2016-06-03, 02:21
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
Har missat helt att han nu är en fri man..
För man borde ju hänga med i frisläppandets Sverige menar du?
Citera
2016-06-03, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrGrus
Sten erik eriksson har suttit inspärrad sen 1967 på sankt göranssjukhus, det borde vara rekordhållaren.

Det var ingen grann historia. Den största tragedin, pojkens död exkluderad, är att skattepengar i 50 år har hållit honom vid liv.
Citera
2016-06-03, 08:02
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontokurt
Kan inte riktigt förstå att han fått sitta så länge bara för att han inte varit skötsam och är vekligen Axmyr den värste brottslingen vi haft?
Kommer att tänka på Juha Valjakkala som satt 89-08 och som inte är någon gullunge direkt.
Axmyr verkar vara en ondsint rättshaverist och Valjakkala ett riktigt psykfall om man läser lite om dom.

Det sägs att han fått sitta så länge för att en av de han slog ihjäl var dåvarande finansministern Kjell-Olov Feldts styvson. Sedan så kanske det hjälper till att han inte är riktigt som han ska i skallen, men inte tillräckligt galen för rättspsyk. Han har väl varit mer eller mindre våldsam och obstinat under hela fängelsetiden.
Citera
2016-06-03, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det var ingen bostadsbrist i mitten på 80-talet, inte runt Stockholm i alla fall. Tvärtom man byggde massor under 70-80 talet, och nya förorter sköt uppe lite varstans.

Själv flyttade jag hemifrån första gången som 16/17 åring .. och då var det inte tal om att köa - utan jag fick välja mellan tre olika treor ...

Det var till och med så att man i Fittja kunde få hyra en trea eller en fyra och hyresvärden låste ett rum så att lägenheten blev mindre och man betalade för den mindre lägenheten och inte det outnyttjade rummet ...

När Palme skrev det där brevet - som dessutom inte innebär att han utlovar någonting, utan säger att justitieministern (om jag minns rätt) sagt att det är så det fungerar -- de som muckade fick boende ordnat vid muck. (Så fungerade det då, med bostadsnyttan och en generös socialpolitik)

"Likvärdig bostad" betyder inte det som Axmyr tolkat in i det - inte samma område utan likvärdig standard och storlek.

OK. Stod i bostadskö i Stockholm från 1984, då jag fick barn och bodde omodernt och trångt. 1990, när barnet fyllt 6 år, fick jag första erbjudandet om hyreslägenhet via kön.
Citera
2016-06-03, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det sägs att han fått sitta så länge för att en av de han slog ihjäl var dåvarande finansministern Kjell-Olov Feldts styvson. Sedan så kanske det hjälper till att han inte är riktigt som han ska i skallen, men inte tillräckligt galen för rättspsyk. Han har väl varit mer eller mindre våldsam och obstinat under hela fängelsetiden.
Det var styvsonen till Allan Larsson, hornalist och sedermera socialdemokratisk finansminister, som slogs ihjäl av den diagnosticerade psykopaten och horungen Axmyr.
Citera
2016-06-03, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
http://www.expressen.se/nyheter/leif-axmyr-frislappt-efter-34-ar-i-fangelse/

Om ni kollar på det klippet. Jag tycker han inte känns sådär jättetuff, men kanske har med åldern att göra såklart. Men känns skumt att denna gubbe för några månader slagit en ''ungdom'' till fosterställning.

På bilderna tagna utanför anstalten där han står i vit skjorta och två knappar uppknäppt ser han jäkligt fräsch ut. Min pappa är året yngre, och väldigt pigg för sin ålder men Axmyr ser ju ganska fit ut och kan nog mycket väl utan problem puckla på en 50 år yngre medfånge.
Citera
2016-06-03, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
http://www.expressen.se/nyheter/leif-axmyr-frislappt-efter-34-ar-i-fangelse/

Om ni kollar på det klippet. Jag tycker han inte känns sådär jättetuff, men kanske har med åldern att göra såklart. Men känns skumt att denna gubbe för några månader slagit en ''ungdom'' till fosterställning.

Tror du verkligen på att en intagen grinar och ligger i fosterställning för att en gubbe slår honom.
Det är ju uppenbarligen en filmning.

Jag är ingen tuffing men jag skulle aldrig grina om jag får stryk. Däremot skulle jag spela en grinining om jag blir utsatt för tortyr se om jag kan få tillräckligt medlidande att den ev slutar.
Citera
2016-06-03, 09:49
Medlem
Sam.Boyds avatar
Skulle vara bra om de som benådar har ett personligt ansvar om personen återfaller.

Det är alldeles för mycket rabatter och benådningar i fångvården. Felet är nog att det fortfarande talas om vård.

Straff, isolering och förvaring är det som gäller.
Citera
2016-06-03, 09:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Vad som inte sägs är således att han under sin tid har massiv misskötsamhet och dömdes för tre nya brott under verkställigheten första 1996 (alltså inte särskilt lång tid relativt sett med hänsyn till dubbelmord och hans misskötsamhet i anstalt) och sista 2007 ... Det är så mycket bättre att låtsas att allt handlar om politiker än vad Axmyr själv faktiskt gjort.
Citera
2016-06-03, 11:04
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Minns du 80-talet så?!

1985 gick jag upp på MKB (Malmö Komm Bostäder) och fick en bunt med adresser i handen. Alla centralt belägna 2: or som jag fick välja och vraka mellan. Så ja, visst var det så utom kanske i vissa orter (Stockholm...).
Citera
2016-06-03, 11:42
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
tror ni myran hunnit kröka till och ta ett par näsor redan?

Tippar att han åkt in igen innan sommaren är slut
Ja det är nog inget högre odds på att han kommer att klara av att inte begå brott innan sommaren är över.
Han lär kröka till rejält och då lär han hamna i trubbel.
Ett sånt as ska inte gå lös...
Citera
2016-06-03, 11:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja det är nog inget högre odds på att han kommer att klara av att inte begå brott innan sommaren är över.
Han lär kröka till rejält och då lär han hamna i trubbel.
Ett sånt as ska inte gå lös...

Eftersom som han är villkorligt frigiven i 17 år till så får han inte begå några allvarliga brott innan han fyller 94, annars åker han in igen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in