2016-05-31, 09:09
Medlem
Necrofilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan1212
Okej det blir altså inte en grovsmak med andra ord ?

Vill du ha ett snus som smakar grov utan att själv experimentera med smaksättning rekommenderar jag Tobakskemis arom Kungssnus Grova.
Citera
2016-05-31, 09:26
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrofili
Vill du ha ett snus som smakar grov utan att själv experimentera med smaksättning rekommenderar jag Tobakskemis arom Kungssnus Grova.
Det gör jag också. Men jag skulle valt en ljus lufttorkad tobak (typ Norrlands)som grund. Prillan stark (och original) innehåller redan tobak som smakar rök, så att luft torkad ger en mer lik smak. Men sånt där är väldigt mycket upp till var och en.. Personligen tycker att allt snus man gör själv är godare än industriellt gjort snus..
Citera
2016-05-31, 12:01
Medlem
Jag vet inte om det är rätt tråd att fråga, men kan någon rekommendera bra böcker om snus? Jag är speciellt intresserad om snustilverkning, men snusets historia och tobaksodling i nordiska klimat kunde också vara intressant. Tack!
Citera
2016-05-31, 13:54
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muikkukukko
Jag vet inte om det är rätt tråd att fråga, men kan någon rekommendera bra böcker om snus? Jag är speciellt intresserad om snustilverkning, men snusets historia och tobaksodling i nordiska klimat kunde också vara intressant. Tack!
Jag rekommenderar att du vänder dig till skansens tobak & tändsticks museum. Men även kollar på böcker på tradera.
Citera
2016-05-31, 15:00
Medlem
Tack för all svar någon som vet hur man får kronan lös snus smak ? . har admiral mix ,rök arom , citrus och bergamotte . som kryddor .

orginal stark har varit i ugnen i c.a 23 timmar nu å jävlar det va skillnad på stank från orginal . Denna satsen stinker i hela huset .
Citera
2016-05-31, 15:06
Medlem
Citat:
Tack för all svar någon som vet hur man får kronan lös snus smak ? . har admiral mix ,rök arom , citrus och bergamotte . som kryddor .

orginal stark har varit i ugnen i c.a 23 timmar nu å jävlar det va skillnad på stank från orginal . Denna satsen stinker i hela huset .

För mig Kronan smakar som en kombination av viol, dill och kummin. Men det kan ju vara någonting helt annat på riktigt
Citera
2016-05-31, 15:32
Medlem
för övrigt när ni gör eget snus mellan efter de 24 timmarna låter ni den kylas eller han ni i karbonatet direkt ? å blandar å sen in i ugnen direkt för de sista 12 timmarna ?
Citera
2016-05-31, 15:47
Medlem
tobakshasse ?`är du där ? eller har vi någon annan som kan hjälpa mig snabbt här jo det var ju så köpte prillan stark men hade i en påse salt men skulle haft mer i egentligen enligt stark receptet . Men nu 'är jag ju vid karbonatet ska jag ha i det som står i prillan stark receptet eller ska jag följa helt å hållet "Prillan orginal receptet " ?

Vad tycker ni ?
Citera
2016-05-31, 17:12
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
tobakshasse ?`är du där ? eller har vi någon annan som kan hjälpa mig snabbt här jo det var ju så köpte prillan stark men hade i en påse salt men skulle haft mer i egentligen enligt stark receptet . Men nu 'är jag ju vid karbonatet ska jag ha i det som står i prillan stark receptet eller ska jag följa helt å hållet "Prillan orginal receptet " ?

Vad tycker ni ?
varmt brukar jag köra. Men det är ingen fara om det råkar svalna. Lös gärna upp karbonatet i mindre vatten och häll på resten när det löst sig (då blir det inga klumpar). Får du klumpar är det inte heller kört då de löser sig i ugnen. Dessutom rör du ut det en gång till. Men det känns alltid bra att vara noga från start.
Nä du gör som du vill många minskar som sagt ner på karbonat (och salt). Sundström gör i sin bok snus på bara tobak, vatten och salt (sen har han glidmedel i stället för glycerol).
Citera
2016-06-01, 07:15
Medlem
En liten lätt fråga mitt snus blev väldigt torrt antar jag hade tur första gången . Men nu till det svåra hade i en påse glycerol+ en hel flaska stabilisator . Detta kan inte vara farligt va ? .. Som sagt snuset blev lite bättre men påverkar detta hälsan eller smaken ?
Citera
2016-06-10, 14:50
Medlem
Nu har jag bakat en sats Westerose i garaget, ca 1kg torrvikt, väldigt finmaltet var det.
( skriver här ned mina steg som liten dokumentation åt mig själv också)

1. ca 24 h , 95 grader C , 110g salt (Natriumklorid ) , 1l hett vatten iblandat och vispat ordentligt.
2. ca 24 h , 95 grader C , ca 80g Natriumkarbonat (Soda) , ca 6dl vatten , vispat.
3 Viss avsvalning , vispat i ca 80 ml glycerol + väldigt lite rökarom
4. Packat ihop i ett kärl och in i väldigt kall kyl för mognad.

Om en vecka får man väl ta och testa resultatet om nu kan hålla sig. Jag var tvungen att köpa några dosor Granit som nödlösning.
Citera
2016-06-10, 20:10
Medlem
petherfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamboni11
Nu har jag bakat en sats Westerose i garaget, ca 1kg torrvikt, väldigt finmaltet var det.
( skriver här ned mina steg som liten dokumentation åt mig själv också)

1. ca 24 h , 95 grader C , 110g salt (Natriumklorid ) , 1l hett vatten iblandat och vispat ordentligt.
2. ca 24 h , 95 grader C , ca 80g Natriumkarbonat (Soda) , ca 6dl vatten , vispat.
3 Viss avsvalning , vispat i ca 80 ml glycerol + väldigt lite rökarom
4. Packat ihop i ett kärl och in i väldigt kall kyl för mognad.

Om en vecka får man väl ta och testa resultatet om nu kan hålla sig. Jag var tvungen att köpa några dosor Granit som nödlösning.
Förmodligen blir ditt snus väldigt torrt,god luck
Kör inte över 90 gr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in