2016-05-28, 11:47
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Håller med.
Tack att du finns här i tråden. Alltid inttessant att läsa dina inlägg.
Om man kommer ihåg kvällen när L försvann,
då letade/ tittade hennes pappa inne i ladan. Konstigt att han inte såg L handske (som låg synligt nästa morgon).
Det är så tydligt att L tillhörigheten var placerade efteråt att man kan undra - varför utredarna "glömde" eller ville inte acceptera detta fakta.
Att man struntade i viktiga fakta betyder att man ville att gästarbetare blir misstänkta.
Det var väldigt lätt för mördare eller medhjälpare att placera L handske och örhängen i ladan.
Man måste vara blind för att inte se viktiga fakta som tyder att det var en annan gm
.
Förklara då hur mördaren gick tillväga när hen planterade Nerijus blod och dna på balsnöret och Lisas kläder.
2016-05-28, 11:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Detta är en intressant nöt. Jag tror dock att hon inte kommer att åtalas för något. Hade hon vittnat inför en Litauisk domstol hade det varit straffbart men nu vittnade hon inför Svensk domstol och Litauen agerade enbart handräckning åt Sverige. Därför är det Svensk lag som gäller i detta fall och hon klarar sig med skägget i brevlådan.

Sen kan det kanske bero lite på var verkställigheten av NB:s straff kommer att ske. När det kommer att överlämnas till Litauen. Om myndigheten där gör en annan bedömning. Detta återstår att se då det inte mig veterligen inte finns något liknande fall att falla tillbaka på.
Ja, jag håller med (fetat) men samtidigt undrar jag varför den litauska bibeln kom fram. Det blir ju bara ett spel för galleriet i så fall? En slags juridisk rutin som saknar dignitet?
Alltså - vad sysslade Litauen med i denna fråga? hahahahaha. Jag fattar således inte vitsen med denna edssvärande bibelprocess.

Edit. Skiljer man på nåt sätt mellan att mycket medvetet ljuga så det direkt blir ett friande eller fällande? Om hon sagt att han på heder och samvete satt på ett plan till Stockholm kl 18.30 så går ju den uppgiften att direkt kontrollera upp (hårdfakta). Nu blev det mest som en enda stor pannkakssmet (på tal om ryska blinier) som inte överensstämmer med kringfakta ihop med att han försökt skaffa sig alibi till bägge redan på måndag (säg inte att jag tvättat mina kläder, säg att jag var hemma från kl 18). Hon ansågs således inte det minsta trovärdig. Sen påverkar andra faktorer som att vara just nära anhörig (svagt vittne i många lägen), ändrade vittnesutsagor samt samspråkat med sin man innan HovR. Rönnbäck kan nog bakas in i smeten också iom alla de kontakter de sa sig ha och att IB plötsligt börjar tala i helt andra, mer juridiska termer i slutförhör.
Vimsandet om att vägra vittna på kallelse eller då TR ringer upp, till att akut vilja vittna och ställa till det rejält med tolkar och fortsättningsvis att vägra inställa sig på plats och hotad, sjuk, vill vara hemma och ta hand om sonen (omg vilken klyscha sistnämnda.. ) gav heller inte nåt stabilt och trovärdigt intryck direkt.
Senast redigerad av develi 2016-05-28 kl. 12:08.
2016-05-28, 12:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Sid 1588. Niklas Lindström:

”Hm, vi, vi har hållt ungefär 380 förhör för att kunna eh, få fram om det finns någon alternativ gärningsman. Kontrollerat folk var dom bor, vart dom har varit någonstans, om dom har alibi, detta trots att vi har haft DNA träffar på dig. Vi kommer inte att lämna nåt åt slumpen, finns det någonting du önskar att vi ska utreda så, är det bara att säga till din advokat eller till mig, så ska vi göra vad vi kan för att utreda det. Vi kommer inte att lämna nåt åt slumpen…”

Lite grand att tänka på för all som hävdar att NB valdes ut för tidigt som MGM. Även efter DNA-fynd är man vidsynt och letar i andra riktningar.
Bra citering från förhör som tål att belysas i diskussionen om NB som den stackars gästarbetande balten som selektivt valdes ut på förhand. Datum för uttalandet är 2015-07-10 så det lär ha tillkommit mer. Snacka om intensivt polisiärt engagemang.
Närvarande advokat: Inger Rönnbäck.

