tydlig nog. Båda har sina för och nackdelar beroende på vad man för stunden eftersträvar.
Citera
2016-06-06, 23:38
Avslutad
Har manuellt på min privata och automat när jag kör med företagets bil.
Ser inte någon anledning till varför min nästa bil inte skulle vara automat.
Citera
2016-06-07, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
I den andra tråden diskuterar jag vad som gäller och lagar och regler säger, oftast försöker jag följa dessa men har aldrig försökt att påstå att jag alltid kör helt korrekt själv. Däremot vet jag vad som är korrekt i de flesta fall enligt lagar och regler och när detta då diskuteras så påvisar jag vad lagar o regler säger.

När det så gäller automat vs manuell så gillar jag båda som jag redan skrivit tydlig nog. Båda har sina för och nackdelar beroende på vad man för stunden eftersträvar.

Jo förstår. Jag tänker ju dock som så att om man själv bryter mot lagar så borde man ju inte försvara dom lagarna, samt att polisen sätter dit folk som bryter mot dessa lagar. Vill man åka fast liksom?
Men som sagt - det är ju uppenbarligen ganska många som förespråkar en sak och gör på ett helt annat sätt...

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Sant. Man tappar egentligen lite fart oavsett om man kör manuellt eller automat. Nackdelen med manuell växling är att skickligheten hos föraren kommer att vara avgörande för hur snabbt du får iväg bilen. Man skall hitta optimalt varv, hitta dragläget och släppa kopplingen så effektivt som möjligt. Med en automat så överlåter du problemen till bilen och 5 olika förare av samma automatväxlade bil kan efter endast kort övning få samma accelerationssiffror.

Att 5 olika förare, med bara lite övning, skulle få samma accelerationssiffror med en manuellt växlad bil är närmast en omöjlighet. Det kommer normalt sett att skilja ganska mycket mellan dom 5 förarna.

Sen har du, helt riktigt, samma problemställning när du växlar manuellt från ettan till tvåan. Få bilar gör 100 på ettan och gör dom det så tenderar momentkurvan att plana ut och när den faller av så börjar bilen tugga lite tomluft. I det fallet är det oftast fördelaktigt att lägga i tvåan...men det kostar några tiondelar mer tid än det gör med en automat.

Dagens automatväxlade bilar växlar otroligt snabbt och även om du är en väldigt erfaren manuell förare så kommer man i en manuell bil att tappa lite tid i det momentet.

Detta är anledningen till att man jämför bilars acceleration med rullande start vilket i stort sett eliminerar nackdelen för manuella bilar i en jämförelse. Just accelerationen 0-100 är ju problematisk eftersom alla motorjournalister inte har kört Formel 1 i tio år. Det finns också anledning att tro att yttre faktorer som luftfuktighet, fukt på vägbanan m m kommer att påverka en manuell bil mer negativt.

Accelerationen 0-100 är av dessa orsaker inte så intressant på någon bil öht...oavsett om den är manuell eller automat. Accelerationen 100-200 säger ju betydligt mer om en bils prestanda. Eller accelerationen 50-150.

Accelerationen 0-100 påverkas också mycket av bilens vikt. Det är inte helt ovanligt att biltillverkarna låter motortidningarna provköra en avskalad bil med så lite tyngande extrautrustning som möjligt...allt för att spara vikt och krympa tiden 0-100.

Ett exempel är den senaste Alfa Romeon som man lyckats krympa ganska mycket rent viktmässigt. Ett av försäljningsargumenten från Alfa Romeo är att den nya Alfan är två tiondelar snabbare 0-100 än BMW M3.

Problemet är bara att när den kommande Alfaägaren har köpt på sig lite extrautrustning så har bilen blivit tyngre och har tappat fyra tiondelar gentemot M3:an...

Vikt är enormt utslagsgivande vid acceleration 0-100. Jag jämför med min egen AMG som väger drygt 2 ton. Hade man kunnat lyfta bort, låt oss säga, 150 kg från bilens vikt så hade accelerationen 0-100 blivit 3.8 sekunder istället för som nu...4.2 sekunder.

3.8 sekunder innebär att man ligger på ungefär samma tider som dom allra snabbaste Porscharna. Så mycket betyder vikten...

