Allvarligt, vem gör sånt här?:
"I kunskapskraven för att få taxitrafiktillstånd ingår att du ska kunna analysera om en transport är tidsmässigt genomförbar med hänsyn till gällande vilotidsbestämmelser och befintligt kartmaterial. Du ska kunna hantera en vägkarta. Det kan ibland vara nödvändigt för att kunna räkna ut hur lång tid det tar att färdas en viss sträcka, t.ex. om du ska bestämma om du kan skicka ut en förare på ett visst uppdrag.
Föraren ska exempelvis åka från Malmö till Karlskrona (205 km) och kommer att hålla en medelhastighet av 70 km/tim.
Först tar du avståndet (205 km), dividerar det med medelhastigheten (70 km/tim). Då får du fram hur lång tid resan tar (ca 3 tim).
För att kunna räkna ut tiden mer exakt måste du räkna om siffrorna efter decimalkommat till minuter. Detta beror på att en timme består av sextio minuter och inte hundra.
För att räkna ut den exakta tiden i exemplet ovan måste du alltså göra om hundradelarna till minuter. Dividera avståndet med hastigheten (205/70). Då får du svaret 2,93. Tvåan talar om att resan tar två timmar. Talet efter decimalkommat (0,93) ska nu göras om till minuter. Detta gör du genom att multiplicera 0,93 med 60 vilket blir 55,8, dvs. cirka 56 minuter. Resan tar alltså 2 timmar och 56 minuter."
Varför ska jag behöva räkna ut det här? Under mina 10 år som taxiförare har jag aldrig gjort det och jag har aldrig hört talas om någon annan som har behövt göra det. Snacka om onödigt vetande.
Fan, jag tror att jag har skrivit fel i tidboken i 10 år. Så här ska man tydligen skriva vilotid:
Vilotid
Jag hade skrivit 19:00 på den vänstra understa raden och skippat 24:00 och 00.00. Poliser som har kollat min vilotid har heller inte sagt något om saken.