2016-05-27, 22:57
Medlem
S.Kandals avatar
Opinionsmätningarna dessa dagar är rätt trista. Ingen verkar egentligen bry sig längre då utfallet verkar spela nada roll. Regeringen kör på precis som vanligt oavsett och den sk alliansen vill för allt smör i småland inte ta över makten. Sd är idag självfallet Sveriges största parti, tippar på 26,3% om det vore val idag men som sagt... ingen bryr sig.

Det sd nu borde göra, för att minska stigmatiseringen, är att byta namn till Demokraterna. Vet att motståndet till detta är massivt men för mig är det obegripligt att de tjurar fast vid ett namn som för evigt kommer att förknippas med brunskjortor.

Jag har tidigare ansett att ett partiledarbyte vore på sin plats men jag har på senare tid ändrat mig. Tror att Åkessons tämliga låga profil gynnar partiet. Det har gått så långt att folk själva har förståndet att tänka och således behövs inte längre en aggressiv agitator.
2016-05-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Opinionsmätningarna dessa dagar är rätt trista. Ingen verkar egentligen bry sig längre då utfallet verkar spela nada roll. Regeringen kör på precis som vanligt oavsett och den sk alliansen vill för allt smör i småland inte ta över makten. Sd är idag självfallet Sveriges största parti, tippar på 26,3% om det vore val idag men som sagt... ingen bryr sig.

Det sd nu borde göra, för att minska stigmatiseringen, är att byta namn till Demokraterna. Vet att motståndet till detta är massivt men för mig är det obegripligt att de tjurar fast vid ett namn som för evigt kommer att förknippas med brunskjortor.

Jag har tidigare ansett att ett partiledarbyte vore på sin plats men jag har på senare tid ändrat mig. Tror att Åkessons tämliga låga profil gynnar partiet. Det har gått så långt att folk själva har förståndet att tänka och således behövs inte längre en aggressiv agitator.

Håller inte med om namnbyte. Det inger inte något förtroende och pondus. Är som att ge belackarna öppet mål att säga "nu försöker SD tvätta bort sin bruna historia"..
2016-05-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Hittills har Sverigedemokraterna inte förmått utnyttja sin parlamentariska styrka och leva upp till den utlovade rollen som vågmästarparti. Vad partiledningens handfallenhet egentligen beror på, blir något för framtidens statsvetare/historiker att utröna och utvärdera.
Anledningen till att vågmästarrollen inte går att utnyttja är att alliansen inte vill regera. Alltså finns inte två parter som kan spelas ut mot varandra. Om nästa valresultat blir som senaste sentio indikerar att M, S och SD alla ligger kring 23% så kommer situationen vara helt annorlunda. Då kommer SD kunna fälla en regering bara genom att rösta på M/S i aktuell budget eller annan fråga. Småpartiernas inflytande är då reducerat till noll.
2016-05-27, 23:38
Medlem
Klosss avatar
Verkar inte som att gårdagens TNS-Sifos mätning om partiledarnas förtroende har varit uppe i tråden.

(Senaste föregående mätning inom parentes)

Stefan Löfven: 35% (40%)
Anna Kindberg Batra: 45% (34%)
Gustav Fridolin: 25% (34%)
Annie Lööf: 40% (45%)
Jimmie Åkesson: 20% (19%)
Jan Björklund: 32% (32%)
Ebba Busch Thor: 19% (13%)
Jonas Sjöstedt: 31% (30%)

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fortroenderas-for-lofven

Det intressanta här är att alla partiledare som verkar inom ett block eller som ett samarbetsparti erhåller ett naturligt och påtagligt stöd från andra partier inom det egna skrået. Undantaget är SD som inte har några vänner i den vägen. Man kan med fog anta (som tidigare påvisats vid dessa mätningar) att stödet för Åkesson kommer från de egna sympatisörerna. Därför blir stödet för Åkesson ett väl så bra mått på det aktuella stödet för partiet i opinionen i denna typ av mätningar. Gillar man Åkesson tillhör man väljarskaran helt enkelt. En ökning på 1 procent till 20% alltså vilket enligt min och andras mening stämmer bra med SD:s aktuella opinionsstöd.
Senast redigerad av Kloss 2016-05-27 kl. 23:41.
2016-05-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Verkar inte som att gårdagens TNS-Sifos mätning om partiledarnas förtroende har varit uppe i tråden.

