2016-05-31, 10:01
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Det jag lärt mig är att det inte behöver vara likvida medel utan bilen räknas in.

Annars är det väl bara att du väntar med att köpa bilen. Du har ju ändå inte åkeriet klart än.

Från Svenska taxiförbundet:

Bästa är väl om du gräver fram blanketterna för detta eller hur man nu anger vad man har och kollar vad det står där.

Edit: Här är den:

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/blanketter/vag/yrkestrafik/busstrafik/tstry1101-provning-ekonomiska-resurser-buss-gods-enskild-person.pdf

Där har du tex bostadsrätt inskrivet.

Den blanketten har jag sett. Jag kan ju skaffa mycket kontanter om jag belånar bostaden ytterligare, men ska det verkligen behövas då bostadsrätten är värd mer än den är belånad?

Jag vill inte vänta med att köpa bil, dels på grund av att de utgående modellerna är billigare nu, dels på grund av att jag vill njuta av en ny bil privat i några månader innan jag kontaminerar den med kunder.
Senast redigerad av JustZlatan 2016-05-31 kl. 10:08.
Citera
2016-05-31, 10:07
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Den blanketten har jag sett. Jag kan ju skaffa mycket kontanter om jag belånar bostaden ytterligare, men ska det verkligen behövas då bostadsrätten är värd mer än den är belånad?

Nej? Det har vi ju redan fastställt.

Du har en ruta för värde och en för skuld.
Citera
2016-05-31, 10:11
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Nej? Det har vi ju redan fastställt.

Du har en ruta för värde och en för skuld.

Då behöver jag alltså inte kontanter. Om värdet på bil och bostad är över 100k så räcker det?
Citera
2016-05-31, 10:18
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Då behöver jag alltså inte kontanter. Om värdet på bil och bostad är över 100k så räcker det?

Då hade man väl för fan bara haft en ruta i blanketten som hette kontanter?

Herrejävlagud. Och du som tycker att du redan kan allt du behöver för att bli åkare.

Du behöver ju en revisor som godkänner blanketten så kontakta en och ta det med honom.
Senast redigerad av Bbobi 2016-05-31 kl. 10:23.
Citera
2016-05-31, 10:27
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Då hade man väl för fan bara haft en ruta i blanketten som hette kontanter?

Herrejävlagud. Och du som tycker att du redan kan allt du behöver för att bli åkare.

Du behöver ju en revisor som godkänner blanketten så kontakta en och ta det med honom.

Men varför skriver Transportsyrelsen om kontanter då?

Det står ingenting om revisor. Jag trodde man kunde godkänna blanketten själv.
Citera
2016-05-31, 10:57
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Lycka till.

Tack.

Jag tror jag köper bilen snart och använder den privat under sommaren. Sen när jag har blivit godkänt som åkare och startat ett företag registreringsbesiktar jag bilen som en taxi. Låter det som en bra eller dålig ide?

Edit: Nu såg jag att en godkänd revisor ska skriva på blanketten. Då kanske revisorn kan sköta allt?
Senast redigerad av JustZlatan 2016-05-31 kl. 11:11.
Citera
2016-05-31, 16:33
Medlem
JustZlatans avatar
Är det bättre att kontakta Transportstyrelsen med mina frågor? De kanske tror att jag är dum i huvudet om jag gör det. För några veckor sedan ringde jag dit och frågade om det räckte med ett muntligt värderingsintyg på bostaden. Han jag pratade med lät inte så munter av min fråga, han lät ganska dyster. Sen dess har jag inte vågat ringa Transportstyrelsen för att ställa fler frågor. Funderar på att kontakta dom via mail istället, fast då ser dom min mailadress, vilket kan bli en nackdel när de sen ska bedöma om jag får bli åkare.
Citera
2016-05-31, 16:37
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Riktigt känner Bbobi's frustration genom inlägget

Lycka till JustZlatan, det verkar som att det kommer behövas..
Citera
2016-05-31, 18:13
Medlem
JustZlatans avatar
Måste man ta med allt i den där blanketten? https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/blanketter/vag/yrkestrafik/busstrafik/tstry1101-provning-ekonomiska-resurser-buss-gods-enskild-person.pdf

Jag menar, om man har en bil för 400.000 kr så borde ju det räcka, eller måste man ta med sin bostadsrätt också? Det kostar 1.5k för att få ett skriftligt värderingsintyg. Där kan man spara några kronor.

En likadan lägenhet i porten bredvid såldes nyligen för 1,7 miljoner! Jag köpte min för 500.000 kr.
Senast redigerad av JustZlatan 2016-05-31 kl. 18:22.
Citera
2016-05-31, 18:29
Medlem
JustZlatans avatar
Är det på registreringsbesiktningen som de kollar att taxameter finns i bilen? Vad kollar de mer efter?
Citera
2016-05-31, 19:02
Avslutad
Citat:
Lycka till.

Citera
2016-05-31, 20:03
Medlem
Ironfleets avatar
JustZlatan

Du har fått väldigt mycket hjälp i den här tråden. Det här är personer som tar tid ur sin dag för att svara på dina frågor. Det börjar bli lite mycket nu, och flera utav frågorna har redan blivit besvarade tidigare.

Följ de råd du har fått. Lycka till med åkeriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in