2016-05-31, 20:21
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironfleet
JustZlatan

Du har fått väldigt mycket hjälp i den här tråden. Det här är personer som tar tid ur sin dag för att svara på dina frågor. Det börjar bli lite mycket nu, och flera utav frågorna har redan blivit besvarade tidigare.

Följ de råd du har fått. Lycka till med åkeriet.

Jag är mycket tacksam över all hjälp jag har fått och hoppas gärna på mer hjälp i fortsättningen. Jag har frågat saker som jag ännu inte har fått något svar på. Det ända starka rådet jag har fått är att inte bli åkare.

Hur som helst. Jag har läst att man inte behöver starta eget företag för att bli åkare.
Citera
2016-05-31, 21:36
Medlem
Ironfleets avatar
Anledningen till det är för att du verkar alldeles för oförberedd för att driva ett taxiåkeri. Du har ett ansvar som arbetsgivare och företagare för att få din verksamhet att bli lönsam.

Det finns mycket material därute som kan hjälpa dig. Pröva googla lite, läs några böcker, prata med faktiska åkare. Men låt denna tråd handla om något annat.
Citera
2016-05-31, 22:56
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Anledningen till det är för att du verkar alldeles för oförberedd för att driva ett taxiåkeri. Du har ett ansvar som arbetsgivare och företagare för att få din verksamhet att bli lönsam.

Det finns mycket material därute som kan hjälpa dig. Pröva googla lite, läs några böcker, prata med faktiska åkare. Men låt denna tråd handla om något annat.

Åkare då hsr du mycket ansvar ekonomiskt och att gå det att gå runt (rent lönemässigg)
Har du sjuka förare eller de är på semester

Ja då är du tvingad som sagt att hoppa in o tuta o köra mkt extra även om man inte vill men sånt är livet det får man ta .

Mitt råd är att det är bättre att vara förare
Citera
2016-06-01, 07:21
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:

Intressant. Så vad ska denna tråd handla om, hur man lagar mat?

Tråden handlar om taxiyrket, då är det befogat att fråga om hur man blir åkare.
Citera
2016-06-01, 09:26
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Åkare då hsr du mycket ansvar ekonomiskt och att gå det att gå runt (rent lönemässigg)
Har du sjuka förare eller de är på semester

Ja då är du tvingad som sagt att hoppa in o tuta o köra mkt extra även om man inte vill men sånt är livet det får man ta .

Mitt råd är att det är bättre att vara förare

Jag kommer inte ha anställda. Jag kommer köra själv.
Citera
2016-06-01, 18:18
Medlem
JustZlatans avatar
Allvarligt, vem gör sånt här?:

"I kunskapskraven för att få taxitrafiktillstånd ingår att du ska kunna analysera om en transport är tidsmässigt genomförbar med hänsyn till gällande vilotidsbestämmelser och befintligt kartmaterial. Du ska kunna hantera en vägkarta. Det kan ibland vara nödvändigt för att kunna räkna ut hur lång tid det tar att färdas en viss sträcka, t.ex. om du ska bestämma om du kan skicka ut en förare på ett visst uppdrag.

Föraren ska exempelvis åka från Malmö till Karlskrona (205 km) och kommer att hålla en medelhastighet av 70 km/tim.

Först tar du avståndet (205 km), dividerar det med medelhastigheten (70 km/tim). Då får du fram hur lång tid resan tar (ca 3 tim).

För att kunna räkna ut tiden mer exakt måste du räkna om siffrorna efter decimalkommat till minuter. Detta beror på att en timme består av sextio minuter och inte hundra.

För att räkna ut den exakta tiden i exemplet ovan måste du alltså göra om hundradelarna till minuter. Dividera avståndet med hastigheten (205/70). Då får du svaret 2,93. Tvåan talar om att resan tar två timmar. Talet efter decimalkommat (0,93) ska nu göras om till minuter. Detta gör du genom att multiplicera 0,93 med 60 vilket blir 55,8, dvs. cirka 56 minuter. Resan tar alltså 2 timmar och 56 minuter."

