2016-07-17, 02:36
  #49861
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Om Novus frågar 5 000 personer, Inizio 10 000, Demoskop 4 000 och Sifo 1 000 så ska - i en sammanställning (s k poll-of-polls) - alla fyra instituts resultat inte tillmätas lika stor betydelse; Inizios resultat ska utgöra 1/2, Novus 1/4, Demoskop 1/5 & Sifo 1/20.

Helt rätt, men det i sin tur bygger på ett implicit antagande av minst ett av nedanstående premisser:
  1. Det procentuella bortfallet är lika stort i alla undersökningar
  2. Bortfallet är att betrakta som ett OSU (oberoende slumpmässigt bortfall)

Vad jag förstår så kan varken 1. eller 2. anses vara uppfylld, vilket gör PoP's viktning saknar vetenskaplig förankring.
2016-07-17, 06:53
  #49862
Medlem
Ok (pissed as nuet) om inget systematiskt fel i bortfallet finns är det inget problem, ie är det ok.

Haken är om jag stafflar/stratifierar obs; säg via tre nivåer av ålder, utbildning, ort (landsbygd, tätort, storstad) och man kvinna. Så har du arton strator. Så säg att kd går bäst i glesbygd blandäldre män. Kd brukar ligga på 3%; så över repat säg 6. Om man kör det rakt, ska i sin strata ska det va 1-2 som säger det; det är ens tveksamt om det ens är en undersökning! Fan om Jönköping ens va på planeten blir allt annorlunda?!?

Va jag sagt är att bortfall i sej är inget problem; men om (å det är viktigt) bortfallet är systematiskt blir det det. Det är inte mitt område, men har träffat folk som bara ringer kvällstid! What! Du får bara en viss typ av objekt; underviktad på ex resturang och taxi.

Problemet är att eftersom det väldigt små samples i varje grupp; blir det väldigt hakigt (och jag gissar) att man lägger en smothing grej ovanpå. Jag frågar 55 pers var av 6 procent torde rösta kd. En enskild obs i de lägget måste korras.

Å nu tillbaka de verkligen handlar om; varför (när vi vet att SD/ukip/le pen) underskattas; vill man inte försöka fixa det. Utgår ifrån att det går (menar vet du skäms faktorn är det hyfsat lätt, bara en djävla mulitplikator.)

Stickprovets slk och antalet strator avgör ju precisionen, om du då fortsatt har ett bortfall på äldre män i glesbyggd- är frågan är det systematiskt (typ skämsfaktor) eller inte? Om det är en renslump hur de svarar är det ok. Ringer du på en söndag å han inte svarar är han väl i kyrka,typ.

Det konstigast är varför våra oi inte vill korra, jag torskade a butt load brexit-då jag betade remian; där var ju faktist (som med skosix -egen) yougov bra.

Jag tror inte SCB eller valu har en agenda. Jag tror bara att segmentering/strategiering är krånglig. Att öka antalet strator,ökar inte nödvändigtvis precisionen. (För icke statistiker är precision 1/standard avvikelsen)

Utan att ta på foillehatten är det skumt, att alla verkar veta att typ FI och mp överskattas och SD underskattas. Frågan är (vilket jag tror är diskutionen här) om det är medvetet eller inte. Inte SCB å valu, skulle jag säga; men helt möjligt med resten (sifo etc). Ugov å sentio tror jag kommer ligga bäst till vad gäller SD, vid nästa val.
2016-07-17, 10:09
  #49863
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Ok (pissed as nuet) om inget systematiskt fel i bortfallet finns är det inget problem, ie är det ok.

Haken är om jag stafflar/stratifierar obs; säg via tre nivåer av ålder, utbildning, ort (landsbygd, tätort, storstad) och man kvinna. Så har du arton strator. Så säg att kd går bäst i glesbygd blandäldre män. Kd brukar ligga på 3%; så över repat säg 6. Om man kör det rakt, ska i sin strata ska det va 1-2 som säger det; det är ens tveksamt om det ens är en undersökning! Fan om Jönköping ens va på planeten blir allt annorlunda?!?

Va jag sagt är att bortfall i sej är inget problem; men om (å det är viktigt) bortfallet är systematiskt blir det det. Det är inte mitt område, men har träffat folk som bara ringer kvällstid! What! Du får bara en viss typ av objekt; underviktad på ex resturang och taxi.

Problemet är att eftersom det väldigt små samples i varje grupp; blir det väldigt hakigt (och jag gissar) att man lägger en smothing grej ovanpå. Jag frågar 55 pers var av 6 procent torde rösta kd. En enskild obs i de lägget måste korras.

Å nu tillbaka de verkligen handlar om; varför (när vi vet att SD/ukip/le pen) underskattas; vill man inte försöka fixa det. Utgår ifrån att det går (menar vet du skäms faktorn är det hyfsat lätt, bara en djävla mulitplikator.)

Stickprovets slk och antalet strator avgör ju precisionen, om du då fortsatt har ett bortfall på äldre män i glesbyggd- är frågan är det systematiskt (typ skämsfaktor) eller inte? Om det är en renslump hur de svarar är det ok. Ringer du på en söndag å han inte svarar är han väl i kyrka,typ.