Passar då även på att nämna Rönnbäcks eviga kommentarer i sammanhanget innan åtalet väcktes och FUP blev tillgängligt. Flertal gånger gjorde hon sken av att hon nästintill fick göra polisens jobb och påtala det som skulle utredas.
Hennes missnöje med utredningen vill säga. Man missade viktig bevisning, man fixerade sig, man verkar inte ha gjort nåt annat än att ha suttit med en kikare och glott på den kedjerökande NB. Som en slags sniperverksamhet med sikarkiktet målmedvetet inställt..

Hennes favoritord är att en låsning skett tidigt i processen och nåt som baltförsvararna gärna omhuldar - parallellt med följande:

Om nu polisen i stort sett valde ut NB så undrar jag hur den osynlige mördaren kunde samverka så fint med dem?
Denna har ju planterat ut saker för att sätta dit NB.

Jag väntar fortfarande på en förklaring om dessa hur dessa egentligen helt separata två vägar som i synergism agerar tillsammans.
Senast redigerad av develi 2016-05-28 kl. 12:52.
2016-05-28, 12:58
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Okej, så du utesluter alltså att polisen skulle ha haft nånting att göra med utplanteringen av bevis. Gott nog.

Vem kan denna "någon" vara i din värld? Och varför valde denna Någon ut just Lisa som offer och Nerijus som gärningsman? Kan du förklara lite närmare kring hur Någon planterade ut bevisen? Exempelvis hur Nerijus dna hamnade på Lisas kläder? Samt hur Någon kunde hitta ett balsnöre som bar på just Nerujus dna? Såg denna Någon Nerijus hantera balsnöret vid något tillfälle och lade beslag på det i avsikt att mörda Lisa och sätta dit Nerijus? Var det alltså ett planerat mord där Någon visste att ett tillfälle att mörda Lisa skulle uppenbara sig på söndagskvällen? Som visste att hon skulle åka moppe för första gången? Eller hur gick det till? Förklara.

Edit: Framför allt: förklara hur Någon fick tag på Nerijus dna och blod.

Jag lyssnar just nu radioprogrammet Pyramiden. Där sägs att vi äldre förlorar i detaljer, men blir bättre i sammanhang. Att ta i i situationen efter att alla instanser har dömt Nerius, förutsätter att man tänker på sammanhang. Därför är det för mig, som 80-årig, självklart att mördaren går på fri fot, beredd för liknande dåd, efter uppmuntran av att det gick så smärtfritt att döda LH.

Polisen undersökte aldrig vad hände med Lisa. Nu efteråt uppträder debatörer som uppfattar att det gäller att fortsätta argumenteringen för att allt som TR och HR har skrivit är sant. Ett litet avvikelse kan leda till att vi kommer på spåret, hittar svaret på något som ReedMe frågar. Det finns oerhört kunskap, som inte har berörts. ReeMe ger prov på detta och är för det mesta på rätt spår.

Jag tar ändå fasta på Leit Gs omvändning. Han börjar i sitt TV-program 27/10 med att underkänna Irinas vittnesmål, på ett undermåligt sätt. Irina satt 11 dagar som misstänkt för medhjälp, hon hotades med många år i fängelse och förlusten av parets dotter.

Förhörsledaren la vikten på att övertyga Irina att Nerius kommer att dömmas, helt oberoende att Irina bekräftar att det var omöjligt, familjen var hela kvällen tillsammans. Hon skadar bara sig själv, utan att kunna rädda sin man.

