2016-05-31, 21:33
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppvaknandet2015
Ibland börjar jag undra hur dumma folk kan bli egentligen.
Lindberg och Greider tillexempel.

När i princip alla månadsmätningar har visat på nedgång sedan december för SD så är det väl fullt förklarligt att SCB som hade sin senaste mätning i november visar ett stort tapp från november till maj.

Vad är nytt?

Lindberg har väl kunnat lägga ihop flera månaders tapp att runka till i förväg?

Efter DÖ, migrationseländet å fan och hans moster är det svårt att inte misströsta.
Men mina vänner tiden går och snart närmar vi oss den tidpunkten där övriga partier måste ta ställning. Om de fortsätter att sticka huvudet i sanden och hålla sd utanför ända fram till valdagen 2018 är de rökta.

Låt Lindberg njuta av sin förnekelsefabel, verkligheten lär nå även denne man vad det lider.
Senast redigerad av S.Kandal 2016-05-31 kl. 21:39.
2016-05-31, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Anledningen till att vågmästarrollen inte går att utnyttja är att alliansen inte vill regera. Alltså finns inte två parter som kan spelas ut mot varandra. Om nästa valresultat blir som senaste sentio indikerar att M, S och SD alla ligger kring 23% så kommer situationen vara helt annorlunda. Då kommer SD kunna fälla en regering bara genom att rösta på M/S i aktuell budget eller annan fråga. Småpartiernas inflytande är då reducerat till noll.

Det ligger åtskilligt i vad du skriver. Men SD har varit förunderligt tyst och undfallande i den politiska debatten. Politiken formas inte bara vid riksdagsvoteringarna. Vid de debatter som föregår voteringarna skapas de väljaropinioner, som i sin tur, mer långsiktigt styr politiken.
2016-05-31, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Det ligger åtskilligt i vad du skriver. Men SD har varit förunderligt tyst och undfallande i den politiska debatten. Politiken formas inte bara vid riksdagsvoteringarna. Vid de debatter som föregår voteringarna skapas de väljaropinioner, som i sin tur, mer långsiktigt styr politiken.
Jag förutspår en gräsrotsrevolution inom SD inom en ganska snar framtid. Det hänger förstås en del på hur opinionssiffrorna utvecklar sig. Börjar det se ännu mer illa ut kan det vara läge. JÅ och MK:s grepp över SD påminner lite o hur Reinfeldt-Borg styrde M (ner i diket), och slutet kan bli likartat. När varken partiarbetare eller sympatisörer känner igen sig kan det gå fort.
2016-05-31, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Enligt statsvetare var (sd)s nedgång väntad:

http://www.dn.se/nyheter/politik/statsvetare-sds-tapp-inte-ovantat/

Klart, att det var väntad! "Statsvetare" har väntat på en så pass kraftig nedgång i nästa 10 år nu
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Demokrati/Partisympatier/Partisympatiundersokningen-PSU/12436/12443/Partisympatier-PSU/66338/
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Enligt modellen är det mest troliga värdet idag lite drygt 21%. Det största värdet var knappt 25% och inträffade i början på december 2015. Som jag påpekat innan är det dock mycket svårt att ge en säker uppskattning av de absoluta värdena. Uppskattningen av relativa förändringar är däremot lättare att ge då färre antaganden krävs. Se länk till modellen här.
Skulle du kunna uppdatera "partimodellen 1.0", där alla partier är med. Det står, att "Senast uppdaterad: 2016-04-28". Det är ju intressant, hur SD står i förhållande till andra partier.
2016-05-31, 22:41
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag förutspår en gräsrotsrevolution inom SD inom en ganska snar framtid. Det hänger förstås en del på hur opinionssiffrorna utvecklar sig. Börjar det se ännu mer illa ut kan det vara läge. JÅ och MK:s grepp över SD påminner lite o hur Reinfeldt-Borg styrde M (ner i diket), och slutet kan bli likartat. När varken partiarbetare eller sympatisörer känner igen sig kan det gå fort.
SD har redan vänt på steken och har börjat växa i opinionen återigen, SCB är skåpmat och ligger 3-4 % fel.
Ett parti som ökat med ett helt vänsterparti på mindre än 24 mån måste nog ses som extremt framgångsrikt.
2016-05-31, 23:01
Medlem
Lost-Souls avatar
Mattias Karlsson ger sin analys ang dagens PSU. Ganska hoppingivande läge ändå än om Svp-pessimisterna är här och målar fan på väggen varenda dag.

