2016-02-29, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Cagliari 61 poäng, Crotone 59 p, Pescara 49 p, Cesena 46 p och Novara 43 p.

Cagliaris nästa match är redan på måndag, på Sant'Elia mot Novara. Sedan har man i rask takt avverkat topplagen. Man har vissa problem på bl a mittfältet. Murru och Cinelli är avstängda, medan Di Gennaro, Tello, Munari, Ceppitelli, Capuano, och såklart Dessena är skadade. Det gör att man endast har Deiola (20 år) och Fossati (23 år) tillgängliga. Man har även Colombatto och Murgia som man lyft upp från Primavera där dock Colombatto är den enda som hittills fått speltid. Eventuellt kan man flytta ned någon anfallare...
...
Svaret blev att Rastelli flyttade ner Joao Pedro till vänster Mezzala, och Deiola som höger Mezzala, med Fossati som Regista. Inte optimalt på något sätt, men vafan...

En tämligen svag uppställning:
Cagliari (4-3-1-2) Storari; Balzano, Salamon, Krajnc, Barreca; Fossati, Joao Pedro, Deiola; Farias; Melchiorri, Sau.

Novara:
Da Costa, Faraoni, Troest, Dell'Orco, Garofalo, Casarini, Viola, Faragò, Gonzalez, Lanzafame, Corazza

Jag gillar Faraoni. Kommer ihåg att det skrevs en hel del om honom i tråden för några år sedan. Nämndes första gången sommaren 2008 av rocchi under en försäsongsmatch för Lazio då Faraoni var 17 år.
(FB) Försäsongsmatcher

Sedan i Inter, 2011, där han fick stort utrymme i tråden. Jag var sent ute i förhållande till de flesta andra. Som vanligt när det gäller talanger. Men jag dillade januari 2012 om smeknamnet för El Shaarawy:

"Äh vafan il Faraone är ju ett lagom rasistiskt och samtidigt kärleksfullt smeknamn som borde kunna fungera tom på Flashback?

Men däremot blir det svårt med smeknamnet il Faraone, eftersom vi har Faraoni, som ju spelar i Inter och som också är en jättetalang."

Varför jag tjatar om Faraoni? För att han i januari ryktades till Cagliari, och att han förtjänar att få spela i Serie A.

Oavsett!

Oavsett, så var förutsättningarna usla. Inte ens på den vackra ön är det ok. Det har öst ner i flera dagar och blixtrat så in i helvete. Dessutom måndag...

Som vanligt när Cagliari möter bra motstånd så imponerar man inte. Det bådar inte gott om man skulle lyckas att ta sig till Serie A. Att Fossati blev utvisad redan i 30:e minuten hjälpte såklart inte till... Inte oväntat eftersom mittfältet som sagt var lagets stora svaghet ikväll.

Strax därefter tar Novara ledningen. 0-1 i paus, men Novara hade kunnat ha gjort fler mål om det inte hade varit för Storari.

I halvtid tog Rastelli ut anfallaren Melchiorri och den defensiva mittfältaren Colombatto född 1997 kom in. Jag gillar Colombatto, spelar med stor personlighet och vågar ta för sig. Han kan bli en stor spelare. Första matchen som han inte blev varnad i! Många ser honom som att ta över efter Conti, inte minst för att båda är experter på att samla på sig gula kort...

Rastelli tog ut Farias och in med Cerri. Körde med 4-3-2 och Cagliari tog över matchen. Äntligen. Hade ett par straffsituationer, men det blev Cagliari-spelare som fick varningar för protester. Ok, kan jag tycka. Har aldrig tyckt om domar-kompensationer...

På slutet gick Sau ut och Gianetti in. Rastelli skrek "Vai a fare la guerra!" (ut och kriga!). Inställningen var rätt mot slutet. Den sista halvtimmen är vad jag vill se från Cagliari.

Men nu är det två raka förluster för Cagliari. Mot Cesena och Novara. Direkta konkurrenter om kampen om Serie A. Paniken börjar komma krypande... Crotone kan ta ledningen i Serie B, och övriga topplag stormar fram...

