2016-05-31, 22:12
Medlem
sparkakamels avatar
Behöver råd av en riktig Peugeotmekaniker. Drivremmen lossnade för en vecka sedan och mekanikern satte dit en ny men idag så upprepar sig felet igen och den lossnar av, som tur han jag bara rulla någon bit innan jag misstänkte felet att det var samma sak och helt rätt så låg drivremmen på backen. Det blir återbesök igen på verkstaden.

Vad är det som spökar?
Citera
2016-06-01, 09:31
Medlem
ormbitens avatar
Är det någon Peugeotmek eller Peugeotägare som har varit med om att blinkers blinkar för fort på en Peugeot 407 SW? Inga lampor är trasiga.

Ramlade på en 407:a idag där Bilprovningen hade slagit ned på att det blinkar för snabbt åt båda hållen. Vet inte riktigt var jag ska börja leta, funderade på om det kanske är ett vanligt förekommande fel på dessa bilar??

Funderade annars på om jag skulle ta isär el-dosan till dragkroken och titta där så det inte är typ sönder-ärgat, har ju varit med om tidigare på andra bilar att problem i dragkroks elen kan ge alla möjliga konstiga elfel...
Citera
2016-06-01, 14:59
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Är det någon Peugeotmek eller Peugeotägare som har varit med om att blinkers blinkar för fort på en Peugeot 407 SW? Inga lampor är trasiga.

Ramlade på en 407:a idag där Bilprovningen hade slagit ned på att det blinkar för snabbt åt båda hållen. Vet inte riktigt var jag ska börja leta, funderade på om det kanske är ett vanligt förekommande fel på dessa bilar??

Funderade annars på om jag skulle ta isär el-dosan till dragkroken och titta där så det inte är typ sönder-ärgat, har ju varit med om tidigare på andra bilar att problem i dragkroks elen kan ge alla möjliga konstiga elfel...
En vanlig felkälla på 407 är BSI-boxen. Om det är det i detta fallet har jag inte en aning om, att kolla dragkrokskontakten är ju inte fel. Men om det inte hjälper så är BSI en trolig bov.
Citera
2016-06-01, 15:57
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
En vanlig felkälla på 407 är BSI-boxen. Om det är det i detta fallet har jag inte en aning om, att kolla dragkrokskontakten är ju inte fel. Men om det inte hjälper så är BSI en trolig bov.

Ahha! Se där, nu har jag lärt mig något nytt idag igen. Fantastiskt!

Ska tydligen gå att göra någon reset på den kunde jag googla fram...

Hm Det verkar ju vara lite pilleplock att byta ut den...

Ja där fick jag lite att fundera över... Tack!
Citera
2016-06-02, 19:19
Medlem
Attacherads avatar
Har letat länge och försökt lista ut om följande: Peugeot 206, årsmodell 2002. Har den ens AC? Läst i manualen men det står inget om air condition, endast klimatpanel, vilket så klart syns men som ej nämner AC.

Samt:

- Blinkers "kickar" inte tillbaka efter att man blinkar. Spaken verkar sakna motstånd. Ibland blinkar den till och med åt fel håll. Kikat videos online, verkar som att man kan byta ut endast blinkersspaken och inte behöver beställa hela anordningen? Stämmer det? Hittat delar på Ebay samt diverse skrot.

- Centrallåset är ur funktion. Kan ej heller, med öppen dörr, trycka ned låspinnen och sedan stänga dörren. Låspinnen vägrar låta sig tryckas ned, kanske går att fixa?

- Radion är original, saknar alltså AUX. Krävs det adapter för att installera eftermarknadsstereo? Läst att det eventuellt skiljer sig mellan DIM-kontakterna. (Osäker på vilken min modell har)

Tacksam för svar!
Citera
2016-06-06, 10:55
Medlem
Hej.

Har en Peugeot 206cc 2001 som jag skulle vilja stänga av halvljusautomatiken på.
Har ryckt varenda säkring men det lyser iaf så fort jag startar bilen.

Tacksam för svar. ☺
Citera
2016-06-07, 13:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nu har du lite fel för dig.
Gränsen höjdes runt 1995 (kanske -94) till just 12000 mil (innan dess låg den på 8000). Den låg kvar fram tills åtminstone 2010, jag vet faktiskt inte riktigt. Dieslar har haft en lite annorlunda körsträcka, jag tror att med HDi:s intåg 1999 så höjdes den till 16000 mil.
Tidsintervallen var 4 år i norden, höjdes 2005 till 6 år. Övriga Europa är och var det 10 års intervall.