Dagens SCB-mätning ger oss det näst högsta resultatet någonsin. Jämfört med mätningen i november förra året så minskar vi visserligen med ca 2%, men jämfört med mätningen i maj förra året, så ökar vi med ca 3%. Allting handlar om perspektiv och jämförelser.

Dagens mätning visar bland annat att vi fortfarande har tagit och behållit betydande andelar moderatväljare sedan valet, trots M:s retoriska helomvändning inom bland annat migrations- och kriminalpolitiken.

Värt att hålla i minnet är att SCB historiskt sett alltid kraftigt har underskattat vårt verkliga väljarstöd.

Våra sammanvägda resultat i olika opinionsmätningar, som kan följas på hemsidan status.st, tyder på att de senaste månadernas minskning har brutits (något som SCB med sina långa mätperioder kan ha svårt att fånga upp) och att vi är på väg att plana ut på en ny stabil nivå kring 18%-19%. Våra historiskt höga genomsnittliga toppresultat på ca 21%, som vi upprätthöll i några månader förra året, var direkt kopplade till flyktingkrisen, kollapsen av EU:s yttre gränser och det faktum att vi i denna kris länge var helt ensamma om att förespråka en mycket mer restriktiv politik. Innan flyktingkrisen låg vi på ett snitt på ca 14%-16%.

Just nu verkar det alltså som att vi lyckats behålla ca hälften av de nya väljare som vi vann under flyktingkrisen, trots det minskade asyltrycket och trots de övriga partiernas omsvängning. Detta måste ses som klart godkänt och utgör ett bra utgångsläge för framtida ökning genom fortsatt breddning och fördjupning av politiken och byggande av trovärdighet.

Historiskt sett har vi alltid ökat som mest under valåren. Inför valet 2018 kommer vi ha betydligt mer pengar än någonsin tidigare, betydligt fler aktiva medlemmar än någonsin tidigare, ett betydligt högre väljarstöd än någonsin tidigare, en betydligt mer professionell och väloljad partiorganisation än någonsin tidigare och en bredare och mer genomtänkt politik än någonsin tidigare. Det är min övertygelse att detta sammantaget kommer göra oss ostoppbara.
2016-06-01, 07:56
Medlem
Citat:
Damage control? Får ni betalt också?
Så länge ett parti har högre siffror än vad som de fick i det senaste valet så räknas det som framgångsrikt. SD enligt SCB:s senaste opinionsundersökning har sannolikt mer än 30% högre stöd bland väljarna än vad de hade i det senaste valet. Så sluta svamla strunt!
Senast redigerad av slovju 2016-06-01 kl. 08:06.
2016-06-01, 10:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Konstigt att ingen gjort någon undersökning bland SD-sympatisörer. Anonymt då förstås.
"Om du blev uppringd av ett opinionsinstitut, vad skulle du svara?"

x SD___x Osäker, vet ej___x Miljöpartiet___x Något annan parti___x Skulle lägga på luren direkt

typ
Brukar inte SCB med flera (försöka) göra sådana kontroller/undersökningar när de är osäkra eller har extra stort bortfall i vissa "strata"?
2016-06-01, 11:17
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Damage control? Får ni betalt också?
Även om vi skulle tro på tramset SCB så är drygt 17 % ett hyfsat lyft från valresultatet.
Nu behöver vi inte tro på tramset SCB då andra institutet ger betydligt högre stöd och sammanvägt så bör SD ligga runt 20-21 %, dvs 7-8 % över sitt valresultat.

Media gick samfällt ut med att SD SJUNKER och att det beror på att M blivit SD copycats. Ser vi till hur andra opinionsinstitut ser ut så är det rena lögner, SD har stoppat fallet och visar tendenser på att börja växa igen i opinionen, M mfl. visar tydligt för sina väljare att man inte är intresserade av att peta bort S + Mp från grytorna.
Är det fallet så kan Åkesson & co obstruera och krångla hur mycket de vill, det kommer inte ske något konkret tills valet 2018, personligen tror jag SD gör rätt analys som inte obstruerar för obstruerandets skull i det fallet.
Vist kan man ha synpunkter på Åkessons karisma och debattteknik, men jag har i dagsläget svårt att se någon som kan ta över och göra det bättre.
Vidare är jag övertygad om att SD kommer sätta ny fart uppåt och göra ett betydligt bätte valresultat än dagens 20-21%. Jag tror dessutom att M mfl inser att det kommer bli fallet och att man redan har börjat fundera hur man skall göra efter valdagen 2018.
Senast redigerad av Svithjod 2016-06-01 kl. 11:19.
2016-06-01, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Även om vi skulle tro på tramset SCB så är drygt 17 % ett hyfsat lyft från valresultatet.
Nu behöver vi inte tro på tramset SCB då andra institutet ger betydligt högre stöd och sammanvägt så bör SD ligga runt 20-21 %, dvs 7-8 % över sitt valresultat.