Väldigt bra beskrivet. Det där märker man ju när man är ute och kör också. Även rätt slöa bilar klarar ju att accelerera upp i 100 km/h, utan att det tar besvärande lång tid. Men det är sen prestandan verkligen märks.

Accelerationen 0-100 handlar ju till stor del om att få ner kraften i backen - utan att hjulen tappar fästet
En bra uppfattning får man ju om man jämför med inbromsning. Dom bästa bilarna brukar klara att stanna från 100 km/h på runt 38 m (utan last). I det fallet blir tiden 100-0 km/h, 2,7 sekunder. Men bromsarna tar ju på alla 4 hjul - tänk nu att man bara skulle bromsa 2 hjul.
Det är ju rätt lätt då att se att det handlar mer om väggrepp än motor, när det 0-100 km/h för bilar i klass med AMG. I dom lägena har ju vikten och även viktfördelningen stor betydelse.
Citera
2016-06-07, 01:08
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Jo förstår. Jag tänker ju dock som så att om man själv bryter mot lagar så borde man ju inte försvara dom lagarna, samt att polisen sätter dit folk som bryter mot dessa lagar. Vill man åka fast liksom?
Men som sagt - det är ju uppenbarligen ganska många som förespråkar en sak och gör på ett helt annat sätt....
Detta min vän hade även du o jag en diskussion om. Du är ung o naiv. Men en vacker dag kommer även du förstå helheten med våra lagar.
Likaså måste man förstå att en debatt i ett forum handlar om rätt eller fel inte att göra rätt eller fel o än mindre att ha rätt eller fel till varje pris.

Ingen vill åka fast. Att sätta sig bakom ratten är alltid en kalkylerad risk utifrån olycksrisk samt möjligheten att åka dit.

Sedan finns det alltid trådar utan rätt eller fel. Detta är en av dessa där jag självklart har rätt
Mer automater så man kan ha en hand fri till Facebook.
Citera
2016-06-07, 01:48
Medlem
Tarstans avatar
Jag kör manuellt, men enda anledningen är för att det är svårare att hitta en (begagnad) bil med automat.
Jag förstår inte svenskarnas konservativa hållning i detta, splitter nya och dyra bilar, och sedan manuell låda.
Så meninglöst att sitta och växla, i USA har alla automat, varför inte här? Mysterium.
Citera
2016-06-07, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
C20 passar på att "ge igen" för alla moralpredikningar i trafikforumet...

Sant. Man tappar egentligen lite fart oavsett om man kör manuellt eller automat. Nackdelen med manuell växling är att skickligheten hos föraren kommer att vara avgörande för hur snabbt du får iväg bilen. Man skall hitta optimalt varv, hitta dragläget och släppa kopplingen så effektivt som möjligt. Med en automat så överlåter du problemen till bilen och 5 olika förare av samma automatväxlade bil kan efter endast kort övning få samma accelerationssiffror.

Att 5 olika förare, med bara lite övning, skulle få samma accelerationssiffror med en manuellt växlad bil är närmast en omöjlighet. Det kommer normalt sett att skilja ganska mycket mellan dom 5 förarna.

Sen har du, helt riktigt, samma problemställning när du växlar manuellt från ettan till tvåan. Få bilar gör 100 på ettan och gör dom det så tenderar momentkurvan att plana ut och när den faller av så börjar bilen tugga lite tomluft. I det fallet är det oftast fördelaktigt att lägga i tvåan...men det kostar några tiondelar mer tid än det gör med en automat.

Dagens automatväxlade bilar växlar otroligt snabbt och även om du är en väldigt erfaren manuell förare så kommer man i en manuell bil att tappa lite tid i det momentet.

Detta är anledningen till att man jämför bilars acceleration med rullande start vilket i stort sett eliminerar nackdelen för manuella bilar i en jämförelse. Just accelerationen 0-100 är ju problematisk eftersom alla motorjournalister inte har kört Formel 1 i tio år. Det finns också anledning att tro att yttre faktorer som luftfuktighet, fukt på vägbanan m m kommer att påverka en manuell bil mer negativt.

Accelerationen 0-100 är av dessa orsaker inte så intressant på någon bil öht...oavsett om den är manuell eller automat. Accelerationen 100-200 säger ju betydligt mer om en bils prestanda. Eller accelerationen 50-150.

