Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-28, 14:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
*gäsp* big deal? Inte direkt. Första gången gick fallet inte till domstol, men i slutet på 80-talet försökte polisen skrapa ihop all skit man kunde hitta, för att motivera att man haffat helt fel personer, och då drog man in stackars TT igen - och åtalet ogillades. End of story. Ja, jo, men visst, absolut, det är ju jätteviktigt att ett nedlagt fall putsas upp igen, helt i onödan - och jo, visst, absolut, TT-fallet gick till domstol, i ung 10 minuter, innan både media och allmänhet glömt tramset. Kul för dig att kunna sätta en siffra i rätt kolumn för en gångs skull - en siffra på 3 år Keep it up, dude.

PL tog upp händelsen med stackars TT och mannen i trapphuset i DÄEM så "tramset" som får dig att gäspa käken ur led tycks ju ändå inte ha varit helt bortglömt, du har säkert boken hemma och har nog hämtat rätt mycket inspiration från denna av din trådhistorik att döma. Varför inte friska upp ditt urusla minne, sidorna 105, 477 och 660 kan nog också vara av intresse för de läsare som vill kolla själva. Keep it up, själv du gubbe.
Citera
2016-05-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Vaddå GAMMAL skåpmat?!?

Men när Eremona började detaljstudera Slasken mm för flera år sedan, så framstod det ju med all tydlighet att Riksmord helt enkelt hade behandlat Vinof på Eugeniavägen med Silkesvantarna.

När man sökte Vinof på E-vägen och istället träffade på en storvuxen karl i Vinofs nerdekade firma i oktober 1984, så brydde man sig ju inte ens om att kolla ID på denne karl (Robert)!

Och sedan så följde ju de andra skummisarna, på den långrev som heter "att läsa i angränsande polisärenden" (FUP:ar).

Sånt som du och Lawn och en del andra lata maskar Aldrig kommer att lyckas med att nysta i

Du pratar med en tom tunna, som skramlar väldigt mkt, och jag tar mig friheten att hoppa in ...

Ja du, Niklas ... Det finns ju vissa grova lögner som tenderar att gå i repris, och uttrycket "gammal skåpmat" har vi hört förut, och den som är insatt i detta fall hör ett märkligt eko från 90-talet, då taskspelaren Diesen sa "inget nytt", när PL:s totalt nydanande bok (Döden är en man) kom ut.

De här lögnerna visar såklart på desperation, och att kalla våra fynd (som befinner sig mkt långt från Styckmordsmyten och ostraffade, harmlösa kufar i Solna) för "gammal skåpmat" är ju bara löjligt.

Detta är så nytt och fräscht det kan bli.

De social nätverk och de sammanhängande faktafragment (personer, biografier, tidpunkter, föremål, signalement, uttalanden osv) som vi har pusslat ihop bildar ett skönjbart sammanhang som inte liknar någonting som har presenterats hittills

Och nyligen hittade vi Roberts smeknamn i "stöldsgodsutredningen" (som bla involverade Dojan), och i denna utredning förekom också Roberts övervakare/kontaktman, "Roth", en man med finskt ursprung, och han var också pappa till MP, en av 80-talets och 90-talets mer kända busar.

Och Roberts signalement flyter runt i utredningen, strax före C:s död, och strax efter hennes död (juni 1984 - okt 1984).

Han förekommer troligen på 4 ställen i utredningen, och slutligen kan vi binda honom i tiden - han försvann inte från centrala S-holm efter bilstölden (juni), utan stannade kvar i S-holm, och stämde träff med "Roth", i en lgh i Västra skogen, ung 200 m från Ekelundsvägen.

Som jag har förstått det skulle Robert träffa "Roth" strax efter C:s död, och "Roth" förhördes i samband med att polisen pratade med Dojan.

Mer info om denna intressanta historia hittar man i Da Costa-arkivet - leta efter Dojan i personregistret, klicka på länken och bläddra igenom de digitala utredningshandlingarna. Roberts smeknamn dyker upp i slutet ...

Men det viktiga är: C hade antagligen två kopplingar till E-vägen 25.

Hon kände Vinof och träffade antagligen Robert i juni 1984, och både Vinof och Robert var kriminella, våldsbenägna missbrukare, och troligen hade C också en pengakonflikt med Robert i början av juni.

Och ung 4 månader efter C:s död har Vinof gått upp i rök, och det är antagligen Robert som ljuger åt Vinof, i oktober 1984. Jag gissar att dessa virrpannor satt ihop och kommunicerade ...

