2016-06-05, 23:29
Medlem
Enligt gårdagens nyheter skall SD:s propaganda mer inriktas på känslor. Inte så mycket på hårda fakta. Jag tror att SD är rätt ute här. Jag tolkar det som att "Sverigevänner" är mer nationalistiska och värnar mer om gränserna, håller hårdare på tradition och Svenska seder, hatar ett för stort inslag av mångkultur, känslan att vi blir utnyttjade som en sorts tredje världens socialbyrå.

Detta är bra! Sedan måste man också jobba för att få in fler kvinnor, jag menar riktiga kvinnor absolut inga könlösa hen... ....

Bra SD, resultatet 2018 bör ligga mellan 21---25%, något att bita i för etablissemanget.
2016-06-05, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Det SD gjort med sin anpassning till övriga partier, är inte att locka fler väljare. Istället har man minskat den egna dragningskraften.

...egna dragningskraften i opinionen menar du, men de har ökat den egna dragningskraften vs övriga partier.

Återigen: kommunicerande kärl.
2016-06-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
...egna dragningskraften i opinionen menar du, men de har ökat den egna dragningskraften vs övriga partier.

Återigen: kommunicerande kärl.
Feltänk. All makt utgår från opinionen. Vilken styrkeposition den ger. SEN kan man göra sig till en lyxhora, inte en billig hora, som verkar vara målet.

Därmed inte sagt att allt är röstmaximering på kort sikt, men vad man definitiv inte ska göra är att sälja ut sig för tidigt. Jag är lite oroliga att de ganska oprofessionella SD strategerna (dvs MK) inte riktig vet vad de gör, är lite naiva.
Senast redigerad av Fnysington 2016-06-05 kl. 23:56.
2016-06-06, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag menar att de som tänkt till redan begripit att mångkultur och massinvandring inte fungerar tidigt bytt till SD.

Jag står fast vid att ju senare man byter desto mer förbannad är man och kanske även mer anonym. Kanske har man själv sagt att SD är rasister och bonnläppar till släkt och vänner eller till SD:are och sedan lägger man rösten där själv. Många kan göra rätt mycket för att inte erkänna att man haft fel.
Kanske har man gått på bluffen att det inte är så illa och själv sagt att rasisterna överdriver osv och när man sedan upptäcker att de haft rätt eller att det är ännu värre så blir man dubbelt förbannad. Förbannad på det som gjorde att man vaknade och förbannad för att man blivit lurad.

Bland de som byter finns säkert också många som sett SD som ett alternativ och när de nu växt och blivit störst eller bland de största partierna så är det mer OK att gå till SD utan stigmatisering.

De som blir förbannade tror jag är de som är politiskt och samhällsintresserade och genuint hederliga. Bland de som byter till SD eftersom de blivit stora är nog mer känslomänniskor, lallare och de som väljer minsta motståndets lag.

Jag har en del ur "förbannade"gruppen som jag kan identifiera tex i min familj. De har inte bytt ännu utan är kvar i 7K, men om/när de byter så vet jag hur de kommer att reagera och vilka ord de kommer att använda.

Och tänk hur det är i alla de områden där SD nästan inte fanns tidigare. Plötsligt ät "rasisterna" större än småpartierna. Då gäller det för den försiktige svensken att förhålla sig, vilket - som du så riktigt påpekar - innebär vän av 7-klövern i tal och åthävor - men inombords en vän av SD
Senast redigerad av allagustav 2016-06-06 kl. 07:36.
2016-06-06, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Feltänk. All makt utgår från opinionen. Vilken styrkeposition den ger. SEN kan man göra sig till en lyxhora, inte en billig hora, som verkar vara målet.

Därmed inte sagt att allt är röstmaximering på kort sikt, men vad man definitiv inte ska göra är att sälja ut sig för tidigt. Jag är lite oroliga att de ganska oprofessionella SD strategerna (dvs MK) inte riktig vet vad de gör, är lite naiva.

I en spelvärld har du säkert rätt. Men i verkligheten tror jag att inget parti att nå över 30% med tre block.

Du kan använda vilka pejorativa uttryck du vill, hora etc, faktum är att samarbete krävs och vissa åtgärder krävs för samarbete. Du verkar förstå det du med, men tycker att det är för tidigt. Det är således bara en gradskillnad mellan din och min åsikt. Frågan är då när man skall flörta med andra partier. Du tycker säkert efter valet då du vill köra full röstmaximering för den plattform (av mandat) du talar om. Jag tycker det är för sent då det inte går att få till stånd dialog i det läget om alla fortfarande har avstånd till SD.

Visst det blir en del missnöjda väljare på högerkanten nu innan valet om SD gör som de gör, men de har inga egentliga alternativ annat än sofflocket, många av dem stannar vid SD ändå. Att ta S och M röster är däremot dubbelt viktigt då det försvagar de partierna i samma utsträckning och det inför valet. Därför skulle man kunna hävda att ett närmande S och M är en relativ röstmaximeringsstrategi medan ett fjärmande från övriga partier är en röstmaximeringsstrategi i absoluta tal.
2016-06-06, 09:11
Medlem
Citat:
I en spelvärld har du säkert rätt. Men i verkligheten tror jag att inget parti att nå över 30% med tre block.

