2016-05-26, 09:54
Medlem
Benchmarking av KPMG mellan de största lagen och mellan ligorna. Urvalet är de 32 största och mest framgångsrika klubbarna. England och Italien har sju klubbar, Spanien fem, Tyskland och Frankrike fyra osv.

Intressant läsning, 20 sidor:
https://www.footballbenchmark.com/documents/files/public/KPMG_Football_Clubs'_Valuation_Report_26_May_2016. pdf

Juventus värde motsvarar Milan och Inter tillsammans, men är bara ca en tredjedel av Real Madrid, Manchester United eller Barcelona. Och de italienska lagens sammanlagda värde motsvarar mindre än en tredjedel av de engelska...
Citera
2016-05-26, 11:45
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
På tal om Vialli, och såklart Zola! Samt Di Matteo...

Cupvinnarcupen 1998, med Vialli som spelare:
https://www.youtube.com/watch?v=dNI6gekZ09Y

Skytteligan i Cupvinnarcupen 97/98 vanns av en italienare. Dock ingen av de nämnda, utan av Pasquale Luiso i Vicenza. De var nära att ta sig till final efter 1-0 hemma mot Chelsea. På Stamford Bridge var Vicenza i finalen ända till 76e minuten då Mark Hughes satte 3-1.

Francesco Guidolin tränade laget. Gick inte lika bra i ligan. Man hängde kvar med en poängs marginal. Särskilt vassa framåt var man inte. Pasquale Luiso var bästa målskytt på 8 mål, lika många som han gjorde i Cupvinnarcupen faktiskt.
Citera
2016-05-26, 12:19
Medlem
Stivalis avatar
Fyfan alltså. Bägge lagen spelade i bortatröjor när Chelsea mötte Vicenza på Stamford Bridge. Jag hatar sånt. Why?!!

Väldigt fin framspelning av en mittfältare, som jag är ganska säker på är Lamberto Zauli, till Pasquale Luisos 1-0 mål.

Gianfranco Zolas nickmål på Gianluca Viallis inlägg påminner sanslöst mycket om Sveriges klassiska mål mot Ryssland i VM-94 då Martin Dahlin sätter ett inlägg från Kennet Andersson.

Vicenzas målvakt Pierluigi Brivio räddar Zolas hårda skott men är körd när Gustavo Poyet dundrar in returen.

Mark Hughes gråhårig redan då. Sänker likväl Vicenza.

Ed De Goey står i mål för Chelsea. En bekant till mig var nere & tränade med Feyenoord på 90-talet då De Goey & Henke Larsson spelade där. Henke berättade tydligen då att han är en jävla idiot. De Goey stod bredvid men fattade förhoppningsvis inte skånska!

Chelsea-Vicenza i Semifinal 97/98 (2.50 min)
https://www.youtube.com/watch?v=D1Im1kgTveY
Citera
2016-05-26, 13:43
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Skön nostalgitripp på Viasat Fotboll just nu som visar Champions League finalen ifrån 1998 mellan Juventus och Real Madrid. Måste säga att Juventus hade en hel del sköna lirare på den tiden. Bland annat Alessio Tacchinardi som inte bara har ett väldigt vackert namn utan även en alldeles för stor tröja i skön och sann 90-tals anda. Med på plan är också en av mina personliga favoriter, Christian Panucci, då i mäktiga Real Madrid. Det var mycket som var bättre på den tiden. Jag föredrar helt klart grafikstuket som man körde på den tiden i teven med tydliga och klassiska Champions League bokstäver.

https://pbs.twimg.com/media/CA5LI90WgAEIN9D.png

http://m.imgur.com/tZAqtJd?r

.

Jag har i ett tidigare inlägg för inte så längesedan nämnt just Tacchinardi. Minns han inte just från 1998 men lite senare i karriären. En annan att nämna är också Di Livio, en sådan spelare som alla tränare älskar. Slitvarg och gör sitt bästa i alla moment.

Åter till Tacchinardi, han måste varit en av världens bästa defensiva mittfältare under sin prime period. På den tiden fanns väl inget som hette "två vägs spelare" utan man var väl oftast antingen defensivt eller offensivt lagd om man spelade på mittfältet. Tacchinardi käkade upp allt på mittfältet.
Citera
2016-05-26, 13:53
Medlem
Klopeks avatar
Ut:

Caceres
Hernanes
Asamoah eller sturaro
Morata
Cuadrado

In:
Mascherano
Alves
Gomes eller saponara? Realistiska spelare som kan ta trequartista.
Berardi

Juventus mercato klubbad och klar snart?

