2016-05-30, 02:30
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Just präcis !!!

Och där åker ena vittne-paret åt pipan
Dom som "såg NB komma körande, I en Litauen reg. ljus bil, i et dimmoln, i hög fart ut från skogen (grusvägen som går förbi NBs bostad ut på asfaltvägen som för till till Martorp)"

Vilken väg tog "den riktiga mördaren" då, sedd av ingen?
2016-05-30, 02:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz

18.52 Gustav Jönsson åker förbi. Ser moped på parkering och ljus bil vid dörr.
En ljus hantverkarbil Skåp/pickup.
18.53 Lastar han in Lisa i bilen.
18.55 Nerijus Åker sedan bort från ladan Till Martorp i hög fart.
I hög fart Troligen slängs då Lisa,s saker efter vägen.
Han valde den vägen för att inte åka förbi sin bostad.
18.56 Henrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen (Det betyder att han förstörde den i bilen).
På väg mot Martorp. Och troligt åker han Fyndvägen och slänger ut saker genom rutan.

Tidsmässigt kan han ha åkt Fyndvägen, men likaså kan han ha åkt förbi Bostaden med ett
Lik i bilen.

Det är bara NB själv som kan svara på den frågan.

19.00 Vittnena Lars och Malin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp.
19.05 – 19.10 Malin Björkholm, ser en ljus bil i hög fart. Komma ut ifrån grusväg.
19.10-19.25 (Under denna tid är det mest troligt att Nerijus gömmer Lisas kropp i byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.
19.25 Åker NB från Martorp mot sin bostad.]
19.30 Vittnerna Thomas och Annika ser Nerijus köra på vägen från Martorp mot Blomberg.
Dom bor inte långt ifrån NB,s bostad och känner väl till dom och deras bil.

Då återstår frågan:
Skulle NB sedan förvarat Lisas saker i bilen tills på Måndag ??
Och sedan också ha sakerna i bilen på måndag då han besöker Blomberg (INTE TROLIGT).
Skulle han då på måndagen sedan åka från Blomberg mot Martorp via fyndvägen, Och DÅ slängt ut sakerna genom rutan. ?
Den frågan tål att fundera på.

Då är det mer troligt att NB förstör telefonen i bilen på väg mot Fyndvägen, och slänger ut sakerna då eftersom han är uppspelt och snabbt vill bli av med sakerna.På Söndagen.
DET VERKAR MER TROLIGT.
Senast redigerad av GrevenH 2016-05-30 kl. 03:04.
2016-05-30, 02:50
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Bevisen utöver DNA kommer från två familjer, tre invandrare som stekte plättar, talade till hemmet genom Skype och åkte för att köpa pizza. Andra sidan vägen Chani och Arne hade middag för Gustav och hans dotter Victoria, Henrik och fästmön Ariana, ett utomstående par, lämpligt som neutrala vittnen. Inbujudan hade gått till 18.00, men ingen av familjen anlände i tid. Sälskapet förbereds till att se Formula 1 som började 20.00.

Allt detta hände mellan 18.00--20. som är den kritiska perioden som FU hanterar så illa. Vi tar som exemple Gustavs yttrande 16/6:

Då de körde upp mot Blombergs gård passerade de det hus som litauerna bor i.
Förhörsledaren undrade om han såg eller vinkade till någon av dem. Gustav säger att han var
koncentrerad då dotter skulle passera grindstolparna så han kan inte säga om det var någon
som vinkade till honom vid detta tillfälle men de brukar alltid vinka annars. Han kan inte
heller komma ihåg att han hälsade men det är inte omöjligt.

Gustaf mötte sin bror Henrik på vägen ca 19.00 och Henrik körde också också förbi den andra familjens folk. Gustaf kände Neirus och brukade hälsa, men Henrik var bara några gånger om året på plats, därför han kan inte minnas om Irina och Nerius satt på trappan när Henrik åkte förbi.

Henrik och Arianda anlände 18.10--15, de ansåg sig vara försenade och kanske inte tittade vilka satt på litauernas trappa. Däremot värdinnan, Chani tittade 18.00 från bibliotekets fönster efter sina försenade barn. Hon såg från 70 meters avstånd att Irina oh Nerius satte på trappan.

