Citat:
Ursprungligen postat av
Tarstan
Jag kör manuellt, men enda anledningen är för att det är svårare att hitta en (begagnad) bil med automat.
Jag förstår inte svenskarnas konservativa hållning i detta, splitter nya och dyra bilar, och sedan manuell låda.
Så meninglöst att sitta och växla, i USA har alla automat, varför inte här? Mysterium.
Ska spekulera fram ett svar här.
Bilar före 50-talets dollargrin har jag noll koll på.
Men tittar du på 50-talet o jämför Sverige med USA så ser du ett USA med en galloperande ekonomi medan vi fortfarande försökte frigöra oss från 1800-talet. Faktum är att det först var på 60-talet som Sveriges ekonomi började ge resultat på befolkningen.
Dollargrinen i USA var komfortbilar som visade på hög status. Självklart skulle dessa bilar växla själva. Även om den tidens lådor var rena dyngan så fungerade de klart bättre än de manuella där man fick slå i växlarna.
De få som faktiskt hade råd med en bil i Sverige på den tiden (Baserar på Svensson) köpte enklare bilar just som transportmedel. De där extra kronorna som en automat kostade var inget som prioriterades för Svensken.
Första bilen med automat som Svensken drömde om var Volvo 160 som snart blev 260.
Första gången jag körde en automat var en Ford Granada med trestegad låda, runt 1993. Där jag då bodde fick man köra uppför en brant backe när man skulle åka. Denna bil klarade inte backen på automaten utan stod o tuggade på växlarna
Då var detta en bil från 80-tal.
I dag kör jag samma backe med mina egna automater o har alltid testat mina bilar i den backen. Fullt ös fram till en skylt. Är nu inne på min tredje automat o i stället för att tugga så pinnar bilarna på med fullt ös till jag bromsar.
Då var min första automatbil tillverkad 2001.
Så till att börja med så har automaterna utvecklats något otroligt sedan Granadornas tid. Just denna utveckling gör att även vi i det konservativa Sverige börjar vakna ur vår dvala.
För det är exakt detta det handlar om.
Det som är nytt är Svensken jävligt svår att övertyga med.
Det som krävs är att man som jag är villig att testa. Var själv väldigt skeptisk till automaten innan jag köpte min första. Nu har jag erfarenheten av manuell i botten med mer än 60 000mil. Ändå lär även extrabilen bli automat i framtiden.
Vad gäller att vi är konservativa syns mkt bättre om vi pratar ny elektronik. Första CD-spelaren jag såg så var jag inte ens 15 år då jag inte cyklade till radioaffären. De hette radioaffär på den tiden
Sedan var jag bland de första i min bekantskapskrets att köpa en CD-spelare o då var jag gift o hade två barn.
I övriga världen hade LP-spelaren bara en funktion o det var att samla damm.
I denna tråd läser jag samma inställning som fanns mot CD-spelaren. Det var onödig skit. Jag själv var DJ på denna tid o jag kunde ju inte mixa med de värdelösa CD-spelarna. Då var jag professionell med att spela musik.
Men läs alla inlägg där de påpekar att de minsann kan utnyttja bilen på ett professionellt sätt med en manuell låda. Samma snack där.
Men i dag så kan man mixa med en CD. Kan till o med mixa med ett USB.
Samma sak med en automatbil. Du kan växla själv samt att lådan själv kan göra allt som en normalbilist klarar.
Visst är det roligare att leka o lära sig med en manuell. Men när du lärt dig är det inte längre lika kul att veva runt med pinnen.
Nu lär denna fråga snart lösa sig själv. Sedan 50-talet har vi fått det bättre. I dag har vi råd att lägga 20 000kr extra för att få automat på en ny bil. Vissa lägger till o med den summan på hjul när de köper en ny bil. Kollar man på beg bilar hos en återförsäljare så inser man att man i framtiden kommer få göra tillval för att få manuell. Ett tillval som gör bilen extremt svår att sälja som begagnad