Första förlusten på hemmaplan. 13-1-1... Det är i denna situation, och i denna match som jag saknar Conti och Cossu som allra mest.

Tyngd, erfarenhet och skicklighet. Att kunna samla truppen och anfalla. Erövra och vinna. Krigare.
Senast redigerad av Brille68 2016-02-29 kl. 23:11.
Citera
2016-03-01, 07:27
Medlem
cyberkalles avatar
Det har fan i mig gått troll i min nya hobbyklubb FC Südtirol sedan jag började följa dom så har dom bara lyckats vinna en match förlorat två och spelat fem oavgjorda så nu har dom rasat ner till tionde plats i Lega Pro.
Citera
2016-03-01, 22:29
Medlem
Citat:
...
Cagliari 61 poäng, Crotone 59 p, Pescara 49 p, Cesena 46 p och Novara 43 p.
...

Citat:
...
Men nu är det två raka förluster för Cagliari. Mot Cesena och Novara. Direkta konkurrenter om kampen om Serie A. Paniken börjar komma krypande... Crotone kan ta ledningen i Serie B, och övriga topplag stormar fram...
...
Ikväll fullbordades omgången i Serie B:

Livorno – Crotone 0-0
Pescara – Trapani 1-2
Spezia – Cesena 1-1

Cagliari 61poäng, Crotone 60 p, Pescara 49 p, Cesena 47 p,Novara(-2) 46 p.

Visar på hur jävla tufft det är i Serie B. Finns inga självklara poäng, man måste kämpa med blodsmak i munnen och erövra dem. Cagliari har två raka förluster men är fortfarande serieledare.

PS
Som en lite kul fotnot så var det Nenê, som spelat 5 säsonger i Cagliari, som kvitterade för Spezia mot Cesena...

PPS
Ganz fortsätter att göra mål för det absoluta bottenlaget Como. Hoppas att han blommar ut och får möjligheten i Serie A.
Citera
2016-03-01, 22:55
Medlem
Alessandrias saga är över, men det var vackert och man kommer att minnas det för alltid. Fint att få avsluta den på klassiska La Scala del Calcio.

Alessandrias tifosi:
https://pbs.twimg.com/media/CcfKNCEXEAEP9sZ.jpg:large

Lagen:
https://pbs.twimg.com/media/CccxfghWAAABpwg.jpg:large

Milan: Abbiati; De Sciglio, Zapata, Romagnoli, Antonelli; Honda, Poli, Kucka, Bonaventura; Balotelli, Menez.

Menez & Balotelli på topp. Kul som fan om än något ringrostigt. Dock trist att Niang nu är borta ett par månader pga bilolyckan...

Menez gjorde det första målet, snyggt framspelad av Honda:
https://vine.co/v/ig6PYYemtAu

En svår match för Milan, eftersom där fanns många spelare som ville visa sitt värde. Men samtidigt vill man inte förnedra Alessandria. Romagnoli gjorde 2-0 efter 24 minuter. Menez 3-0 före halvtid. Andra halvleken spelades av...

Mihajlovic Milan har en fantastisk form och är tillsammans med Juventus de starkaste lagen i Serie A under den andra halvan. Final i Coppa Italia samt vill utmana om den sista CL-platsen...

PS
Romagnoli 2-0:
https://vine.co/v/ig6QTT0TMMn

Menez 3-0:
https://vine.co/v/ig6YbDMzMn9

Romagnoli (ev självmål) 4-0:
https://vine.co/v/iggJewDFQHz

Balotelli 5-0:
https://vine.co/u/1282772510206820352
Senast redigerad av Brille68 2016-03-01 kl. 23:11. Anledning: fixade Balotellis mål... :)
Citera
2016-03-02, 00:31
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Alessandrias tifosi:
https://pbs.twimg.com/media/CcfKNCEXEAEP9sZ.jpg:large

Det blir inte färgstarkare än så här när laget spelar i färgerna grått & svart. Vi kan säga att dom blev asfalterade. Alla traditioner måste inte upprätthållas. Det är dags att sätta punkt för den gråsvarta eran & byta matchställ nu för fan. Någon som vet vad deras färger har för historia? Det måste bara finnas någon lustig anekdot kring färgvalet.