Nu tar jag en paus, och återkommer, när vi har nya pusselbitar
Citera
2016-05-30, 13:55
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Men det viktiga är: C hade antagligen två kopplingar till E-vägen 25.

Hon kände Vinof och träffade antagligen Robert i juni 1984, och både Vinof och Robert var kriminella, våldsbenägna missbrukare, och troligen hade C också en pengakonflikt med Robert i början av juni.

Och ung 4 månader efter C:s död har Vinof gått upp i rök, och det är antagligen Robert som ljuger åt Vinof, i oktober 1984. Jag gissar att dessa virrpannor satt ihop och kommunicerade

Robert och Vinof är väldigt ointressanta i diskussioner till detta fall och har så varit hela tiden. da Costa kan dock i teorin ha haft dess två helt obevisade kopplingar till E-vägen-25 men om så ändå vore fallet är det inte lika med att Robert och Vinof kan ha varit inblandade på nåt sätt eller haft vetskap om vad som hände. Dom här två männen kan sägas vara syndabockar som poppat upp för det finns inga som helst bevis för deras inblandning i fallet Catrine da Costa. I själva verket är dom otroligt frånvarande under da Costas sista tid i livet.

Jag pratade förresten med en kirurg jag känner häromdagen och han är rejält ointresserad av allt vad kriminalhistoria heter, vi kom inte lite löst på ämnet snygga snitt och jag ställde en rak öppen teoretisk fråga om det är möjligt för en amatör/lekman/icke anatomiskt insatt person att avskilja ett huvud nära bålen på en människokropp med ett närmast perfekt utfört snitt mellan 6:e och 7:e halskotan utan att skada den sistnämnda, hur stor är chansen att en icke anatomiskt insatt person skulle klara av detta?

Den är försumbar fick jag till svar.

Anser själv att detta utesluter till stor del inblandning från våldsbenägna missbrukare utan koppling till den yrkesvärld som klarar av ovanstående manöver. Vi ska nämligen inte låta oss förfalla till spekulationer utan egentligt värde och försöka inbilla oss själva att vissa moment i styckningen var utförda på ett sätt som passar in i en påstådd mall med missbrukare och våldsmän som GM, det är helt fel sätt att gå fallet till mötes. Istället ska vi använda oss av en uteslutningsmetod där vi kan sålla bort de icke anatomiskt insatta personer som finns i utredningen eller som i vart fall råkade befinna sig i närheten av en av fyndplatserna, dom är med all tydlighet rätt så ointressanta som möjliga eller potentiella GM. Vi kan likna det hela vid ett fall där offret blir skjuten med ett automatvapen, förslagsvis en AK5, för att ens bli misstänkt för inblandning så förutsätter ju det till gång till:

1. en AK5

2. tillgång till ammunition

3. kunskap om hur man hanterar detta vapen

4. misstänkt motiv för att genomföra brottet

5. koppling till offret

Om vi sedan raskt hoppar tillbaka till fallet Catrine da Costa och sedan detaljstuderar vissa moment i styckningen av offret så framgår det med tydlighet att det torde vara omöjligt för en lekman att utföra dessa moment, en så pass stor tur existerar inte i såna här sammanhang, samtidigt så finns det inga vittnesmål som ens placerar da Costa i sällskap med de misstänkta männen eller deras lokalisering vid den ungefärliga tidpunkten för hennes död.

Att utesluta inblandning från detta håll kan nog sägas vara baserat på basala fakta av vad vi vet.
Citera
2016-05-30, 17:47
Medlem
Ålens avatar
Om det ska vara någon med anatomiska kunskaper som styckat da Costa måste det vara någon som är det i sin profession, typ obducent eller kirurg? Det är, om vi nu ska hitta en gärningsman, en sådan vi ska söka? Eller kan vi även räkna in människor som är vana slaktare eller jägare? Eller, och det är väl det mest långsökta, människor som aldrig utfört en styckning eller obduktion eller slakt av djur men som ändå har kunskaper i hur man gör? Eller måste man ha praktisk ha gjort liknande saker för att kunna utföra en tekniskt skicklig styckning? Är det en så tekniskt skicklig styckning som det sägs så är det ju en mängd med människor man kan utesluta bara genom det.

Ovanstående talare: Kan inte du fråga din kirurgbekant om en lista på professioner vi kan ha att göra med och göra en lista på yrken? Kirurger, obducenter är klart, men mer?
Citera
2016-05-30, 18:04
Medlem
Ålens avatar
En grej till. Det gäller dumpningen av liksäckarna.

