Citat:
Ursprungligen postat av
madeinkal
Tack för utförligt svar!
Så om jag förstår det rätt spelar inriktningen marginell betydelse, man lär sig grunderna till allt oavsett inriktning?
Vet du om de flesta får jobb direkt efter praktiken? Att utbildningsställena har samarbete med företag som har behov av arbetskraft? Socialt kompetent är jag efter ett par år i butik, så det är det minsta jag behöver oroa mig för!
Är du elektriker själv? Vilken typ av person behöver man vara för att tycka om yrket enligt dig?
Sent svar men jag skriver ändå. Ja du lär dig grunderna i båda inriktningarna vet inte den väsentliga skillnaden för det va tio år sen jag tog studenten.
Iaf i östergötland har utbildningarna samarbeten med företag och dom flesta jag sett och gått som praktikanter har fått jobb även fast det är andra ställen.
Ja jag är elektriker men jobbar idag som ingenjör. För att tycka om yrket så ska du gilla att felsöka och bygga nya saker, hitta på nya lösningar och inte va rädd av dig.
Ibland kan t.ex. felsökning va tidskrävande så det gäller att du orkar hitta nya vägar och inte ger upp för lätt, samt att i vissa fall (om man jobbar på industrin) så kan det va riktigt skitigt emellanåt också.
Citat:
Ursprungligen postat av
madeinkal
Har hört att det knappt finns lärlingsplatser, stämmer detta? Känns som slöseri med tid att utbilda sig i så fall?
Jag kan bara svara för östergötland. Men platser finns det, det behövs elektriker till varje företag jag känner till i princip, men det handlar i många fall om att dom inte vill anställa en nyexaminerad, dom får in några få ansökningar med den som bäst har några års erfarenhet av helt fel inriktning (t.ex. installatör som söker till automationstekniker) och felet ligger hos arbetsgivarna för om dom inte anställer så blir det brist på kunnig personal.