Vore så jävla bra med mascherano, kan spela på marchisios postiton i mitten på mittfältet men kan också styra en backlinje ifall bonucci behöver vila, avstängd eller är skadad. Alltså en klass-spelare för två positioner! Mascherano enligt mig förmodligen världens bästa defensiva mittfältare som har en grym blick för spelet. Han spelar förövrigt oftast som mittback i Barcelona men däremot så spelar han som mittfältare i Argentinska landslaget. Han behärskar både rollerna ypperligt.

Alves till åren kommen liksom mascherano men båda dessa spelare har garanterat 2-3år kvar på toppnivå.

Alves går gratis i sommar då kontraktet löper ut med barca! Ta han bara. Mascherano snack om 18 mille euro. Kör på säger jag bara.

Högeryttrar: Lichsteiner, Alves

Vänsteryttrar: Evra, Sandro

Perfekt balans också. Sandro och Alves mer offensivt lagda och evra och lichsteiner mer defensiva.

Sandro och alves i 4-3-1-2 eller 3-5-2 som yttrar jävlar kaos med alla lag.
Citera
2016-05-26, 20:26
Medlem
Eftersom vi uppmärksammat alla gamla hjältar som slutar spela Calcio, och inte minst il Principe så ska vi såklart också lyfta fram att Walter Samuel nu lägger skorna på hyllan...

Väggen avslutar sin karriär i Basel, som blev mästare. Igen... Och samtidigt kan vi hylla att Zeman ganska oväntat lyckades rädda kvar Lugano.
Citera
2016-05-26, 20:56
Medlem
Samtidigt som vi redan börjar snickesnacka om EM och il Mercato så pågår Play off i diverse divisioner som är spännande. Igår spelade Bari mot Novara, dramatisk match där Novara hade ledningen med 0-3 men där Rosina ledde Bari till att kvittera, men Novara vann i förlängningen...

I semifinalen möts Novara och Pescara, samt Spezia och Trapani. Jag hoppas att vinnaren av Novara mot Pescara tar sig till Serie A, medan min son har motsatt syn. Jag vill ha lite ”större” lag med publik medan han njuter av Åshöjden...
Citera
2016-05-26, 21:59
Medlem
Jag vet att jag tjatar om den vackra ön... Men samtidigt är jag osäker på om jag skriver för mycket om den eller om det är alla andra som skriver alldeles för lite om vad som händer runt omkring på stöveln?

Oavsett har det varit en magisk vecka för Cossu. Han är en av de finaste nuvarande exemplen på den långvariga traditionen av italienska trequartisti, nummer tio.

I lördags så avgjorde han på ett briljant vis borta mot Grosseto. De slutade som tvåa medan Olbia precis klarade sig till Play Off. Osannolikt.

Sedan deltog han såklart i Conti-dagen i måndags. Som en av huvudrollsinnehavarna...

Ocvh igår spelade han i ” trofeo Sardegna” som Cagliari vann med 3-2. Och på söndag så spelar han i ett spektakulärt derby mot Torres. Ett derby som är legendariskt och som höjs till oanade nivåer eftersom han deltar.

Cossu!
Citera
2016-05-27, 02:23
Medlem
Stivalis avatar
Kvaldramatik

Sitter uppe i natt & kollar sjuka klipp. Möjligen har ni sett detta tidigare då det inte är purfärskt, men det är så sjukt att det tål att visas ofta. Det är kvalmatch i vad som tidigare var sjunde divisionen. Den nordligaste regionen Trentino Alto Adige, eller Trentino-Südtirol som det även kallas. Lagen är Dro mot Termeno. Straffsparksläggning!

Ja, ni ser ju själva vad som händer. Målvakten i Dro heter Loris Angeli. Han ropar helt enkelt hej innan han är över bäcken, eller vad man säger.

