2016-05-29, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
......Jag har gått genom allt material .......och mycket annat. Detta är inte första fallet som jag går genom med samma grundlighet. ........
Jag har kommit till slutsatsen att mördaren är på fri fot, det påverkas inte av att Nerius har dömts. Detta är dagens aktuella frågan, inte domstolens beslut
Panta rei alltså ?

Jag kan inte bärga mig av nyfikenhet - hur förklarar du domstolens tyngsta bevis, alla DNA-spår från NB på Lisas kläder samt på snörstumpar i mjölk- och slaktrum, varav några med även Lisas DNA på ?
2016-05-29, 19:56
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Varför håller du på med dessa lögner om mig. Varför skriver du inte om sakfrågan?

Jag har gått genom allt material som du nämner och mycket annat. Detta är inte första fallet som jag går genom med samma grundlighet. Varje gång har domstolen missat, fast i allmänhet Sverige har den bästa domstolen, inte korrumperad och öppnare än den finska.

Jag har fastnat på LGWPs vändning, först han tvivlar han som han alltid gör och sedan säger han fel saker och på den grunden vänder om.

Jag har kommit till slutsatsen att mördaren är på fri fot, det påverkas inte av att Nerius har dömts. Detta är dagens aktuella frågan, inte domstolens beslut

Citat:
Dina intryck om en annan debattör saknar intressen, men varför tror du att jag skulle ha läst FU, som är faktiskt min svaga punkt ja hittar inte där.

Däremot har jag börjat med Hurtigs 72 punkter, som fick berömd i TV4. Visserligen anser jag att han gjorde fel när han sökte bevisa att Neirius hade burit kroppen från ladan till gömstället.

Sedan har jag gått baklänges HR och TR. Jag läser inte handlingar rent av utan löser problem efter problem. Senast har jag tagit del i åklagarens slutplädering, han trodde sig veta att Neirius onanerade samtidigt som han mördare LH. Hela sexfrågan är påklistrat, det var inget sexmord.

Jag söker se saken utifrån till vilket jag har god grund efter att har studerat många liknande mystiska rättsfall, vetenskaplig logik är ett starkt verktyg när FU är bristfällig och enkelriktad.

Hur kan man gå igenom fallet grundligt när man inte klarar av att läsa FUP som är grunden?

Du bygger hus genom att lägga takpannor först. Inte konstigt att dom inte hänger kvar i luften utan ramlar ner direkt och går i tusen bitar, precis som dina argument här.

Självklart ska man läsa FUP först så att man har en grund att stå på, det är utgångspunkten, precis som man gjuter grunden som man sedan ska bygga huset på och det från grunden och uppåt och inte tvärt om.

Ditt resonemang är inte ett skit värt och du famlar runt i mörkret utan att hitta vägen ut.
Senast redigerad av PantherE 2016-05-29 kl. 20:38.
2016-05-29, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Troligast att det är så , men dom 2 fynden på Gumvägen tror jag slängs ut av NB senare .
Han åker flera ggr från Blomberg 10 till Martorp för att hämta grejer ( hålla koll på vad som sker där ) under sökveckan , och kan då åka den vägen .

Jag har granskat en del kartor, och vissa stämmer inte så man blir förbryllad.
Så som jag ser som den mest troliga vägen NB åkte med Lisa i bilen är följande.
Om man åker ifrån Cafe mot kopplingsstation, så svängde NB troligen av (andra avfarten) till vänster efter kopplingsstationen.
Han kommer då in på den sk: Fyndvägen som är en väg han troligen valde för han ville nog inte åka förbi sin bostad med ett Flick-Lik i bilen:
Men han kanske ville visa upp det för frugan och ta en kopp kaffe innan han åkte till Martorp:
Så jag tolkar att han tog vägen ifrån ladan till Martorp var via Fyndvägen.

https://www.google.se/maps/place/Gum+Backeborg+10,+531+95+K%C3%A4llby/@58.5350839,13.3224896,610m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465b2469bc672b33:0x92015 1f571416fae!8m2!3d58.5349749!4d13.3223117

Har lyssnat på ljudfiler med Malin och Lars, och Lars ger fel information.
Han säger först att han bara så en person i bilen.
Sedan ändrar han sig så ddet ska stämma med vad Malin säger att det var en blond flicka i baksäte.

Men det är flera oklarheter vad gäller kartor och beskrivningar om den akuella vägen.
Så det är svårt att få en helhetsbild.

