Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-22, 20:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Vi skall inte älta detta ämne något mer det är uttjatat, men en sista gång bara.
Vi vet att domstolarna i båda rättegångarna frikände båda läkarna.

1.
För att rätten kom på att en av nämndemännen pratat bredvid mun som absolut inte är något bevis på att läkarna inte kunde varit gärningsmännen. Eller hur.
2.
Att griftetiden gått ut bevisar heller inte att läkarna inte kunde vara gärningsmännen.

Däremot har du rätt som du sagt i tidigare inlägg att är dom frikända så är dom frikända och det måste vi acceptera. Fast i mig gnager det fortfarande att ingenting har kommit fram att dom inte kunde vara gärningsmännen.

Du resonerar väldigt klokt till skillnad från vissa av dina meningsmotståndare som Draifos tex.

Samtidigt kan vi ha i minnet att åklagaren i målet uttalade sig i samband med Attunda 2009 när han stod fast vid sitt tidigare beslut att det var rätt att väcka åtal, han kunde inte heller finna något som talade till de misstänkta männens fördel och det känns som en rimlig ståndpunkt eftersom det inte har framkommit något av värde under årens lopp som försvagar den ursprungliga bevisningen?
Citera
2018-08-22, 20:24
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hur många prostituerade mördas av en kund i Sverige i relation till hur många sexköp som görs i riket under ett år? Och hur många missbrukare dödas av andra missbrukare?
Även det såkallade tunnelmordet utfördes ju av en missbrukande kåkfarare som just hade kommit ut från kåken. Det var inget sadistiskt lustmord med det heller, det blev tjafs om betalningen, ett bland de vanligaste trätoämnen som finns bland pundare.

Det primära här är att du verkar lida av ett rätt besvärande tunnelseende, visst dödades kvinnan i tunnelmordet av en missbrukare och sexkund men bråket gällde betalningen för utförda sexuella tjänster, du blandar i vanlig ordning ihop dina fantasier om ett missbruksrelaterat mord med ett styckmord på en prostituerad kvinna.

Sannolikheten för att detta styckmord har en koppling till den värld av prostitution som offret rörde sig i torde vara större än ett simpelt bråk om pengar i missbrukarkretsar.

Det avgörande för denna inte helt orimliga slutsats är de riktade angreppen mot könsdelarna på offret. Missbrukare varken orkar eller vill lägga ner mer tid och energi på denna typ av olustiga och extrema merarbete utan vi får istället ta andra teorier under övervägande.
Citera
2018-08-22, 20:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det primära här är att du verkar lida av ett rätt besvärande tunnelseende, visst dödades kvinnan i tunnelmordet av en missbrukare och sexkund men bråket gällde betalningen för utförda sexuella tjänster, du blandar i vanlig ordning ihop dina fantasier om ett missbruksrelaterat mord med ett styckmord på en prostituerad kvinna.

Sannolikheten för att detta styckmord har en koppling till den värld av prostitution som offret rörde sig i torde vara större än ett simpelt bråk om pengar i missbrukarkretsar.

Det avgörande för denna inte helt orimliga slutsats är de riktade angreppen mot könsdelarna på offret. Missbrukare varken orkar eller vill lägga ner mer tid och energi på denna typ av olustiga och extrema merarbete utan vi får istället ta andra teorier under övervägande .

Nu projicerar du, tunnelseende är det nog du som lider av. Missbrukare skaffar sig lätt irrationellt merarbete utan att reflektera närmre på det. CdC betalade ett överpris för en stulen bergsprängare som hon dessutom var tvungen att betala förvaring på centralen för att låna några fixar och sedan ta flera kunder per dygn på Malmskillnads. Men du kanske har fått för dig att hon hade skoj där?
Citera
2018-08-22, 23:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vi skall inte älta detta ämne något mer det är uttjatat, men en sista gång bara.
Vi vet att domstolarna [bla bla bla]
Citat:
Du resonerar väldigt klokt till skillnad från vissa av dina meningsmotståndare som Draifos tex. [bla bla bla]
Även när ni uttalar er om justitiemordet är ni helt vilsna. Här menar jag att Dan Josefsson är den som har skrivit den bästa sammanfattningen:
http://josefsson.net/artikelarkiv/120-styckmordsrattegangen.html

Har ni några invändningar mot det Josefsson skriver så skall jag gärna svara er.
Citera
2018-08-23, 00:10
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Även när ni uttalar er om justitiemordet är ni helt vilsna. Här menar jag att Dan Josefsson är den som har skrivit den bästa sammanfattningen:

Har ni några invändningar mot det Josefsson skriver så skall jag gärna svara er.

Jo jag lästen den förra gången och nu också, en välskriven redogörelse, men frågetecknen finns kvar.
Förra gången förklarade du varför dom inte fick tillbaks sina läkarlegitimationer och det lät rimligt, men att dom inte fick skadestånd förstår jag inte om dom var oskyldiga. Rättegångens beslutsfattare kanske inte tyckte att dom var tillräckligt rumsrena efter allt som berättats i alla rättegångar under alla år som man inte hör om skötsamma läkare.
Citera
2018-08-23, 00:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jo jag lästen den förra gången och nu också, en välskriven redogörelse, men frågetecknen finns kvar.
Förra gången förklarade du varför dom inte fick tillbaks sina läkarlegitimationer och det lät rimligt, men att dom inte fick skadestånd förstår jag inte om dom var oskyldiga. Rättegångens beslutsfattare kanske inte tyckte att dom var tillräckligt rumsrena efter allt som berättats i alla rättegångar under alla år som man inte hör om skötsamma läkare.
Skadeståndsmålet hade inget som helst med skuldfrågan att göra:
https://www.svd.se/inget-skadestand-for-lakare
Citera
2018-08-23, 01:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vare sig jag eller någon annan i tråden har uttryckt att det är omöjligt att CdC fallit offer för en lustmördare. Vad däremot flera, inklusive mig, menar är att det finns andra händelseförlopp som framstår som mer sannolikt.

