Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-30, 11:21
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jag 'har hört' att man kan 'bojar upp' med braxen

Skall tilläggas att det även är en hel del folk som åkt dit när de 'bojat upp'. Vid bottenmete kan man ju alltid använda ursäkten 'ålmete'..

''Boja upp'' va ett nytt begrepp för mig, någon som vill ta sig tid att förklara vad detta innebär?
Min vän google ville inte ge mig några svar idag
__________________
Senast redigerad av ageton 2016-07-30 kl. 11:37.
Citera
2016-07-30, 13:59
  #74
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
''Boja upp'' va ett nytt begrepp för mig, någon som vill ta sig tid att förklara vad detta innebär?
Min vän google ville inte ge mig några svar idag

Man fäster en bräcklänk mot en boj (eller en trädgren vid åbrinken) och spänner upp huvudlinan mot den. Malen klipper den levande betesfisken i vattenytan och krokar sig mot bräcklänken.

Standardtackling vid malmete med stor betesfisk på kontinenten. Och i Sverige - har jag hört...
Citera
2016-07-30, 14:23
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Man fäster en bräcklänk mot en boj (eller en trädgren vid åbrinken) och spänner upp huvudlinan mot den. Malen klipper den levande betesfisken i vattenytan och krokar sig mot bräcklänken.

Standardtackling vid malmete med stor betesfisk på kontinenten. Och i Sverige - har jag hört...

Bojen används som flöte altså? En riktig boj som man har till båtar?

http://www.biltema.se/sv/Bat/Boj-och...oj-2000018118/ ?
__________________
Senast redigerad av ageton 2016-07-30 kl. 14:49.
Citera
2016-07-30, 15:03
  #76
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Bojen används som flöte altså? En riktig boj som man har till båtar?

http://www.biltema.se/sv/Bat/Boj-och...oj-2000018118/ ?

Nja, det används väl inte direkt som nappindikator. Ljudet av en 50+ mal som lipper en betesfisk i ytan är fullgott. Låter umgefär som om man släpper en ko i vattnet.

Mindre bojar eller platdunkar är det som oftast används.

Syftet är alltså dels att fixera betesfisken i vattenytan, dels att fisken ska kroka sig mot den.
Citera
2016-07-30, 15:41
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Nja, det används väl inte direkt som nappindikator. Ljudet av en 50+ mal som lipper en betesfisk i ytan är fullgott. Låter umgefär som om man släpper en ko i vattnet.

Mindre bojar eller platdunkar är det som oftast används.

Syftet är alltså dels att fixera betesfisken i vattenytan, dels att fisken ska kroka sig mot den.

Spännande, har alltid föreställt mig att malen mest ligger på botten och äter död fisk o annan skit som den kommer åt, att den går in på grunt vatten och jagar levande byte trodde jag inte!

braxen nämnde du tidigare som bete, någon annan skrev att han fått på wobbler, spinnare och allt möjligt så de låter ju nästan som en allätare! Kan tänka mig att mört t.ex också funkar fint som betesfisk.

Får nog bli en smålandstripp snart
__________________
Senast redigerad av ageton 2016-07-30 kl. 15:54.
Citera
2016-07-30, 16:09
  #78
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Spännande, har alltid föreställt mig att malen mest ligger på botten och äter död fisk o annan skit som den kommer åt, att den går in på grunt vatten och jagar levande byte trodde jag inte!

braxen nämnde du tidigare som bete, någon annan skrev att han fått på wobbler, spinnare och allt möjligt så de låter ju nästan som en allätare! Kan tänka mig att mört t.ex också funkar fint som betesfisk.

Får nog bli en smålandstripp snart

Malen har uppåtriktad mun och är en formulär 1 A apexpredator, som attackerar underifrån mot ytan (aspen har en liknande käft och jagar även den underifrån mot ytan).

När det är kallt i vattnet äter de dock främst vid botten/står nergrävda i dyn och hibernerar.

Ål, braxen och karp är de vanligaste betesfiskarna på kontinenten, men naturligtvis funkar en stor mört, färna eller ruda.

Avigsidan med braxen är att de är ganska svåra att hålla vid liv i sumpen. Ruda, karp och ål är ju ypperliga betesfiskar då de överlever kärnvapenkrig.

Återigen vill jag poängtera att malfiske i Sverige (faktiskt) är förbjudet, så man bör hålla skapligt låg profil och välja sin fiskeplats med omsorg. Är några svenska sportfiskeprofiler som åkt dit ganska ordentligt.
Citera
2016-07-30, 17:20
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Återigen vill jag poängtera att malfiske i Sverige (faktiskt) är förbjudet, så man bör hålla skapligt låg profil och välja sin fiskeplats med omsorg. Är några svenska sportfiskeprofiler som åkt dit ganska ordentligt.