Varför ska jag behöva räkna ut det här? Under mina 10 år som taxiförare har jag aldrig gjort det och jag har aldrig hört talas om någon annan som har behövt göra det. Snacka om onödigt vetande.

Fan, jag tror att jag har skrivit fel i tidboken i 10 år. Så här ska man tydligen skriva vilotid: Vilotid

Jag hade skrivit 19:00 på den vänstra understa raden och skippat 24:00 och 00.00. Poliser som har kollat min vilotid har heller inte sagt något om saken.
Senast redigerad av JustZlatan 2016-06-01 kl. 18:34.
Citera
2016-06-01, 21:47
Medlem
Unlimited-Powers avatar
Den typen av frågor kring tidsuppskattning är standard nu om man skall ta endast taxileg, ej ens åkare. Källa: Jag tog mitt för ett par månader sedan.

När tog du din legitimation?
Citera
2016-06-01, 23:27
Medlem
Bbobis avatar
Varför? För att det är mellanstadiematte och du ska redan kunna räkna ut det som taxichaufför. Dessutom sållar man bort idioter som bara spontant fått för sig att bli åkare genom att ha lite krav och kunskapsprov.

Det handlar, vilket du inte förstått, inte endast om att testa kunskap som faktiskt behövs utan även att sätta en ribba för intelligens hos personerna. Inte för att nån som gör dessa prov sagt så till mig men det förstår jag väl nog ändå.

Angående tidboken är det återigen slående hur otroligt liten jävla koll du har på reglerna inom ett yrke där du tänker bli egen företagare. Du får köra vilken metod du vill. Finns inga regler för hur man ska skriva in. Jag körde själv alltid zick/zack-metoden. Skrev på "vilotid från" när jag slutade och hoppade över alla rutor tills "till och med" där jag fyllde i när jag började dagen efter.

Regeln är att sålänge du kan förklara för inspektören så han förstår är det okej.
Senast redigerad av Bbobi 2016-06-01 kl. 23:29.
Citera
2016-06-01, 23:28
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unlimited-Power
Den typen av frågor kring tidsuppskattning är standard nu om man skall ta endast taxileg, ej ens åkare. Källa: Jag tog mitt för ett par månader sedan.

Det är så jävla ointressant minuter hit o dit .... det tramset gjorde man i skolan med medelhastighet sträcka å tid....

Kan säga att alla taxi chaufför kör plattan i mattan o då är det full gas = kortare körtid = fler kunder . Verkligen alla chaufförer kör 250km/h till och från Arlanda in till City i vänsterfilen. Typ ska alltid dra om o taxi gubbarna ligger med fronten in i arslet varandra oavsett bolag typ.

Nu kanske jag tog i men de kryddar alltid på med hastigheten både med och utan kund.

Skulle vilja se snuten stoppa en chaffis men det har väl aldrig hänt eller kommer hända eftersom det är deras jobb då drar man inte körkort typ
Citera
2016-06-01, 23:32
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Skulle vilja se snuten stoppa en chaffis men det har väl aldrig hänt eller kommer hända eftersom det är deras jobb då drar man inte körkort typ

Man drar körkort men med skriftligt brev med sin åkare om att det är ens yrke osv så får man snabbare tillbaks det.

En kollega åkte dit för rattfylleri. Fick tillbaks körkortet efter 3mån.

En annan körde mot rött. 1mån.

Efter brevet fick dom reda på hur länge dom skulle få vänta helt enkelt. Böterna fick dom betala ändå.
Citera
2016-06-02, 10:01
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unlimited-Power

Jag tog mitt leg för 10 år sen och då var det inget krav att kunna sådant har jag för mig.
Citera
2016-06-02, 10:16
Medlem
JustZlatans avatar
Visst är det enkel matematik, men jag har aldrig använt det och inte någon annan heller vad jag har hört. Dessutom har alla tillgång till gps, antingen på mobilen eller fristående, som räknar ut hur lång tid det tar att köra en sträcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in