Det minst språksamma är Nerius bror, som medverkar i telefon från Litauen, under ledning av lokal polis och svenska ambassadens tolk. Han är i de läget "mindre grad misstänkt" för Lisas död, men måste ändå ge någon slags skriftlig bekräftelse till litauiska polisen. Aivaras säger till polisens fråga om broders skuld 23/9:

Om det är Nerijus så är han inte min bror längre. Om det är Nerijus så borde han inte förneka

Båda familjer i sin helhet kunde således ställa upp för Nerius alibi, men bara Irina talar ur skägget genom Skype i Hvr. Nerius var hemma från 17.40 till 19.55 när de åkte till att köpa pizza. Men om familjen Jönsson så vill kan de ge en hållbar alibi för sin trotjänare.

Mitt fetande.

Och inte att förglömma att SONEN Henrik J., efter till och med ha kommit ca en kvart för sent till middagen (ca 18:15), LÄMNAR BLOMBERG GODSET MITT I MIDDAGEN ! kl ca 18:50 och påstår; att han åkte iväg för att hämta rullskidor hos sin kompis

Hur I helsikke kan man tro på en sån historia ?

Och sonen Gustav J., och hans dotter Victoria, jamen deras minne om vad dom gjorde, när dom gjorde det, vem som var där, och vad dom såg, mellan just kl ca. 18:00 och resten av den 7 Juni, är ju fullständigt osannolikt, dom kom ju I princip inte ihåg nånting.
VARFÖR ?
2016-05-30, 03:18
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
18.53 Lastar han in Lisa i bilen.
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen (Det betyder att han förstörde den i bilen).
På väg mot Martorp. Och troligt åker han Fyndvägen och slänger ut saker genom rutan.

Tidsmässigt kan han ha åkt Fyndvägen, men likaså kan han ha åkt förbi Bostaden med ett
Lik i bilen.

Det är bara NB själv som kan svara på den frågan.

19.00 Vittnena Lars och Malin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp.
19.05 – 19.10 Malin Björkholm, ser en ljus bil i hög fart. Komma ut ifrån grusväg.
19.10-19.25 (Under denna tid är det mest troligt att Nerijus gömmer Lisas kropp i byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.
19.30 Vittnerna Thomas och Annika ser Nerijus köra på vägen från Martorp mot Blomberg.

Då återstår frågan:
Skulle NB sedan förvarat Lisas saker i bilen tills på Måndag ??
Och sedan också ha sakerna i bilen på måndag då han besöker Blomberg (INTE TROLIGT).
Skulle han då på måndagen sedan åka från Blomberg mot Martorp via fyndvägen, Och DÅ slängt ut sakerna genom rutan. ?
Den frågan tål att fundera på.

Lisa sågs av vittne så sent som 18:30/18:40 och på den tidpunkten såg vittnet inte någon annan person så någon minut/minuter till gik det innan GM attackerade Lisa.

18:30/18:40 Hon stod bredvid mopeden och det såg ut som att hon skulle åka iväg. FUP s. 319 + 318

Tidsfönstret för detta mord är extremt litet, alldeles för litet!

18:26 Lisa i live, pappan mottar fickringing. (Lisa ses desutom senare av vittne vid sin moped)
18:35 Lisa ses av vittne stå vid sin mopen vid Cafeet
19:05 Vittnen ser en bil, som vissa tror är NBs bil komma i hög fart ut från skogen, mot Martorp.
19:35 MGM pratar med sin mamma över skype
20:05 MGM ses på övervaknings film köpa pitza

Så MGM har alltså från 19:35 till 19:05 att:

Kontakta BO
överfalla BO
få med BO över i ladan
strypa BO
tejpa BO
forsla BO från norra ändan av ladan till slaktrummet
hänga upp BO
dra BOs kläder ner och upp
"njuta" av sitt dåd
ta ner BO från hängningen
adrenalinpåslag bajsa ute i ladan
tilbaka till slakthuset
packa inn liket i plast
lägga liket i bilen
och därefter köra till Martorp (det tar i sig ca 3-4 minuter!)