Men här är ett tidigare inlägg ifrån (develi)
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-05-29, 20:11
Medlem
ReedMes avatar
[quote=nopomil|57415121]Hej du Noppe!
Citat:
Det finns anledning till att endast en "balt" ska vara inblandad. Det är en bra metod att spela ut två "baltiska" bröder mot varandra - vilket också skedde.
Tja, det där kan man ju vända och vrida på som man vill för att få ett svar som passar en själv. Den där tejpbiten med AB's dna, som är så viktig enligt Hurtig, placerades den ut för att det inte skulle vara alltför uppenbart?
Citat:
Dessutom får vi inte glömma utspridningen av mobildelarna (tagna från kroppen) som ingen domstol har vidrört, som IB iakttog. Vad är bäst för att få henne att bli för chockad och smutskastad för att kunna berätta? Jo att angripa hennes man.
Jag är grymt impad av IB's goda syn! Själv skulle jag inte kunna se att det var mobildelar om jag så befunnit mig fem meter från utspridarna! (Såg dom henne inte?)

Säg, det var väl först när hon befann sig i Litauen som hon drog sig till minnes denna viktiga händelse?
Citat:
Det antyds också i fupen om en speciell kontakt på NFC. Det borde utrönas bättre.
Det har jag missat. Vad exakt antyds?
Citat:
Hurtig har beskrivit i sin överklagan hur topsning går till och felaktigheter i samband med det (punkt 59).
Du menar blandbilden av dna? Att dom topsar en liten yta och att det är det dna som samlas upp på topsen som analyseras? Det mest häpnadsväckande här är väl att det var först nu som Hurtig insåg hur det går till? Han är ju faktiskt försvarsadvokat.

Men du och Hurtig kan kanske lämna förslag på hur man ska topsa? Eller, man kanske inte ska topsa?
2016-05-29, 20:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Eller så har grannarna däromkring inte så bra koll på hur NB:s bil egentligen ser ut. Just saying
Nej, det var ju ruggigt trovärdigt.
Att du omhuldar NB och kommer med pinsamma försök som försvar försämrar tyvärr inte grannens uppenbara kunskap om bilen. En granne som ofta passerar deras bostad då de går ut med hunden och hejar på dem=bilen är hemma. Som vet att de sen två år är anställda av AJ för renoveringar.
Denna granne beskriver i detalj att det är en silverfärgad VW Sharan han äger och bifogar bild till förhör.
2016-05-29, 20:23
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Instämmer. Det är ju visat hur lite tid själva överfallet och mordet skulle behövt ta. Transportsträckorna är tidsmätta. Återstår avvecklandet av brottsplatsen och dumpandet. Om man är pedantisk eller allmänt omständlig, så kan sådana uppgifter ta mycket lång tid. Problemet för bortförklararna är att inga tecken tyder på att NB skulle besitta just dessa egenskaper och resultatet tyder snarare på motsatsen.
Vissa i tråden har ju antytt att det måste vara minst två GM. Det jag undrar över är exakt vilka moment som skulle gått snabbare om dom var typ två pers. Hade bilen gått fortare? Hade hängningen gått fortare? Hade förlustelsen på den halvnakna kroppen gått fortare? Ja, många frågor som alternativteoretikerna vägrar att svara på. Det är så enkelt att bara kasta ur sig lösa påståenden.
2016-05-29, 20:32
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag får en känsla av att NB mycket väl vet hur det blir, varför han överklagat så långt det bara gått. Nu är vägs ende slutligen nådd. Litauen nästa.

Eller är hans rädsla för litauisk fängelsevistelse så stor att han kommer simulera ett psykiskt sammanbrott under den nu pågående utredningen?

Inget den mannen gör förvånar mig längre .....
Ja, det går ju inte att skicka ett nervvrak till Litauen! Och han vill alldeles säkert inte dit! Men är han tillräckligt slug att räkna ut fördelen med ett simultansammanbrott själv? Kanske Nerijus-kramarna ringer och tipsar honom nu?
2016-05-29, 20:43
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
[i]
Jag kan inte bärga mig av nyfikenhet - hur förklarar du domstolens tyngsta bevis, alla DNA-spår från NB på Lisas kläder samt på snörstumpar i mjölk- och slaktrum, varav några med även Lisas DNA på ?

Det får du tills vidare förklara själv, jag utgår från att beviset byggdes upp från söndagen 7/6.

Första vittnesmålet som pekade ut Nerius skulle ha kommit från Adriana på måndagen 8/6; 15.24, Hon hade dagen innan mött en person, som sökte locka henne till sin bil. Det kan tänkas att samma GM lyckades bättre med Lisa. Hon hade kunnat lämna nyckeln i mopeden för att bara gå till den parkerade bilen för att i kartan visa vägen åt en främling.

Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år och han bar typ fritidskläder
vit/grå/svarta. Han talade engelska med henne. Han såg ut som en polack säger Adriana. Hon
tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne
Jönsson

Adriana hade bara några timmar tidigare blivit presenterat till Nerius, de var bekanta. Men Nerius tänkte att här ska han passa på och fixa sin beskyddarens dotter, som inte kände igen honom. Tro den som vill!!

Här börjad i varje fall bevis samlas mot Nerius, fast "polacken" som Adriana mötte kunde vara ett spår till mördaren.

Sedan frågade polisen ytterligare uppgifter från Adriana, 12/6 på förmiddagen när Lisa inte hade hittats. Adriana uppger att personen var:

ca 180-183 cm, bröt kraftigt på engelska, raka drag, ganska blek, blond
typisk östeuropé, nervöst intryck, arbetskläder (mörkare färger).
Skåpbilen var vit alt silvrig till färgen. Adriana kan inte bekräfta om det är en caddy men
säger att den liknar den modellen.

Här hade polisen spåret av en möjlig GM. Men När två dagar senare Lisa hade hittats ringde polisen Adriana på nytt:

Adrian har tidigare sett en av det två litauerna som jobbar på Blomberg. Det var när hon var
och tittade på bygget av silon på lördagen några timmar innan hon var ute och joggade. När
den killen som sedan kom fram till henne när hon joggade så tänkte hon att det var samma
person hon sett vid silobygget. Killen vid bilen kändes kortare så hon vet inte om det var
samma person men hon reagerade över att de var lika.

På de här sättet bygger man upp bevisat mot Nerius fast egentligen Adrianas uppgifter pekar mot en "polack" eller "öst-europe". Det finns liten i FU uppgifter som visar att utredningen sökte GM mera fritt - egentligen inget annat än adriana, som man kan bygga på. Slasken kanske har.

Detta är emellertid inte det viktiga, utan man måste analysera vilket stöd vittnen ger för Nerius alibi. Därefter kan vi diskutera på vilket sätt Nerius DNA har hamnat på Lisas kläder. Jag återkommer till detta i nästa inlägg.
Senast redigerad av sisotalo 2016-05-29 kl. 20:52.
2016-05-29, 20:46
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Varför håller du på med dessa lögner om mig. Varför skriver du inte om sakfrågan?

Jag har gått genom allt material som du nämner och mycket annat. Detta är inte första fallet som jag går genom med samma grundlighet. Varje gång har domstolen missat, fast i allmänhet Sverige har den bästa domstolen, inte korrumperad och öppnare än den finska.

Jag har fastnat på LGWPs vändning, först han tvivlar han som han alltid gör och sedan säger han fel saker och på den grunden vänder om.

Hör Palme , Christer Pettersson , TQ och nationalmuseum till sakfrågan ?
Vem är mördaren som är på fri fot ?
Har du verkligen inga egna teorier eller tankar om vem som är den verklige mördaren ?
Vad bygger du då dina påståenden på ?
Är det en taliban som sitter hemma i bergen och myser ?
2016-05-29, 20:53
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Adrian har tidigare sett en av det två litauerna som jobbar på Blomberg. Det var när hon var
och tittade på bygget av silon på lördagen några timmar innan hon var ute och joggade. När
den killen som sedan kom fram till henne när hon joggade så tänkte hon att det var samma
person hon sett vid silobygget. Killen vid bilen kändes kortare så hon vet inte om det var

På de här sättet bygger man upp bevisat mot Nerius fast egentligen Adrianas uppgifter pekar mot en "polack" eller "öst-europe". Det finns liten i FU uppgifter som visar att utredningen sökte GM mera fritt.

Detta är emellertid inte det viktiga, utan man måste analysera vilket stöd vittnen ger för Nerius alibi. Därefter kan vi diskutera på vilket sätt Nerius DNA har hamnat på Lisas kläder. Jag återkommer till detta i nästa inlägg.