Accelerationen 0-100 påverkas också mycket av bilens vikt. Det är inte helt ovanligt att biltillverkarna låter motortidningarna provköra en avskalad bil med så lite tyngande extrautrustning som möjligt...allt för att spara vikt och krympa tiden 0-100.

Ett exempel är den senaste Alfa Romeon som man lyckats krympa ganska mycket rent viktmässigt. Ett av försäljningsargumenten från Alfa Romeo är att den nya Alfan är två tiondelar snabbare 0-100 än BMW M3.

Problemet är bara att när den kommande Alfaägaren har köpt på sig lite extrautrustning så har bilen blivit tyngre och har tappat fyra tiondelar gentemot M3:an...

Vikt är enormt utslagsgivande vid acceleration 0-100. Jag jämför med min egen AMG som väger drygt 2 ton. Hade man kunnat lyfta bort, låt oss säga, 150 kg från bilens vikt så hade accelerationen 0-100 blivit 3.8 sekunder istället för som nu...4.2 sekunder.

3.8 sekunder innebär att man ligger på ungefär samma tider som dom allra snabbaste Porscharna. Så mycket betyder vikten.

"Kontrollsnubbarna" vill kunna skära kurvor på 70-väg, då krävs det manuell växellåda och då vill man kunna lägga i trean och trycka till på gasen så att man känner sig som RallyKalle i några sekunder. Vad många glömmer är ju att många automatlådor kan köras som en manuell låda om man så vill.

Det du skriver om acceleration och manuella lådor kan jag hålla med om till 100%
Jag höll nämligen i bra många år på med att mäta prestanda på bilar med avancerad mätutrustning, en Vericom VC3000. Jag anlitades av både privatpersoner med skojigare bilar, trimfirmor, bilverkstäder etc etc, och har hundratals grafer med datat vilka tydligt demonstrerar det du skriver.

Just accelerationen 0-100 är mycket problematisk, ja alla start från stillastående, för minsta miss där ger stora utslag på resultatet.

Jag kan ta min egen gamla Sierra som ett exempel på det. Jag höll på och testade mycket med den för att lära mig både bilen och för att få ut det mesta av mätutrustningen.

Sierran har med avsikt att se ut som en original gubbil smala däck i originaldimension, 185/65x15, och endast bakhjulsdrift. Den var med dessa däck väldigt svår att få till den bra start på ettan, den var helt enkelt för hysterisk när laddtrycket kom farande. Så det var faktiskt lättare att komma iväg mer sansat och effektivt på tvåan genom att låta kopplingen ta lite slir de första metrarna, precis så att däcken inte toksläppte. Sen var det bara att hålla i hatten och styra upp till snudd på varvstopp på tvåan, vilket var 92 kmh, 0-92= 4,2s. Men med en växling till trean så man verkligen nådde 100 så blev 0-100= 4,9s som bäst. Men oftast runt 5,2-5,4s p g a olika mycket hjulspinn på tvåan.

För att försöka isolera från förarens påverkan så man i första hand fick mätvärden på vad just aktuell bil klarade, så brukar man se till att mäta i ett svep på en växel, t ex 50-150 på trean, eller 70-170 på fyran. Speciellt vid effektmätningar så var ju detta viktigt för att kunna få en ren o fin graf/kurva på effekt och vridmoment från t ex 1800-6500rpm

Automat är otroligt behagligt att köra med, i synnerhet i stan, bara bilen är kraftfull nog för det, och det var ju ofta inte svenssonbilarna på 70-80tal med automat. Men efter det så är det inga problem direkt, och så himla skönt att slippa växla manuellt hela tiden. Tänk bara i rusning att kunna sitta i en dryg kö och bara hänga med genom att släppa lite på bromsen så rullar bilen framåt....

