2008-11-13, 21:20
Medlem
hej, pluggar till elektriker och har valt Matte B som en valbar kurs, kursen går mot sitt slut och känner jag att de kommer att gå helt åt helvete och att jag i stort sett inte har en chans att nå upp till ett godkänt betyg så...
Krävs det minst " G " i alla kurser för att företagen vill ta in en som lärling, har hört att branschen är hård på minst G i alla ämnen men Matte B är ju trots allt inget krav som elektriker

kan tillägga att jag har minst G i resterande kurser
Senast redigerad av Peppel_of_loat 2008-11-13 kl. 21:25.
Citera
2008-11-13, 22:35
Medlem
Freedies avatar
Heej

Umeå ?
Jag år el-utbildningen och braschen här har kräft G i alla ämnen... men hur hård dom är på det vet jag ej :S
Men du har ju 3 till nationella prov tillfällen att göra ifall du kuggar nu den 21
Citera
2008-11-13, 22:53
Medlem
Leif Ds avatar
Se till att spika kursen även om det inte krävs. Matte B är enkel, grundläggande matte.
Ska du gå vidare inom elektrikeryrket och till industrin så kommer du antagligen att behöva kunna räkna på effekter och lite växelström rent allmänt. Om inte annat kommer arbetsgivare att kräva att du kan det. Så läs den matte du har chansen till nu, så slipper du senare.
Citera
2009-10-05, 09:59
Medlem
Dionyoss avatar
Lärlingsplats som elektriker trots vissa brister?

Hejsan. Nu är det såhär att jag vill helst ut i arbetsmarknaden och jobba. Men jag har inte godkänt i Svenska B, dock G i Svenska A bland annat. Jag vill bli elektriker, dvs söka jobb som lärling först, men är mina betyg ett hinder för detta? Måste jag plugga upp NK, Samhällskunskap och SV B ? Eller går det att få lärlingsjobb utan G i dessa, viktigaste är väl godkänt i ämnen som har med EL att göra?

Eller måste jag gå komvux och läsa upp dessa?
Jag skriver ner ungefär hur betygen ser ut, det enda jag har IG i är dem som är listade under "IG".

Betyg på ett ungefär (Alla betyg är inte med):
Matte A: G
Svenska A: G
Engelska A: VG
Alla ämnen inom El är godkända.

IG:
Svenska B: IG
Naturkunskap A: IG
Samhällskunskap A: IG
Citera
2009-10-05, 10:12
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Hejsan. Nu är det såhär att jag vill helst ut i arbetsmarknaden och jobba. Men jag har inte godkänt i Svenska B, dock G i Svenska A bland annat. Jag vill bli elektriker, dvs söka jobb som lärling först, men är mina betyg ett hinder för detta? Måste jag plugga upp NK, Samhällskunskap och SV B ? Eller går det att få lärlingsjobb utan G i dessa, viktigaste är väl godkänt i ämnen som har med EL att göra?

Eller måste jag gå komvux och läsa upp dessa?
Jag skriver ner ungefär hur betygen ser ut, det enda jag har IG i är dem som är listade under "IG".

Betyg på ett ungefär (Alla betyg är inte med):
Matte A: G
Svenska A: G
Engelska A: VG
Alla ämnen inom El är godkända.

IG:
Svenska B: IG
Naturkunskap A: IG
Samhällskunskap A: IG

Det beror på arbetsgivaren om dina betyg är ett hinder eller inte. Söker du jobb på ett mindre företag så borde betygen inte spela någon roll.
Citera
2009-10-05, 10:29
Medlem
Skandiss avatar
300p IG betyder att du inte har ett fullständigt gymnasiebetyg, såvida du inte läst någon extrakurs.
På så sätt kan detta bli ett hinder, då du faktiskt inte gått ut gymnasiet.
Citera
2009-10-05, 10:45
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
300p IG betyder att du inte har ett fullständigt gymnasiebetyg, såvida du inte läst någon extrakurs.
På så sätt kan detta bli ett hinder, då du faktiskt inte gått ut gymnasiet.

Hmm då får man ta och plugga vidare på komvux ändå. Bah.
Citera
2009-10-05, 14:08
Medlem
W..Dempss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Hmm då får man ta och plugga vidare på komvux ändå. Bah.

Ptja, du skriver bättre än många som påstår sig ha massa utbildningsmeriter av olika de slag, så jag tror inte att komvux kommer vara något större problem för dig. Går det inte att snabbtenta av allt så att du slipper montessoritempot som är på komvux?
Citera
2009-11-24, 14:47
Medlem
Elektriker vs. Larminstallatör

Tja
Det är så att jag har möjlighet att utbilda mig till antingen elektriker eller larmistallatör, jag har gått gymnasiet i två år och nu får jag välja vad jag vill rikta in mig på ( jag vet att man bruakr göra det tidigare)
Jag vet ej vad jag ska göra, båda verkar bra men larminstallatör lockar lite mer eftersom det verkar lite mindre slit och lönerna verkar vara ganska lika.
Nu undrar jag vad ni har att säga om saken, några egna erfarenheter?
Något jag glömt som jag absolut bör tänka på?

Tack på förhand
Citera
2009-11-24, 15:12
Medlem
micaeles avatar
Jag tror definitivt du har mer framtida jobb som elektriker. Dessutom är det lättare att knäcka extra som larminstallatör om du redan är elektriker, än tvärtom.
Citera
2009-11-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siberia
Tja
Det är så att jag har möjlighet att utbilda mig till antingen elektriker eller larmistallatör, jag har gått gymnasiet i två år och nu får jag välja vad jag vill rikta in mig på ( jag vet att man bruakr göra det tidigare)
Jag vet ej vad jag ska göra, båda verkar bra men larminstallatör lockar lite mer eftersom det verkar lite mindre slit och lönerna verkar vara ganska lika.
Nu undrar jag vad ni har att säga om saken, några egna erfarenheter?

Tack på förhand

som larminstallatör kan du installera larm...som elektriker (jag antar att du menar installationselektriker?) kan du göra mycket mer. vad jag vet så behöver man ingen behörighet för att installera larm (förutom företagens egna krav) och dessa krav får du ändå inte i skolan. jag vet att Securitas har vissa säkerhetskrav. Jag skulle ha valt elektriker men jag tycker att du ska välja det du tycker är roligast. ...och en utbildning är ingen garant för att få det jobbet man vill ha. sedan skulle jag tro att vidareutbildningar från elektriker till larminstallatör är billigare än tvärtom.
Citera
2009-11-24, 16:22
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siberia
Jämför antalet arbetsplatser för en larmis kontra elektriker.
Jämför antalet arbetssysslor för en larmis kontra elektriker.
Jämför vilket som kommer ha gett dig bäst position om 10 år.
Jämför vilket av dem två som du kan vara mest stolt att vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in