De var ju dumpade på två ställen. Finns det teorier kring varför det förhöll sig på det sättet? Mycket märkligt måste jag säga. Bar någon/några på säckarna och gjorde sig av med den ena låter inte troligt. Då hade de ju dumpat båda säckarna på samma plats direkt.

Gick åt varsitt håll med säckarna efter styckningen för att inte dra till sig uppmärksamhet? Det talar då för att det är fler än en som styckade eller var med vid styckningen och dumpningen av likdelarna.

Varför dumpa dem där de gjorde? Det var ju som gjort för att bli upphittat? Som jag fattar det var ingen av säckarna särskilt väl dolda. Det tycker jag tyder på att brottet gjordes i all hast och panik då man inte lagt tid på att verkligen göra sig av med säckarna. Det var kanske inte menat att da Costa skulle dö. Ett bråk eller nåt annat som gått överstyr.

Eller att man först styckat halva kroppen och bestämt sig för att göra sig av med en första säck för att fortsätta med ena halvan senare. Rent psykologiskt och kanske också fysiskt blev det en återhämtning att göra så. Eller är det att vara tidsoptimist? En sjuk teori här, ni får ursäkta, men jag tänker på någon/några som jobbar med transport av något slag eller taxi och som bara kunnat forsla säckarna vid bestämda tidpunkter och därav att styckningen sket i två omgångar och att säckarna hamnat på olika platser.

Nu kan inte jag topografin där säckarna hittades. Finns det teorier om hur säckarna transporterats?
Senast redigerad av Ålen 2016-05-30 kl. 18:10.
Citera
2016-05-30, 18:16
Medlem
Har precis börjat läsa tråden men orkar inte läsa igenom allt, är nyfiken på allmänläkarens exfru och dotter. Vad gör de idag? Vad heter de idag? Någon som har koll på om dottern har fb? Någon som sitter på nåt och skulle kunna vara schysst och dela med sig!
Citera
2016-05-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heeoo
Har precis börjat läsa tråden men orkar inte läsa igenom allt, är nyfiken på allmänläkarens exfru och dotter. Vad gör de idag? Vad heter de idag? Någon som har koll på om dottern har fb? Någon som sitter på nåt och skulle kunna vara schysst och dela med sig!
Efter ett rätt så illa utfört uppdrag ( med att bistå lynchningskåta åklagare och mordutredare med hopkokta "vittnesmål" från en timad styckningsorgie på Statens Rättsläkarstation u. Pingsten 1984) så fick både TA.s ex.fru Christina A. och dottern Kajsa A. hjälp av staten med att fixa helt ny identitet.
Genom brottet (jag syftar på det fåniga svenska justitiemordet, således) så berövades liten cajsa sin far.
Hör gärna med skattemyndigheten, om mer info om kvinnornas nuvarande existens.
Citera
2016-05-30, 21:16
Medlem
Det är mycket som talar för att säckarna på FP1 resp. På FP2 lämnades där med 2-3 veckors mellanrum.
Olika teorier finns. Vissa säger att två läkare tog med sig säckarna o deponerade dom, när de var färdiga med mord, styckning, bögsexande och städning. Andra tror att Vinof eller ngn av hans alkoholiserade medarbetare körde säckar i firmans flyttbuss. Medan någon enstaka mer tror att en fyllekärring boende på Sigtunagatan var den som fixade borttransport av minst fyra säckar med kroppsdelar.
F.ö. så kan läsning av hela FUP.en varmt rekommenderas. Den beställes hos västerortspolisen och kostar ca 2500-3000kr.
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen

De var ju dumpade på två ställen. Finns det teorier kring varför det förhöll sig på det sättet? Mycket märkligt måste jag säga. Bar någon/några på säckarna och gjorde sig av med den ena låter inte troligt. Då hade de ju dumpat båda säckarna på samma plats direkt.

Gick åt varsitt håll med säckarna efter styckningen för att inte dra till sig uppmärksamhet? Det talar då för att det är fler än en som styckade eller var med vid styckningen och dumpningen av likdelarna.

Varför dumpa dem där de gjorde? Det var ju som gjort för att bli upphittat? Som jag fattar det var ingen av säckarna särskilt väl dolda. Det tycker jag tyder på att brottet gjordes i all hast och panik då man inte lagt tid på att verkligen göra sig av med säckarna. Det var kanske inte menat att da Costa skulle dö. Ett bråk eller nåt annat som gått överstyr.

