2016-06-03, 15:59
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja, mycket skulle kunnat göras bättre, man måste inte placera nya arenor så centralt som vi har dom heller, staden växer, och stadsdelar som åtminstone mentalt låg i periferin, kommer i framtiden ligga centralt, ingen tänker på t ex Ringön som centralt, men geografiskt ligger det väldigt centralt.

Dessutom kan en stor infrastruktursatsning, fungera som en katalysator för ett område, konstgjord gentrifiering så att säga, ett område vitaliseras genom en injektion av t ex kontor/arbetsplatser, bostäder och destinationsmål, slänger man upp en arena, så skapar man just ett destinationsmål, men det bör göras till något större än just en arena, det borde vara en del av ett stadsförnyelseprojekt. Ett område som folk kanske inte besökte så ofta innan, får helt plötsligt något som drar alla möjliga typer av människor, vilket naturligtvis är positivt ur många synvinklar, t ex för lokala näringsidkare, men även för t ex integration osv.

Självfallet är det så att arenorna inte måste ligga centralt. Idag tror jag dock inte en arena för såpass mycket folk rent infrastrukturmässigt kan placeras annat än centralt ty det saknas ju ett och annat på den fronten i den här staden.

Man bygger ju arenastaden i Solna men där fanns ändå en tradition av att arenan skall ligga därute. Här i staden känns det betydligt svårare att hitta det området.
Tanken med destinationsmål är något jag ofta själv tänkt på och en liten men ändå enkel sak i det sammanhanget är ju att det i tankarna med linbanan i Götet planeras för en station i anslutning till Bravida Arena. Något som ger en extra dimension till ett besök där, det är inte varje bortaresa du kan ta linbanan.

Skall man ta ett område för en ny arena som redan idag är starkt förknippat med idrott är ju Kviberg ett bra alternativ. För vår del dessutom redan sammankopplat med klubben via vårt ungdomsarbete där. Problemet där är väl de andra planer som finns för området och Gothia Cup lär vägra ge upp de fotbollsplanerna.
Fördelen är att det ligger nära områden som behöver en sådan kick för integrationens skull.
Citera
2016-06-07, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Självfallet är det så att arenorna inte måste ligga centralt. Idag tror jag dock inte en arena för såpass mycket folk rent infrastrukturmässigt kan placeras annat än centralt ty det saknas ju ett och annat på den fronten i den här staden.

Man bygger ju arenastaden i Solna men där fanns ändå en tradition av att arenan skall ligga därute. Här i staden känns det betydligt svårare att hitta det området.
Tanken med destinationsmål är något jag ofta själv tänkt på och en liten men ändå enkel sak i det sammanhanget är ju att det i tankarna med linbanan i Götet planeras för en station i anslutning till Bravida Arena. Något som ger en extra dimension till ett besök där, det är inte varje bortaresa du kan ta linbanan.

Skall man ta ett område för en ny arena som redan idag är starkt förknippat med idrott är ju Kviberg ett bra alternativ. För vår del dessutom redan sammankopplat med klubben via vårt ungdomsarbete där. Problemet där är väl de andra planer som finns för området och Gothia Cup lär vägra ge upp de fotbollsplanerna.
Fördelen är att det ligger nära områden som behöver en sådan kick för integrationens skull.

Ja Kviberg har ju absolut den profileringen, och Nordöst är väl kanske det området som är i mest behov av bättre stadsutveckling. Planerna för Gamlestaden är lovande som tur är.

Jag tycker även Slottsskogsvallen är väldigt väl lämpat. Spränger man bort kullarna/plattar till marken så kan det byggas rätt mycket i området söder om Margretsbergsgatan.

