Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarvecket
Jag tror att hon också insett att fysiken ingalunda är till för att kontrollera naturen. Snarare är den till för att beskriva faktiska omständigheter som vilka krafter som påverkar varandra och varför. Till det använder man standardiserade mätmetoder för att man ska kunna återskapa frågeställningen vart som helst på jorden och komma fram till samma sak.
Orsakssambanden är elementära för all modern teknik.
För att just kunna manipulera och kontrollera vår omgivning, ja. Annars skulle ingen bry sig ett dugg om naturvetenskapen. Naturvetenskapen har aldrig, för samhällets del i varje fall, handlat om att hitta sanningar utan enbart om vara instrumentellt. Det anser du ju själv eftersom du babblat så mycket om hur Newtons fysik varit nödvändig för vårt moderna samhälle.
Dessutom är väl inte Newtons fysik idag ansedd som någonting perfekt och fullkomligt? Jag kan dessvärre ingenting om fysik men om hans modeller inte är fullkomliga utan har en massa problem så visar det just också att modellernas sanningsvärde är ytterst ointressant så länge de kan producera kunskap som gör att vi kan kontrollera vår omgivning.
Värderingar och känslor är, förövrigt, elementära för all vetenskaplig verksamhet. Men nu tycker jag vi struntar diskutera det då det inte har så mycket med tråden att göra.