Du kan använda vilka pejorativa uttryck du vill, hora etc, faktum är att samarbete krävs och vissa åtgärder krävs för samarbete. Du verkar förstå det du med, men tycker att det är för tidigt. Det är således bara en gradskillnad mellan din och min åsikt. Frågan är då när man skall flörta med andra partier. Du tycker säkert efter valet då du vill köra full röstmaximering för den plattform (av mandat) du talar om. Jag tycker det är för sent då det inte går att få till stånd dialog i det läget om alla fortfarande har avstånd till SD.

Visst det blir en del missnöjda väljare på högerkanten nu innan valet om SD gör som de gör, men de har inga egentliga alternativ annat än sofflocket, många av dem stannar vid SD ändå. Att ta S och M röster är däremot dubbelt viktigt då det försvagar de partierna i samma utsträckning och det inför valet. Därför skulle man kunna hävda att ett närmande S och M är en relativ röstmaximeringsstrategi medan ett fjärmande från övriga partier är en röstmaximeringsstrategi i absoluta tal.
Med tanke på vad SD utsatts för, och med tanke på vad som sägs om SD - du måste skämta? SD ska naturligtvis ta väljare från både sossar och moderater. Men det gör man inte genom att framstå och uppföra sig spm ett billigt lyder. Dessutom är det ingen framkomlig väg att skaffa sig en politisk plattform eller respekt. Vem kom på något så dumt? Ian?
2016-06-06, 09:22
Medlem
Citat:
Med tanke på vad SD utsatts för, och med tanke på vad som sägs om SD - du måste skämta? SD ska naturligtvis ta väljare från både sossar och moderater. Men det gör man inte genom att framstå och uppföra sig spm ett billigt lyder. Dessutom är det ingen framkomlig väg att skaffa sig en politisk plattform eller respekt. Vem kom på något så dumt? Ian?

Naturligtvis skämtar jag inte och det vet du. Du har kass nivå på diskussionen med den typen av tom retorik, skämt, Ian, etc.

Det du skrivit tidigare har varit mindre kompromissvilligt än det du skriver nu. Du kanske ändå fortfarande vill hålla den hårda linje som har ett glastak. Att ta röster från S och M är definitivt både en framkomlig väg för båda plattform och respekt. Att dra skarpt högerut är däremot ett dåligt sätt att få mittenröster då man ej får deras respekt. Plattformen gynnas ej heller av en högersväng då distansen mellan SD och övriga partier ökar. I värsta fall blir det efter valet som denna mandatperiod med en tyst opposition, kanske med M i regeringen istället. Bättre att framstå som en partner som S och/eller M kan tolerera (ja det är väl bara M som alternativ i dagsläget).

När skall det då ske? Ja i god tid innan valet. Inga skarpa svängar i närheten av valet. Efter valet är det för sent då har linjerna redan dragits upp av partierna och det utan ett extremare SD oavsett procent (räknar inte med att någon får +30% i 3-blockssverige).
2016-06-06, 09:46
Medlem
Citat:
Naturligtvis skämtar jag inte och det vet du. Du har kass nivå på diskussionen med den typen av tom retorik, skämt, Ian, etc.

Det du skrivit tidigare har varit mindre kompromissvilligt än det du skriver nu. Du kanske ändå fortfarande vill hålla den hårda linje som har ett glastak. Att ta röster från S och M är definitivt både en framkomlig väg för båda plattform och respekt. Att dra skarpt högerut är däremot ett dåligt sätt att få mittenröster då man ej får deras respekt. Plattformen gynnas ej heller av en högersväng då distansen mellan SD och övriga partier ökar. I värsta fall blir det efter valet som denna mandatperiod med en tyst opposition, kanske med M i regeringen istället. Bättre att framstå som en partner som S och/eller M kan tolerera (ja det är väl bara M som alternativ i dagsläget).

När skall det då ske? Ja i god tid innan valet. Inga skarpa svängar i närheten av valet. Efter valet är det för sent då har linjerna redan dragits upp av partierna och det utan ett extremare SD oavsett procent (räknar inte med att någon får +30% i 3-blockssverige).
Jag talar inte om en högersväng, jag talar om attityd. Det är inte SD som ska minska gapet genom att förlorar sin värdighet. Jah har aldrig hört talas om något så dumt. SD som mobboffer. Men det är kanske där man ska befinna sig, för man trivs bäst där. Och man förtjänar väl inget annat.

Om inte annat kan man lära sig av vänsterpartiet. Var hård i retoriken, ta väljare, sen förhandla.