Där finns ju Dag Hammarskjöldsleden för biltrafik och Marklandsgatan för kollektivtrafiken, det stannar väl typ 6-7 spårvagnslinjer och ett dussin bussar vid hållplatsen. Om leden blir en stadsboulevard ala Linnégatan, och det tillförs, som det talats om i ett sådant scenario, ca 27 000 bostäder utmed leden dvs kanske så många som 54 000 boende(2 pers i snitt per lägenhet), så skulle en arena där i princip ligga mitt i hjärtat av GBGs mest tätbefolkade område(Högsbo+Majorna+Linné).

Byggs det även en spårvagnstunnel från Linnéplatsen till Hisingen(Sverigeförhandlingen), så blir det även förhållandevis enkelt för Hisingsborna att ta sig snabbt till området också, sedan hade det ju bara varit en kortare promenad, utmed en Linnégatan lik gata(där man skulle kunna sitta och knäcka bärs) till Arenan, om man nu inte väljer att åka hela vägen ner.

Detta är ju dock pipedreams!

Anyways, påtal om arenor....

Citat:
Serneke vill bygga nya multiarenan
Byggherren Ola Serneke vill bygga nya arenan och har redan skisser och en kalkyl på tre miljarder kronor.

Ola Serneke, som redan har byggt Prioritet Serneke arena i Kviberg, är helt klart intresserad av att investera och bygga nya arenan som ska ersätta Scandinavium.
- När det gäller arenan måste man göra ett rejält omtag, det får inte bli någon halvmesyr. Det måste tillföra Göteborg stad och invånarna något, och som gör att vi blir starkare som evenemangsstad igen, säger Ola Serneke.
- Vi går mer än gärna in själva som fastighetsägare till en sådan arena. Absolut, säger han.

Hos Serneke har man tittat på en lösning där man ersätter gamla Scandinavium med ett helt nytt affärs- och kontorscentrum, och så byggs nya arenan i området mellan Valhalla IP och Nya Ullevi. Gamla Scandinavium rivs inte förrän nya arenan är klar.
Serneke tror att byggrättsintäkterna för platsen där Scandinavium ligger i dag kan vara värda 700 till 800 miljoner kronor som kommer att gå till kommunen.
Byggrätten är den rätt som fastighetsägaren har rätt att bygga på, en tomt som säljs av kommunen.

[...]

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/serneke-vill-bygga-nya-multiarenan-1.2238118

Låter som att Serneke har hajat att man måste ta ett helhetsgrepp, att man inte bara kan bygga en arena, utan att det måste vara en del av staden.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-06-07 kl. 14:43.
Citera
2016-06-08, 09:13
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja Kviberg har ju absolut den profileringen, och Nordöst är väl kanske det området som är i mest behov av bättre stadsutveckling. Planerna för Gamlestaden är lovande som tur är.

Jag tycker även Slottsskogsvallen är väldigt väl lämpat. Spränger man bort kullarna/plattar till marken så kan det byggas rätt mycket i området söder om Margretsbergsgatan.

Där finns ju Dag Hammarskjöldsleden för biltrafik och Marklandsgatan för kollektivtrafiken, det stannar väl typ 6-7 spårvagnslinjer och ett dussin bussar vid hållplatsen. Om leden blir en stadsboulevard ala Linnégatan, och det tillförs, som det talats om i ett sådant scenario, ca 27 000 bostäder utmed leden dvs kanske så många som 54 000 boende(2 pers i snitt per lägenhet), så skulle en arena där i princip ligga mitt i hjärtat av GBGs mest tätbefolkade område(Högsbo+Majorna+Linné).

Byggs det även en spårvagnstunnel från Linnéplatsen till Hisingen(Sverigeförhandlingen), så blir det även förhållandevis enkelt för Hisingsborna att ta sig snabbt till området också, sedan hade det ju bara varit en kortare promenad, utmed en Linnégatan lik gata(där man skulle kunna sitta och knäcka bärs) till Arenan, om man nu inte väljer att åka hela vägen ner.

Detta är ju dock pipedreams!

Anyways, påtal om arenor....

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/serneke-vill-bygga-nya-multiarenan-1.2238118

Låter som att Serneke har hajat att man måste ta ett helhetsgrepp, att man inte bara kan bygga en arena, utan att det måste vara en del av staden.