ALT DETTA PÅ 30 MINUTER !!!???
NO WAY!
Senast redigerad av Theforeigner 2016-05-30 kl. 03:30.
2016-05-30, 03:26
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz

Mördaren åkte mest sannolikt förbi Gustav J. Gum gård

Ett vittne som bor på samma tomt som Gustav Jönssons gård, iaktar, en nyare svart Audi kombi bil
den 7 Juni ca 19:30 som kommer från Kinnekullevägen och kör mot Husaby/Martorp, i bilen sitter två killar, den ena med svart keps och grå tröja.:

FUP 288

Vi halv åtta så tittade jag ut genom köksfönstret.
Det är inget märkvärdigt att folk åker förbi vårt hus, men jag minns att jag
noterade att det var en svart Audi som körde förbi.
Till saken hör att kring gården passerar det mycket turister eftersom gården är omskriven
såsom en gammal vikingagård.
Oftast brukar folk ha hög fart men denna bil kom i lugn fart. Det var en svart Audi, en
komibil, kanske var den ny, den var väldigt ren.
Det var två män i bilen, jag kan inte säga deras ålder.
På passagerarsidan ser jag en man med svart keps, och han bar en grå tröja, vet
inte om den var lång eller kortärmad.
Jag brukar inte fundera över bilar som passerar men denna bil lade jag märke till. Jag fundera
kring vilka det kunde vara.
Jag tänkte inte så mycket på det förrän jag fick ett samtal från polisen på måndagskvällen,
kvart över tio. Då ringde en polis och frågade om han fick förhöra mig om bilen, Audin, som
jag enligt honom lämnat tips om. Jag sa att jag inte lämnat något tips och då sa han att han
måste ringt fel person. Därefter tänkte jag att det är bäst att jag hör av mig.
Nathalie beskriver att bilen kom väster ifrån, som om att den kom från Kinnekullevägen. Den
passerade utanför köksfönstret och fortsatte österut.

Jag tror i övrigt att mystiken, i förhört här ovan, angående tipset som polisen ringer om, att det kan ha varit Billy Bertilsson's (Billy Batong) tips det handlar om men att polisen av någon anledning ringt upp fel vittne och att det var därför Billy Bertilsson aldrig blev förhörd angående hans tips om en svart SUV som han sett vid cafets norra parkeringsplats den 7 Juni, 2015 ca 18:15 tror jag att det var, minns inte exakt tidpunkten.

Av intresse så jobber det en ung kille på Martorp som har en svart Audi kombi, den ser helt ny och ren ut på foton på hans FB Juni 2015.

Denna killen säger i förhör att han är ledig den 7 Juni, så om i fall den svarta Audi kombi som sågs köra förbi Gustav Js gård den 7 Juni kl ca 19:30, är hans, ja då måste man ju fråga sig; vad gjorde han där 1 timme efter Lisa blev överfallen vid cafeet ?

Varför frågade polisen inte denna Martorp killen om vart han, och hans svarta Audi kombi, var den 7 Juni mellan kl 18:00 och kl 20:00?
Senast redigerad av Theforeigner 2016-05-30 kl. 04:20.
2016-05-30, 04:32
Bannlyst
Citat:

Ett vittne som bor på samma tomt som Gustav Jönssons gård, iaktar, en nyare svart Audi kombi bil
den 7 Juni ca 19:30 som kommer från Kinnekullevägen och kör mot Husaby/Martorp, i bilen sitter två killar, den ena med svart keps och grå tröja.:

FUP 288

Till saken hör att kring gården passerar det mycket turister eftersom gården är omskriven
Oftast brukar folk ha hög fart men denna bil kom i lugn fart. Det var en svart Audi, en
Jag brukar inte fundera över bilar som passerar men denna bil lade jag märke till. Jag fundera
Jag tänkte inte så mycket på det förrän jag fick ett samtal från polisen på måndagskvällen,
kvart över tio. Då ringde en polis och frågade om han fick förhöra mig om bilen, Audin, som
jag enligt honom lämnat tips om. Jag sa att jag inte lämnat något tips och då sa han att han
Nathalie beskriver att bilen kom väster ifrån, som om att den kom från Kinnekullevägen. Den

Jag tror i övrigt att mystiken, i förhört här ovan, angående tipset som polisen ringer om, att det kan ha varit Billy Bertilsson's (Billy Batong) tips det handlar om men att polisen av någon anledning ringt upp fel vittne och att det var därför Billy Bertilsson aldrig blev förhörd angående hans tips om en svart SUV som han sett vid cafets norra parkeringsplats den 7 Juni, 2015 ca 18:15 tror jag att det var, minns inte exakt tidpunkten.