Termeno vs Dro (2.12 min)
https://www.youtube.com/watch?v=uc3aokM2Pzk
Citera
2016-05-27, 13:23
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Kvaldramatik

Sitter uppe i natt & kollar sjuka klipp. Möjligen har ni sett detta tidigare då det inte är purfärskt, men det är så sjukt att det tål att visas ofta. Det är kvalmatch i vad som tidigare var sjunde divisionen. Den nordligaste regionen Trentino Alto Adige, eller Trentino-Südtirol som det även kallas. Lagen är Dro mot Termeno. Straffsparksläggning!

Ja, ni ser ju själva vad som händer. Målvakten i Dro heter Loris Angeli. Han ropar helt enkelt hej innan han är över bäcken, eller vad man säger.

Underbart. Domarna har för en gångs skull lite bättre koll än vad skytten och målvakten har.
Citera
2016-05-27, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
...
Det var med en liten tår i ögonvrån jag fick se Storari lämna Juventus för Cagliari. Världens bästa andramålvakt som många juve fans sa när han spela för oss. Är benägen att hålla med, Storari hade kunnat gå in som förstamålis i de flesta toppklubbar i Italien. De enda två målvakter han inte petade enligt mig är Handanovic - Inter och Juventus - Buffon.

På ett sätt glad för hans skull om han nu är ordinarie i Cagliari, det har han förtjänat och jag önskar han all lycka, han är för mig allt som Juventus står för. Respekt, jobba hårt för laget, inte gnälla och sprida glädje. En gåta för mig varför Milan släppte Storari till Juventus en gång tiden.

Har alltid sett han med ett leende på bänken i Juventus från bänkplats, och han firar mest bland alla på bänken när Juventus gör mål fast han nästan aldrig fått spela förutom 1-2 matcher i ligan per säsong när Buffon har vilat eller som då italienska cuppen som storari fått spela annars har han fått spela sparsamt. Och han spred tydligen en värme och peppade sin lagkamrater i omkläddningsrummet.

Storari, den enda andremålvakt i Juventus jag någonsin saknat och kommer sannolikt bli på det sättet framöver också. Du är älskad min vän Storari, ditt svallande hår som får mig knäsvag, dina ögon mörka som kanel som får mig att rodna, ditt maskulina modellansikte med ansat skägg som en hybrid av Matri-pojkansiktet. Du har allt och lite mer därtill!

Grande Storari!

Vill lyfta fram denna fantastiska människa och riktigt duktiga målvakt. Har såklart kontrakt även för nästa år. Och han har själv deklarerat at det är för livet... Han fyller 40 nästa år, och jag hoppas att han fortsätter ett par år till...

Han kom första gången till Cagliari under mercato invernale 2007/2008. Cagliari hade efter halva säsongen genomusla 10 poäng och var såklart därmed dömda till nedflyttning. Men då genomfördes den historiska la Salvezza. Ballardini kom in och framförallt Cossu samt Storari. Även Jeda...Cagliari slutade på 14.e plats och 42 poäng. Bland de allra bästa lagen under andra halvan av säsongen.

Och jag inbillar mig att det var där och då han blev förälskad i Cagliari och den vackra ön. Han fortsatte sedan vidare i sin karriär, till Fiorentina, Milan, Sampdoria och framförallt Juventus. Men han ville återvända och avsluta sin karriär på den vackra ön...

Och nu lyfter han Cagliari till Serie A. Och han har haft kaptensbindeln sedan Dessena skadades. Och han har erfarenheten, moralen och inte minst den positiva sociala egenskapen som kunnat samla laget kring positiva upplevelser. Gemensamma middagar och utflykter, för att svetsa samman laget. Alltid med en fantastisk inställning... Jag kan inte tänka mig att någon har ett ont ord om honom.
Citera
2016-05-27, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Kvaldramatik

Lysande Stivali, låt oss blanda nyheter med nostalgi och lite galenskap från periferin...

Och när det gäller kvaldramatik briljerar inte minst Gattusos Pisa. Segern mot Maceratese 3-1:
https://www.youtube.com/watch?v=EGzpnpNUpvg

Och man vann första matchen mot Pordenone hemma med 3-0:
https://www.youtube.com/watch?v=ITrZriyAUb0

Returmatch mot Pordenone och om det slutar lyckligt så blir det avgörnade match mot vinnaren av Foggia mot Lecce.

Gattuso är som vi alla vet... engagerad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in