Ja, området kring Slottskogsvallen har egentligen alla förutsättningar att bli ett nytt "evenemangsstråk".
Precis som du säger blir detta området mer och mer centralt i takt med stadens utveckling och infrastrukturen finns redan där. Du har dessutom vagnarna från Frölundaborgs hållplats för kollektivtrafiken förutom nämnda Marklandsgatan.
Slottskogsvallen i sig lär man inte röra alls dock, den kommer ligga kvar för sin otroligt viktiga funktion för friidrotten och dessutom är det mycket "k-märkningar" där som inte går att ta sig runt. Man la ju nya löparbanor etc där med för bara något år sen med.

Det finns yta ja, dessutom i takt med tankarna om Scandinavium kan man i samma veva bygga ut Frölundaborg/Campus Frölunda så att den arenan håller för hockeyn med varvid vi får stadens elitidrott på samma ställe i princip.

Kviberg lär vilja hålla kvar sin profil som breddidrottsområde om vi kallar det för det. Planerna där tyder på det.

Jag såg att Prio-Nisse var villig att gå in med ett par hundra miljoner till en ny arena beroende på vilka fler aktörer som är med. En våt dröm är givetvis att vi kan bygga en ny egen arena med hjälp av honom och ett par, tre till och med hjälp av Serneke.
Det är ju dock så sanslöst tröga kvarnar i den här staden när det kommer till dylika projekt så jag oroar mig för att dagens arenapark hinner bli totalt fallfärdig innan det sker något rejält. Samtidigt får man givetvis inte göra en ny Gamla Ullevi-fadäs där man stressade fram ett budgetbygge.
Citera
2016-06-14, 08:24
Medlem
kostymnisses avatar
Och i dagarna kom ett inlägg till i debatten från Jan Jörnmark som pekar på att Ullevi inte alls behöver stå kvar. länk

Dessutom belyses här flera andra viktiga aspekter som att en arena i en annan del av staden kan lyfta den delen samt vad bostäder på centralt belägen mark som Ullevis kan göra.
Citera
2016-07-13, 20:42
Medlem
Kafferastens avatar
Så vad tycks om nya Main Stand på Anfield? Den börjar verkligen ta form nu. Känns oproportionerligt stor jämfört med resten av arenan i nuläget.

https://pbs.twimg.com/media/CnPRlUuXgAAXTVj.jpg

Tidigare:

http://static.panoramio.com/photos/large/71580169.jpg
Citera
2016-07-13, 21:36
Medlem
Citat:
Och i dagarna kom ett inlägg till i debatten från Jan Jörnmark som pekar på att Ullevi inte alls behöver stå kvar. länk

Dessutom belyses här flera andra viktiga aspekter som att en arena i en annan del av staden kan lyfta den delen samt vad bostäder på centralt belägen mark som Ullevis kan göra.

Diggar Jörnmark som fan och även hans återkommande idiotförklarande av våra kommunalpolitiker.

Nu gillar jag iofs Sossarnas Johannes Hulter rätt mycket, då han hyfsat ofta har helt rätt idéer när det kommer till stadsutveckling.

Det finns fler positiva aspekter i att öka boendetätheten också, det är t ex ett väldigt enkelt och kostnadsfritt sätt att öka trygghetskänslan, fler boende=fler "vakande" ögon och en mer levande stad, de offentliga rummen blir befolkade, tjejer som ganska ofta kan känna att det är läbbigt att gå hem sent själva på kvällen/natten känner sig inte lika utsatta. Enkel psykologi, de går av naturliga skäl hellre hem på en aktiv befolkad gata än genom t ex en folktom park. Samma logik gäller för alla gångvägar/gator.

Det är väldigt svårt att förstå varför vissa envisas med att det finns några som helst fördelar med att ha en hel drös med arenor mitt i stan, det är ju inte så att du går från GU till NU under en och samma kväll/dag, det finns ingen dynamik där.