Första gången Irina vittnar, under ed, genom Skype i HR. Hon känner sig trygg på avstånd till åklagaren och berättar sanningen. Hon kan inte tänka sig att i Litauen kan hon dömas för mened. Kanske det är så - kanske inte. De agressiva tongångar, som dominerar här, kan leda till att mened tas upp i en domstol i Litauen eller att Irene begärds till Sverige, som Agange.
2016-05-28, 13:31
Medlem
ReedMes avatar
[quote=sisotalo|57406045]
Citat:
Jag lyssnar just nu radioprogrammet Pyramiden. Där sägs att vi äldre förlorar i detaljer, men blir bättre i sammanhang. Att ta i i situationen efter att alla instanser har dömt Nerius, förutsätter att man tänker på sammanhang. Därför är det för mig, som 80-årig, självklart att mördaren går på fri fot, beredd för liknande dåd, efter uppmuntran av att det gick så smärtfritt att döda LH.
Det betyder alltså att det just nu runt om i Sverige (och världen) sitter ett helt gäng med 80-åringar som är övertygade om Nerijus oskuld? Borde dom inte ta till pennan och skriva upprörda debattartiklar, blogga eller - som du - uttrycka sin frustration här i tråden? Det finns trots allt en hel del 80-åringar i vårt land. Eller är dom mesiga? Bekväma?
Citat:
Polisen undersökte aldrig vad hände med Lisa. Nu efteråt uppträder debatörer som uppfattar att det gäller att fortsätta argumenteringen för att allt som TR och HR har skrivit är sant. Ett litet avvikelse kan leda till att vi kommer på spåret, hittar svaret på något som ReedMe frågar. Det finns oerhört kunskap, som inte har berörts. ReeMe ger prov på detta och är för det mesta på rätt spår.
Ge gärna förslag på avvikelser som krävs för att Nerijus ska kunna frikännas vid en resning.
Citat:
Jag tar ändå fasta på Leit Gs omvändning. Han börjar i sitt TV-program 27/10 med att underkänna Irinas vittnesmål, på ett undermåligt sätt. Irina satt 11 dagar som misstänkt för medhjälp, hon hotades med många år i fängelse och förlusten av parets dotter.
Att paret har en dotter har helt undgått mig och säkert många fler i tråden. Har du källa på det?

Citat:
Förhörsledaren la vikten på att övertyga Irina att Nerius kommer att dömmas, helt oberoende att Irina bekräftar att det var omöjligt, familjen var hela kvällen tillsammans. Hon skadar bara sig själv, utan att kunna rädda sin man.

Första gången Irina vittnar, under ed, genom Skype i HR. Hon känner sig trygg på avstånd till åklagaren och berättar sanningen. Hon kan inte tänka sig att i Litauen kan hon dömas för mened. Kanske det är så - kanske inte. De agressiva tongångar, som dominerar här, kan leda till att mened tas upp i en domstol i Litauen eller att Irene begärds till Sverige, som Agange.
Irina ändrade sitt vittnesmål ett flertal gånger. Hon ljög alltså. Gjorde hon det av rädsla menar du? Innebär det att vittnesmål från rädda människor egentligen alltid borde underkännas?
2016-05-28, 13:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo

Om du så vore 80 år eller 17 så spelar det ingen roll i sammanhanget och du har inte uppvisat nåt speciellt utmärkande för din tankeförmåga eller sätt att reflektera relaterat till en viss ålder.
Han är dömd för mord via teknisk bevisning i första hand och sen finns stödbevisning.

Med tanke på att du säger dig vara en välutbildad docent är det ytterst märkligt att åberopa en "Conny" och att denne påstår sig ha insyn i FU som en slags expert på ett forum där vilken människa som helst kan skriva anonymt. Du måtte väl begripa att du blir ifrågasatt.
För övrigt är det märkligt hur kan du skriva text som nästintill inte är läsbar, i förvirrade sammanhang, galna meningsuppbyggnader och ordformuleringar som inte finns i svensk vokabulär - till ett nästintill perfekt skrivet inlägg som nu förutom nåt stavfel.
Citat:
Polisen undersökte aldrig vad hände med Lisa. Nu efteråt uppträder debatörer som uppfattar att det gäller att fortsätta argumenteringen för att allt som TR och HR har skrivit är sant.
Patetisk slutsats med tanke på en enorm FUP och den utredning som bedrevs, den enorma insatsen att finna Lisa och hennes mördare.

