2016-02-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
72 timmar i riskokare är ju regeln, men kan det ligga för länge? Inte överdrivet som två veckor, men 5-7 dagar?
Kan öka risken för mer cancerframkallande nitrosaminer. Längre fermentering om du vill göra "dip" som är vanligare i USA.
Citera
2016-02-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterkoppen
Fick tipset att använder man prismaster (snusspruta), så blir den som ny om man låter den ligga i fickan på t ex jeans när man tvättar. Låter märkligt men ska testas.

Om man har en riktigt ingrodd prismaster finns det inte risk att man sabbar andra plagg i tvätten?
Jag brukar rengöra mina i hetvatten manuellt, alldeles för sällan...
Citera
2016-02-09, 13:28
Medlem
Vad trevligt att hitta fler som gör eget snus.
Lever på existensminimum så jag har pga ekonomin gjort eget snus i ett par år. Men nu när man har snusat eget snus länge så tycker jag inte ens att "köpesnus" är gott. Det som man gör själv smakar så mycket mer och jag kommer alltid att göra eget snus.

Idag så ska jag slänga in ett par burkar Skåneprillan i ugnen. Har inte provat den innan men jag kan inte tänka mig att det inte skulle va gott
Citera
2016-02-11, 14:25
Medlem
Nu var jag lat och beställde en hink Express naturell från Swedsnus.
Jag har använt denna tidigare men tycker den kan vara lite 'tam'.
Undrar om man kan sätta till några gram natriumkarbonat (10-20 kanske) till vattnet man blandar snusaromflaskan i?
Jag brukar köra med hett vatten i hinken.
Citera
2016-02-11, 16:58
Medlem
Tjo,
beställde en http://www.snusbolaget.se/prillan/snussats-prillan-sverige som kom alldeles nyss.
Frågor:
1) Varmluftsugn eller i "vanligt" läge?
2) Hur mycket av bergamotte kryddan ska jag lägga i för att komma så nära general som möjligt tro?
Citera
2016-02-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamboni11
Nu var jag lat och beställde en hink Express naturell från Swedsnus.
Jag har använt denna tidigare men tycker den kan vara lite 'tam'.
Undrar om man kan sätta till några gram natriumkarbonat (10-20 kanske) till vattnet man blandar snusaromflaskan i?
Jag brukar köra med hett vatten i hinken.
Jag tror bikarbonat löser upp sig lättare i vatten än natriumkarbonat. Kanske finns någon som är insatt i det?
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Natriumkarbonat eller soda, Na 2 CO 3 , är kolsyrans natriumsalt.

(Vattenfri natriumkarbonat, även kallad kalcinerad soda, är ett vitt pulver och det viktigaste hydratet, natriumkarbonat dekahydrat, även kallat kristallsoda, Na 2 CO 3 ·10H 2 O, bildar transparenta ofärgade kristaller. Även kallat målarsoda i färghandeln. Då natriumkarbonat löses i vatten blir lösningen basisk.).

Natriumvätekarbonat (gammalt namn: natriumbikarbonat) eller bikarbonat, NaHCO 3. Är ett av kolsyrans natriumsalter.

-Det går inte riktigt att säga att det är si och så mycket NATRIUMKARBONAT i NATRIUMVÄTEKARBONAT eller som vi kallar det bikarbonat, utan det är helt änkelt "bara" det att det har bildats/tillsatts väte molekyler..
-Det är alltså inte riktigt samna sak, men så nära på att man kan använda det istället för, ungefär som att du i bakning kan använda bikarbonat i utbyte mot bakpulver, en viss skillnad blir det på resultatet men båda funkar. Hänger ni me??
Citera
2016-02-11, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tehjarrett
2) Hur mycket av bergamotte kryddan ska jag lägga i för att komma så nära general som möjligt tro?
Tillsätt lite i taget.
Citera
2016-02-13, 22:56
Medlem
Dags igen att köra en omgång..

har testat

Prillan
Ekes
grön cobra.

inte någon har fallit mig i smaken, eller i storlk på tobak. Den bästa av dessa enligt mig är eksen.

Vad tycker ni som har håll på längre än mig, att man ska testa den här gången?

det svåraste tycker jag, är att få rätt konsistens på snuset, har ni några bra tips på hur man kan kolla de? kör med köksmaskin. i någon sats prova jag att ute sluta glycerol helt, å körde tror det va 10min i köksmankisen men tyckte inte det blev någon bättre alls,
Citera
2016-02-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berne88
Dags igen att köra en omgång..

har testat

Prillan
Ekes
grön cobra.

inte någon har fallit mig i smaken, eller i storlk på tobak. Den bästa av dessa enligt mig är eksen.

Vad tycker ni som har håll på längre än mig, att man ska testa den här gången?

det svåraste tycker jag, är att få rätt konsistens på snuset, har ni några bra tips på hur man kan kolla de? kör med köksmaskin. i någon sats prova jag att ute sluta glycerol helt, å körde tror det va 10min i köksmankisen men tyckte inte det blev någon bättre alls,

Att få helt rätt konsistens har jag bara lyckats med nån gång, men vet inte hur jag gjorde för att få det riktigt bra.

Men jag tror att en sak för att få det rätt är hur hårt man har packat snuset när det är i ugnen. Klantade mig nu i veckan när jag gjorde en sats Skåneprillan.
Jag är allmänt senil och tankspridd av mig så andra gången när snuset skulle in i ugnen så glömde jag att packa åt det och upptäckte det inte förräns snuset stått de 12 timmarna och jag tog ut det ur ugnen. Resultatet blev ett jävligt svårkramat snus. Gott som fan blev det dock och det ligger bra under läppen, men som sagt jävligt svårkramat.

