Citat:
Ursprungligen postat av
Magban
Vad dillar du om? "De allra flesta människor drabbades inte"?!
Att din familj inte drabbades beror sannolikt på att de bodde i hyresrätter samt umgicks med personer som även de bodde i hyresrätter. Alternativt, men det tror jag inte, att din familj hade dett gott ställt.
Väldigt många tvingades sälja sina bostäder då de inte hade råd att bo kvar, därav även en krasch kring bopriser.
Att du tycks tro att man som normalt arbetande svensk hamnar i rännstenen vid en kris får stå för dig, men sanningen är att väldigt, väldigt många "goda" medborgare förlorade allt gällande kapital och hamnade i hyresrätter och höga skulder.
Att hänvisa till sin egen familj säger inget utom möjligtvis din ålder och nivå av utbildning.
Man kan ju med minsta matematiska kunskap räkna på vad en ränta på 500% gör för en låntagare med rörlig ränta även om den skyhöga räntan bara varar för en dag vid ett lån om 1.000.000kr.
Jag skippar att bemöta de onödiga personangreppen.
Vad är väldigt många? 5 000, 50 000, 500 000 personer? De allra flesta drabbades inte, vid tillfället bodde det väl strax under 8 miljoner människor i Sverige, de flesta av de drabbades inte precis som jag skrev.
Det jag skrev var att det inte var en katastrof av episka mått där folk kröp i rännstenen, hur du lyckas få det till något annat vet jag inte. Men det är faktum att de flesta inte drabbades, ett antal individer drabbades dock och de drabbades hårt på det personliga planet, jag har inte skrivit något annat än det heller.
Jag hänvisar inte till min egen familj, jag hänvisar till min familj, släkt, vänner och bekantskapskrets, Dvs ungefär alla som jag rimligen kan känna till utan att referera till tidningsartiklar om drabbade. Jag uppfattade TS som att han snarare frågade om hur du/jag/vi drabbades och upplevde krisen inte vad som skrevs i tidningen. Exakt det svarade jag på.
Det är inte så konstigt att de flesta privatpersoner drabbades på något sätt eftersom "krisen berörde framförallt de kommersiella fastigheterna som tappade omkring två tredjedelar av värdet, men slog även igenom på priset på villor och bostadsrätter, som i vissa fall tappade nästan lika mycket men vissa bara 15–20 % eller mindre av värdet." Dock drabbades de flesta inte så hårt att de fick gå från hus och hem och blev skuldsatta för livet.
Vidare angående din kommentar om 500% ränta så var det så här "1992 havererade den fasta växelkursen på grund av valutaspekulation. För att försvara kronkursen höjdes marginalräntan mycket kort, mellan 16 september och 21 september, till 500 %."
500% ränta på 1 miljon i 6 dagar ger en kostnad om 82 191 kr minus ränteavdrag som gällde då. Dock var detta marginalräntan och alltså inte bostadslåneräntan.
Här har du lite bolåneräntehistorik
http://hypotek.swedbank.se/rantor/historiska-rantor/historik-bostadsrantor-1985-1992/ inga direkta jättehopp i räntan för bolån under perioden eller?
Här har du en artikel till som beskriver låneräntan för bostäder under just den perioden.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5271318
Bolåneräntan var alltså 20% under den långa perioden av 3 bankdagar/6 kalenderdagar.
Återigen jag försöker svara på hur jag och folk i min närhet drabbades vilket var vad jag uppfattade som TS fråga. Du kör invektiv och dillar om 500% ränta och kör med just den mytbildningen som har blivit så här 20 år senare.
Med det sagt så fanns det givetvis de som drabbades men det var inte en samhällelig kollaps för det stora flertalet privatpersoner i Sverige även fast en halv miljon jobb försvann.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magban
Väldigt många tvingades sälja sina bostäder då de inte hade råd att bo kvar, därav även en krasch kring bopriser.
Bemöter det här specifikt.
Nej väldigt många tvingades inte sälja för att de inte hade råd med räntan som jag visat ovan så var det inga 500% ränta osv utan räntebanan var hyfsat jämn för bolån. Som andra redan varit inne på så var det kapsejsade BRFer, skilsmässor och arbetslöshet som drev in folk i problematik med varierande utfall på det individuella planet. Värst var kraschade BRFer skulle jag vilja hävda.