Så det korta svaret angående en 307 är att det är 12000 mil eller 6 år (6 års-gränsen gäller även retroaktivt på bilar som bytt rem efter 1/1-2005).
Så aktuell 307 går gott och väl att vänta ett par år med att byta.

Edit: Nu gäller ytterligare andra regler, om jag inte missminner mig så är det 15000 mil för bensin och 21000 mil för diesel, 10 år på samtliga. Men det finns lite olika regler för transportbilar och företagsbilar och vissa motorer.

Fick lite inside info på verkstan. I deras instruktion står att på min 306 XSi 2,0 1995 XU-motor, ska det bytas kamrem vid 8000, 12000 och 20000 mil.
Första remmen håller: 8000 mil
Andra remmen håller: 4000 mil
Tredje remmen håller: 8000 mil

Bytet vid 12000 verkar ju lite konstigt. Det bytet har inte gjorts på min bil så nuvarande rem har hållt i 12000 mil. Dags nu tror jag.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-06-07 kl. 13:50.
Citera
2016-06-13, 20:02
Medlem
zorzes avatar
Har någon testat och köra med kamrem längre än årsintervallet men under mil intervallet.

Tex byte vid 15000mil eller 6 år.

Alltså fortsätta att köra bilen utan kamremsbyte efter 6 år,men fortfarande inte uppnått 15000mil.
Citera
2016-06-13, 21:56
Medlem
Schenkmaniss avatar
Hej!

Jag har en 207:a, årsmodell 2006 med 1,6-litersmotorn som har kamrem.

Nu tycker jag motorn börjar se lite kladdig ut och är orolig att den läcker olja.

Det ser ut så här: https://www.dropbox.com/s/khs922lq16g1cxk/2016-06-13%2020.13.27.jpg?dl=0

Bör jag vara orolig?
Citera
2016-06-13, 22:27
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Har någon testat och köra med kamrem längre än årsintervallet men under mil intervallet.

Alltså fortsätta att köra bilen utan kamremsbyte efter 6 år,men fortfarande inte uppnått 15000mil.

Kör alltså toyota, men har bytt rem en gång på 17 år, är väl dags igen, har inte brytt mig om antal år utan antal mil (12000 mil) den har gått ca 24000 mil nu.
Citera
2016-06-13, 23:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schenkmanis
Hej!

Jag har en 207:a, årsmodell 2006 med 1,6-litersmotorn som har kamrem.

Nu tycker jag motorn börjar se lite kladdig ut och är orolig att den läcker olja.

Det ser ut så här: https://www.dropbox.com/s/khs922lq16g1cxk/2016-06-13%2020.13.27.jpg?dl=0

Bör jag vara orolig?

Däruppe ligger ventilkåpspackningen och den kan behöva bytas. Men ser du till att oljenåvån är OK och fyller på om det fattas så kan du köra hur länge som helst. En motortvätt före besiktningen är ju lämpligt. Ser det för grisigt ut så blir det en tvåa

På min 306a så var det en hel del olja lite överallt under motorn. Bytte ventilkåpspackning men läckte ändå. Omöjligt att se var det kom från. Det är väldigt små mängder så det syns inte att det runnit olja. Körde väl i tre år med detta och fyllde på olja mellan bytena. Bilprovningen fick nog i år så fick en tvåa.

Nu gjorde jag en motortvätt och lyckades spåra läckaget till en packning som sitter där vevaxeln går ut ur motorn, packboxen. Nu i samband med kamremsbytet vid 20000 mil kommer packboxen att bytas då kamremmen ju sitter där.

En annan orsak till oljeläckage är att vevhusventilationen hindras av något och då stiger trycket i vevhuset och olja kan tryckas ut lite varstans t.ex vid oljestickan.
Citera
2016-06-13, 23:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Hmm, det är nog ingen som har "testat" det. Hela motorn kan ju rasa.
Köpte min år 2000 och då var remmen bytt något år innan. Jag har alltså kört i 16 år med samma rem.
Det sägs ju att man inte ska laga något som inte är trasigt men vete fan om det gäller för kamremmar.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-06-13 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in