Manuell kan vara jäkligt skojigt det med, i rätt bil och situation, och om man själv är på det humöret. Och visst ger det mer kontroll på sitt sätt, men det är ta mig fan inte många ute på vägarna som verkligen har den kunskapen själva att kunna använda och utnyttja denna påstådda kontroll. Moderna automater skulle i många fall göra jobbet lika bra eller bättre än dessa skulle prestera med en manuell vid inspirerad körning.
Citera
2016-06-07, 11:48
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Jag kör manuellt, men enda anledningen är för att det är svårare att hitta en (begagnad) bil med automat.
Jag förstår inte svenskarnas konservativa hållning i detta, splitter nya och dyra bilar, och sedan manuell låda.
Så meninglöst att sitta och växla, i USA har alla automat, varför inte här? Mysterium.
Ska spekulera fram ett svar här.
Bilar före 50-talets dollargrin har jag noll koll på.
Men tittar du på 50-talet o jämför Sverige med USA så ser du ett USA med en galloperande ekonomi medan vi fortfarande försökte frigöra oss från 1800-talet. Faktum är att det först var på 60-talet som Sveriges ekonomi började ge resultat på befolkningen.

Dollargrinen i USA var komfortbilar som visade på hög status. Självklart skulle dessa bilar växla själva. Även om den tidens lådor var rena dyngan så fungerade de klart bättre än de manuella där man fick slå i växlarna.
De få som faktiskt hade råd med en bil i Sverige på den tiden (Baserar på Svensson) köpte enklare bilar just som transportmedel. De där extra kronorna som en automat kostade var inget som prioriterades för Svensken.
Första bilen med automat som Svensken drömde om var Volvo 160 som snart blev 260.

Första gången jag körde en automat var en Ford Granada med trestegad låda, runt 1993. Där jag då bodde fick man köra uppför en brant backe när man skulle åka. Denna bil klarade inte backen på automaten utan stod o tuggade på växlarna
Då var detta en bil från 80-tal.
I dag kör jag samma backe med mina egna automater o har alltid testat mina bilar i den backen. Fullt ös fram till en skylt. Är nu inne på min tredje automat o i stället för att tugga så pinnar bilarna på med fullt ös till jag bromsar.
Då var min första automatbil tillverkad 2001.

Så till att börja med så har automaterna utvecklats något otroligt sedan Granadornas tid. Just denna utveckling gör att även vi i det konservativa Sverige börjar vakna ur vår dvala.
För det är exakt detta det handlar om.
Det som är nytt är Svensken jävligt svår att övertyga med.
Det som krävs är att man som jag är villig att testa. Var själv väldigt skeptisk till automaten innan jag köpte min första. Nu har jag erfarenheten av manuell i botten med mer än 60 000mil. Ändå lär även extrabilen bli automat i framtiden.

Vad gäller att vi är konservativa syns mkt bättre om vi pratar ny elektronik. Första CD-spelaren jag såg så var jag inte ens 15 år då jag inte cyklade till radioaffären. De hette radioaffär på den tiden
Sedan var jag bland de första i min bekantskapskrets att köpa en CD-spelare o då var jag gift o hade två barn.
I övriga världen hade LP-spelaren bara en funktion o det var att samla damm.

I denna tråd läser jag samma inställning som fanns mot CD-spelaren. Det var onödig skit. Jag själv var DJ på denna tid o jag kunde ju inte mixa med de värdelösa CD-spelarna. Då var jag professionell med att spela musik.
Men läs alla inlägg där de påpekar att de minsann kan utnyttja bilen på ett professionellt sätt med en manuell låda. Samma snack där.
Men i dag så kan man mixa med en CD. Kan till o med mixa med ett USB.
Samma sak med en automatbil. Du kan växla själv samt att lådan själv kan göra allt som en normalbilist klarar.
Visst är det roligare att leka o lära sig med en manuell. Men när du lärt dig är det inte längre lika kul att veva runt med pinnen.

Nu lär denna fråga snart lösa sig själv. Sedan 50-talet har vi fått det bättre. I dag har vi råd att lägga 20 000kr extra för att få automat på en ny bil. Vissa lägger till o med den summan på hjul när de köper en ny bil. Kollar man på beg bilar hos en återförsäljare så inser man att man i framtiden kommer få göra tillval för att få manuell. Ett tillval som gör bilen extremt svår att sälja som begagnad
Citera
2016-06-07, 13:38
Medlem
Citat:
.....Sierran har med avsikt att se ut som en original gubbil smala däck i originaldimension, 185/65x15, och endast bakhjulsdrift. Den var med dessa däck väldigt svår att få till den bra start på ettan, den var helt enkelt för hysterisk när laddtrycket kom farande. Så det var faktiskt lättare att komma iväg mer sansat och effektivt på tvåan genom att låta kopplingen ta lite slir de första metrarna, precis så att däcken inte toksläppte. Sen var det bara att hålla i hatten och styra upp till snudd på varvstopp på tvåan, vilket var 92 kmh, 0-92= 4,2s. Men med en växling till trean så man verkligen nådde 100 så blev 0-100= 4,9s som bäst. Men oftast runt 5,2-5,4s p g a olika mycket hjulspinn på tvåan.