Jag tror snarare SD gjort feghet och bekvämlighet till en strategi. Finns ju inget som sagt att det skulle gå bättre i opinionen om man gör sig till det billiga ludret, eller har vi många sådana exempel både internationellt och nationellt? Nej, jag tänkte väl det.
Senast redigerad av Fnysington 2016-06-06 kl. 10:00.
2016-06-06, 09:58
Medlem
Citat:
Jag talar inte om en högersväng, jag talar om attityd. Det är inte SD som ska minska gapet genom att förlorar sin värdighet. Jah har aldrig hört talas om något så dumt. SD som mobboffer. Men det är kanske där man ska befinna sig, för man trivs bäst där. Och man förtjänar väl inget annat.

Om inte annat kan man lära sig av vänsterpartiet. Var hård i retoriken, ta väljare, sen förhandla.

Ja vi tycker något olika helt enkelt. Sanningen är framför oss.
2016-06-06, 10:02
Medlem
Citat:
Ja vi tycker något olika helt enkelt. Sanningen är framför oss.
Så är det. Och som vanligt tycker jag rätt
2016-06-06, 11:51
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Själv har jag ofta hört släkt diskutera invandringen. Ingen har rakt ut sagt var dom lägger sin röst. Trodde dom var vanliga arga sjuklövare. Men en dag innan valet var det en kvinna som sa till mig "använd nu din röst klokt". Visste precis vad hon menade med allt hintande innan. Svarade då att jag redan hade förtidsröstat "klokt"

Vet att med tiden sen valet har inte något ändrats. Folk i min närhet är alltmer säkra på att SD har mer rätt än övriga partier. Det är ganska skönt, för nu behöver man inte prata om kaoset vid middagsbordet, när man vet var man har varandra.

Ibland räcker det med en blick från någon man aldrig sett tidigare för att känna igen en Sverigevän. "Rösta klokt" i dagens Sverige är som att hålla upp SD-banderoller och tuta i trumpeten.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Av intresse för SD:s politiska positionering och därmed följande opinionsläge, kan vara en text av Leo Krámar, som Kinuski länkade till i Mediakrigstråden, där empirisk forskning om nationalismen citeras:

Nationalismen och "etnocentrismen" är den starkaste politiska kraften i Europa och dess emotionella styrka trumfar ofta andra lojaliteter - precis det budskap jag hela tiden förmedlat.

Att tona ned och t o m förneka svensk etnicitet, att fjärma sig från nationalismen till fördel för "socialkonservatism" är alltså inte alls med nödvändighet en fråga om röstmaximerande opportunism från SD:s sida - det är lättare att argumentera för rakt motsatt bild.

Det SD gjort med sin anpassning till övriga partier, är inte att locka fler väljare. Istället har man minskat den egna dragningskraften.

Det är vad jag befarar också. Krypandet och fjäskandet för moderaterna måste innebära att de har någon slags överenskommelse. Jag hoppas de har trogna, ärliga och skickliga rådgivare även på den här nivån.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt gårdagens nyheter skall SD:s propaganda mer inriktas på känslor. Inte så mycket på hårda fakta. Jag tror att SD är rätt ute här. Jag tolkar det som att "Sverigevänner" är mer nationalistiska och värnar mer om gränserna, håller hårdare på tradition och Svenska seder, hatar ett för stort inslag av mångkultur, känslan att vi blir utnyttjade som en sorts tredje världens socialbyrå.

Detta är bra! Sedan måste man också jobba för att få in fler kvinnor, jag menar riktiga kvinnor absolut inga könlösa hen... ....

Bra SD, resultatet 2018 bör ligga mellan 21---25%, något att bita i för etablissemanget.

Hur tänker du nu ShariaInstructur? 21-25% kanske är fantastiskt för SD och hur deras utveckling varit, men 2018 vore det resultatet katastrof för Sverige. Vi lever i tider med skeenden vi aldrig varit med om tidigare. Det är omöjligt att sia om hur många och hur oroliga folk kommer vara 2018. +50% låter helt bisarrt idag men vem vet. 20-25% kan nog 7K manövrera bort en mandatperiod till. Landar de på 30-35-40% så blir det naturligtvis väsentligt svårare.

IS har uppmanat muslimer till terrorism i Europa under ramadan vilken är igång nu och en månad framåt. Vi får se vad som sker. Juli och augusti kommer MENA ha sin högsäsong att trakassera, våldta, misshandla svenskar. Augusti och septembers Sentio/YouGov bli spännande. Förra sommaren drack jag oroväckande mycket Champagne, en flaska vid varje rekord
2016-06-06, 12:02
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Och tänk hur det är i alla de områden där SD nästan inte fanns tidigare. Plötsligt ät "rasisterna" större än småpartierna. Då gäller det för den försiktige svensken att förhålla sig, vilket - som du så riktigt påpekar - innebär vän av 7-klövern i tal och åthävor - men inombords en vän av SD

På småorter där alla känner alla och där ett rykte varar i generationer är man säkert extra försiktig med vad man säger och gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in