Det konstigast är varför våra oi inte vill korra, jag torskade a butt load brexit-då jag betade remian; där var ju faktist (som med skosix -egen) yougov bra.

Jag tror inte SCB eller valu har en agenda. Jag tror bara att segmentering/strategiering är krånglig. Att öka antalet strator,ökar inte nödvändigtvis precisionen. (För icke statistiker är precision 1/standard avvikelsen)

Utan att ta på foillehatten är det skumt, att alla verkar veta att typ FI och mp överskattas och SD underskattas. Frågan är (vilket jag tror är diskutionen här) om det är medvetet eller inte. Inte SCB å valu, skulle jag säga; men helt möjligt med resten (sifo etc). Ugov å sentio tror jag kommer ligga bäst till vad gäller SD, vid nästa val.
Vilket lysande tips, yougov och sentio kommer ligga bäst till? Och jag tror det blir minusgrader i januari och snö.

Nog fan finns det en medvetenhet i uselheten gällande SD när det kommer till SIFO, Demoskop mfl, att inte riktigt veta och sedan dra till med det statistiskt ej säkerställda -0,1 eller - 0,2 så uppdragsgivarna kan sitta i media och berätta att SD sjunker, jo tjena.
__________________
Senast redigerad av Sonnenwende 2016-07-17 kl. 10:12.
2016-07-17, 10:29
  #49864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Utan att ta på foillehatten är det skumt, att alla verkar veta att typ FI och mp överskattas och SD underskattas. Frågan är (vilket jag tror är diskutionen här) om det är medvetet eller inte. Inte SCB å valu, skulle jag säga; men helt möjligt med resten (sifo etc). Ugov å sentio tror jag kommer ligga bäst till vad gäller SD, vid nästa val.
MP är ett bra exempel på att systematiska mätfel är vanskliga att åtgärda med tillfälliga voodoolösningar, eftersom mätfelen inte är garanterat konstanta.

MP överskattades länge, främst av SCB och Sifo. Extra knasigt blev det i Skop på den tiden de ställde frågan "vilket parti tycker du bäst om i riksdagspolitiken?" Problemet låg just i att det var "fint" att stötta det där idealistiska skitpartiet, och eftersom svenskar verkar tro att de får poäng hos någon högre makt om de ständigt markerar hur "fina" de är (även i anonyma OU) så har det ofta varit många fler som uppger MP i mätningar än vad som sedan faktiskt röstar på dem. Med SD har förhållandet varit det omvända.

Allt det där "fina" med MP har nu ställts på ända. MP har varit med på restriktiv asylpolitik, att sälja brunkolet, att öppna för byggande av fler reaktorer, osv. Dessutom har det varit turer kring Romson som ledde till hennes avgång, och det har varit Kaplan, Khan, islamism och handskakningsvägran. Från att ha varit medias älsklingar drevade nu hela media mot MP.

Plötsligt är det inte "fint" att rösta på MP längre, absolut inget att skryta med. Snarare pinsamt. Om något OI har lagt på en "skrytbroms" på den tiden man fick en guldstjärna av scoutledaren om man var MP-sympatisör, kommer den bromsen nu att trycka ner MP långt under deras faktiska väljarstöd, och då får vi en sur överraskning 2018: Först är vi säkra på att MP åker ur riksdagen, sedan kommer resultaten in och ger dem 6%...
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2016-07-17 kl. 10:48.
2016-07-17, 12:04
  #49865
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
MP är ett bra exempel på att systematiska mätfel är vanskliga att åtgärda med tillfälliga voodoolösningar, eftersom mätfelen inte är garanterat konstanta.

MP överskattades länge, främst av SCB och Sifo. Extra knasigt blev det i Skop på den tiden de ställde frågan "vilket parti tycker du bäst om i riksdagspolitiken?" Problemet låg just i att det var "fint" att stötta det där idealistiska skitpartiet, och eftersom svenskar verkar tro att de får poäng hos någon högre makt om de ständigt markerar hur "fina" de är (även i anonyma OU) så har det ofta varit många fler som uppger MP i mätningar än vad som sedan faktiskt röstar på dem. Med SD har förhållandet varit det omvända.

Allt det där "fina" med MP har nu ställts på ända. MP har varit med på restriktiv asylpolitik, att sälja brunkolet, att öppna för byggande av fler reaktorer, osv. Dessutom har det varit turer kring Romson som ledde till hennes avgång, och det har varit Kaplan, Khan, islamism och handskakningsvägran. Från att ha varit medias älsklingar drevade nu hela media mot MP.

