Har en peugeot 308 årsmodell 2014 med motorn 1.6l THP 125hk bensin som gått 1600 mil. Har problem med att motorlampan tänds, nu för andra gången, har med Avgasreningen att göra enligt boken (Orange lampa för motor, fast sken), första gången gick bilen bra trots detta, inga konstiga ljud eller så,lampan slocknade tillslut. Detta var i vinstras när det var kallt som fan. Sedan dess har bilen gått bra. Verkstad ville inte ha bilen för diagnos, "en gång är ingen gång, 2 gången är 2 gånger för mkt" sa dom eftersom lampan självslockna.
Nu idag när jag för en gångs skull åker långt då tänds lampan igen efter en kort pissepaus på rastplats. Inga konstiga ljud eller så då heller, jaha, åker väl hemåt då, ville bara hem med den, inga problem där, parkerar i garaget hemma, lampan fortfarande tänd. Låter bilen vila ett par timmar och svalna av för att prova om problemet är kvar. Vid start så hör man tydligt att bilen misständer och sedan så tänds lampan och bilen börjar skaka och ha sig med växel i neutral (manuell) och tomgång, stänger självklart omedelbart av bilen, men fläktarna i motorn får tokspel och varvar max i säkert 10 min innan dom stannar. Blir att kontakta verkstaden imorgon såklart, men ska det verkligen behöva vara såhär på en ny bil? Köpte en ny bil just för att slippa sånt här skit som med gamla häckar jag åkt runt i. Vad kan det vara för fel?
Litar inte alls på bilen, litade mer på min gamla v70 -00 som hade gått 35000 mil...
Verkstaden kommer säkert lösa problemet på garanti, troligtvis något enkelt, men detta har fått mig att vilja sälja bilen helt och hållet, känner på mig att detta är bara början på något skit.
Har även problem med att ratten "gnäller", när man rattar så låter det som om man sätter sig på en fiskudde väldigt långsamt, sjukt störande, sedan problem med kondens i lyktorna. Inga större problem, tar detta på service.
Är det mycket barnsjukdomar på dom här bilarna?
Självklart har problemet dykt upp på en söndag (båda gångerna) när en verkstad givetvis är stängd, så typiskt, haha.
Edit: Glömde tillägga, när temperaturen ute är runt nollan så gnäller kopplingen också, ungefär som om man också placerat en fiskudde under den, så fort det blir varmare eller kallare tystnar det