Så enligt mina erfarenheter så blir snuset mer lättkramat ju hårdare man packar det under tillverkningen.
Citera
2016-02-14, 23:04
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodius666
Att få helt rätt konsistens har jag bara lyckats med nån gång, men vet inte hur jag gjorde för att få det riktigt bra.

Men jag tror att en sak för att få det rätt är hur hårt man har packat snuset när det är i ugnen. Klantade mig nu i veckan när jag gjorde en sats Skåneprillan.
Jag är allmänt senil och tankspridd av mig så andra gången när snuset skulle in i ugnen så glömde jag att packa åt det och upptäckte det inte förräns snuset stått de 12 timmarna och jag tog ut det ur ugnen. Resultatet blev ett jävligt svårkramat snus. Gott som fan blev det dock och det ligger bra under läppen, men som sagt jävligt svårkramat.

Så enligt mina erfarenheter så blir snuset mer lättkramat ju hårdare man packar det under tillverkningen.
Absolut min erfarenhet också (när det gäller snussats). Sen har jag oerhört svårt för just Prillan. Jag får bara till konsistensen när jag har två påsar Glycerol och lite potatismjöl. Dessutom tycker jag inte att prillan har set godast luktande snuset (om man säger så).
När jag gör snus så skiljer sig mitt arbete mycket beroende på vilket fabrikat det är. Coobra är inte alls så krävande som Prillan men däremot så blir snuset mer blaskigt och ibland råkar man ut för sandkorn (kan man göra i prillan me men mer sällan). Ekens har jag bara gjort några gånger men dom har varit ganska bra.

Jag kör med elvisp och knådar snusmassan likt en bulldeg medan jag bearbetar det. Sen kramar jag alltid bollar av massan innan jag fyller burkarna (lättast så tycker jag). Lägger bara 4-5bollar i varje burk och plattar till.
Att göra snus av tobaks blad blir som sagt bättre och är betydligt lättare än de billigare snussatserna.
Dessutom har jag bara Glycerol som nödfall när jag gör snus från tobaksblad (som tyvärr tar tid att få i bra kornstorlek).

Jag gillar kungssnus absolut bäst av snussatserna jag testat.
Som god tvåa kommer Cuthof i både smak och konsistens.
-Men för mig är det rätt viktigt hur ett företags kundtjänst aggerar och svarar på frågor så det gäller faktiskt avgörandet för mig.
Där är PGW,COOBRA och KUNGSSNUS riktigt duktiga så att det gör att jag mest gärna handlar deras produkter. Finns givetvis fler som förmodligen är tillmötesgående och svarar bra på frågor (har som sagt inte provat alla).
Citera
2016-02-15, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Absolut min erfarenhet också (när det gäller snussats). Sen har jag oerhört svårt för just Prillan. Jag får bara till konsistensen när jag har två påsar Glycerol och lite potatismjöl. Dessutom tycker jag inte att prillan har set godast luktande snuset (om man säger så).
När jag gör snus så skiljer sig mitt arbete mycket beroende på vilket fabrikat det är. Coobra är inte alls så krävande som Prillan men däremot så blir snuset mer blaskigt och ibland råkar man ut för sandkorn (kan man göra i prillan me men mer sällan). Ekens har jag bara gjort några gånger men dom har varit ganska bra.

Jag kör med elvisp och knådar snusmassan likt en bulldeg medan jag bearbetar det. Sen kramar jag alltid bollar av massan innan jag fyller burkarna (lättast så tycker jag). Lägger bara 4-5bollar i varje burk och plattar till.
Att göra snus av tobaks blad blir som sagt bättre och är betydligt lättare än de billigare snussatserna.
Dessutom har jag bara Glycerol som nödfall när jag gör snus från tobaksblad (som tyvärr tar tid att få i bra kornstorlek).

Jag gillar kungssnus absolut bäst av snussatserna jag testat.
Som god tvåa kommer Cuthof i både smak och konsistens.
-Men för mig är det rätt viktigt hur ett företags kundtjänst aggerar och svarar på frågor så det gäller faktiskt avgörandet för mig.
Där är PGW,COOBRA och KUNGSSNUS riktigt duktiga så att det gör att jag mest gärna handlar deras produkter. Finns givetvis fler som förmodligen är tillmötesgående och svarar bra på frågor (har som sagt inte provat alla).

Jag har själv bara testat Prillans utbud. Godast tycker jag är Prillan Stark. Men den är ju så helvetes stark så tandköttet höll på att försvinna på mig. Har inte lust att tappa framtänderna så jag håller mig ifrån den sorten.

Men jag håller med dig om lukten på Prillans snus. Absolut godast luktar snuset de första dygnen tycker jag. Sen är det ingen höjdare
Citera
2016-02-15, 08:49
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodius666
Jag har själv bara testat Prillans utbud. Godast tycker jag är Prillan Stark. Men den är ju så helvetes stark så tandköttet höll på att försvinna på mig. Har inte lust att tappa framtänderna så jag håller mig ifrån den sorten.

Men jag håller med dig om lukten på Prillans snus. Absolut godast luktar snuset de första dygnen tycker jag. Sen är det ingen höjdare
Ingen höjdare var ingen underdrift. Jag var ganska glad att jag har ugnen i garaget och inte behöver göra snuset i köket senast jag gjorde Prillan (Grov och orginal). Kännslan var ganska lik Coobras Röda (som enligt mig är påtok för mycket rökarom i ).

Min tanke var typ bara:
- och vad i helvete har dom nu gjort, att människan är en så fantastisk varelse att den alltid ska förstöra allt..
-men det är nog bara så att jag blivit bortskämd..
Senast redigerad av TobaksHasse 2016-02-15 kl. 08:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in