Av intresse så jobber det en ung kille på Martorp som har en svart Audi kombi, den ser helt ny och ren ut på foton på hans FB Juni 2015.

Denna killen säger i förhör att han är ledig den 7 Juni, så om i fall den svarta Audi kombi som sågs köra förbi Gustav Js gård den 7 Juni kl ca 19:30, är hans, ja då måste man ju fråga sig; vad gjorde han där 1 timme efter Lisa blev överfallen vid cafeet ?

Varför frågade polisen inte denna Martorp killen om vart han, och hans svarta Audi kombi, var den 7 Juni mellan kl 18:00 och kl 20:00?

FUP sidan 312
JR berättar att han och hans fru bor i Medelplana där de driver ett litet café och
antikhandel. De stängde sitt café kl 18.00 i söndags och brukar ha som rutin att efter de har
stängt på söndagar beställer de var sin pizza på Källby pizzeria. Janne säger att han ringde
strax efter 18 och beställde pizzan och pizzabagaren sa att det skulle ta ca 10 – 15 min innan
pizzan var klar. Han tog sedan deras firmabil, en Peugeot Partner som är röd och körde mot
Källby.
När han passerade Blombergs gård och cafét ser han hur det kommer ut en man ifrån
ladugården på höger sida. Han säger att mannen såg ut som han hade varit inne i ladugården och tittat inte arbetat. Det var inget arbete igång den dagen.
Janne beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185
cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade
blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade
mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade
skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en
kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.
2016-05-30, 04:49
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
FUP sidan 312
JR berättar att han och hans fru bor i Medelplana där de driver ett litet café och
antikhandel. De stängde sitt café kl 18.00 i söndags och brukar ha som rutin att efter de har
stängt på söndagar beställer de var sin pizza på Källby pizzeria. Janne säger att han ringde
strax efter 18 och beställde pizzan och pizzabagaren sa att det skulle ta ca 10 – 15 min innan
pizzan var klar. Han tog sedan deras firmabil, en Peugeot Partner som är röd och körde mot
Källby.
När han passerade Blombergs gård och cafét ser han hur det kommer ut en man ifrån
ladugården på höger sida. Han säger att mannen såg ut som han hade varit inne i ladugården och tittat inte arbetat. Det var inget arbete igång den dagen.
Janne beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185
cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade
blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade
mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade
skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en
kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.

Ja, och vad ville du säga med detta ?
2016-05-30, 04:54
Bannlyst
Citat:
Ja, och vad ville du säga med detta ?

NB hade gott om tid på sig att genomföra sitt mord:
Här kan du studera tiderna som vittnen har sett viktiga händelser.

18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa
18:25 Pizzavittnet ser på sin högra sida en man, X, vara på väg ut ur ladan; denne befinner sig c:a 45 m från mopedplatsen - Det antas ta pizzavittnet 5 min + 1 min 30 sek att hämta och betala sina förbeställda pizzor
18.26 "Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart".
18.27 - 18.34 - Anfalls Lisa och Tappar 2 st. örhänge och handske in till Ladan.
18.34 Blir Lisa indragen in i ladan med snara om halsen och blir indragen/buren in mot slaktrummet.
Lisa tappar ännu ett örhänge vid vattenslang in till slaktrummet. Se foto FUP:
Lisa är då redan medvetslös eller död när NB hänger upp henne.
Han påbörjar sin ritual.
18:36 Pizzavittnet passerar ladan men ser varken människor eller bilar. Vid Cafe.
18.39 Lisas telefon är fortfarande påslagen.
18:48 GJ passerar ladan och ser bil samt övergiven moped
18.54 Lastar han in Lisa i bilen.
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen
[19.10-19.25 (Under denna tid är det mest troligt att Nerijus gömmer Lisas kropp i byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.
[Irina ser att Nerijus kommit hem. Sitter och röker på trappan.]
[Irina ser att Nirijus byxor är vitdammiga nedanför knäna och lägger dem i tvättmaskinen.]
19.35-19.51 Nerijus talar med sin mamma på Skype.
20.00 Nerijus och Irina åker till Källby.
20.07-20.11 Neriijus och Irina köper pizza hos Handlar'n i Källby.
2016-05-30, 05:19
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
NB hade gott om tid på sig att genomföra sitt mord:
Här kan du studera tiderna som vittnen har sett viktiga händelser.