Sedan finns det fler ekonomiska aspekter än ökad köpkraft i området(vilket gynnar småföretagare, typ butiker/restauranger/cykelverkstäder etc etc). Nyttan av infrastruktursatsningar typ kollektivtrafik blir ju t ex större om antalet brukare som kan ta den i användning är större.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-07-13 kl. 21:52.
Citera
2016-07-14, 11:51
Medlem
Headshrinkers avatar
Nu är Rapid Wiens arena typ klar, verkar riktigt bra.
Riktigt nice med grafittin för ultrasgrupperna på ståplats.

bara att srcrolla för bilder.
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1893762&page=12
Citera
2016-07-14, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headshrinker

Ser riktigt nice ut, fast jag är inte så förtjust i gröna fasader, även om det finns en naturlig förklaring i detta fallet och den gröna mosaiken ser ändå helt ok ut, fina branta läktare istället för två etage.
Citera
2016-07-14, 13:12
Avslutad
Citat:

Riktigt schysst. Den, fast med plats för 7000 till hade varit perfekt för Bajen.
Citera
2016-07-14, 15:41
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Jörnmark är duktig.
Jag kan förstå nostalgin i Ullevi men ser inte hur vi kan ha kvar den för att få dit maximalt tio evenemang/år som fyller arenan. Visst drar dessa in stora summor men det blir ju inte mindre krav på att renovera arenan allteftersom åren går.

Min åsikt var då och likadant nu att man borde rivit Ullevi när man skulle bygga en ny fotbollsarena. Klubbarna hade fått stanna på gamla gamla några år extra under byggtiden medan det uppfördes en ny arena på platsen för Ullevi som hade tagit 25 tusen på fotboll och fler på konserter etc.
Givetvis hade en dylik arena haft god service i form av restauranger/kiosker, toaletter och mötesplatser som gör att folk kommer flera timmar innan matchstart för att umgås där istället för att sitta på krogar längs avenyn.
Det hade fungerat med en gräsplan där med bara man lagt in det i kalkylen ekonomiskt.

När sedan den arenan varit färdig skulle gamla gamla rivits och marken där sålts för att exempelvis bygga bostäder på och därmed finansierat delar av den nya arenan.

Då hade vi stått med en arena som väl mött behovet av en fotbollsarena och en konsertarena. Dessutom när vi fick Bravida Arena hade vi haft en mindre arena för stadens mindre klubbar där stadens övriga elitklubbar kunde husera, givetvis med riktigt gräs även där.

Jag kan inte annat än att hålla med om Ullevi; att ha kvar den är enkom av nostalgiska själ. Min släkt har en djup förankring, inom göteborgsidrotten i allmänhet och -fotbollen i synnerhet. Min farfar, far och båda mina farbröder har spelat där och min far har även varit tränare där. Jag vet inte hur många matcher de alla fyra har sett där och hur många gånger som jag själv inte har varit där med min farfar.

Tiderna förändras och människor går ur dem - tyvärr måste samma sak gälla med vissa platser. Det är dags att Ullevi dela plats med min farfar, som en ängel där uppe, istället för två Änglar här nere, och att platsen nu istället får husera många permanent på höjden, istället för axel-mot-axel, på bredden.

Citera
2016-07-16, 18:49
Medlem
elpirros avatar
Citat:

Kollar Rapid-Chelsea just nu. Tror Rapid har en av de bättre arenorna i Europa just nu. Satan vilken bra arena dom har fått.
Citera
2016-07-16, 23:07
Medlem
menfrassedås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elpirro
Kollar Rapid-Chelsea just nu. Tror Rapid har en av de bättre arenorna i Europa just nu. Satan vilken bra arena dom har fått.

Håller med, invändigt..utvändigt..allt andas klubben och dess färger, där har vi lite att ta efter vi med våra gråa tråkiga betongmonster till arenor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in