Citat:
Ursprungligen postat av
yggdrazil
Varför fokusera på kritiska frågor? De kommer inte konvertera dig, du kommer inte konvertera dem, låter som ett tidsslöseri som dessutom är otrevligt. Oavsett hur många som frysts ur sina familjer. De har med sannolikhet hört alla floskler förut.
Försök förstå istället. Lär dig så mycket du kan. Att lära sig om de religiösas egen uppfattning är viktigt och man kan även lära sig mycket om hur folk i allmänhet fungerar.
Dessutom brukar folk vara mer lättövertalade och ge mer genuina svar på frågor om du visar att du faktiskt bryr dig om deras situation och vill förstå deras tankar.
"kritiska frågor", för att jag vill just lära mig mer om dom. Jag vill kunna ställa smarta svåra frågor och ville ha hjälp med det. Jag har barndomsvänner som det gått rent ut sagt åt helvete för efter dom lämnat "religionen", lite mer sånt jag vill ha förklaringar på.
Jag vet inte hur man citerar föer så jag svarar lote löst på er andra också.
Jag lägger alltid mobil och ciggpaket på borret när jag sätter mig. Vi kommer att mötas utomhus, inte i mitt hem. Där skulle aldrig någon okänd släppas in. Så någon hotfull situation kommer ej att uppstå.
Och till nån som skrev att jag skulle fråga om gud och dennes existens.. Jag är själv troende, det kanske jag skulle ha skrivit i första inlägget.
Det är mer jehovas vittnen som grupp jag vill undra över, deras konstiga regler som det här med blod, uteslutningar, osv.