Plötsligt är det inte "fint" att rösta på MP längre, absolut inget att skryta med. Snarare pinsamt. Om något OI har lagt på en "skrytbroms" på den tiden man fick en guldstjärna av scoutledaren om man var MP-sympatisör, kommer den bromsen nu att trycka ner MP långt under deras faktiska väljarstöd, och då får vi en sur överraskning 2018: Först är vi säkra på att MP åker ur riksdagen, sedan kommer resultaten in och ger dem 6%...
Snarare så har Mp vikt ned sig i flera hjärtefrågor som man sade var heliga i valrörelsen, om SD blir en del av regeringen 2018 och går med på ökad invandring och höjda bidrag till asylturister så kommer SD rasa i opinionen på samma sätt.
Du kan kompromissa om mycket men inte det du och dina väljare håller för heligt och Mp har inte gjort det en gång utan tre. På lokalnivå har till och med företrädare gått ut och bett om ursäkt, sen hjälper inte taffligheten Romson och Fridolin visade eller de skandaler som förevarit.

Både hardcoreväljare och godhetsapostlar har tröttnat eller skrämts bort.

SD har lärdomar att dra, bättre hoppa av än skjuta sig själva i foten om det kommer så långt.
2016-07-17, 22:32
  #49866
Medlem
Noterade idag att antalet likes på SDs facebooksida ökat kraftigt på sista tiden. Idag ligger det på över 120.000, när jag kollade för ett par månader sedan låg det på kanske 105.000.

Någon som har någon idé vad det kan bero på? Eller kan det vara köpta likes på SDs facebook-page?
2016-07-17, 23:08
  #49867
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Noterade idag att antalet likes på SDs facebooksida ökat kraftigt på sista tiden. Idag ligger det på över 120.000, när jag kollade för ett par månader sedan låg det på kanske 105.000.

Någon som har någon idé vad det kan bero på? Eller kan det vara köpta likes på SDs facebook-page?

Ser ingen större vinst med att köpa likes på Facebook, det vinnar inga val.
Med största säkerhet beror det på samhällsutvecklingen. "Nu jävlar får det vara nog, jag likar sds Facebook"...typ det mest kontroversiella ställningstagandet en svensk kan göra idag, sorgligt nog.

/SD-RÖSTARE
2016-07-17, 23:10
  #49868
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Noterade idag att antalet likes på SDs facebooksida ökat kraftigt på sista tiden. Idag ligger det på över 120.000, när jag kollade för ett par månader sedan låg det på kanske 105.000.

Någon som har någon idé vad det kan bero på? Eller kan det vara köpta likes på SDs facebook-page?
Citat:
Feministiskt initiativ 138 513 Totalt antal gilla

Socialdemokraterna 131 746 Totalt antal gilla

Sverigedemokraterna 120 967 Totalt antal gilla

Nya Moderaterna 81 344Totalt antal gilla
jämför med opinionssiffrorna från yougov i juni:
Citat:
Feministiskt initiativ 3.1%

Socialdemokraterna 22.7%

Sverigedemokraterna 23.3%

Nya Moderaterna 24.4%
Om det är något parti som har köpt "likes" så är det lätt att se vilket.
2016-07-17, 23:33
  #49869
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
jämför med opinionssiffrorna från yougov i juni:

Om det är något parti som har köpt "likes" så är det lätt att se vilket.
Det var ju i hetluften för ett tag sedan att F! köpte sina likes.

http://www.friatider.se/fi-ljuger-k-pte-minst-45000-f-ljare-p-facebook
http://www.metro.se/nyheter/har-fi-kopt-10-000-turkiska-fans-pa-facebook/EVHnfD!03dCITxqhuatA/


Någon som vet när nästa opinionsundersökning kommer?
2016-07-18, 08:38
  #49870
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Noterade idag att antalet likes på SDs facebooksida ökat kraftigt på sista tiden. Idag ligger det på över 120.000, när jag kollade för ett par månader sedan låg det på kanske 105.000.

Någon som har någon idé vad det kan bero på? Eller kan det vara köpta likes på SDs facebook-page?
Eller så har folk börjat tröttna på all skit hemma och utomlands, proppen kommer gå vid nästa val och SD kommer mer än dubblera sitt stöd( igen).
2016-07-18, 10:52
  #49871
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eller så har folk börjat tröttna på all skit hemma och utomlands, proppen kommer gå vid nästa val och SD kommer mer än dubblera sitt stöd( igen).


När första förväntade muslimbomben detonerar här eller motsvarande djävelskap inträffar, är prognosen mer än hundra procent säker...
2016-07-18, 12:14
  #49872
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
När första förväntade muslimbomben detonerar här eller motsvarande djävelskap inträffar, är prognosen mer än hundra procent säker...
Jag tror att en bomb inte behövs, det som sker räcker mer än väl, brinnande bilar varje vecka runt om i landet, sexuella övergrepp varje vecka, mord och misshandel regelbundet vid asylboenden.
Allt mer ansträngd samhällsservice, och nu börjar MV och staten säga upp och omförhandla de avtal godtrogna kommuner skrivit med MV i hopp om att snabbt öka sysselsättning och intäkter till kommunerna. Nu kommer ersättningen att sjunka och belastningen på många små kommuners budgetar kommer öka snabbt.
När kommun efter kommun måste skära i servicen till gamla sjuka och barn för att hålla asylturisterna med rätt standard så kommer nästa stora missnöjesvåg skölja över landet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in