2016-05-26, 20:05
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellegrino6000
Funderar på att börja odla hydro och kommer förmodligen köpa ett färdigt tältpaket. Måtten jag tänker få plats i mitt utrymme är nog 90x90cm.

Hur mycket kan tänkas få ut på denna yta om allt går som det skall. Förstår det varierar en massa, men mellan vilka siffror pratar vi om typisch?

Kommer nog tillbaks med fler frågor så småningom.

Mellan 0.5-2g/w. Allt beror på skills och odlingsteknik. 0.5g/w brukar vara ett noobmål.
400-600w är lagom, köp dimmbart på allt. Det ger marginaler.
Citera
2016-05-26, 23:30
Medlem
10L, du som har testat många olika metoder. Hur stor är skillnaden skördmässigt med att köra 100% perlit/kattsand hesi jämfört med jord biobact/epsom med 12/12?
Citera
2016-05-26, 23:56
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
10L, du som har testat många olika metoder. Hur stor är skillnaden skördmässigt med att köra 100% perlit/kattsand hesi jämfört med jord biobact/epsom med 12/12?

Jag tycker nog att biobact/jord plantorna sett finare ut, varit friskare, smakat godare, mer komplexa rus.
Meen det kan vara i mitt huvud. Känns snäppet vettigare på något sätt.

Kanske tar 10-15dagar mer men det gör mig inget. Skördmässigt lite sämre g/w med jord men kvalitetsmässigt väger det ofta upp det.

Säljer man och skiter i vilket så kör perlite.
Egetbruk kör jord.
Så hade jag resonerat.
Citera
2016-05-27, 00:30
Medlem
pellegrino6000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Mellan 0.5-2g/w. Allt beror på skills och odlingsteknik. 0.5g/w brukar vara ett noobmål.
400-600w är lagom, köp dimmbart på allt. Det ger marginaler.

Tack för svar.

Låt säga att man kör 600w-lampor och lyckas få ut 1g/w. Det ger mig alltså en 600g-skörd? Det behövs med andra ord inte stora ytor för att göra stora kvantiteter weed? Det är ljussättning, teknik osv som är det avgörande?

Sen får du gärna förklara lite vad du menar med dmmbart och marginaler.

Är som du kanske märker riktigt grön på det här. Men jag kommer göra allt för att lära mig!
Citera
2016-05-27, 07:30
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Tack för svar.

Låt säga att man kör 600w-lampor och lyckas få ut 1g/w. Det ger mig alltså en 600g-skörd? Det behövs med andra ord inte stora ytor för att göra stora kvantiteter weed? Det är ljussättning, teknik osv som är det avgörande?

Sen får du gärna förklara lite vad du menar med dmmbart och marginaler.

Är som du kanske märker riktigt grön på det här. Men jag kommer göra allt för att lära mig!

Som noob är 0.5g/w realistiskt. 400w/m2 kan ses som ett minimum. 600w på 90x90 är rätt lagom.
Med dimmbart menar jag reglerbar fläkt och ballast, det ger dig marginaler att agera om du får bekymmer med värme/rh/ljud etc etc.

Edit: du behöver inte göra "allt" för att lära dig. Det räcker att läsa ett par basic guider som du googlat fram.
Senast redigerad av 10L 2016-05-27 kl. 07:33.
Citera
2016-05-27, 16:33
Medlem
Jag har Nämnt att jag ska odla ute. Jag har köpt Hasselfors ekojord och perlit. Går det bra om man tar tar en blandning av 70/30 blandning av jord och perlite eller vad är det som ni har bäst erfarenhet av. Det är en autoflower jag tänker odla.
Citera
2016-05-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartsalami
Jag har Nämnt att jag ska odla ute. Jag har köpt Hasselfors ekojord och perlit. Går det bra om man tar tar en blandning av 70/30 blandning av jord och perlite eller vad är det som ni har bäst erfarenhet av. Det är en autoflower jag tänker odla.
"ATT ODLA UTE I SVERIGE.
Kort guide. Ej avancerat.

SORTER/TYPER/STRAINS.
Auto. Möglar gärna. Tidig skörd. Låg vikt/planta. Blommar efter mognad ej ljus. Sällan över 120cm.
Ex. Dieselryder.

Early. Stora som faan. Sen skörd och lite av en chansning +61N. Potenta. Underbara. Går både efter ljus och mognad (där anser jag genetiken inte är helt 100% klarlagd). Tidiga stora damer helt enkelt. Jag har sett 800g på en planta 60N i Sverige. Kan bli +3m.
Ex Royal Dane , Thyphoon, Royal Nepal.

