2016-06-02, 20:48
  #11785
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraTheExplorer
och kan inte uppdatera datorn till win8.1.

P.g.a vad?
Citera
2016-06-02, 20:55
  #11786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
P.g.a vad?

Troligen att skolan har någon version av win8 på datorerna som gör att uppdatering av operativsystemet inte är möjligt. Iaf om jag tolkar texten från felsökaren av windows update, "your pc is running an enterprise or volume licensed version of windows 8 and cannot be updated using windows store". Så det är vad jag antar.

Vet dock inte vad som händer om jag laddar ner win8.1 filerna till ett usb och försöker installera win8.1 direkt från win8. kanske inte går ?
Citera
2016-06-02, 21:14
  #11787
Moderator
tobess avatar
Om det finns en återställningspartition på datorn (vilket det bör göra, såvida skolan inte har kört in en egen image på datorn och tagit bort den) så är det bara att följa dessa instruktioner för att göra en fabriksåterställning

Citat:
To restore the computer from the recovery partition, follow these steps:
1. Access HP Recovery Manager in either of the following ways:
● Select Start > All Programs > Security and Protection > HP Recovery Manager > HP
Recovery Manager.
– or –
● Turn on or restart the computer, and then press esc while the “Press the ESC key for
Startup Menu” message is displayed at the bottom of the screen. Then, press f11 while the
“F11 (System Recovery)” message is displayed on the screen.
2. Click System Recovery in the HP Recovery Manager window.
3. Follow the on-screen instructions
Citera
2016-06-03, 05:45
  #11788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraTheExplorer

All hjälp uppskattas

EDIT: Det är en HP Spectre XT

Du verkar iaf ha "administratörsbehörighet" i din Win8?

Förslag:
  1. Skapa en ny användare med admin-rättigheter (och lösenord)
  2. Starta om Windows och logga in den nya användaren ("pil"/ikon nere till vänster på inloggningssidan)
  3. Gå in i Användaradmin igen och radera din användare (svara ja, på "radera filer").

Kolla samt rensa ev. filer du lagt utanför "mina filer" (typ C:\ProjektX )
Avinstallera "egna" program, och radera sedan deras kataloger.
Sedan kör du något Registry-rensnings-program

Om skolan kommer att "sakna" din vanliga anv.identitet, så upprepa tricket ovan efter ombootning.

Sista dagen kan du för säkerhets skull "råka" få den smittad med något elakt virus (vilket du givetvis inte märkt av själv).
Citera
2016-06-03, 10:15
  #11789
Medlem
http://www.dban.org/

Skapa en usb-sticka och följ instruktionerna. När det är klart är det bara att lämna tillbaka datorn, skolan kommer garanterat installera om den själva.

Om man är lat eller oteknisk så använder man:
https://www.bleachbit.org/
Citera
2016-06-03, 18:04
  #11790
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera
2016-06-04, 16:57
  #11791
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Med "någon annan" menade jag inget ont om din förmåga, utan bara att det MÅSTE göras i en "osmittad" dator+nätverk.

Och innan det är värt att försöka fixa till dina datorer till normalskick, så måste du kunna ha koll på vilka som kan nudda din router och dator med händerna.

Finns det 'restriktioner' som förhindrar det, så tycker jag att du bara ska använda Tails eller någon annan Live-DVD-Linux för att kunna använda internet. (Och bara boota skivor du är säker att ingen bytt ut.)

Har tails på en externdisk men den har suttit i stundvis.. Jag titta en ren ouppklopplad datorn i skåpet och tänkte ta Clean all på den usb stickan jag har på över 4 gb

Sen länga win 7 på USBn.. Det som oroar är att dom försöker ta sig in fast jag använder kabel

PS: Jag har en fundering på en ev. möjlig 'bootstrap-work-around'...
  1. Har du fortfarande någon dator som kan boota Win7?
  2. Har du möjlighet (och tomma skivor) att skriva DVD? CD?
  3. Hur stort är det USB som du kan tänka dig att radera/formatera om?

Har inga skivor.. tror ju en jävel snodde dom för mig annars hade inte detta varit ett problem.
Jag har ett sandisk 32 bg rensa precis i cmd Clean all och har win 7 iso home premium iso, ska bara fixa winwds 7 tolet från windows så jag kan göra en bootlebar usb

Men hur går jag vidare sen och får min datorn till win 10 igen? eller är det onödigt? funkar win10 nyckeln även på min win 7 ist? känns som jag har bättre koll på intrången via 10, avg funkar ju inte ett skit.. '

Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Vem är det som tar sej in i din dator? Dina barn eller liknande? Rent fysiskt på datorna eller kommer dom åt din dator utifrån (via nätet).

