2016-05-02, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Min tanke var att malwaret kanske hindrade en ominstallation och efter d.o hantering så kanske det går bra att ominstallera.

I övrigt så hade Ms forum en del intressanta teorier att prova förutom hårdvaru tester givetvis.

Lustigt, har haft det här viruset ett bra tag, har googlat "remove [the virus]" och pillat lite. Nu körde jag ned Malwarebytes och *poff*.
Citera
2016-05-02, 22:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObotligtFrisk
Lustigt, har haft det här viruset ett bra tag, har googlat "remove [the virus]" och pillat lite. Nu körde jag ned Malwarebytes och *poff*.

Låter ju bra - men då är det ingen dum idè att göra en större malwarekoll!
Citera
2016-05-31, 15:47
Medlem
Har haft problem med hackers som använder min dator och mitt internet till gud vet vad..

Hur som helst så började jag försöka göra en ny installation av windows 10 igår från USB stickan jag använde förra gången. Jag gjorden stickan från datorn med rätt prouktnyckel.
Nu vägrar stickan funka och installationen går inte. försökt med allt möjligt hela natten.

Nu kan jag ju inte göra en ny installations USB med widows 10 eftersom jag sitter på en dator med widows 8 utan nyckel...

Hur i helvete ska jag gå tillväga för att installera om windows 10 på min "bra dator" som jag vill använda. Denna suger och jag kan bara surfa och kolla film..

Kan nån hjälpa mig hur jag ska gå tillväga för att göra ett nytt bootbart usb media till min dator?

Edit: Ser nu i installations stickan att Mappen Recovery är dold. enda mappen som är det och går inte göra nått åt det
Senast redigerad av Foten87 2016-05-31 kl. 15:57.
Citera
2016-05-31, 15:55
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foten87
Har haft problem med hackers som använder min dator och mitt internet till gud vet vad..

Hur som helst så började jag försöka göra en ny installation av windows 10 igår från USB stickan jag använde förra gången. Jag gjorden stickan från datorn med rätt prouktnyckel.
Nu vägrar stickan funka och installationen går inte. försökt med allt möjligt hela natten.

Nu kan jag ju inte göra en ny installations USB med widows 10 eftersom jag sitter på en dator med widows 8 utan nyckel...

Hur i helvete ska jag gå tillväga för att installera om windows 10 på min "bra dator" som jag vill använda. Denna suger och jag kan bara surfa och kolla film..

Kan nån hjälpa mig hur jag ska gå tillväga för att göra ett nytt bootbart usb media till min dator?

Det här - http://www.easyuefi.com/wintohdd/ - och/eller det här - https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Citera
2016-05-31, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det här - http://www.easyuefi.com/wintohdd/ - och/eller det här - https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Det står ju att om jag inte har en fungerande Enterprise utgåva av widows så funkar inte det där
Citera
2016-05-31, 16:06
Medlem
Citat:

Såpass infekterad som du verkar vara, så kan du inte lita på USB eller något skrivbart media!

Du måste få "någon annan" att hjälpa dig att göra en DVD eller "stora" SD-kortet (som kan skrivskyddas) på en dator och internetanslutning som aldrig varit i kontakt med dina prylar.

Kör sedan fullständig formatering, installation och ombootningar så långt det går utan att ansluta till Ethernet eller WiFi.
Senast redigerad av iconicatab 2016-05-31 kl. 16:08.
Citera
2016-05-31, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Såpass infekterad som du verkar vara, så kan du inte lita på USB eller något skrivbart media!

Du måste få "någon annan" att hjälpa dig att göra en DVD eller "stora" SD-kortet (som kan skrivskyddas) på en dator och internetanslutning som aldrig varit i kontakt med dina prylar.

Kör sedan fullständig formatering, installation och ombootningar så långt det går utan att ansluta till Ethernet eller WiFi.