SPOT.
Fri sol sydost/syd (morgonsol är viktigt för att undvika mögel). Ej ren barrskog (kalka).
Helst inte en massa högt gräs (ökad marknära rh=mögel).

BÄDD
10autos 3 early
8x40L koskit/p-jord (ex granngårdens naturgödsel/p-jord) . Typ 400kr + ett paket benmjöl.

Trampa till gräset på din spot. Kratta/hacka lite om du pallar annars skit i det (jobb in=lön ut).
Häll ut all skit (4x40L) rätt på marken som en limpa.
Häll sen på en halv påse benmjöl och på med all p-jord.
Gör helst detta i mars-ish innan skit har börjat växa.
Täck din bädd med torrt gräs från spoten. 5cm tjockt helst.
Nu får din bädd koka till sig lite.

SÅDD
Naturen säger till när det är dags. Om du förgror inne eller direktsår så får inget fart innan det är varmt nog i jorden vid utplantering. När brännässlorna tittar upp är det varmt nog ute för att de ska braka iväg.
Förtidig utplantering kan ge senare och sämre skörd.
Vattna som faan (40-50L eller efter flera dagars regn) vid utplantering och låt dom sen sköta vattenbiten själva.
Repa gräs och skit som växer upp runt bädden och lägg det på bädden ( snabb gröngödsling N rik, vegg).

Vattna bara i extremfall +20-ish heta dagar utan regn, rötterna ska ner i backen. Det pajar du om du vattnar för mycket. Du binder ris vid egen rygg.

SKÖRDA. Kör fram till du ser första antydning till mögel sen hugger du dom. Autos vid ok säsong i augusti. Early från sep-okt.

Lägg inte alla ägg i samma korg. Dela upp bädden eller gör fler. Kör både early och auto.
Jag hade köpt frön på cannaseeds.dk eller seadheaven.net
Båda är grönare än mina fingrar och billiga som skam. Nej deras frön kommer inte i fancy paket men det är åratal av selektion bakom. En av få gånger pris och kvalitet ej hänger ihop.

Där har ni 1A enkel odling med bra skörd och minimalt med jobb.
Kopiera fritt till valfri slö idiot som inte orkar googla."
Citera
2016-05-27, 20:52
Medlem
LivinginthePasts avatar
Jag har en fundering kring detta med lukt. Funderar på att införskaffa och sätta upp ett tält lite dolt i ett lämpligt utrymme jag har i källarvåningen. Det är dock av yttersta vikt att det inte luktar det minsta.

Kan man få det helt luktfritt med kolfilter? (Utrymmet besöks ibland av personer som genast skulle känna igen doften.)
Citera
2016-05-27, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast
Jag har en fundering kring detta med lukt. Funderar på att införskaffa och sätta upp ett tält lite dolt i ett lämpligt utrymme jag har i källarvåningen. Det är dock av yttersta vikt att det inte luktar det minsta.

Kan man få det helt luktfritt med kolfilter? (Utrymmet besöks ibland av personer som genast skulle känna igen doften.)
Ja.
Citera
2016-05-27, 23:42
Medlem
pellegrino6000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Som noob är 0.5g/w realistiskt. 400w/m2 kan ses som ett minimum. 600w på 90x90 är rätt lagom.
Med dimmbart menar jag reglerbar fläkt och ballast, det ger dig marginaler att agera om du får bekymmer med värme/rh/ljud etc etc.

Edit: du behöver inte göra "allt" för att lära dig. Det räcker att läsa ett par basic guider som du googlat fram.

Ok. Tack.

Säg att jag odlar i ett förråd där det inte är riktigt isolerat, hur blir det då under vintertid om man kör ett bra tält där inne? Klarar lampan av att hålla värmen som behövs, eller hur löser man den biten?
Citera
2016-05-27, 23:57
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ok. Tack.

Säg att jag odlar i ett förråd där det inte är riktigt isolerat, hur blir det då under vintertid om man kör ett bra tält där inne? Klarar lampan av att hålla värmen som behövs, eller hur löser man den biten?

Ouppvärmt så är det autos från november till april. Ljus 24/7 så funkar det.
Citera
2016-05-28, 11:08
Medlem
PippiDrengs avatar
Jag funderar kring det att vissa fröbanker säljer frön som är avsedda för utomhusodling. Är det något speciellt med dessa frön som gör de mer motståndskraftiga eller vad menas?
Kan de odlas inomhus? Antar att det går men är det något speciellt man då bör tänka på? Bör man välja andra frön om man odlar inomhus?

Edit: Skulle kanske lagt min fråga i tråden om valet av strains.
Senast redigerad av PippiDreng 2016-05-28 kl. 11:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in