18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa
18:25 Pizzavittnet ser på sin högra sida en man, X, vara på väg ut ur ladan; denne befinner sig c:a 45 m från mopedplatsen - Det antas ta pizzavittnet 5 min + 1 min 30 sek att hämta och betala sina förbeställda pizzor
18.26 "Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart".
18.27 - 18.34 - Anfalls Lisa och Tappar 2 st. örhänge och handske in till Ladan.
18.34 Blir Lisa indragen in i ladan med snara om halsen och blir indragen/buren in mot slaktrummet.
Lisa tappar ännu ett örhänge vid vattenslang in till slaktrummet. Se foto FUP:
Lisa är då redan medvetslös eller död när NB hänger upp henne.
Han påbörjar sin ritual.
18:36 Pizzavittnet passerar ladan men ser varken människor eller bilar. Vid Cafe.
18.39 Lisas telefon är fortfarande påslagen.
18:48 GJ passerar ladan och ser bil samt övergiven moped
18.54 Lastar han in Lisa i bilen.
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen
[19.10-19.25 (Under denna tid är det mest troligt att Nerijus gömmer Lisas kropp i byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.
[Irina ser att Nerijus kommit hem. Sitter och röker på trappan.]
[Irina ser att Nirijus byxor är vitdammiga nedanför knäna och lägger dem i tvättmaskinen.]
19.35-19.51 Nerijus talar med sin mamma på Skype.
20.00 Nerijus och Irina åker till Källby.
20.07-20.11 Neriijus och Irina köper pizza hos Handlar'n i Källby.

Jamen VARFÖR låssas du som om att vittnet som såg Lisa kl ca 18:35 ensam, levande, stående vid sin moped som om hon var på väg att åka iväg, som om att hon inte finns???

Du har ju inte med henne i din "tidslinie."

Och sedan förhåller du dej ju inte överhuvudtaget till att det då bara finns 25 minuter för NB att utföra detta fruktanssvära brott (se nedanför) ifall Lars och Malin's vittnesmål om att dom skulle ha
sett NB kl ca 19 komma körande ut från skogen skulle vara pålitligt:

Så NB skulle alltså från kl 19:35 till 19:05 hunnit med:

Kontakta BO
överfalla BO
få med BO över i ladan
strypa BO
tejpa BO
forsla BO från norra ändan av ladan till slaktrummet
hänga upp BO
dra BOs kläder ner och upp
"njuta" av sitt dåd
ta ner BO från hängningen
adrenalinpåslag bajsa ute i ladan
tilbaka till slakthuset
packa inn liket i plast
lägga liket i bilen
och därefter köra till Martorp (det tar i sig ca 3-4 minuter, så då har NB bara ca 21 minuter till resten av dådet!)

Tror du själv på detta ?
Senast redigerad av Theforeigner 2016-05-30 kl. 05:23.
2016-05-30, 05:21
Medlem
PantherEs avatar
Citat:

FUP 288

Är du säker på att polisen inte har förhört denna Martorp kille? Han kan ju finnas med i slasken.

Jag har själv bland annat en svart Audi kombi och har varit runt Martorp. Det kan ha varit jag och min kompis som har kört där vid den tiden och att polisen har förhört mig utan att för den skull ha kommit med i FUP utan bara i slasken.
2016-05-30, 05:27
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Är du säker på att polisen inte har förhört denna Martorp kille? Han kan ju finnas med i slasken.

Jag har själv bland annat en svart Audi kombi och har varit runt Martorp. Det kan ha varit jag och min kompis som har kört där vid den tiden och att polisen har förhört mig utan att för den skull ha kommit med i FUP utan bara i slasken.

Killen i fråga är förhörd i FUP men polisen har inte frågat honom dessa frågor.

Menar du att du, med en kompis, körde förbi Gustav Js gård Gum kl ca 19:30 den 7 Juni i en svart Audi kombi ?

Och i så fall, får jag fråga dig; vad gjorde du där ?
2016-05-30, 05:36
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Killen i fråga är förhörd i FUP men polisen har inte frågat honom dessa frågor.

Menar du att du, med en kompis, körde förbi Gustav Js gård Gum kl ca 19:30 den 7 Juni i en svart Audi kombi ?

Och i så fall, får jag fråga dig; vad gjorde du där ?

Det är en sak som jag inte basunerar ut till vem som helst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in