2016-03-10, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är precis det som det handlar om, respekt för livet och symbolhandling att man häller ut blodet och inte använder det.

Det handlar alltså inte om att få ut varenda blodcell när man tappar djuret på blodet, utan att man visar respekten för livet genom att inte ta till vara på blodet, utan häller ut det på marken.

Om jag skulle medvetet äta blod, så skulle jag må dåligt av mitt samvete. På liknande sätt skulle inte jag må bra om man hade tvingat mig att ta emot en blodtransfusion, jag skulle känna mig våldtagen, så det går visst att jämföra.
Ja Jesus Kristus införde den lag vi ska leva efter tillsvidare.
-Att älska Gud och de som gör gott mot oss.

Lägg därtill samvetets lag.

Tja, om du inte kan hindra, pga medvetslöshet, att få en blodtransfution och likställer det med våldtäkt, det får stå för dig. Respekterar det.
Citera
2016-03-10, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ASKnot

Tja, om du inte kan hindra, pga medvetslöshet, att få en blodtransfution och likställer det med våldtäkt, det får stå för dig. Respekterar det.

Det gör jag med. När det handlar om vuxna människor.

Men att försöka pådyvla dessa direkt livsfarliga religiösa dumheter på sina barn, är så fruktansvärt vidrigt att jag mår illa.
Citera
2016-03-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Finns det någon risk att så skulle ske? Jag menar finns det något som Jehovas Vittnen allmänt bär på sig som gör läkarna uppmärksamma på att de vägrar ta emot blod?

Ett JV ska ha ett s k blodkort. Men jag vet att vissa, fr a yngre brukar fuska med detta.
För något år sedan var det tal om att församlingarna skulle ha kopior av all medlemmarnas blodkort.....om detta är genomfört i Sverige vet jag inte......förhoppningsvis inte........en hel del medlemmar i JV är "socialvittnen", d v s de håller sig kvar i församlingen trots att de inte tror på lärorna. sådana vill säkerligen ha blod i smyg om det skulle knipa.

Dessutom; I USA anmodas JVn att ge församlingen fullmakt att granska deras sjukjournaler. Om detta införts i Sverige ännu vet jag inte.
Citera
2016-03-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Det gör jag med. När det handlar om vuxna människor.

Men att försöka pådyvla dessa direkt livsfarliga religiösa dumheter på sina barn, är så fruktansvärt vidrigt att jag mår illa.

Nu brukar sådana föräldrar tillfälligt fråntas vårdnaden om sina barn, så att barnen kan få blod om det behövs. Sannolikt är de flesta föräldrar tacksamma över detta, ytterst få brukar protestera.
Citera
2016-03-10, 22:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vem är "vi"?
Citera
2016-03-11, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu brukar sådana föräldrar tillfälligt fråntas vårdnaden om sina barn, så att barnen kan få blod om det behövs.
Jag vet. Det var därför jag skrev "försöker pådyvla". Det är väldigt skönt att Sverige - som ofta går till överdrift med toleransen, på gott och ont - inte har något till övers för dessa idiotiska idéer.

Citat:
Sannolikt är de flesta föräldrar tacksamma över detta, ytterst få brukar protestera.
Jag hoppas att så är fallet.
Citera
2016-03-14, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vem är "vi"?
Du och jag och alla som kallar sig kristna.
Citera
2016-03-14, 06:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Vem är "vi"?

Citat:
Du och jag och alla som kallar sig kristna.

Och beläggen för att jag tillhör denna grupp är?
Citera
2016-03-14, 19:15
Medlem
Citat:
Oj, tog nästan föregivet att du var troende. Sorry.
Citera
2016-03-14, 19:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Oj, tog nästan föregivet att du var troende. Sorry.

Med "troende" förmoder jag att du inte avser min deltids-pastafarianism.

Vad I Herren Noodlis namn gav dig en sån idé.
Citera
2016-03-14, 23:37
Medlem
Citat:
Med "troende" förmoder jag att du inte avser min deltids-pastafarianism.

Vad I Herren Noodlis namn gav dig en sån idé.
Ojoj. Nu har jag nog gjort bort mig helt här märker jag.
Sitter och skäms.

Men jag tror ju även på mina testiklar så jag antar att en viss definition är lägligt.

Bibeln, Gud, Jesus osv.
Citera
2016-06-01, 11:49
Bannlyst
jehovas, jag får besök. hjälp mig med frågor!

Såhär är det, dom ringde på min dörr för några dagar sedan, och jag har semester och inget bättre för mig så jag sa att ni kan komma på fika på fredag prata. Jag gillar att prata religion och politik liksom.
Sagt och gjort, tanterna sken upp som en sol och mötet var ett faktum.
Nu till saken. Jag är inte ett dugg positivt inställd till dom. Alla känner väl någon som frysts ut ur familjer och vänkretsar för de lämnat sekten.

Jag vill ställa kritiska frågor och behöver er hjälp då jag inte är så insatt.
Jag kommer att spela in samtalet för jag är hundra på att dom kommer att säga helknäppa saker.
Och det kommer då att läggas ut på youtube.

Snälla hjälp mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in