2016-06-06, 11:15
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Svara istället på hur den annars skulle fungera. Vad har du för teorier? En humunculus som drar i spakarna?

Vad skulle du svara om jag inte vill delge mina teorier om livet och allt det innebär.

Du använder fakta på ett sådant sätt att jag inte vet om jag vill berätta om mina teorier.
Citera
2016-06-06, 12:47
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Skulle det komma fram att universum inte hade en orsak så faller er teori samman som ett korthus.
Jag förstår inte varför det skulle vara så. Kan du förklara?
Citera
2016-06-06, 13:06
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Allt pekar på att universum hade en början, men visst du behöver inte tro på det. Du behöver inte tro på den globala uppvärmningen heller för den delen. Eller något annat.

Vi måste va realistiska, kom in i matchen!
Vi måste vara realistiska? Haha. Ingen vet hur universum uppstod eller varför det ens existerar och ditt enda argument tycks vara beroende av att big bang inte hade någon orsak. Det du påstår är, med andra ord, att universum hade en fri vilja att skapa sig själv från ingenting och pga det så existerar fri vilja.

Låt oss ponera att "universum inte hade en orsak" men att det fortfarande skapades av big bang (redan självmotsägande, men låt oss fortsätta för skojs skull), betyder det att all materia står utanför kausala samband? Har allting en fri vilja? För att någonting ska kunna ha en fri vilja krävs det att den inte påverkas av kausalitet eller blott är ett resultat av slumpmässiga faktorer.
Citera
2016-06-06, 14:04
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Det var ju du som fastslog orsak-verkanskedjan som något absolut sant för att sedan kräva bevis för fri vilja inom ramen för detta axiom. När en enkel fråga gör axiomet ostadigt så faller din förra ståndpunkt. Den här frågan är antingen oärlig debatteknik eller så vet du inte vad du gör.
Jo, det är ju sant. Dumt av mig. Fast jag står fortfarande fast vid att vi inte har en fri vilja även om vi inte vet vad som orsakade big bang. Bara för att vi inte vet betyder inte det att det inte fanns en orsak. Och även om det hände av en slump tyder allting på att allt som hände efter det miraklet (allt som är relevant för frågeställningen alltså) lyder under orsak och verkan-sambandet.

Jag tycker att morpdeus uttrycker ungefär samma sak bättre än mig så lyssna gärna på honom.
Citera
2016-06-06, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Kvantmekanisk slump.

Universum är fullt av slumpmässiga händelser varav dess uppkomst var den första. Mellan två slumpmässiga händelser är dock universum deterministiskt.

Så vår vilja styrs av arv, miljö och slump.

Det finns ingen "slump" i kvantmekaniken. Partiklar existerar i energivågor innan observation. Men du kanske kallar dessa energivågor för "slump". Du hittar partikeln någonstans i detta fältet, är det slump? Nej, snarare en bekräftelse.
Enligt de experiment som gjorts inom kvantfysik så är slutsatsen att du bekräftar verkligheten, och att du bekräftar något är absolut ingen slump, utan ett val av ditt Medvetande (som är immateriellt).

Efter ett val så följer en kedja av det deterministiska händelser. Så viss determinism håller jag med om.
Citera
2016-06-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Vi måste vara realistiska? Haha. Ingen vet hur universum uppstod eller varför det ens existerar och ditt enda argument tycks vara beroende av att big bang inte hade någon orsak. Det du påstår är, med andra ord, att universum hade en fri vilja att skapa sig själv från ingenting och pga det så existerar fri vilja.

Låt oss ponera att "universum inte hade en orsak" men att det fortfarande skapades av big bang (redan självmotsägande, men låt oss fortsätta för skojs skull), betyder det att all materia står utanför kausala samband? Har allting en fri vilja? För att någonting ska kunna ha en fri vilja krävs det att den inte påverkas av kausalitet eller blott är ett resultat av slumpmässiga faktorer.

Jag påstår inte att universum har fri vilja...Jag undrar vad orsaken till big bang är, inte orsaken till universum.
Citera
2016-06-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Jag förstår inte varför det skulle vara så. Kan du förklara?

Er teori bygger på orsakssamband, det ena leder till det andra osv. Då måste självklart universum också ha en orsak, och orsaken av universum måste ha en orsak, och orsaken av orsaken till universum måste ha en orsak, och orsaken av orsaken av orsaken..........

