2014-07-02, 11:53
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Never mess with a catfish! Tack för storyn, ökar på malsuget... Emån erbjuder ju - även om malen gäckar en - fantastiskt fiske.

Utöver Emån och Båven finns ju även Möckeln (alltså Helgeå-systemet).
Möckeln anses av tyska malfiskare vara ett av de främsta europeiska vattnen för mal- förlåt ålmete...

Malfisket är väl en av de sämst bevarade hemligheterna inom svenskt specimenfiske. Ganska många fiskar över 40 pannor har luftats de senaste åren.

Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Har faktiskt fått en, vikt kanske 2 hg. Med andra ord en liten bebis.
Det var förra sommaren då jag fiskade kräftor, i en av mjärdarna låg den.

Jag tänker inte berätta exakt vart då den är fridlyst. Samt att stället är okänt, men någonstans i Sörmland. Så förhoppningsvis breder den ut sig

Båven-systemet är ju ett inte direkt okänt malhabitat vilket återfinns i Sörmland. Sen har väl en hel del mal fått transporthjälp till diverse vatten i Sverige...
Citera
2014-07-02, 20:05
Medlem
Läst lite i tråden och många osanna skrönor om mal, har fått en del mal utomlands som bifångst och det är en rolig fisk med toppar på 25-30kg , den största jag sett var lite över 2 meter och bjöd upp till en hyfsad kamp. har en del vänner som fiskat mal här hemma i svergie och fått på över 30 kg men det pratas inte mycket om det fisket då det är en fridlyst art... kommer inte skriva några platser i tråden

malar är allätare, oftast så fiskar man dom med ett bete som ligger antingen vid ytan eller en liten bit under då dom går upp på kvällen aka bojfiske. stinkande bete är bra

om jag inte minns fel så går dom största malarna i europa i spanien i rio ebro? något med ebro iallafall.

god jakt !
Citera
2014-09-04, 21:02
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
- - - stinkande bete är bra
- - -

Minns när jag inför nattens jakt satt och "mal-forskade" på bibblan i Högsby och läste om forna tider då man agnade med LEVANDE griskultingar... svinaktigt...

Fan, bidde inget denna sommar heller...
Citera
2015-03-31, 19:30
Medlem
dysfunktion3lls avatar
Jag är tredje generationen som är uppväxt vid Emån, och mina erfarenheter av malen är att det är en aggressiv och hungrig rackare! Vi har fått dom på spinnare, wobbler, jigg, mask, levande bete allt möjligt helt enkelt. Bara man vet var dom finns så kan man i princip få dom på vadsom. när vi fiskar riktat efter mal (hullingfria krokar och c&r självklart då vi ska bevara denna härliga sportfisk) så är det stora bakvatten som gäller precis i skymning. när det gäller emån så finns det mal hela vägen från Högsby och ner till em, och det kryllar av dom. från Högsby och uppåt har jag fått en mal under hela min livstid, min farfar däremot fick mycket och stora malar på sina långrevar han och farsan la ut , men det minskade med åren tills dom inte fick en enda .jag tror det beror på kraftverken som kommit och inte tillräckligt varma sommardagar då dom behöver det för att yngla. Och såklart alla jävla öringkramare i fliserydstrakten som lägger ryssjor för att kunna bonka så många malar som möjligt!
Citera
2015-06-26, 20:10
Medlem
Drozds avatar
Det finns en populär badsjö utanför Berlin, Schlachtensee, där badare regelbundet bitits av malar:

http://www.bild.de/regional/berlin/tierattacken/riesen-wels-beisst-schwimmer-in-den-fuss-37011164.bild.html

http://www.welt.de/regionales/berlin/article2062935/Riesenwels-beisst-Schwimmerin.html

http://www.berliner-kurier.de/kiez-stadt/gigantisch-fang-gefaehrlich-monsterwels-berlin-schlachtensee,7169128,17189886.html

Samma malart som i Sverige, Silurus glanis. Observera att offret i första länken behövde uppsöka sjukhus!

Orsaken är att malarna efter leken försvarar sina yngelrevir.
Citera
2015-06-26, 23:02
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det finns en populär badsjö utanför Berlin, Schlachtensee, där badare regelbundet bitits av malar:

http://www.bild.de/regional/berlin/tierattacken/riesen-wels-beisst-schwimmer-in-den-fuss-37011164.bild.html

http://www.welt.de/regionales/berlin/article2062935/Riesenwels-beisst-Schwimmerin.html

http://www.berliner-kurier.de/kiez-stadt/gigantisch-fang-gefaehrlich-monsterwels-berlin-schlachtensee,7169128,17189886.html

Samma malart som i Sverige, Silurus glanis. Observera att offret i första länken behövde uppsöka sjukhus!

Orsaken är att malarna efter leken försvarar sina yngelrevir.
Det är väl den sjön som var med i "River monsters"?
Citera
2016-05-28, 13:30
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Ingen som har några malplaner för sommaren? Tänkte mig kanske Båven?
Citera
2016-05-28, 17:08
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ingen som har några malplaner för sommaren? Tänkte mig kanske Båven?

Oklar om det kommer att hinnas med. Har dock 'en del' erfarenhet av systemet du nämnde.

Rekommenderas.
Citera
2016-05-31, 19:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Oklar om det kommer att hinnas med. Har dock 'en del' erfarenhet av systemet du nämnde.

Rekommenderas.

Thanx! Ska försöka hinnas med i år. Fan! Har fått fler storgäddor än Connors har GP/ATP-titlar... men maljäveln alltid eluded me... tror inte jag gör fel heller..? Lugna vatten, "lugna öar" av strömt, oavsett om Emån ellr motsv.. Nattetid. Låter stora drag (Vobblers och liknande) gå djupt - men gäddor, gäddor och en och annan abborre...
Citera
2016-05-31, 19:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Rekommenderas.

Du verkar veta vad du talar om!

Mete? I princip bottenrev, nattetid? Låter "teoretiskt bra"...?
Citera
2016-05-31, 20:30
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Du verkar veta vad du talar om!

Mete? I princip bottenrev, nattetid? Låter "teoretiskt bra"...?

Jag 'har hört' att man kan 'bojar upp' med braxen (0,5-1 kg) i bräcklina nattetid. Detta då på sensommaren (vill minnas att de leker i juli). Detta är det mest komplicerade men mest effektiva sättet att fiska mal. Continentalstyle med stor levande betesfisk i ytan på natten.

Eljest fungerar bottenmete med halibuttpellets på hairrigg eller död betesfisk på glidtackel i nappalarm adekvat, men är inte lika spektakulärt. Mer framgångsrikt när det är kallare i vattnet dock.

Sen funkar väl vertikaljigg ganska bra.

Som sagt. Strikt hypotetiskt.

Senast redigerad av hogerspoket 2016-05-31 kl. 20:47.
Citera
2016-05-31, 21:38
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Jag 'har hört' att man kan 'bojar upp' med braxen (0,5-1 kg) i bräcklina nattetid. Detta då på sensommaren (vill minnas att de leker i juli). Detta är det mest komplicerade men mest effektiva sättet att fiska mal. Continentalstyle med stor levande betesfisk i ytan på natten.

Eljest fungerar bottenmete med halibuttpellets på hairrigg eller död betesfisk på glidtackel i nappalarm adekvat, men är inte lika spektakulärt. Mer framgångsrikt när det är kallare i vattnet dock.

Sen funkar väl vertikaljigg ganska bra.

Som sagt. Strikt hypotetiskt.

Thanx mate!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in