Eller att man först styckat halva kroppen och bestämt sig för att göra sig av med en första säck för att fortsätta med ena halvan senare. Rent psykologiskt och kanske också fysiskt blev det en återhämtning att göra så. Eller är det att vara tidsoptimist? En sjuk teori här, ni får ursäkta, men jag tänker på någon/några som jobbar med transport av något slag eller taxi och som bara kunnat forsla säckarna vid bestämda tidpunkter och därav att styckningen sket i två omgångar och att säckarna hamnat på olika platser.

Nu kan inte jag topografin där säckarna hittades. Finns det teorier om hur säckarna transporterats?
Citera
2016-05-30, 21:18
Medlem
Citat:
Efter ett rätt så illa utfört uppdrag ( med att bistå lynchningskåta åklagare och mordutredare med hopkokta "vittnesmål" från en timad styckningsorgie på Statens Rättsläkarstation u. Pingsten 1984) så fick både TA.s ex.fru Christina A. och dottern Kajsa A. hjälp av staten med att fixa helt ny identitet.
Genom brottet (jag syftar på det fåniga svenska justitiemordet, således) så berövades liten cajsa sin far.
Hör gärna med skattemyndigheten, om mer info om kvinnornas nuvarande existens.

Har du koll på vilket år Kajsa kan vara född?
Citera
2016-05-30, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heeoo
Har du koll på vilket år Kajsa kan vara född?
Liten cajsa är väl född runt nyår 1983, 1.5 år gammal i juni 1984.
Och propert folkbokförd i sthlm kungsholm, per den 1 jan 1984.
Citera
2016-05-30, 21:32
Medlem
Citat:
Liten cajsa är väl född runt nyår 1983, 1.5 år gammal i juni 1984.
Och propert folkbokförd i sthlm kungsholm, per den 1 jan 1984.

Ok tack så mycket! Sitter du på nåt mer intressant utöver vad jag har frågat om?
Citera
2016-05-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen

Det finns och ett antal skribenter (Lawn räknas inte, hen postar endast med det grymma syftet att förtala Teet Härm och Thomas Allgén) som har teorier.

En teori skulle kunna vara att säckarnas tyngd krävde bil första gången. OM man leker med tanken att "Robert" som anklagats av Vinof för buskörning med en av V.s bilar, använder bil vid första tillfället så förklarar det varför Vionof skrotar en bil i direkt anslutning till att CdC försvinner runt den 15 juni. Säckarna väger men de väger mindre om det som går att avlägsna först avlägsnas.

Kanske det förklarar bröstet. Varje kilo räknas trots allt om det handlar om plastsäckar med flera kilo massivt material (man kan inte jämföra med en säck fylld med jämnt fördelat trädgårdsavfall utan snarare en sopsäck fylld med tung lera eller betong av motsvarande vikt). Säcken går lättare sönder om tyngden är samlad på ett ställe i botten. Kanske detta förklarar "Roberts" närvaro "hemma hos" Vinof i närheten av fyndplatserna med Vinof frånvarande. Kanske det förklarar varför "Robert" - stor som hulken - kan ha burit de säckar som innehöll kroppsdelar och rester i värre skick. Kanske "Robert" och "Monica" knivrånade CdC enligt deras vanliga Modus Operandi.

Min gissning hamnar nära Eremonas och andra här i tråden. Det är ingen omöjlighet att den eller de som tvingades stycka CdC för att bli av med hennes kropp inte kunde frakta säckarna i bil vid båda eller alla tillfällena.

Detta är inte långsökt. Precis som Eremona påpekat är det inte frågan om något sofistikerat magiskt brott utan ett försök att göra sig av med en död kropp. Det är allt det är. En fruktansvärd sopkörning.

Kroppens tyngd kan alltså förklara varför man använder en bil men givetvis inte vill bli stoppad (de här personerna har suttit inne och har långa problematiska förhållanden till rättsväsendet - de är kända hos polisen) och kör runt hörnet för att snabbt bli av med de hemska resterna. Kroppens tyngd kan också förklara varför man inte klarar av att få iväg säckarna längre. Och varför det dröjer mellan dumpningarna. Dröjsmålet kan ju också förklaras av att Vinof åker bort direkt efter första dumpningen. Kanske han bara åkte iväg med huvudet som aldrig hittades. Kanske Robert till slut fick bära kvarlevorna andra gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in