Citat:
Ursprungligen postat av
Asmodius666
Att få helt rätt konsistens har jag bara lyckats med nån gång, men vet inte hur jag gjorde för att få det riktigt bra.
Men jag tror att en sak för att få det rätt är hur hårt man har packat snuset när det är i ugnen. Klantade mig nu i veckan när jag gjorde en sats Skåneprillan.
Jag är allmänt senil och tankspridd av mig så andra gången när snuset skulle in i ugnen så glömde jag att packa åt det och upptäckte det inte förräns snuset stått de 12 timmarna och jag tog ut det ur ugnen. Resultatet blev ett jävligt svårkramat snus. Gott som fan blev det dock och det ligger bra under läppen, men som sagt jävligt svårkramat.
Så enligt mina erfarenheter så blir snuset mer lättkramat ju hårdare man packar det under tillverkningen.
Absolut min erfarenhet också (när det gäller snussats). Sen har jag oerhört svårt för just Prillan. Jag får bara till konsistensen när jag har två påsar Glycerol och lite potatismjöl. Dessutom tycker jag inte att prillan har set godast luktande snuset (om man säger så).
När jag gör snus så skiljer sig mitt arbete mycket beroende på vilket fabrikat det är. Coobra är inte alls så krävande som Prillan men däremot så blir snuset mer blaskigt och ibland råkar man ut för sandkorn (kan man göra i prillan me men mer sällan). Ekens har jag bara gjort några gånger men dom har varit ganska bra.
Jag kör med elvisp och knådar snusmassan likt en bulldeg medan jag bearbetar det. Sen kramar jag alltid bollar av massan innan jag fyller burkarna (lättast så tycker jag). Lägger bara 4-5bollar i varje burk och plattar till.
Att göra snus av tobaks blad blir som sagt bättre och är betydligt lättare än de billigare snussatserna.
Dessutom har jag bara Glycerol som nödfall när jag gör snus från tobaksblad (som tyvärr tar tid att få i bra kornstorlek).
Jag gillar kungssnus absolut bäst av snussatserna jag testat.
Som god tvåa kommer Cuthof i både smak och konsistens.
-Men för mig är det rätt viktigt hur ett företags kundtjänst aggerar och svarar på frågor så det gäller faktiskt avgörandet för mig.
Där är PGW,COOBRA och KUNGSSNUS riktigt duktiga så att det gör att jag mest gärna handlar deras produkter. Finns givetvis fler som förmodligen är tillmötesgående och svarar bra på frågor (har som sagt inte provat alla).