För att försöka isolera från förarens påverkan så man i första hand fick mätvärden på vad just aktuell bil klarade, så brukar man se till att mäta i ett svep på en växel, t ex 50-150 på trean, eller 70-170 på fyran. Speciellt vid effektmätningar så var ju detta viktigt för att kunna få en ren o fin graf/kurva på effekt och vridmoment från t ex 1800-6500rpm.....

Hjulspinn på 2:n påverkar nog några tiondelar - men dom 0,7 sekunder det skiljde mellan dom 2 bästa resultaten från 0-100 km/h är nog mestadels p g a tiden själva växlingen stjäl. Kan du inte få en graf över accelerationen med din mätare där förresten?
Då ser man verkligen precis vilka delar man tappat i - där lär man också ser hur växlingen blir en "platå" med 0 acceleration nånstans mitt på grafen.

Sen skulle det nog ge en hel del att byta ut däcken. Jämför med en inbromsning (som jag skrev innan) - om bromsarna bara tog på framhjulen (som är bäst i det läget, ifall man bara bromsar 2 hjul) så skulle det förmodligen va gränsfall att man kan stanna från 100-0 på 4 sek också. Där handlar det ju bara om att utnyttja väggreppet och det är mycket lättare att kontrollera kraften jämfört med vid acceleration.
Men du vill ju ha kvar originaldäcken, vad jag förstår. Då blir det ju verkligen vad man kallar en "sleeper" (d v s en bil som ser ut som en skitbil, men går som bara fasen).

Citat:
Manuell kan vara jäkligt skojigt det med, i rätt bil och situation, och om man själv är på det humöret. Och visst ger det mer kontroll på sitt sätt, men det är ta mig fan inte många ute på vägarna som verkligen har den kunskapen själva att kunna använda och utnyttja denna påstådda kontroll. Moderna automater skulle i många fall göra jobbet lika bra eller bättre än dessa skulle prestera med en manuell vid inspirerad körning.

Det kan jag faktiskt hålla med om. Om man t ex kör nån gammal klassiker (typ äldre Volvo) t ex, så är det ju svårt att få den "rätta känslan" med automat. Det kan ju se ut som att jag tycker det är skit att köra manuell - bara för att jag skriver så mycket om fördelarna med automat. Men så är det ju inte.
Den här tråden handlar ju om varför man väljer automat (om man har möjlighet att välja och inte begränsas av ekonomi och annat) och då är ju fördelarna (prestanda, såväl som bekvämlighet) högst relevanta.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
.....Första gången jag körde en automat var en Ford Granada med trestegad låda, runt 1993. Där jag då bodde fick man köra uppför en brant backe när man skulle åka. Denna bil klarade inte backen på automaten utan stod o tuggade på växlarna
Då var detta en bil från 80-tal.
I dag kör jag samma backe med mina egna automater o har alltid testat mina bilar i den backen. Fullt ös fram till en skylt. Är nu inne på min tredje automat o i stället för att tugga så pinnar bilarna på med fullt ös till jag bromsar.
Då var min första automatbil tillverkad 2001.

Så till att börja med så har automaterna utvecklats något otroligt sedan Granadornas tid. Just denna utveckling gör att även vi i det konservativa Sverige börjar vakna ur vår dvala.
För det är exakt detta det handlar om.
Det som är nytt är Svensken jävligt svår att övertyga med.
Det som krävs är att man som jag är villig att testa. Var själv väldigt skeptisk till automaten innan jag köpte min första. Nu har jag erfarenheten av manuell i botten med mer än 60 000mil. Ändå lär även extrabilen bli automat i framtiden...