Sannolika i din värld ja men du har inte gett prov på att vara någon speciellt klok och förnuftig skribent och visst det finns en handfull förvirrade stackare till i tråden som i det stora hela har samma uppfattning som dig men det betyder inte att ni har rätt när ni försöker kasta skulden på en liten ansamling missbrukare och flyttgubbar som inte alls verkar vara inblandade i detta lustmordsliknande fall.

Citat:
Du kan tjöta om "större sammanhang" men det finns inget tecken på att CdC plågats eller misshandlats i nära anslutning till dödsfallet.

Nej det finns inga såna bevis men hennes kropp har helt uppenbart utsatts för svåra övergrepp efter döden och sätter vi dessa avvikande sjuka moment i relation till hennes prostitution så klarnar bilden något, det här är inget vanligt bråk missbrukare emellan som slutat med att offret råkar avlida för att sedan styckas utan motivet till vissa moment i styckningen verkar delvis vara något helt annat än transportbetingade och då är vi raskt inne på teorier som berör lustmord och liknande.

Du kan tjöta hur mycket du vill om dina tröttsamma gamla missbrukare men det finns ingenting alls som pekar på att brottet skulle ha koppling till ett simpelt bråk i missbrukarkretsar.
Citera
2018-08-23, 01:54
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Vilket justitiemord då frågar jag?

Det känns som att du har missuppfattat själva innebörden av termen justitiemord.

"Justitiemord är en term som idag vanligen används för att beteckna en situation då en person oskyldigt dömts för ett allvarligt brott. Från början avsågs endast de fall, då någon felaktigt hade dömts till döden, och således hade mördats av rättsväsendet, men i överförd bemärkelse avses numera samtliga fall där någon har blivit dömd felaktigt oavsett vilket straff den åtalade har fått"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Justitiemord
Citera
2018-08-23, 02:01
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Skadeståndsmålet hade inget som helst med skuldfrågan att göra:
https://www.svd.se/inget-skadestand-for-lakare

Din länk om skadeståndskraven i flera instanser möttes av ett massivt motstånd från samtliga som bestämde. Det tyder på att dom innerst inne fortfarande betraktades som skyldiga trots att dom frikändes.
Som jag tidigare sagt. Vissa yrken kräver att man inte skaffar sig dåligt rykte.
Citera
2018-08-23, 08:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vilket justitiemord då frågar jag?
Jag har förstått att vi inte är överens om just beteckningen justitiemord, men den intressanta frågan här är hur historien skall beskrivas. Här menar jag att Dan Josefsson är den som har skrivit den bästa sammanfattningen:

Har du några sakliga invändningar mot det Josefsson skriver så skall jag gärna svara dig. Om du inte har några invändningar så tolkar jag det som att vi är överens om att Josefssons beskrivning är korrekt.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-23 kl. 08:20.
Citera
2018-08-23, 08:15
Medlem
Citat:
Din länk om skadeståndskraven i flera instanser möttes av ett massivt motstånd från samtliga som bestämde. Det tyder på att dom innerst inne fortfarande betraktades som skyldiga trots att dom frikändes.
Som jag tidigare sagt. Vissa yrken kräver att man inte skaffar sig dåligt rykte.
Att de två läkarna (aka de justitiemördade) hade skaffat sig dåligt rykte, det är en svensk statlig förtals-skröna. Vilken väldigt många lätt lurade tydligen har gått på.
Citera
2018-08-23, 10:35
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Att de två läkarna (aka de justitiemördade) hade skaffat sig dåligt rykte, det är en svensk statlig förtals-skröna. Vilken väldigt många lätt lurade tydligen har gått på.

Jag gillar moral som håller ordning på vad jag gör gentemot andra människor. I utbildningen till domstolsjobben är det inlagt fisförnämsmoral/uppförandekod som blivit vedertagen praxis som ser ner på sina klienter för att öppet visa distans.

Så, redan första dan när dom läste att DaCosta var utländsk missbrukande prostituerad tittade man tvärsäkert ner på läkarna som man läst om allt möjligt som läkare inte får ägna sig åt. Konstigt dödsfall i sovrum, arbetar på världens bästa mord och styckplats "Rättsmedicin" med mera. Efter detta gäspade sig rättegångsfolket sig igenom målet. Att det blev flera tråkiga rättegångar kändes som att äta gröt flera gånger varje dag i flera år.

Den största orsaken till varför dom behandlades som man gjorde var förmodligen dom själva. Läkare ser ut som läkare, välklädda och vältaliga. Om deras framtoning var av samma kaliber som det man läst om, då blev dom dömda i förhand för detta.
Fortfarande känns det som att läkarna kan vara gärningsmännen fast dom blev frikända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in