Citat:
Svaret blev att Rastelli flyttade ner Joao Pedro till vänster Mezzala, och Deiola som höger Mezzala, med Fossati som Regista. Inte optimalt på något sätt, men vafan......
Cagliari 61 poäng, Crotone 59 p, Pescara 49 p, Cesena 46 p och Novara 43 p.
Cagliaris nästa match är redan på måndag, på Sant'Elia mot Novara. Sedan har man i rask takt avverkat topplagen. Man har vissa problem på bl a mittfältet. Murru och Cinelli är avstängda, medan Di Gennaro, Tello, Munari, Ceppitelli, Capuano, och såklart Dessena är skadade. Det gör att man endast har Deiola (20 år) och Fossati (23 år) tillgängliga. Man har även Colombatto och Murgia som man lyft upp från Primavera där dock Colombatto är den enda som hittills fått speltid. Eventuellt kan man flytta ned någon anfallare...
...
Cagliari 61 poäng, Crotone 59 p, Pescara 49 p, Cesena 46 p och Novara 43 p.
Cagliaris nästa match är redan på måndag, på Sant'Elia mot Novara. Sedan har man i rask takt avverkat topplagen. Man har vissa problem på bl a mittfältet. Murru och Cinelli är avstängda, medan Di Gennaro, Tello, Munari, Ceppitelli, Capuano, och såklart Dessena är skadade. Det gör att man endast har Deiola (20 år) och Fossati (23 år) tillgängliga. Man har även Colombatto och Murgia som man lyft upp från Primavera där dock Colombatto är den enda som hittills fått speltid. Eventuellt kan man flytta ned någon anfallare...
...
En tämligen svag uppställning:
Cagliari (4-3-1-2) Storari; Balzano, Salamon, Krajnc, Barreca; Fossati, Joao Pedro, Deiola; Farias; Melchiorri, Sau.
Novara:
Da Costa, Faraoni, Troest, Dell'Orco, Garofalo, Casarini, Viola, Faragò, Gonzalez, Lanzafame, Corazza
Jag gillar Faraoni. Kommer ihåg att det skrevs en hel del om honom i tråden för några år sedan. Nämndes första gången sommaren 2008 av rocchi under en försäsongsmatch för Lazio då Faraoni var 17 år.
(FB) Försäsongsmatcher
Sedan i Inter, 2011, där han fick stort utrymme i tråden. Jag var sent ute i förhållande till de flesta andra. Som vanligt när det gäller talanger. Men jag dillade januari 2012 om smeknamnet för El Shaarawy:
"Äh vafan il Faraone är ju ett lagom rasistiskt och samtidigt kärleksfullt smeknamn som borde kunna fungera tom på Flashback?
Men däremot blir det svårt med smeknamnet il Faraone, eftersom vi har Faraoni, som ju spelar i Inter och som också är en jättetalang."
Varför jag tjatar om Faraoni? För att han i januari ryktades till Cagliari, och att han förtjänar att få spela i Serie A.
Oavsett!
Oavsett, så var förutsättningarna usla. Inte ens på den vackra ön är det ok. Det har öst ner i flera dagar och blixtrat så in i helvete. Dessutom måndag...
Som vanligt när Cagliari möter bra motstånd så imponerar man inte. Det bådar inte gott om man skulle lyckas att ta sig till Serie A. Att Fossati blev utvisad redan i 30:e minuten hjälpte såklart inte till... Inte oväntat eftersom mittfältet som sagt var lagets stora svaghet ikväll.
Strax därefter tar Novara ledningen. 0-1 i paus, men Novara hade kunnat ha gjort fler mål om det inte hade varit för Storari.
I halvtid tog Rastelli ut anfallaren Melchiorri och den defensiva mittfältaren Colombatto född 1997 kom in. Jag gillar Colombatto, spelar med stor personlighet och vågar ta för sig. Han kan bli en stor spelare. Första matchen som han inte blev varnad i! Många ser honom som att ta över efter Conti, inte minst för att båda är experter på att samla på sig gula kort...
Rastelli tog ut Farias och in med Cerri. Körde med 4-3-2 och Cagliari tog över matchen. Äntligen. Hade ett par straffsituationer, men det blev Cagliari-spelare som fick varningar för protester. Ok, kan jag tycka. Har aldrig tyckt om domar-kompensationer...
På slutet gick Sau ut och Gianetti in. Rastelli skrek "Vai a fare la guerra!" (ut och kriga!). Inställningen var rätt mot slutet. Den sista halvtimmen är vad jag vill se från Cagliari.
Men nu är det två raka förluster för Cagliari. Mot Cesena och Novara. Direkta konkurrenter om kampen om Serie A. Paniken börjar komma krypande... Crotone kan ta ledningen i Serie B, och övriga topplag stormar fram...
Första förlusten på hemmaplan. 13-1-1... Det är i denna situation, och i denna match som jag saknar Conti och Cossu som allra mest.
Tyngd, erfarenhet och skicklighet. Att kunna samla truppen och anfalla. Erövra och vinna. Krigare.
Senast redigerad av Brille68 2016-02-29 kl. 23:11.
Senast redigerad av Brille68 2016-02-29 kl. 23:11.