2016-06-01, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHISTLETOE
Jag köper gärna dina framtida HM aktier för 250 kr. När vill du sälja och hur många?
Fortfarande intresserad?
Citera
2016-06-01, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fortfarande intresserad?

Varför skulle jag inte vara intresserad av att köpa HM under kurs på en likvid marknad? Det sagt klev jag faktiskt in igen med en liten post tidigare idag. I praktiken väntar jag dock ännu en sommar innan jag fattar något beslut: legat 75-80% likvid sedan förra våren (läs, midsommar).

P.S. Har ännu inte förstått om du tror dig veta framtiden och därför prisar in den utan osäkerhet, eller om du tror att ingen annan följer utvecklingen.
Senast redigerad av WHISTLETOE 2016-06-01 kl. 13:42.
Citera
2016-06-01, 13:47
Medlem
Citat:

P.S. Har ännu inte förstått om du tror dig veta framtiden och därför prisar in den utan osäkerhet, eller om du tror att ingen annan följer utvecklingen.
Framtiden vet jag en del om, den kommer att gå i cykler som den alltid gjort och när det går ner mycket så handlar jag, mycket enkel strategi.
Jag har bestämt långt i förväg hur mycket jag vill betala, på så vis dras jag inte med psykologiskt när det går upp eller ner.
Citera
2016-06-01, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Framtiden vet jag en del om, den kommer att gå i cykler som den alltid gjort och när det går ner mycket så handlar jag, mycket enkel strategi.
Jag har bestämt långt i förväg hur mycket jag vill betala, på så vis dras jag inte med psykologiskt när det går upp eller ner.

När den går ner. När är en osäkerhetsfaktor som i sig är prisbärande, vilket var min poäng om än den flög över ditt huvud. Det är givetvis inget fel på strategin som sådan. Det betyder dock inte att detsamma gäller även dina resonemang.
Citera
2016-06-01, 18:10
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
När den går ner. När är en osäkerhetsfaktor som i sig är prisbärande, vilket var min poäng om än den flög över ditt huvud. Det är givetvis inget fel på strategin som sådan. Det betyder dock inte att detsamma gäller även dina resonemang.
Finns ju alltid något marknaden är pessimistisk till. Nu senast banker, retail och råvaror.
Citera
2016-06-01, 18:51
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Noterar att AMZN är upp knappt 50% sedan min spaning. Kan tillägga att jag på sedvanligt vis själv missade tåget.
Ja, nu är P/E nere i ynka 300, köpläge! Skämt åsido är det fortsatt väldigt optimistiska prognoser som måste slå in för att göra det till en bra investering. Självklart är det inte omöjligt, men tufft.
Citera
2016-06-02, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Ja, nu är P/E nere i ynka 300, köpläge! Skämt åsido är det fortsatt väldigt optimistiska prognoser som måste slå in för att göra det till en bra investering. Självklart är det inte omöjligt, men tufft.

Bortsett makro är jag nog mer benägen att gå in nu än vid tidigare botten, men fallhöjden är klart hisnande om än just P/E återigen är ett värdelöst mått på AMZN av affärstekniska anledningar.
Citera
2016-06-02, 22:58
Medlem
"In bear markets, stocks usually open strong and close weak. In bull markets, they tend to open weak and close strong." (William J. O'Neal).

Åsikter? Mönstret med svaga öppningar och starka slut på dagen har varit väldigt tydligt de senaste veckorna. Är vi i början av en ny bull market? Är lidandet över?
Citera
2016-06-03, 07:13
Medlem
freshboys avatar
amzn
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
De kommer sitta på enorma skalfördelar och inga legacykostnader, iom butiker, som enda stora konkurrenten Wallmart har. De kommer dominera totalt och deras enda problem blir anti-trust myndigheter.

Titta bara på stackars CD-ON. De har inte uppdaterat webb-butiken på snart 15-20 år. CDON Ägarna vet att loppet är kört den dag Amazon bryr sig om att gå in i Sverige.
Citera
2016-06-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
"In bear markets, stocks usually open strong and close weak. In bull markets, they tend to open weak and close strong." (William J. O'Neal).

Åsikter? Mönstret med svaga öppningar och starka slut på dagen har varit väldigt tydligt de senaste veckorna. Är vi i början av en ny bull market? Är lidandet över?

Det händer så stora saker kommande månader som ingen kan veta:
Trump? (kanske), Brexit (förmodligen inte), FED (förmodligen), Grekland (ordnade sig).
Citera
2016-06-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Det händer så stora saker kommande månader som ingen kan veta:
Trump? (kanske), Brexit (förmodligen inte), FED (förmodligen), Grekland (ordnade sig).

Alla dessa faror, faror, faror det ska pratas om.

Jag kan förstå att om man enbart läser svensk kommunistmedia så är Trump något slags hot mot världens överlevnad. Vilket förbannat trams, tror ni att världen skulle bli bättre om psykfallet Clinton styrde? Eller, gud förbjude, den vilsna Sanders som aldrig någonsin tidigare uträttat ett skvatt?

Man ska inte överskatta betydelsen av ett presidentval men inte heller underskatta det. Hillary verkar ha på dagordningen att läkemedelsbolag inte ska få tjäna pengar, låter ju trevligt?

Grekland är en evig saga tills lånen skrivs ner.

FED kommer högst troligen höja räntan ett litet snäpp i år, kanske två små snäpp om så tillåts.

Brexit är väl egentligen den enda stora oron men att det är någon störa fara långsiktigt har jag svårt att se. Kan lika gärna vara starten på något bra.

Kortsiktighet är ett gift som ger slaskpressen spelutrymme. Aftonbladet, expressen, Dagens Industri och liknande klickberoende medier kommer aldrig förutspå någon större krasch.
Citera
2016-06-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Alla dessa faror, faror, faror det ska pratas om.

Jag kan förstå att om man enbart läser svensk kommunistmedia så är Trump något slags hot mot världens överlevnad. Vilket förbannat trams, tror ni att världen skulle bli bättre om psykfallet Clinton styrde? Eller, gud förbjude, den vilsna Sanders som aldrig någonsin tidigare uträttat ett skvatt?

Man ska inte överskatta betydelsen av ett presidentval men inte heller underskatta det. Hillary verkar ha på dagordningen att läkemedelsbolag inte ska få tjäna pengar, låter ju trevligt?

Grekland är en evig saga tills lånen skrivs ner.

FED kommer högst troligen höja räntan ett litet snäpp i år, kanske två små snäpp om så tillåts.

Brexit är väl egentligen den enda stora oron men att det är någon störa fara långsiktigt har jag svårt att se. Kan lika gärna vara starten på något bra.

Kortsiktighet är ett gift som ger slaskpressen spelutrymme. Aftonbladet, expressen, Dagens Industri och liknande klickberoende medier kommer aldrig förutspå någon större krasch.

Det jag menade var att det är svårt att gå på kortsiktig TA närmsta månaderna. Det är inte intressant vad som är bra och rimligt. Det som är intressant är vad marknaden tycker. Om marknaden dyker pga Trump så dyker den oavsett vad du tycker. Historiskt har börsen det svårt första året med en ny president oavsett vilket parti som vinner. Trump är en "loose cannon" och marknaden gillar inte osäkerheter. Det har inte med hans åsikter att göra - snarare att det är ganska osäkert vart han står i väldigt mycket.

Tror inte att Brexit går genom... Kommer själv swinga långa innan valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in