Så är det ju. Många äldre automater var ju ingen höjdare. Det har ju såklart bidragit till folks inställning.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
....Vad gäller att vi är konservativa syns mkt bättre om vi pratar ny elektronik. Första CD-spelaren jag såg så var jag inte ens 15 år då jag inte cyklade till radioaffären. De hette radioaffär på den tiden
Sedan var jag bland de första i min bekantskapskrets att köpa en CD-spelare o då var jag gift o hade två barn.
I övriga världen hade LP-spelaren bara en funktion o det var att samla damm.

I denna tråd läser jag samma inställning som fanns mot CD-spelaren. Det var onödig skit. Jag själv var DJ på denna tid o jag kunde ju inte mixa med de värdelösa CD-spelarna. Då var jag professionell med att spela musik.
Men läs alla inlägg där de påpekar att de minsann kan utnyttja bilen på ett professionellt sätt med en manuell låda. Samma snack där.
Men i dag så kan man mixa med en CD. Kan till o med mixa med ett USB.
Samma sak med en automatbil. Du kan växla själv samt att lådan själv kan göra allt som en normalbilist klarar.
Visst är det roligare att leka o lära sig med en manuell. Men när du lärt dig är det inte längre lika kul att veva runt med pinnen.

Nu lär denna fråga snart lösa sig själv. Sedan 50-talet har vi fått det bättre. I dag har vi råd att lägga 20 000kr extra för att få automat på en ny bil. Vissa lägger till o med den summan på hjul när de köper en ny bil. Kollar man på beg bilar hos en återförsäljare så inser man att man i framtiden kommer få göra tillval för att få manuell. Ett tillval som gör bilen extremt svår att sälja som begagnad

Så är det ju. När det gäller ljud så har det dock skett en negativ utveckling strax efter CDns införande. Den bidrar till att en del okunniga äldre än idag påstår att LP hade bättre ljudkvalitet än dagens CD.
Det är inte teknikens fel - utan vad man kan kalla missbruk av dom utökade möjligheterna att redigera ljud med hjälp av datorer. För att få så hög volym som möjligt på ljudspåren (i förhållande till hur mycket man drar upp volymkontrollen) så komprimerar man bort dynamiken i ljudet. Dom starkare delarna av ljudet sänks och dom svagare delarna dras upp så att allt ljud i en låt kommer närmare full volym.
Ett exempel på kraftigt komprimerat ljud är TV-reklamen (det vet vi ju alla hur irriterande det är att det blir så högt när det blir reklam). Men kommersiell musik behandlas likadant - om än kanske inte fullt lika kraftig komprimering

Tyvärr leder detta dock även till att ljudkvaliteten försämras rejält. Ljudet blir "platt" och onaturligt. Det låter lite mer som "radio-skval" - även på en bra ljudanläggning. Dagens kommersiellt producerade musik har de facto betydligt sämre ljudkvalitet än det som är inspelat på 70 och 80-talen. Men det beror inte på CDns införande.
Skulle vi redigera ljudet som man gör idag och lägga in på LP istället för CD, så skulle det låta precis lika illa - kanske ännu lite värre eftersom LP-skivans begränsningar adderas på detta.
Digitalt ljud har potential att låta helt underbart bra - men man kan ju inte få en dålig inspelning att låta bra, bara för man använder en bra lagringsteknik. Som man säger - skit in = skit ut

Nu blev det ju lite OT. Men i just detta exempel med ljud så handlar det inte bara konservatism. Okunskapen och ointresset bland allmänheten om vad skivbolagen gör med ljudet, gör att dom kan fortsätta obehindrat. Folk är glada så länge dom lättare kan kräma på hörselskadlig volym i sina ändå helt kassa Iphone-hörlurar
Citera
2016-06-07, 13:43
Medlem
lobstoks avatar
När automatare blir bränslesnålare blir det väl skatt på manuella
Citera
2016-06-07, 13:51
Medlem
Butterss avatar
För att man är bekväm och har råd?

Utrustningsmässigt är Sverige fortfarande ett U-land när det gäller bilar. Alla jävla MB och BMW som går som tjänstebilar som är strippade från allt "onödigt" som kunderna efterfrågar i alla andra länder, bara för att kunna säljas som leasingbilar för de magiska 7,5 basbeloppen till tjänstemän som vill skryta på radhusparkeringen. Crazy mönstrad tygklädsel i en Mercedes? Vad i h-e?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in