Media gick samfällt ut med att SD SJUNKER och att det beror på att M blivit SD copycats. Ser vi till hur andra opinionsinstitut ser ut så är det rena lögner, SD har stoppat fallet och visar tendenser på att börja växa igen i opinionen, M mfl. visar tydligt för sina väljare att man inte är intresserade av att peta bort S + Mp från grytorna.
Är det fallet så kan Åkesson & co obstruera och krångla hur mycket de vill, det kommer inte ske något konkret tills valet 2018, personligen tror jag SD gör rätt analys som inte obstruerar för obstruerandets skull i det fallet.
Vist kan man ha synpunkter på Åkessons karisma och debattteknik, men jag har i dagsläget svårt att se någon som kan ta över och göra det bättre.
Vidare är jag övertygad om att SD kommer sätta ny fart uppåt och göra ett betydligt bätte valresultat än dagens 20-21%. Jag tror dessutom att M mfl inser att det kommer bli fallet och att man redan har börjat fundera hur man skall göra efter valdagen 2018.
Man kan analysera och spekulera över siffrorna hur länge som helst. Min oro sträcker sig över en längre tidsrymd. SD håller på att göra sig själva irrelevanta. Inte minst för att de tror att "sitta still i båten" är en politik. Det är det inte, det är bekvämlighet och lathet, ungefär som företaget Facit på 70-talet. Eller Nokia på 2000 talet. Inkompetenta ledningar som tar inkompetenta beslut, oftast för att man ser kortsiktigt och för att resultatet ser bra ut för stunden (och den feta lönen rasar ju in som planerat varje månad). Varför ändra ett vinnande koncept? Tja fråga tex aktieägarna i Nokia.
2016-06-01, 12:41
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Man kan analysera och spekulera över siffrorna hur länge som helst. Min oro sträcker sig över en längre tidsrymd. SD håller på att göra sig själva irrelevanta. Inte minst för att de tror att "sitta still i båten" är en politik. Det är det inte, det är bekvämlighet och lathet, ungefär som företaget Facit på 70-talet. Eller Nokia på 2000 talet. Inkompetenta ledningar som tar inkompetenta beslut, oftast för att man ser kortsiktigt och för att resultatet ser bra ut för stunden (och den feta lönen rasar ju in som planerat varje månad). Varför ändra ett vinnande koncept? Tja fråga tex aktieägarna i Nokia.

Håller helt med, nu gäller det för SD att öka takten. Anfall är bästa försvar. Att Sitta still i detta läge kommer tyvärr bara att drabba SD. Nej, visa er. Skriv debattartiklar etc. Gör någonting!

I Sverige gäller upprepningsmetoden. SD måste, med fakta, visa hur trovärdiga partier som S och M mfl är. Först orsakar man ett jätteproblem som man sen försöker lösa. Till råga på det, om man får tro opinionen, stiger dessa partier i mätningarna. Vilken huvudvärk man får av att bara tänka hur människor fungerar.

Svensk politik är likt kvinnor som stannar kvar hos män som misshandlar dem. Detta måst ta ett slut, en gång för alla.
2016-06-01, 15:54
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Napoleon K lägger ut dimridåer?

Fast jag jag skulle inte bli allt för förvånad om det går uppåt en aning. Men det är ju till föga båtnad, Jimpan vill ju ändå inte obstruera. SD har inte gjort någonting för att förtjäna ett ökat stöd. Och riktigt så kan det ju inte fortgå hur länge som helst. Men som jag sagt tidigare, Jimpan och MK bör vara lite mer nervösa nu, för förutsättningen att de får fortsatta är ju att de framstår som vinnare (i opinionen).

Förresten, måste man vara Svp:are för för att vara anti-SD partiledning? Är tex Regulus och Ockam också Svp:are? Det har då gått mig förbi.

Nej, man behöver nödvändigtvis inte vara SvP.are för att hata Nuvarande partiledning men jag kan väl tycka att kritiken är orättfärdig och överdriven i många fall.

De tänker långsiktigt och har is i magen när det behövs. Många tycks tro att om vi bara får en Donald Trump så kommer SD öka till 51% på några månader. Politik fungerar inte så, tvärtom går det jävligt trögt och man måste ha tålamod.

De fyras gäng sköter sig alldeles utmärkt, det går såklart alltid bli bättre men tro inte att SD blir en opinionsraket bara för att partiledningen byts ut till en som anammar en hårdare retorik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in