2016-06-05, 23:27
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Okej, om allt är orsakssamband bakåt kan du börja med att berätta för mig vad som orsakade big bang .
Det kan jag inte, har du fri vilja för det?
Citera
2016-06-06, 00:14
Medlem
Yosoytus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop

Det var ju du som fastslog orsak-verkanskedjan som något absolut sant för att sedan kräva bevis för fri vilja inom ramen för detta axiom. När en enkel fråga gör axiomet ostadigt så faller din förra ståndpunkt. Den här frågan är antingen oärlig debatteknik eller så vet du inte vad du gör.

Avsaknad av fri vilja skulle innebära determinism vilket gör allt liv till döda reaktioner. Påståendet att vi som debatterar här inte lever är så uppåt väggarna konstigt. Det måste vara en alldeles särskild troskult som hyllar Döden som den ende, allhärskaren. Det är orimligt att, av dem som upplever sig leva och välja, kräva bevis på att de lever. Men det är klart, ni har väl inget val.
Citera
2016-06-06, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop

Eran teori bygger på orsaks samband, har ni inte just den orsaken, så blir det svårt.

Skulle det komma fram att universum inte hade en orsak så faller er teori samman som ett korthus.
Citera
2016-06-06, 01:06
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Eran teori bygger på orsaks samband, har ni inte just den orsaken, så blir det svårt.

Skulle det komma fram att universum inte hade en orsak så faller er teori samman som ett korthus.
Stämmer inte. Det skulle kunna vara så att vårat universum alltid existerat, men fri vilja skulle ändå vara lika ologiskt utifrån den premissen.
Citera
2016-06-06, 01:09
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Avsaknad av fri vilja skulle innebära determinism vilket gör allt liv till döda reaktioner. Påståendet att vi som debatterar här inte lever är så uppåt väggarna konstigt. Det måste vara en alldeles särskild troskult som hyllar Döden som den ende, allhärskaren. Det är orimligt att, av dem som upplever sig leva och välja, kräva bevis på att de lever. Men det är klart, ni har väl inget val.
"Döda reaktioner" är ett väldigt konstig ordval i detta sammanhang; passiva eller automatiska reaktioner är mer passande.

Ditt resonemang är en halmgubbe, med andra ord.
Citera
2016-06-06, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Stämmer inte. Det skulle kunna vara så att vårat universum alltid existerat, men fri vilja skulle ändå vara lika ologiskt utifrån den premissen.

Allt pekar på att universum hade en början, men visst du behöver inte tro på det. Du behöver inte tro på den globala uppvärmningen heller för den delen. Eller något annat.

Vi måste va realistiska, kom in i matchen!
Citera
2016-06-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vi börjar mitt resonemang med två personer. Person x och y. Samt om rundresonemanget fri vilja.

Därefter så sätter vi dessa två personer i en fråga. Frågan lyder som följande; (som följs av ännu en fråga);

- Kan du person x få din vilja genom gentemot person y med följande fråga?

- Person x; kan du be person y om en miljon kr?

Person x ber härmed person y om en miljon kronor.

Här kommer det intressanta. Person y ger inte person x en miljon kronor utan svarar nej.

Har då person x haft en fri vilja; när han ej får svaret ja; på hans fråga.

Nej är mitt svar; det har han inte och således existerar det ingen fri vilja!

Någon kommentar?

Du får bara inte med din fria vilja göra intrång på någon annans fria vilja, såvida inte den andra personen låter dig göra intrång dennes fria vilja men då är det inte längre intrång utan tillåtelse. Men någons fria tycke skulle kunna tycka att det är intrång. Jag kanske tycker du gör intrång på den andra personens fria vilja även om den personen tillåter det. Mitt fria tycke gör inte intrång på eran fria vilja så länge det bara är ett tycke. Jag skulle alltså vara oense med den som tillät dig enligt mig då göra intrång på den andres fria vilja även om den tillät dig.
Senast redigerad av Elementary1 2016-06-06 kl. 09:24.
Citera
2016-06-06, 10:15
Medlem
Citat:
Okej, om allt är orsakssamband bakåt kan du börja med att berätta för mig vad som orsakade big bang .
Kvantmekanisk slump.

Universum är fullt av slumpmässiga händelser varav dess uppkomst var den första. Mellan två slumpmässiga händelser är dock universum deterministiskt.

Så vår vilja styrs av arv, miljö och slump.
Citera
2016-06-06, 10:32
Medlem
Bertil85s avatar
Elementary1. Vet jag inte vad jag ska svara på. Låter inte logiskt. Du tror väll inte på det själv ?

En till användning av "fri vilja" brukar vara ett påhittat kausalitet.
Alltså felaktigt orsak-verkan samband. Jag gör så för att jag gör så osv; vilket är fel.
Citera
2016-06-06, 10:48
Medlem
Citat:
En till användning av "fri vilja" brukar vara ett påhittat kausalitet.
Alltså felaktigt orsak-verkan samband. Jag gör så för att jag gör så osv; vilket är fel.
Kunde vi studerar hjärnan i ett mikroskop skulle vi alltid hitta sambanden och vår illusion om den fria viljan skulle för alltid gå förlorad.

Jag lyfter handen därför att fler elektroner rusar från A till B än från C till D. Och elektronerna rusar från A till B därför att jag brände handflatan på spisplattan.

Hur skulle hjärnan kunna fungera på något annat sätt?
Citera
2016-06-06, 10:55
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Kunde vi studerar hjärnan i ett mikroskop skulle vi alltid hitta sambanden och vår illusion om den fria viljan skulle för alltid gå förlorad.

Jag lyfter handen därför att fler elektroner rusar från A till B än från C till D. Och elektronerna rusar från A till B därför att jag brände handflatan på spisplattan.

Hur skulle hjärnan kunna fungera på något annat sätt?

Vem öppnar den ? Jag menar oj... Hjärnan kanske är lösningen ? Eller tvärtom ?
Citera
2016-06-06, 11:09
Medlem
Citat:
Vem öppnar den ? Jag menar oj... Hjärnan kanske är lösningen ? Eller tvärtom ?
Svara istället på hur den annars skulle fungera. Vad har du för teorier? En humunculus som drar i spakarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in