Bästa lösningen är:
Be en vän skapa en bootbar USB eller DVD åt dej på sin dator.
Läs ut din licensnycket via verktyg som finns gratis på nätet (kolla länkar i W10-tråden).
Formatera om din dator (alla partioner).
Ställ datorn att boota från USB elller DVD i Bios.
Installera!

been there done that.. Funderar på om det är nån i ett hus nära som är riktigt jävla bra hacker och bara utnytjjar mig.. Jag gjorde en polisanmälan här om dagen, för att få ut för datorer och allt krångel, för hitta dom lär dom väl knappast
Citera
2016-06-04, 17:56
  #11792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foten87
Har inga skivor.. tror ju en jävel snodde dom för mig annars hade inte detta varit ett problem.
Jag har ett sandisk 32 bg rensa precis i cmd Clean all och har win 7 iso home premium iso, ska bara fixa winwds 7 tolet från windows så jag kan göra en bootlebar usb

Men hur går jag vidare sen och får min datorn till win 10 igen? eller är det onödigt? funkar win10 nyckeln även på min win 7 ist? känns som jag har bättre koll på intrången via 10, avg funkar ju inte ett skit.. '



been there done that.. Funderar på om det är nån i ett hus nära som är riktigt jävla bra hacker och bara utnytjjar mig.. Jag gjorde en polisanmälan här om dagen, för att få ut för datorer och allt krångel, för hitta dom lär dom väl knappast


Om ni tittar på mina senaste inlägg har jag lagt ut upp en lång logg, orkar man läsa är den intressant. och en bild på enheterna som är online på datorn.. det är bara en av 4 olika jag tog print på Jag tror inte du jävlar dygnet runt, dom håller ju på med nått, totalt har det pågått snart 3 månader kan ta en bild på förbrukade datrorer som gått åt. Det är min senaste som jag vill ha igång igen så jag kan spela dota2, onlineshoppa och bara göra det vanliga..internet handel är en stor del av mitt liv, köp o sälj från utlandet, dom skiter i mina kort mina konton även mina btc konton.. Tvär skumt
Citera
2016-06-04, 18:52
  #11793
Medlem
Men seriöst jag trodde vi va ´lite begåvade inom olika områden på FB.. Kan ingen hjälpa mig? ensa sidan jag Börjar bli föbannad! Kan nån vänlig själv hjälpa mig!?
Citera
2016-06-07, 10:31
  #11794
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Foten87
Men seriöst jag trodde vi va ´lite begåvade inom olika områden på FB.. Kan ingen hjälpa mig? ensa sidan jag Börjar bli föbannad! Kan nån vänlig själv hjälpa mig!?
Har du inget lösenord på din router?
Citera
2016-06-07, 11:09
  #11795
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foten87
Om ni tittar på mina senaste inlägg har jag lagt ut upp en lång logg, orkar man läsa är den intressant. och en bild på enheterna som är online på datorn.. det är bara en av 4 olika jag tog print på Jag tror inte du jävlar dygnet runt, dom håller ju på med nått, totalt har det pågått snart 3 månader kan ta en bild på förbrukade datrorer som gått åt. Det är min senaste som jag vill ha igång igen så jag kan spela dota2, onlineshoppa och bara göra det vanliga..internet handel är en stor del av mitt liv, köp o sälj från utlandet, dom skiter i mina kort mina konton även mina btc konton.. Tvär skumt

Citat:
Ursprungligen postat av Foten87
Men seriöst jag trodde vi va ´lite begåvade inom olika områden på FB.. Kan ingen hjälpa mig? ensa sidan jag Börjar bli föbannad! Kan nån vänlig själv hjälpa mig!?

Om man ändå kunde begripa vad du skriver om så hade det varit lättare (kanske)

Tar hjälp av någon kunnig person om du vill har lite support. Det är nog mitt första tips till dig.
Citera
2016-06-07, 21:23
  #11796
Medlem
Jag vet inte om jag har hamnat rätt här, men jag köpte en dator häromdagen med windows 10 förinstallerat. Jag upptäckte precis att jag inte har fått en licenskod eller windows-skiva. Det finns heller ingen information om någonting förutom en liten guide som talar om hur man återställer datorn, från windows.

Jag skulle vilja byta OS till win7, men jag vill ha kvar mitt windows 10 för att kunna byta tillbaka i framtiden.
Är det någon som kan tala om för mig om det finns ett sätt att spara mitt windows genom att bränna eller med usb eller liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in