Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
[i]
Jag kan inte bärga mig av nyfikenhet - hur förklarar du domstolens tyngsta bevis, alla DNA-spår från NB på Lisas kläder samt på snörstumpar i mjölk- och slaktrum, varav några med även Lisas DNA på ?
Det får du tills vidare förklara själv, jag utgår från att beviset byggdes upp från söndagen 7/6.
Första vittnesmålet som pekade ut Nerius skulle ha kommit från Adriana på måndagen 8/6; 15.24, Hon hade dagen innan mött en person, som sökte locka henne till sin bil. Det kan tänkas att samma GM lyckades bättre med Lisa. Hon hade kunnat lämna nyckeln i mopeden för att bara gå till den parkerade bilen för att i kartan visa vägen åt en främling.
Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år och han bar typ fritidskläder
vit/grå/svarta. Han talade engelska med henne. Han såg ut som en polack säger Adriana. Hon
tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne
Jönsson
Adriana hade bara några timmar tidigare blivit presenterat till Nerius, de var bekanta. Men Nerius tänkte att här ska han passa på och fixa sin beskyddarens dotter, som inte kände igen honom. Tro den som vill!!
Här börjad i varje fall bevis samlas mot Nerius, fast "polacken" som Adriana mötte kunde vara ett spår till mördaren.
Sedan frågade polisen ytterligare uppgifter från Adriana, 12/6 på förmiddagen när Lisa inte hade hittats. Adriana uppger att personen var:
ca 180-183 cm, bröt kraftigt på engelska, raka drag, ganska blek, blond
typisk östeuropé, nervöst intryck, arbetskläder (mörkare färger).
Skåpbilen var vit alt silvrig till färgen. Adriana kan inte bekräfta om det är en caddy men
säger att den liknar den modellen.
Här hade polisen spåret av en möjlig GM. Men När två dagar senare Lisa hade hittats ringde polisen Adriana på nytt:
Adrian har tidigare sett en av det två litauerna som jobbar på Blomberg. Det var när hon var
och tittade på bygget av silon på lördagen några timmar innan hon var ute och joggade. När
den killen som sedan kom fram till henne när hon joggade så tänkte hon att det var samma
person hon sett vid silobygget. Killen vid bilen kändes kortare så hon vet inte om det var
samma person men hon reagerade över att de var lika.
På de här sättet bygger man upp bevisat mot Nerius fast egentligen Adrianas uppgifter pekar mot en "polack" eller "öst-europe". Det finns liten i FU uppgifter som visar att utredningen sökte GM mera fritt - egentligen inget annat än adriana, som man kan bygga på. Slasken kanske har.
Detta är emellertid inte det viktiga, utan man måste analysera vilket stöd vittnen ger för Nerius alibi. Därefter kan vi diskutera på vilket sätt Nerius DNA har hamnat på Lisas kläder. Jag återkommer till detta i nästa inlägg.