2016-04-13, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En video här men det finns ju flera olika motorer på en 206a. Detta jobb tog 6 minuter:
https://www.youtube.com/watch?v=vESDoWwicMc

Googla på auxiliary belt peugeot 206 för mer träffar:

Tack så mycket för hjälpen, nu har jag mer koll
Citera
2016-04-17, 10:57
Medlem
Har en 307 XS 2.0 2004-10 och undrar om intervallen på kamremsbyte. Den byttes för 3,5 år sen. Är det 4 års intervall eller är det nya rekommendationer än de i serviceboken?
Citera
2016-04-17, 16:37
Medlem
Har en peugeot 308 årsmodell 2014 med motorn 1.6l THP 125hk bensin som gått 1600 mil. Har problem med att motorlampan tänds, nu för andra gången, har med Avgasreningen att göra enligt boken (Orange lampa för motor, fast sken), första gången gick bilen bra trots detta, inga konstiga ljud eller så,lampan slocknade tillslut. Detta var i vinstras när det var kallt som fan. Sedan dess har bilen gått bra. Verkstad ville inte ha bilen för diagnos, "en gång är ingen gång, 2 gången är 2 gånger för mkt" sa dom eftersom lampan självslockna.

Nu idag när jag för en gångs skull åker långt då tänds lampan igen efter en kort pissepaus på rastplats. Inga konstiga ljud eller så då heller, jaha, åker väl hemåt då, ville bara hem med den, inga problem där, parkerar i garaget hemma, lampan fortfarande tänd. Låter bilen vila ett par timmar och svalna av för att prova om problemet är kvar. Vid start så hör man tydligt att bilen misständer och sedan så tänds lampan och bilen börjar skaka och ha sig med växel i neutral (manuell) och tomgång, stänger självklart omedelbart av bilen, men fläktarna i motorn får tokspel och varvar max i säkert 10 min innan dom stannar. Blir att kontakta verkstaden imorgon såklart, men ska det verkligen behöva vara såhär på en ny bil? Köpte en ny bil just för att slippa sånt här skit som med gamla häckar jag åkt runt i. Vad kan det vara för fel?

Litar inte alls på bilen, litade mer på min gamla v70 -00 som hade gått 35000 mil...
Verkstaden kommer säkert lösa problemet på garanti, troligtvis något enkelt, men detta har fått mig att vilja sälja bilen helt och hållet, känner på mig att detta är bara början på något skit.

Har även problem med att ratten "gnäller", när man rattar så låter det som om man sätter sig på en fiskudde väldigt långsamt, sjukt störande, sedan problem med kondens i lyktorna. Inga större problem, tar detta på service.

Är det mycket barnsjukdomar på dom här bilarna?

Självklart har problemet dykt upp på en söndag (båda gångerna) när en verkstad givetvis är stängd, så typiskt, haha.

Edit: Glömde tillägga, när temperaturen ute är runt nollan så gnäller kopplingen också, ungefär som om man också placerat en fiskudde under den, så fort det blir varmare eller kallare tystnar det
Citera
2016-04-18, 11:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delad
Har en 307 XS 2.0 2004-10 och undrar om intervallen på kamremsbyte. Den byttes för 3,5 år sen. Är det 4 års intervall eller är det nya rekommendationer än de i serviceboken?

Så lågt som fyra har jag aldrig sett. Började med 8 år och förlängdes sedan till 10 och senare till 12. Detta på 306an.
Citera
2016-04-19, 20:28
Medlem
Citat:
Så lågt som fyra har jag aldrig sett. Började med 8 år och förlängdes sedan till 10 och senare till 12. Detta på 306an.

Sökningar på nätet säger 4 år och i något enstaka fall 6 år. Flera av de uppgifterna kommer från auktoriserade peugeotverkstäder.

Ett tips kan vara att kontakta Peugeot i stället för att lita på obekräftade irrläror på Flashback. Det kan bli billigare i längden.
Citera
2016-04-19, 23:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
Sökningar på nätet säger 4 år och i något enstaka fall 6 år. Flera av de uppgifterna kommer från auktoriserade peugeotverkstäder.

Ett tips kan vara att kontakta Peugeot i stället för att lita på obekräftade irrläror på Flashback. Det kan bli billigare i längden.

I min handbok står 12000 mil. Det brukar vara antal mil eller motsvarande antal år d.v.s för mig 8 år.

I Haynes reparationshandbok står att Peugeot rekommenderar 12000 mil men Haynes själva tycker 6000 mil. Men detta är på en bil från 1995 och jag vet att gränsen höjdes redan på nästa årsmodel till 15000 mil eller 10 år beroende på vilket som inträffar först.
Citera
2016-04-20, 07:00
Moderator
Citat:
I min handbok står 12000 mil. Det brukar vara antal mil eller motsvarande antal år d.v.s för mig 8 år.