Vi kan väl konstatera att Gianni Rivera gjorde rätt som lämnade sin hemstad efter bara en säsong i A-laget. Bilden hade inte sett lika mäktig ut i Alessandrias missöde till dress:
http://www.magliarossonera.it/img197071/alb78_1971.jpg
Citera
2016-03-02, 20:06
Medlem
myskankans avatar
Citat:
PPS
Ganz fortsätter att göra mål för det absoluta bottenlaget Como. Hoppas att han blommar ut och får möjligheten i Serie A.

Juventus är även där och nosar. Det ryktades ganska friskt att han skulle skriva på ett kontrakt, på hela fem år enligt en del.

Citat:
Alessandrias saga är över, men det var vackert och man kommer att minnas det för alltid. Fint att få avsluta den på klassiska La Scala del Calcio.

Dom gjorde det riktigt bra, speciellt i första matchen. Visst Milan var inte inne i en bra period då, men att Alessandria var så nära. Det fanns chanser att göra mål igår också. Marconis nick hade gett dom 3-1, fortfarande svårt att gå vidare, men ändå. Efter 4-0 så tappade Alessandria allt.
Citera
2016-03-02, 23:33
Medlem
Skönt för Mancini att visa att han och Inter fortfarande är att räkna med trots att de varit i en svacka. En underbar revansch och riktigt bra match av Inter.

Men samtidigt som Allegri såklart kommer att få kritik vill jag hylla honom. Tar ut ett i sammanhanget inte så imponerande lag, men som borde kunna hantera ett Inter i kris då man har ett försprång med tre mål. Tänker såklart framåt att kunna besegra Bayern München på bortaplan, samt kämpa mot framförallt Napoli i Serie A. Grunduppställning 4-4-2.

Skiter sig. Ligger under med 2-0 och en dryg halvtimme kvar. Allegri beslutar sig för att stänga matchen. In med Barzagli och 3-5-2...

3-0 med ca tio minuter kvar, och allt är vidöppet med klar fördel för Inter. I slutminuterna tar han som sista byte in Pogba och ut Asamoha. Briljans och kreativitet med friska ben jämfört med det nu kanske för offensivt balanserade Inter. Juventus pressade i slutet av förlängningen, men det går till straffar.

Mancinis sista byte var med sju minuter kvar av förlängningen. Jag hade tagit in Handanovic... Visst kanske inte så snällt mot Carrizo, men vafan i helvete detta är proffs som förstår att det handlar om att vinna. Och för Inter var detta en betydligt viktigare match än för Juventus. För mesigt...

Samtidigt synd att Juventus vann på straffar. Hade kunnat bli ett riktigt spektakulärt derby i finalen. Nåväl, Milan mot Juventus är såklart högklassigt.

PS
Palacios miss, och Bonuccios avgörande:
https://vine.co/v/igFIm1KJmDV
Senast redigerad av Brille68 2016-03-02 kl. 23:53. Anledning: förtydligande av Mancinis sista byte, och PS vine...
Citera
2016-03-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Det har fan i mig gått troll i min nya hobbyklubb FC Südtirol sedan jag började följa dom så har dom bara lyckats vinna en match förlorat två och spelat fem oavgjorda så nu har dom rasat ner till tionde plats i Lega Pro.

Kollade upp FC Südtirol. Låg på fjärdeplats i Lega Pro och har sedan långsamt sjunkit... Men det är några klubbar som har haft det tufft ekonomiskt som man känner igen. Piacenza är dock inte det Piacenza som spelade i Serie A för senast 13 år sedan, för de spelar i fan ännu lägre divisioner. På tal om det spelade Südtirols tränare Stroppa tre säsonger i Piacenza när de var i Serie A. En skön spelare som var med i flera sköna lag, och inte minst var han med i Milan då de vann CL och diverse internationella titlar...