Instämmer, man ska ju gärna kunna hantera fisken också om man åker ut själv och får en på 30kg+..
Ordentlig avkrokningsmatta, hullingfria krokar och hyffsat tjock nylontafs är nästan också ett måste för att inte skada fisken.

Annars tänker jag att det borde gå bra att hänvisa till t.ex gäddmete om någon misstänksam fiskevakt undrar vad man fiskar efter.

Förstår heller inte varför det är förbjudet att fiska malen, verkar ju finnas ganska friska bestånd på sina platser och det är väl ingen som tar hem och käkar fisken utan det måste ju nästan va 100% c&r?
Citera
2016-07-30, 17:49
  #80
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Instämmer, man ska ju gärna kunna hantera fisken också om man åker ut själv och får en på 30kg+..
Ordentlig avkrokningsmatta, hullingfria krokar och hyffsat tjock nylontafs är nästan också ett måste för att inte skada fisken.
Det är ganska tåliga djur, men egentligen är väl avkrokning i vattnet att föredra framför avkrokningsmatta (som ändå är alldeles för liten). På kontinenten har vi använt en pressening som matta. En 2 meter+ fisk kräver lite utrymme...

En grov arbetshandske för att kunna ta käkgrepp på fisket är att rekommendera. Eljest uppstår blodvite tämligen garanterat.
Citat:

Annars tänker jag att det borde gå bra att hänvisa till t.ex gäddmete om någon misstänksam fiskevakt undrar vad man fiskar efter.
Funkar om man kör med mer normala prylar. Är ju lite vårt att hänvisa till gäddmete om man bojat upp 3 braxen på 1,5kg (vilket var fallet när den ene profilen åkte dit).
Citat:
Förstår heller inte varför det är förbjudet att fiska malen, verkar ju finnas ganska friska bestånd på sina platser och det är väl ingen som tar hem och käkar fisken utan det måste ju nästan va 100% c&r?
Det är för att den är fridlyst och för att svensk fiskelagstiftning släpar efter (samt att Nathansson är tämligen körd i huvet).

För 20-30 år sedan var bestånden ganska små och känsliga, idag är de, som du säger, tämligen livskraftiga på vissa begränsade lokaler. Det är dock bara tre vattensystem som hyser mal, så beståndet är trots allt ganska utsatta.

Men, skulle man öppna upp för fiske efter mal så skulle det ju bara ta något år innan diverse idioter skulle börja klubba fisk för att det är kul eller för att äta och därefter skulle vi vara tillbaks på ruta 1.

SÅ egentligen är det ju ganska bra att det är som det är. Gerillafiske i Sverige och riktigt fiske på kontinenten.
Citera
2016-07-30, 18:14
  #81
Medlem
Har medverkat vid fiske efter mal i ett vattendag utanför Lugano, precis vid gränsen till Italien.
Rigg och agn var allt annat än 'ortodox'. Man använde en hel större kyckling (klass 1, som de heter i Sydeuropa – plockad och urtagen), marinerad med grisblod och senap. I kycklingen placerades senare en mindre uppblåst ballong, för att få den att flyta smidigt.
Dubbellkrokar fästes på kyckligens ovan- och undersida, fastknutna i en väldigt grov persienne-liknande lina. Linan bands fast i en mindre träbåt där två tålmodiga karlar sitter och väntar.

Jag var dessvärre på tok för trött, och missade därför hugget – men hjälpte senare till att hala in malen och flytta den till ett annat vattenparti.
En oförglömlig upplevelse.
Citera
2016-07-30, 19:54
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SprayLord
Har medverkat vid fiske efter mal i ett vattendag utanför Lugano, precis vid gränsen till Italien.
Rigg och agn var allt annat än 'ortodox'. Man använde en hel större kyckling (klass 1, som de heter i Sydeuropa – plockad och urtagen), marinerad med grisblod och senap. I kycklingen placerades senare en mindre uppblåst ballong, för att få den att flyta smidigt.
Dubbellkrokar fästes på kyckligens ovan- och undersida, fastknutna i en väldigt grov persienne-liknande lina. Linan bands fast i en mindre träbåt där två tålmodiga karlar sitter och väntar.

Jag var dessvärre på tok för trött, och missade därför hugget – men hjälpte senare till att hala in malen och flytta den till ett annat vattenparti.
En oförglömlig upplevelse.

Inga spö inblandade altså? Låter manligt!
Citera
2016-07-31, 12:48
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Inga spö inblandade altså? Låter manligt!

Inga spön... Handhållen lina – handskar på, förstås. Machofiske.
Linan var uppknuten i fronten av båten i väntan på hugg, vilket fungerar som automatiskt mothugg.
Citera
2016-08-04, 21:26
  #84
Medlem
-Zex-s avatar
Det finns väl mal i Emån? Iallafall vad jag alltid har hört (och vad Wikipedia angiver). Är det tillåtet att fiska mal eller kan man låtsas fiska gädda och råka kroka en mal?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback