Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas-P
Vaddå GAMMAL skåpmat?!?
Men när Eremona började detaljstudera Slasken mm för flera år sedan, så framstod det ju med all tydlighet att Riksmord helt enkelt hade behandlat Vinof på Eugeniavägen med Silkesvantarna.
När man sökte Vinof på E-vägen och istället träffade på en storvuxen karl i Vinofs nerdekade firma i oktober 1984, så brydde man sig ju inte ens om att kolla ID på denne karl (Robert)!
Och sedan så följde ju de andra skummisarna, på den långrev som heter "att läsa i angränsande polisärenden" (FUP:ar).
Sånt som du och Lawn och en del andra lata maskar Aldrig kommer att lyckas med att nysta i

Du pratar med en tom tunna, som skramlar väldigt mkt, och jag tar mig friheten att hoppa in ...
Ja du, Niklas ... Det finns ju vissa grova lögner som tenderar att gå i repris, och uttrycket "gammal skåpmat" har vi hört förut, och den som är insatt i detta fall hör ett märkligt eko från 90-talet, då taskspelaren Diesen sa "inget nytt", när PL:s totalt nydanande bok (Döden är en man) kom ut.
De här lögnerna visar såklart på desperation, och att kalla våra fynd (som befinner sig mkt långt från Styckmordsmyten och ostraffade, harmlösa kufar i Solna) för "gammal skåpmat" är ju bara löjligt.
Detta är så nytt och fräscht det kan bli.
De social nätverk och de sammanhängande faktafragment (personer, biografier, tidpunkter, föremål, signalement, uttalanden osv) som vi har pusslat ihop bildar ett skönjbart sammanhang som inte liknar någonting som har presenterats hittills
Och nyligen hittade vi Roberts smeknamn i "stöldsgodsutredningen" (som bla involverade Dojan), och i denna utredning förekom också Roberts övervakare/kontaktman, "Roth", en man med finskt ursprung, och han var också pappa till MP, en av 80-talets och 90-talets mer kända busar.
Och Roberts signalement flyter runt i utredningen, strax före C:s död, och strax efter hennes död (juni 1984 - okt 1984).
Han förekommer troligen på 4 ställen i utredningen, och slutligen kan vi binda honom i tiden - han försvann inte från centrala S-holm efter bilstölden (juni), utan stannade kvar i S-holm, och stämde träff med "Roth", i en lgh i Västra skogen, ung 200 m från Ekelundsvägen.
Som jag har förstått det skulle Robert träffa "Roth" strax efter C:s död, och "Roth" förhördes i samband med att polisen pratade med Dojan.
Mer info om denna intressanta historia hittar man i Da Costa-arkivet - leta efter Dojan i personregistret, klicka på länken och bläddra igenom de digitala utredningshandlingarna. Roberts smeknamn dyker upp i slutet ...
Men det viktiga är: C hade antagligen två kopplingar till E-vägen 25.
Hon kände Vinof och träffade antagligen Robert i juni 1984, och både Vinof och Robert var kriminella, våldsbenägna missbrukare, och troligen hade C också en pengakonflikt med Robert i början av juni.
Och ung 4 månader efter C:s död har Vinof gått upp i rök, och det är antagligen Robert som ljuger åt Vinof, i oktober 1984. Jag gissar att dessa virrpannor satt ihop och kommunicerade ...
Nu tar jag en paus, och återkommer, när vi har nya pusselbitar