2016-05-28, 15:15
Medlem
pellegrino6000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Ouppvärmt så är det autos från november till april. Ljus 24/7 så funkar det.

Tack. Ungefärlig energikostnad för ett sånt tält med en 600w?

Uppskattar att du tar dig tid.
Citera
2016-05-28, 15:38
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellegrino6000
Tack. Ungefärlig energikostnad för ett sånt tält med en 600w?

Uppskattar att du tar dig tid.

Sweet lord.
Räkna med 1.20kr/kWh.
600wx12h= 7.2 kWh
7.2x1.2= 9-ish kr/dygn.

Det här är fan knappt högstadiematte.
Att svara på frågor innebär inte att man är någons jävla tjänare. Googla när du inte fattar annars tröttnar folk på dig.
Fråga inte mig mer latoxe.
Citera
2016-05-31, 00:07
Medlem
Jag tryckte ner ett frö jag fick med i påsen utav den lokala langaren i en kruka bredvid en av mina solrosor.
Hur långt kommer den växa innan den dör? Den har på ett par veckor blivit ca 10 cm hög med fina blad.

Observera att jag inte försöker odla, jag tycker bara det är roligt att se utvecklingen hittills.
Citera
2016-05-31, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puttler
Jag tryckte ner ett frö jag fick med i påsen utav den lokala langaren i en kruka bredvid en av mina solrosor.
Hur långt kommer den växa innan den dör? Den har på ett par veckor blivit ca 10 cm hög med fina blad.

Observera att jag inte försöker odla, jag tycker bara det är roligt att se utvecklingen hittills.
37cm, sen stendör den..

Om du nu gillar att se utvecklingen, vänta och se vad som händer?
Citera
2016-05-31, 17:43
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg
Lovade återkomma med rapport om grus runt plantorna.
Såg slemspår på en planta, men det kan vara jag missade dessa igår. So far so good med sand.

Men tack vare ForthOne:s tips om snigelmedel, ska jag ha både livrem och hängslen.

Har inte skaffat medlet än. Har inte behövts. Sanden klarade ett sommarregn, men jag har strött aska runt alla nu. Inte ett enda slemspår har synts till! (Y)
Ergo: sand och aska har varit behjälpligt till 100% so far.
Uppdaterar om det sker förändringar.

Om ni inte har vedspis/kakelugn/kamin (vilket ändå inte används så ofta i detta väder ),
Så funkar det med askan från grillen, förutom att det kan vara lite smak och lukt av fett som droppat ner. Då kommer vovvarna och smaskar i sig askan
Citera
2016-06-01, 22:36
Medlem
LivinginthePasts avatar
Går det att torka sina buds i ett odlingstält samtidigt som nya plantor växer där?

Funderar på om man annars behöver ha ett separat torkningsutrymme, med kolfiltrering och så?
Citera
2016-06-02, 01:41
Medlem
Om jag ska odla utomhus med syfte enbart att producera flera frön, ska det vara autoblommande eller inte, och ska jag köpa "vanliga" och inte "feminiserade"?

Gärna tips på vilken strain, blir från nirvanashop och sensimilla
Citera
2016-06-02, 16:15
Medlem
Kerfuffle164s avatar
Jag var förbi en vän och kikade på hans små flickor och tyckte dom såg lite ostadiga ut.. Det är drygt 30 grader varmt i utrymmet där dom står, vilket känns lite högt? Vad är den optimala tempen?
Dom är väldigt unga (ett par dagar) och ca. 6 cm höga, men ligger nästan omkull. Dock gröna och fina till färgen. Ska man binda upp dom med t.ex. glasspinnar eller är det bara låta dom vara tror ni?
Citera
2016-06-02, 17:08
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Om jag ska odla utomhus med syfte enbart att producera flera frön, ska det vara autoblommande eller inte, och ska jag köpa "vanliga" och inte "feminiserade"?

Gärna tips på vilken strain, blir från nirvanashop och sensimilla

Tja vanligtvis har två tjejer lite svårt att skaffa barn utan hjälp så det vore hjärndött att köpa femmade.
Om du vill ha auto eller early vet nog din farfar så fråga honom.
Varför hatar du att läsa?
Varför i helvete är din ryggmärgsreflex att be om hjälp innan du ens försökt förstå själv.
Ditt liv kommer suga fetröv om du inte växer upp lite. Ingen kommer nämligen ha som jobb att hjälpa dig så länge du inte bor på ett gruppboende (?).

Här har du en bra video som i korthet beskriver rätt bra vad det handlar om.
https://m.youtube.com/watch?v=oAKG-kbKeIo
Citera
2016-06-02, 19:53
Medlem
Hur fungerar det att plantera 3-4 frön i en krukvolym på ex 40-60 liter. Låter de växa upp tills de visar kön, sorterar bort hanar och låter den finaste vara kvar. Om problemet är att rötterna växer ihop så skulle man kunna göra "sektioner" i krukan för varje enskild planta, som man sedan kan ta bort när man har valt vilken planta som ska få fortsätta sin levnad?
Citera
2016-06-02, 19:55
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
Hur fungerar det att plantera 3-4 frön i en krukvolym på ex 40-60 liter. Låter de växa upp tills de visar kön, sorterar bort hanar och låter den finaste vara kvar. Om problemet är att rötterna växer ihop så skulle man kunna göra "sektioner" i krukan för varje enskild planta, som man sedan kan ta bort när man har valt vilken planta som ska få fortsätta sin levnad?

Inga problem. Rötterna till de bortklippta lär förmultna. 40L kruka räcker rätt långt.
Citera
2016-06-02, 20:01
Medlem
Kanon. 60-40 pjord/gödsel i en 40liters. Vad tror du om den ration?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in