2016-06-01, 11:52
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drrty
Såhär är det, dom ringde på min dörr för några dagar sedan, och jag har semester och inget bättre för mig så jag sa att ni kan komma på fika på fredag prata. Jag gillar att prata religion och politik liksom.
Sagt och gjort, tanterna sken upp som en sol och mötet var ett faktum.
Nu till saken. Jag är inte ett dugg positivt inställd till dom. Alla känner väl någon som frysts ut ur familjer och vänkretsar för de lämnat sekten.

Jag vill ställa kritiska frågor och behöver er hjälp då jag inte är så insatt.
Jag kommer att spela in samtalet för jag är hundra på att dom kommer att säga helknäppa saker.
Och det kommer då att läggas ut på youtube.

Snälla hjälp mig.
Fråga dem vad som skulle hända om deras barn behöver en blodtransfusion.
Rätt svar är att ungen skulle bli tvångsomhändertagen om föräldrarna vägrade transfusionen (vilket Jehovas gör).
Citera
2016-06-01, 11:57
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Såhär är det, dom ringde på min dörr för några dagar sedan, och jag har semester och inget bättre för mig så jag sa att ni kan komma på fika på fredag prata. Jag gillar att prata religion och politik liksom.
Sagt och gjort, tanterna sken upp som en sol och mötet var ett faktum.
Nu till saken. Jag är inte ett dugg positivt inställd till dom. Alla känner väl någon som frysts ut ur familjer och vänkretsar för de lämnat sekten.

Jag kommer att spela in samtalet för jag är hundra på att dom kommer att säga helknäppa saker.

Snälla hjälp mig.
Tja, börja med det mest grundläggande: "Ni säger att allting måste ha en konstruktör. Men vem konstruerade då Gud...Jaså ni säger att han alltid funnits, men i så fall skulle man kunna säga att UNIVERSUM alltid har funnits"

Sedan kan du gå över till en för dom mycket känslig fråga:

"Antag nu att jag blir en medlem och kanske min Pappa/mamma/dotter/son/fru också blir medlem. Antag sedan att vederbörande får en ny trosinriktning eller helt tappar tron. Kräver ni då att jag helt ska ta avstånd från den personen och förvägras att ens prata med vederbörande...?"

När du har ställt den frågan så kommer dom garanterat att vända på klacken och gå fortare än du hinner säga AMEN!
Citera
2016-06-01, 12:16
Medlem
yggdrazils avatar
Varför fokusera på kritiska frågor? De kommer inte konvertera dig, du kommer inte konvertera dem, låter som ett tidsslöseri som dessutom är otrevligt. Oavsett hur många som frysts ur sina familjer. De har med sannolikhet hört alla floskler förut.

Försök förstå istället. Lär dig så mycket du kan. Att lära sig om de religiösas egen uppfattning är viktigt och man kan även lära sig mycket om hur folk i allmänhet fungerar.

Dessutom brukar folk vara mer lättövertalade och ge mer genuina svar på frågor om du visar att du faktiskt bryr dig om deras situation och vill förstå deras tankar.
Citera
2016-06-01, 12:43
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
...

Snälla hjälp mig.
Jag hade nog vart försiktig med kritiska frågor eller en allmänt negativ inställning. Varför släppa in dom i ditt hus? Ta samtalet på en bänk någonstans eller längst med vattnet så slipper du känna dig hotad i ditt egna hem ifall en sådan situation skulle uppstå. Inte för att den nödvändigtvis kommer att göra det men man vet aldrig. Hittar dom din kamera eller inspelningsapparat kan det uppstå en hotfull stämning.

Du kan väl försöka fokusera dina frågor på det personliga. Fråga dem varför dem är med i sekten, hur dom kom in i den, vad dom har fått för nytta, vad dom har förlorat på grund av det och så vidare.
Citera
2016-06-01, 14:26
Medlem
Fråga vem som skapade gud?
Citera
2016-06-01, 14:39
Medlem
Mogrens avatar
Du kan ju fråga vad det är för mening med att du går med i rörelsen då det bara finns 144000 platser i himlen. Det lär ju vara fullsatt sedan lång tid tillbaka. Skulle du mot förmodan få komma in i himmelriket kan du ju fråga vem som då tappar sin plats och åker ut.
Citera
2016-06-01, 16:00
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Du kan ju fråga vad det är för mening med att du går med i rörelsen då det bara finns 144000 platser i himlen. Det lär ju vara fullsatt sedan lång tid tillbaka. Skulle du mot förmodan få komma in i himmelriket kan du ju fråga vem som då tappar sin plats och åker ut.
De flesta anser sig inte komma dit. De tänker sig att återuppstå på jorden. Men ja, den himmelska regeringen torde vara fullsatt.
Citera
2016-06-01, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Varför fokusera på kritiska frågor? De kommer inte konvertera dig, du kommer inte konvertera dem, låter som ett tidsslöseri som dessutom är otrevligt. Oavsett hur många som frysts ur sina familjer. De har med sannolikhet hört alla floskler förut.

Försök förstå istället. Lär dig så mycket du kan. Att lära sig om de religiösas egen uppfattning är viktigt och man kan även lära sig mycket om hur folk i allmänhet fungerar.

Dessutom brukar folk vara mer lättövertalade och ge mer genuina svar på frågor om du visar att du faktiskt bryr dig om deras situation och vill förstå deras tankar.

"kritiska frågor", för att jag vill just lära mig mer om dom. Jag vill kunna ställa smarta svåra frågor och ville ha hjälp med det. Jag har barndomsvänner som det gått rent ut sagt åt helvete för efter dom lämnat "religionen", lite mer sånt jag vill ha förklaringar på.

Jag vet inte hur man citerar föer så jag svarar lote löst på er andra också.
Jag lägger alltid mobil och ciggpaket på borret när jag sätter mig. Vi kommer att mötas utomhus, inte i mitt hem. Där skulle aldrig någon okänd släppas in. Så någon hotfull situation kommer ej att uppstå.

Och till nån som skrev att jag skulle fråga om gud och dennes existens.. Jag är själv troende, det kanske jag skulle ha skrivit i första inlägget.
Det är mer jehovas vittnen som grupp jag vill undra över, deras konstiga regler som det här med blod, uteslutningar, osv.
Citera
2016-06-01, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Du kan väl försöka fokusera dina frågor på det personliga. Fråga dem varför dem är med i sekten, hur dom kom in i den, vad dom har fått för nytta, vad dom har förlorat på grund av det och så vidare.

Väldigt bra förslag, tackar
Citera
2016-06-01, 16:56
Medlem
Fråga varför de är så negativt inställda till diabetesmedicinering
Citera
2016-06-01, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Fråga varför de är så negativt inställda till diabetesmedicinering

Var har du fått det ifrån?
Citera
2016-06-01, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Tja, börja med det mest grundläggande: "Ni säger att allting måste ha en konstruktör. Men vem konstruerade då Gud...Jaså ni säger att han alltid funnits, men i så fall skulle man kunna säga att UNIVERSUM alltid har funnits"

Sedan kan du gå över till en för dom mycket känslig fråga:

"Antag nu att jag blir en medlem och kanske min Pappa/mamma/dotter/son/fru också blir medlem. Antag sedan att vederbörande får en ny trosinriktning eller helt tappar tron. Kräver ni då att jag helt ska ta avstånd från den personen och förvägras att ens prata med vederbörande...?"

När du har ställt den frågan så kommer dom garanterat att vända på klacken och gå fortare än du hinner säga AMEN!

På sådana frågor slingrar de sig och säger något i stil med att det är upp till det egna samvetet om man umgås med uteslutna familjemedlemmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in