Cremonese, Padova, AlbinoLeffe, Reggiana, Cittadella, Mantova ...

*

Min lilla hobbyklubb är Olbia, som kämpar i Serie D, dvs under Lega Pro. Just nu ligger de på femteplats och sista kvalplats, och jagas av ärkefienden Torres...

Varför jag håller på dem? Dels naturligtvis för att de står nära Cagliari, mest för att båda lagen har Torres som fiende, men naturligtvis framförallt för att Cossu spelare där.

https://www.youtube.com/watch?v=N3urOYR2sh4

https://www.youtube.com/watch?v=7J_Gp1VksEQ
Citera
2016-03-03, 20:54
Medlem
Stroppa spelade även i Zemans legendariska Foggia. Zemanlandia! Foggia dei miracoli!

Zeman tränar nu Lugano. Nyuppflyttade till högsta liga i Schweiz ligger de nu näst sist. Endast en poäng över bottenlaget Vaduz. Dock endast sista laget som flyttas ned.

Men poängen är att Zeman lyckats ta Lugano till Cupfinal. Hade varit fantastiskt om han faktiskt erövrade en titel...
Citera
2016-03-03, 23:03
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Kollade upp FC Südtirol. Låg på fjärdeplats i Lega Pro och har sedan långsamt sjunkit... Men det är några klubbar som har haft det tufft ekonomiskt som man känner igen. Piacenza är dock inte det Piacenza som spelade i Serie A för senast 13 år sedan, för de spelar i fan ännu lägre divisioner. På tal om det spelade Südtirols tränare Stroppa tre säsonger i Piacenza när de var i Serie A. En skön spelare som var med i flera sköna lag, och inte minst var han med i Milan då de vann CL och diverse internationella titlar...

Han var där i slutet av 90-talet. Samtidigt som Cagliaris tränare Massimo Rastelli. Även Alessandro Lucarelli var där då. Legenderna Ruggiero Rizzitelli & Pietro Vierchowod befann sig i slutet av sina karriärer. Alessandro Mazzola var stjärna (hade han släktskap med den mera berömde legenden?). Davide Dionigi var ofta målskytt (om någon i Piacenza kan anses ha varit "målskytt ofta" ).

Alessandro Lucarelli hade debuterat för Leffe innan han påbörjade sin framgångsrika karriär. Det var Leffes sista säsong, 1997-98. Ett riktigt skitlag var Leffe. Steget från Leffe till att bli dominerande i Piacenza måste ha varit enormt för Lucarelli. Kan inte fatta att Piacenza idag faktiskt är nere på en ännu sämre nivå än vad Leffe var då.

Det finns en känd spelare som faktiskt lyckats spela i både Albinese, Leffe & AlbinoLeffe! Nu står det still vem det är. Han var i Albineses juniorlag & gick över till Leffes A-lag, sedan slogs klubbarna ihop. Men vem fan kan det ha varit?
Citera
2016-03-04, 00:57
Medlem
DavanDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Det finns en känd spelare som faktiskt lyckats spela i både Albinese, Leffe & AlbinoLeffe! Nu står det still vem det är. Han var i Albineses juniorlag & gick över till Leffes A-lag, sedan slogs klubbarna ihop. Men vem fan kan det ha varit?
Giuseppe Biava?
Citera
2016-03-04, 01:33
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavanD
Giuseppe Biava?

Starkt att du tog den!

Nu föll polletten ner varför jag upptäckte det. Jag satt & läste om Alessandro Lucarelli & kom till att tänka på att många spelare som var med på 90-talet har hållit fast vid den där frisyren som var så jävla vanlig på italienska spelare på den tiden & då kollade jag upp Biava & upptäckte att han också varit i Leffe samt dessutom betat av både Albinese & AlbinoLeffe.

Dock skrev jag nog fel. Det var i Leffes juniorlag & Albineses A-lag. Känns som det kan kvitta i och för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in