I Haynes reparationshandbok står att Peugeot rekommenderar 12000 mil men Haynes själva tycker 6000 mil. Men detta är på en bil från 1995 och jag vet att gränsen höjdes redan på nästa årsmodel till 15000 mil eller 10 år beroende på vilket som inträffar först.
Nu har du lite fel för dig.
Gränsen höjdes runt 1995 (kanske -94) till just 12000 mil (innan dess låg den på 8000). Den låg kvar fram tills åtminstone 2010, jag vet faktiskt inte riktigt. Dieslar har haft en lite annorlunda körsträcka, jag tror att med HDi:s intåg 1999 så höjdes den till 16000 mil.
Tidsintervallen var 4 år i norden, höjdes 2005 till 6 år. Övriga Europa är och var det 10 års intervall.

Så det korta svaret angående en 307 är att det är 12000 mil eller 6 år (6 års-gränsen gäller även retroaktivt på bilar som bytt rem efter 1/1-2005).
Så aktuell 307 går gott och väl att vänta ett par år med att byta.

Edit: Nu gäller ytterligare andra regler, om jag inte missminner mig så är det 15000 mil för bensin och 21000 mil för diesel, 10 år på samtliga. Men det finns lite olika regler för transportbilar och företagsbilar och vissa motorer.
Senast redigerad av Generalknase 2016-04-20 kl. 07:03.
Citera
2016-04-27, 12:31
Medlem
Abskrångel på en 206a 2002.

Tänkte felsöka givarna och sladdarna först. Var sitter andra "änden" på sladden som går bak till givarna? Är Givarna av den typ att man kan felsöka med multimeter (nyare måste man väl i princip använda oscilloskop om man skulle felsöka).

Tack på förhand.
Citera
2016-04-27, 20:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nu har du lite fel för dig.
Gränsen höjdes runt 1995 (kanske -94) till just 12000 mil (innan dess låg den på 8000). Den låg kvar fram tills åtminstone 2010, jag vet faktiskt inte riktigt. Dieslar har haft en lite annorlunda körsträcka, jag tror att med HDi:s intåg 1999 så höjdes den till 16000 mil.
Tidsintervallen var 4 år i norden, höjdes 2005 till 6 år. Övriga Europa är och var det 10 års intervall.

Så det korta svaret angående en 307 är att det är 12000 mil eller 6 år (6 års-gränsen gäller även retroaktivt på bilar som bytt rem efter 1/1-2005).
Så aktuell 307 går gott och väl att vänta ett par år med att byta.

Edit: Nu gäller ytterligare andra regler, om jag inte missminner mig så är det 15000 mil för bensin och 21000 mil för diesel, 10 år på samtliga. Men det finns lite olika regler för transportbilar och företagsbilar och vissa motorer.

Både manualen och Heynes har nog inte fel. Dessutom vet jag att det var 8 år på min 306 XSi 2.0 1995 (tillv sept 1994) då uppgiften fanns hos auktoriserade Peugeot-verkstaden. Jag frågade om remmen var bytt och det visade sig då att bilen hade kokat för förre ägaren så toppen var planad och remmen bytt vid det tillfället.

De sa "kom igen om 8 år.
Citera
2016-04-27, 21:07
Moderator
Citat:
Både manualen och Heynes har nog inte fel. Dessutom vet jag att det var 8 år på min 306 XSi 2.0 1995 (tillv sept 1994) då uppgiften fanns hos auktoriserade Peugeot-verkstaden. Jag frågade om remmen var bytt och det visade sig då att bilen hade kokat för förre ägaren så toppen var planad och remmen bytt vid det tillfället.

De sa "kom igen om 8 år.
Det är säkert så, men då gällde det antagligen fram till att DW-motorn ersatte XU-motorn (inte i alla modeller) 1999. För därifrån nån gång gällde 4 år fram till som sagt 2005.
Citera
2016-05-14, 10:03
Medlem
Tjejen köpte sig en 308 sw -2010 för ett par veckor sedan, givetvis utan dragkrok.
Fick tag i en sats från tyskland till ett vettigt pris, komplett med 13-polig elsats som jag skulle montera igår.

Elsatsen visade sig vara en generell sats som ska passa alla bilar (jo, tjena...) och inte en modellspecifik. Nåväl det ska väl gå att montera, men satsen ska matas med en separat 12v som sedan ska avsäkras med 2*15A. Var är smidigast stt plocka den anslutningen?
Direkt från batteriet? - blir väl ett meck att ta sig fram dit?
Från säkringsboxen under ratten? - var vågar jag koppla in mig där?
Från 12v-uttaget i bagageutrymmet? - klarar bara 120w, tveksamt om det räcker?
Eller finns det någon bättre plats??

//Y
Senast redigerad av Ymog 2016-05-14 kl. 10:04. Anledning: Fippelfingrar...
Citera
2016-05-15, 16:12
Medlem
LasseFranGnestas avatar
någon som vet ngt om peugeot 206 gti / RC för och nackdelar, om det är värt att skaffa sig en sådan? årsmodell 01-04
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in