Det intressanta här är att alla partiledare som verkar inom ett block eller som ett samarbetsparti erhåller ett naturligt och påtagligt stöd från andra partier inom det egna skrået. Undantaget är SD som inte har några vänner i den vägen. Man kan med fog anta (som tidigare påvisats vid dessa mätningar) att stödet för Åkesson kommer från de egna sympatisörerna. Därför blir stödet för Åkesson ett väl så bra mått på det aktuella stödet för partiet i opinionen i denna typ av mätningar. Gillar man Åkesson tillhör man väljarskaran helt enkelt. En ökning på 1 procent till 20% alltså vilket enligt min och andras mening stämmer bra med SD:s aktuella opinionsstöd.

1/4 av befolkningen borde direkt omyndigförklaras. Hur i helvete kan man ha förtroende för Fridolin. Heja Sverige.
2016-05-27, 23:50
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
1/4 av befolkningen borde direkt omyndigförklaras. Hur i helvete kan man ha förtroende för Fridolin. Heja Sverige.
Läs ~4% miljöpartister, 19% socialdemokrater pga. regeringssamarbetet och 2% från vänsterpartisterna.
2016-05-27, 23:51
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:

Att Annie Lööf har 40% och AKB 45% förtroende är ju ett skämt. Man undrar ju hur de utformat frågorna....eller egentligen inte. Detta resultat tyder på att folk är antingen totalt blåsta eller helt ointresserade av politik.
2016-05-27, 23:57
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Att Annie Lööf har 40% och AKB 45% förtroende är ju ett skämt. Man undrar ju hur de utformat frågorna....eller egentligen inte. Detta resultat tyder på att folk är antingen totalt blåsta eller helt ointresserade av politik.
Du får utöver partiets egen storlek ta stor hänsyn till stödet för det egna blocket. Man håller ihop inom blockpolitiken.
2016-05-28, 00:18
Medlem
Grevelesevis avatar
DN Ipsos

http://www.dn.se/nyheter/sverige/valjarna-flyr-efter-mps-stormiga-var/

Trevlig läsning att..

SD ökar till 17.1 % och MP Ute ur riksdagen!!

Sossarna ökar med 3.4 % varför kan man undra.
2016-05-28, 00:28
Medlem
Grevelesevis avatar
Synd att det inte är val i år.
Vill så gärna se intervjun med Gustav, när han med tårar rullandes längs hans barnakind försöker förklara vilket fiasko han är ansvarig för.
Men den som väntar på något gott...
Både KD och MP under 4 i denna ipsosmätning.
Det kanske räcker med 6 partier..
2016-05-28, 00:36
Medlem
Citat:
Läs ~4% miljöpartister, 19% socialdemokrater pga. regeringssamarbetet och 2% från vänsterpartisterna.

Jo men jag tycker ändå 25% är skrämmande högt. Han gör ju fan ingenting rätt o kallar dessutom regeringens flyktingpolitik för skit, trots att stor majoritet av sosse-väljarna står bakom den.
Senast redigerad av Djimmie 2016-05-28 kl. 00:40.
2016-05-28, 01:06
Medlem
Trevligt från ipsos. KD och MP ut. Fick en sån jävla skön känsla, jag tror faan 7-klövern skjuter sig i foten hur de än gör framöver. Verkligheten är definitivt ikapp, och den fortsätter.

SD-Loket tuffar på med nya tag +2 -1 +2 -1 +2 det går lite segare men det tuffar på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in