Citera
2016-06-06, 15:06
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Jag påstår inte att universum har fri vilja...Jag undrar vad orsaken till big bang är, inte orsaken till universum.
Vad är det som du inte förstår? Det spelar ingen roll vad som orsakade big bang, du kan ändå inte förklara hur fri vilja skulle vara möjligt.
Citera
2016-06-06, 15:11
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Er teori bygger på orsakssamband, det ena leder till det andra osv. Då måste självklart universum också ha en orsak, och orsaken av universum måste ha en orsak, och orsaken av orsaken till universum måste ha en orsak, och orsaken av orsaken av orsaken..........

Men det är ju ändå väldigt uppenbart att det finns ett orsakssamband från och med att big bang hände så det spelar ingen roll vad eller vad som inte orsakade det. Just nu existerar vi i ett deterministiskt universum oavsett om big bang hade en orsak eller inte.
Citera
2016-06-06, 15:13
Medlem
Citat:

Du bör utgå från att kausalitetsargumentet, eller hänvisningar till forskning, som mest gäller intervallet mellan ~13,8 miljarder år sedan och den överskådliga framtiden, eftersom något annat inte är nödvändigt för deras logiska giltighet.
Citera
2016-06-06, 15:27
Medlem
Den som stillar sitt sinne och är uppmärksam på hur man själv fungerar kommer att kunna bevittna hur tankar och benägenheter att göra någonting uppstår helt spontant, från en plats utanför den medvetna sfären. Medvetandet luras till ett hypnosliknande tillstånd av att tro sig ha fri vilja genom att rakt av köpa att ageranden är självstyrda enbart för att de sammanfaller med de begär som sedan innan också uppstått helt spontant.

(Med utgång från tidigare exempel i tråden)

1. Ett sug efter pizza uppstår i medvetandet.
2. Tankar om att äta pizza uppstår i medvetandet.
3. En pizza äts.

Eftersom hela händelseförloppet är konsekvent med det ursprungligen planterade begäret, tas tankarna och agerandet som egenproducerade. Genom att studera hur detta sker inom oss själva kommer vi samtidigt som upplösningen av illusionen av fri vilja sker kunna bli kvitt en totalt ogynnsam egocentrism, samt en mental bundenhet till begär. På alla plan är det en desto lyckligare tillvaro.
Citera
2016-06-06, 15:55
Medlem
IQpizzasallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ushldfold123
Jag tror inte att fri vilja existerar. Man har inte valt sina gener, föräldrar eller sin uppväxt. Allt därefter är bara kedjereaktioner. Vad detta betyder i praktiken är att om jag istället för att födas till mig själv hade fötts som exempelvis John Lennon eller för den delen en massmördare hade resultatet blivit exakt samma som idag.
Detta eftersom om jag fötts med John Lennons gener, hjärna och därefter haft hans uppväxt hade jag också varit med i Beatles och senare skrivit Imagine.

Jag tycker även att frågan kan omformuleras till: Finns det någon själ? Och där är givetvis svaret nej. Vi är våra hjärnor, och de har vi inte valt själva.
det är intressant att du börjar med "finns fri vilja, nej det tror jag inte" och avslutar med "finns det någon själ? Nej där är svaret givetvis nej.". Men nu fick jag precis en konstig tanke. Om det var av min egen fria vilja eller min hjärna som vill förklara nåt, who knows? Men tänk om varje hjärna som nu bildas på jorden ( och eventuella andra hjärnliknande saker i detta och eventuellt andra universum för att helgardera mig...) får en slags energi runt sig, som en slags glödlampa, en slags aura, tänk om detta är nånting som man kan kalla en själ. Ja och vart tar den vägen när man dör? Vart tar mörkret vägen när lampan tänds? Om inget är snabbare än ljuset, kan då någon säga mig hur snabbt mörkret är? Och denna vilja, om den nu inte var fri torde väl vara en slags vilja-att-överleva-organism. Har då de som väljer att inte skaffa barn överkommit den? Besegrat den jäveln? Är man ett steg närmare nirvana då, månne? Idel frågor som jag GICK och grunnade på, under den illegalt drogande tiden av mitt jordeliv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in