Det gjorde jag för några veckor sen.. hade skaffat en ny router och installerat om windows 8 från skivor jag skaffat till den datorn.. sedan gjorde jag denna stickan. Men den måste suttit i efter dom tagit sig in igen, uppenbarligen. Men hur ska någon annan kunna göra detta om jag inte kan göra det ens.. Spelar ju ingen roll om det inte är smart att göra det från min anslutning, klarar det ju tydligen inte iaf

Edit: Hittar inte dom förbannade skivorna. Haft endel folk på besök, nån kan ha snott med sig dom, för jag hittar dom verkligen ingenstans...
Senast redigerad av Foten87 2016-05-31 kl. 16:25.
Citera
2016-05-31, 16:53
Medlem
Citat:
Det gjorde jag för några veckor sen.. hade skaffat en ny router och installerat om windows 8 från skivor jag skaffat till den datorn.. sedan gjorde jag denna stickan. Men den måste suttit i efter dom tagit sig in igen, uppenbarligen. Men hur ska någon annan kunna göra detta om jag inte kan göra det ens.. Spelar ju ingen roll om det inte är smart att göra det från min anslutning, klarar det ju tydligen inte iaf

Edit: Hittar inte dom förbannade skivorna. Haft endel folk på besök, nån kan ha snott med sig dom, för jag hittar dom verkligen ingenstans...

Med "någon annan" menade jag inget ont om din förmåga, utan bara att det MÅSTE göras i en "osmittad" dator+nätverk.

Och innan det är värt att försöka fixa till dina datorer till normalskick, så måste du kunna ha koll på vilka som kan nudda din router och dator med händerna.

Finns det 'restriktioner' som förhindrar det, så tycker jag att du bara ska använda Tails eller någon annan Live-DVD-Linux för att kunna använda internet. (Och bara boota skivor du är säker att ingen bytt ut.)

PS: Jag har en fundering på en ev. möjlig 'bootstrap-work-around'...
  1. Har du fortfarande någon dator som kan boota Win7?
  2. Har du möjlighet (och tomma skivor) att skriva DVD? CD?
  3. Hur stort är det USB som du kan tänka dig att radera/formatera om?
Citera
2016-06-01, 11:15
Bannlyst
Citat:

Vem är det som tar sej in i din dator? Dina barn eller liknande? Rent fysiskt på datorna eller kommer dom åt din dator utifrån (via nätet).

Bästa lösningen är:
Be en vän skapa en bootbar USB eller DVD åt dej på sin dator.
Läs ut din licensnycket via verktyg som finns gratis på nätet (kolla länkar i W10-tråden).
Formatera om din dator (alla partioner).
Ställ datorn att boota från USB elller DVD i Bios.
Installera!
Citera
2016-06-02, 20:32
Medlem
Hur raderar jag allt innehåll på min laptop win8

Hallå, ska snart ta studenten och på tisdag nästa vecka ska vi lämna tillbaks våra laptops har de sagt. Då jag sparat typ lösen till i stort sett allt då jag haft den här trotjänaren i 3 år vill jag nu radera verkligen ALLT.

MEN, jag är kunnig på datorer, men inte på denna HP laptop med windows 8. Har installerat om min stationära ett antal gånger men då stoppar jag ju in skivan bara och så rullar det. Men den här laptopen har ingen cd-läsare..

Någon som kan hjälpa en? Letade lite på youtube och hittade någon inställning "Radera allt och installera om windows" men den funkade inte för det stod att det saknas ominstalleringsmedie eller något liknande.

All hjälp uppskattas

EDIT: Det är en HP Spectre XT
Citera
2016-06-02, 20:35
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Sök på nätet hur man installerar om Windows med hjälp av ett USB-minne.
Citera
2016-06-02, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Sök på nätet hur man installerar om Windows med hjälp av ett USB-minne.

Hittar inga filer för win8, utan endast win8.1 på denna länk: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-refresh-media

och kan inte uppdatera datorn till win8.1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in