2014-05-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FleBoss
Hallå! Läser ekonomi på gymnasiet i åk3 men betygen ser inte så lovande ut och har ingen lust att plugga vidare. Ångrar mig att jag inte valde el istället för ekonomi. Såg att Lernia har en vuxenutbildning till elektriker på 65 veckor som jag förstått ska motsvara 3 år på gymnasiet http://www.lernia.se/utbildning/stockholm/el-installation-och-energi/utbildning-till-elektriker-16690/

Men nu till frågan, är det någon som här som vet hur skolan/utbildningen är? Kommer jag kunna få jobb efter denna utbildning?(Har ingen koll hur de funkar)

Mvh Fleboss!

Mitt tips är att söka någon automationsutbildning, oerhört stor efterfrågan på dem i från industrin, förslagvis någon yrkesutbildning. Då kan du jobba med allt mellan industrielektriker till PLC-programmerare.
Citera
2014-05-06, 09:18
Medlem
Okej tack! Får kolla vad som behövs för att söka in, lär behöva läsa om något ämne.
Citera
2014-06-30, 11:26
Medlem
naborus avatar
Elektriker apu som driftekniker VA?

Hej jag undrar om jag kan gå mina apu timmar som elektriker om jag jobbar som driftekniker VA. Hade tänkt mig plugga bb1 något åt industrielektriker hållet för att bredda mina kunskaper. Är utb processoperatör. Mailat elsäkerhetsverket men har inte fått svar än.
Citera
2014-07-22, 08:17
Medlem
Säljpärm Elektriker

Tjena

Jag läser till elektriker via en distansutbildning och undrar om någon som tidigare har gjort det har någon aning om hur "säljpärmen" dom vill ha i kursen Servicekunskap ser ut? Kanske kan ta del av den?
Citera
2014-12-07, 17:57
Medlem
Elektriker som studerat på högskola/yrkeshögskola? hjälp mig!

Studerade på el/energiprogrammet och tog studenten i sommras, efter att fått alla förhoppningar raserad om "el-jobb" med inriktning installation, då det i stort sett är omöjligt att få lärlingsjobb utan "kontakter" funderar jag nu på att plugga vidare. Och vill studera på yrkeshögskola.

Det jag vill ha hjälp/synpunkter/råd med är Vilken utbildning ger bäst möjligheter till jobb inom el, samt ger bra betalt?

Har kollat på en del utbildningar och de jag är intresserade av är b.la:
*Optotekniker
*Hisstekniker
*tågtekniker
*Elkraftingenjör
*underhållsingenjör - processteknik
*underhållstekniker - processindustri

Har någon av er erfarenhet/synpunkter på någon av utbildningarna eller jobb inom inriktningen?
Citera
2014-12-07, 18:03
Medlem
Jag skulle föreslå att du fortsätter söka lärlingsplats. Det går att få bara man söker. Söker du i någon större stad så borde du kunna hitta. men det är svårt. jag fick söka hos ca 100 olika arbetsgivare innan jag fick mitt jobb. Sök på mindre eller medelstora firmor med ca 15-35 pers.
Citera
2014-12-07, 18:03
Medlem
electricals avatar
Läs fiberoptik alternativt nätverksteknik. Svinbra betalt. Ta en titt på iftac eller andra cisco-academy skolor runt om i landet. Du kommer inte att ångra dig en sekund. Känner ett flertal som läst i hudiksvall.
Senast redigerad av electrical 2014-12-07 kl. 18:05.
Citera
2014-12-07, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getugglan
Jag skulle föreslå att du fortsätter söka lärlingsplats. Det går att få bara man söker. Söker du i någon större stad så borde du kunna hitta. men det är svårt. jag fick söka hos ca 100 olika arbetsgivare innan jag fick mitt jobb. Sök på mindre eller medelstora firmor med ca 15-35 pers.
Bor i en "mindre" stad, 20-30 tusen invånare, har dock sökt 53 olika lärlingsjobb i sverige samt 10 i norge. Börjar tröttna på att hora runt mig hos elföretaf utan att ens få ett mail tillbaka, har tillochmed lämnat ut cv personligen runt min hemstad.

Citat:
Ursprungligen postat av electrical
Läs fiberoptik alternativt nätverksteknik. Svinbra betalt. Ta en titt på iftac eller andra cisco-academy skolor runt om i landet. Du kommer inte att ångra dig en sekund. Känner ett flertal som läst i hudiksvall.
Funderade på den i hudiksvall, den var bara 1 år om jag inte tar fel?
Fick som jobb direkt efter eller i samband med utbildningen?
Citera
2014-12-07, 18:13
Medlem
electricals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejker
Bor i en "mindre" stad, 20-30 tusen invånare, har dock sökt 53 olika lärlingsjobb i sverige samt 10 i norge. Börjar tröttna på att hora runt mig hos elföretaf utan att ens få ett mail tillbaka, har tillochmed lämnat ut cv personligen runt min hemstad.

Funderade på den i hudiksvall, den var bara 1 år om jag inte tar fel?
Fick som jobb direkt efter eller i samband med utbildningen?
Fundera inte, kör på direkt fyfan! Alla fick jobb. Ena jobbar som tekniker på tele2 i Stockholm och tjänar 40-50 tusen. Alla andra har fått jobb också.
Ja, utbildningarna är mellan 1-2 år och skolan ger dig gratis certifikat på expertnivå. Sen att utbildningarna är finansierade och drivs av Ericsson är heller inte så dåligt.
Senast redigerad av electrical 2014-12-07 kl. 18:17.
Citera
2014-12-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electrical
Fundera inte, kör på direkt fyfan! Alla fick jobb. Ena jobbar som tekniker på tele2 i Stockholm och tjänar 40-50 tusen. Alla andra har fått jobb också.
Ja, utbildningarna är mellan 1-2 år och skolan ger dig gratis certifikat på expertnivå. Sen att utbildningarna är finansierade och drivs av Ericsson är heller inte så dåligt.
Tack för att delade med dig, är verkligen intresserad efter att läst vad du har att säga! Ska skriva ut blanketten och söka till hösten, dom tar bara in 24 st så hoppas man kommer in
Citera
2014-12-07, 18:22
Medlem
electricals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejker
Tack för att delade med dig, är verkligen intresserad efter att läst vad du har att säga! Ska skriva ut blanketten och söka till hösten, dom tar bara in 24 st så hoppas man kommer in
De har 2-3 utbildningar inom fiberteknik/nätverksteknik. Sök till alla. Du kommer nog in, oroa dig inte. Lycka till!
Citera
2014-12-26, 04:11
Medlem
JaffaCallings avatar
för att komma in på hudiksvall utbildning så måste du ha arbetat som teleoperatör etc inom 12 månader btw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in