Fel, det hon sa var att hon inte visste (vid namn) om vem som var vem, hon visste vilken av dem som stoppade henne, den ena brodern avfärdade hon direkt vid fotokonfrontationen.
2016-05-29, 21:01
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Alla lämnar spår efter sig.
I vanliga mordfall undersöker man alla spår och genom att utesluta, går vidare.
I detta fall struntade att undersöka en del av föremål som tekniker hade samlat in.
Man struntade undesöka många föremål som kunde leda till en annan gm. Man uteslöt andra gm redan i början och fokuserade sig bara på gästarbetare.
Även L kläder har inte undersökts ordentligt. Smuts på hennes byxor, hårstro i hennes trosor, blod på hennes sockor, hennes skor.
I vanliga mordfall letar man efter gm som kunde gå motiv.
I detta fall dem som kunde ha motiv förhördes inte, deras alibi kollades inte ordentligt. Kanske finns det i slasken?
Man borde förhöra visa personer, som kunde ha motiv och i förhöret använda samma metoder som används i förhör
med litauer.
L mördare hade inte syfte att sätta NB, han hade syfte att skylla på någon annan och slippa straff och vem som skulle få skuld spelade ingen roll. Det kunde vara NB' s bror. Och i början visa vittnen vittnade att efter L försvinnande bror blev
äldigt tyst och nervös.
Varför inte lämnade fallet olöst?
Det var fråga om prestige. De har inte löst H A fall för 20 år sedan, och en känd kriminalprofessor uttryckte sig i media
att han vet vilka som jobbar med fallet och andra ord. Det var väldigt viktigt för utredarna att lösa L fall.
Det är många frågor obesvarade.
Vem kastade L tillhörighet?
När exakt L dog?
Varför L ansiktet var tejpat med tejp från två olika tejprullen?
Vems hårstrån hittades i L trosor?
Hur hamnade IB ' s dna i L trosor?
Varför finns inga spår från NB på L BH,tröjan, på tejpen som var runt L ansiktet, på snaran som var runt L hals?
Varför finns spår från andra personer på L tillhörighet och kläder?
Varför tog så lång tid att hitta NB ' s dna på L jackan och byxor?
Undersökning av hennes kläder borde prioriteras, men det tog nästan tre månader för att få tunngaste bevis?
Vilka spår från andra personer ska ha hittats på Lisas kläder? Var exakt på kläderna sitter dom här spåren?
2016-05-29, 21:05
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Det får du tills vidare förklara själv, jag utgår från att beviset byggdes upp från söndagen 7/6.

Första vittnesmålet som pekade ut Nerius skulle ha kommit från Adriana på måndagen 8/6; 15.24, Hon hade dagen innan mött en person, som sökte locka henne till sin bil. Det kan tänkas att samma GM lyckades bättre med Lisa. Hon hade kunnat lämna nyckeln i mopeden för att bara gå till den parkerade bilen för att i kartan visa vägen åt en främling.

Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år och han bar typ fritidskläder
vit/grå/svarta. Han talade engelska med henne. Han såg ut som en polack säger Adriana. Hon
tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne
Jönsson

Adriana hade bara några timmar tidigare blivit presenterat till Nerius, de var bekanta. Men Nerius tänkte att här ska han passa på och fixa sin beskyddarens dotter, som inte kände igen honom. Tro den som vill!!

Här börjad i varje fall bevis samlas mot Nerius, fast "polacken" som Adriana mötte kunde vara ett spår till mördaren.

Sedan frågade polisen ytterligare uppgifter från Adriana, 12/6 på förmiddagen när Lisa inte hade hittats. Adriana uppger att personen var:

ca 180-183 cm, bröt kraftigt på engelska, raka drag, ganska blek, blond
typisk östeuropé, nervöst intryck, arbetskläder (mörkare färger).
Skåpbilen var vit alt silvrig till färgen. Adriana kan inte bekräfta om det är en caddy men
säger att den liknar den modellen.

Här hade polisen spåret av en möjlig GM. Men När två dagar senare Lisa hade hittats ringde polisen Adriana på nytt:

På de här sättet bygger man upp bevisat mot Nerius fast egentligen Adrianas uppgifter pekar mot en "polack" eller "öst-europe". Det finns liten i FU uppgifter som visar att utredningen sökte GM mera fritt - egentligen inget annat än adriana, som man kan bygga på. Slasken kanske har.

Fel som vanligt i dina fantasier , de hade inte blivit presenterade för varann .
Hon såg honom bara på 20 meters avstånd när hon var i ladan och tittade på bygget .
Sen visste jag faktiskt inte att att Adriana är AJ:s dotter .
Konstigt att hon är ihop med Gustav i så fall tycker du inte det själv ?
Fixa sin beskyddares dotter , var det inte så du skrev ?
Eller menar du att Adrianas verklige far också beskyddade mördaren Nerijus ?
Nu har du nog snurrat till det mer än vanligt .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in