Irina har inte varken hotats eller nåt trams med x antal år. Hon har snarare fått förklarat riskerna med att skyddande av brottsling.
För övrigt har de ingen dotter ihop. Hon har en son och NB har en en dotter. Läs på om du ska diskutera istället för att fabla runt.

Det är fakta ur domslut att Irina ansågs icke trovärdig. Detta är grunden till diskussionen. Att hon sen är patetisk står det fritt till var och en att tycka.
Citat:
Av de förhörsutsagor från förundersökningen som åklagaren har åberopat i anslutning till förhöret med Irina Bileviciene har dock framgått att hon inte har varit konsekvent i sina redogörelser för Nerijus Bilevicius förehavanden.
Citat:
Vid förhöret i hovrätten har Irina Bileviciene förklarat uppgifterna i polisförhöret med att hon då var pressad av polisen och kände sig tvingad att berätta det som polisen ville höra för att hon på så sätt skulle bli frigiven. Hovrätten ifrågasätter inte att hon upplevt sig vara satt under press, men anser ändå inte att hennes uppgifter under förundersökningen kan bortses ifrån.
Citat:
Det måste också nämnas att Irina Bileviciene är gift med Nerijus Bilevicius, vilket redan i sig påverkar bevisvärdet av hennes uppgifter.
I likhet med tingsrätten kan hovrätten mot den angivna bakgrunden inte konstatera annat än att Nerijus Bilevicius saknar ett tillförlitligt alibi för tiden mellan kl. 18.26 och 20.00 den 7 juni.
Senast redigerad av develi 2016-05-28 kl. 13:41.
2016-05-28, 13:37
Medlem
Handsken och örhängena låg förmodligen kvar där de tappades från början tills de hittades under måndagen.
Det var ingen som placerade dem där efteråt, utan de lämnades kvar efter att GM åkte från ladan där brottet skedde.
Anledningen till att handsken, örhängen och rep blev kvar var att GM var stressad. Han var tvungen att lämna brottsplasten fort.
Martorp var förmodligen inte uttänkt som gömställe från början utan det blev en nödlösning när planen gick fel.
Föremålen som låg utspridda längs traktorvägen var heller inte utlagda med någon särskild avsikt utan de slängdes ut på impuls eller tappades.
Det är vad jag tror.
2016-05-28, 13:39
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det märks att du har noll koll på vad som händer med en kropp när blodcirkulationen upphör. Även om stelheten försvinner så småningom, bildas andra tecken. När blodet inte cirkulerar stannar det och likfläckar uppstår och DE försvinner inte. Därför kunde de se att Lisas kropp placerades i skåpet kort efter att döden inträffat.
För att inte tala om dom skador som skulle ha uppstått på kroppen om mördaren försökt trycka in den i skåpet efter det att likstelheten hade upphört - skador som skulle synts tydligt vid den rättsmedicinska obduktionen.
2016-05-28, 13:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Handsken och örhängena låg förmodligen kvar där de tappades från början tills de hittades under måndagen.
Det var ingen som placerade dem där efteråt, utan de lämnades kvar efter att GM åkte från ladan där brottet skedde.
Anledningen till att handsken, örhängen och rep blev kvar var att GM var stressad. Han var tvungen att lämna brottsplasten fort.
Martorp var förmodligen inte uttänkt som gömställe från början utan det blev en nödlösning när planen gick fel.
Föremålen som låg utspridda längs traktorvägen var heller inte utlagda med någon särskild avsikt utan de slängdes ut på impuls eller tappades.
Det är vad jag tror.
Där är vi överens för en gång skull (förutom dumpningsplats som jag anser är planerad) men jag vill givetvis byta ut ordvalet GM till följande:

Nerijus Bilivicius.
2016-05-28, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
Det är så sant att Nero är rätt gärningsman och ska snart få möta sin framtid:

Nerijus framtid kan innebära att han mycket
troligt kommer att flyttas till ett fängelse
i hans eget hemland, efter ett tag i Sverige.
Han kommer nog att få lida en hel del när han
väl blir placerad där.
Några länkar om vad som kan tänkas vänta Nerijus.

Latvia Prison Photography and Lukiskiu Prison
https://prisonphotography.org/tag/latvia/
https://prisonphotography.org/tag/latvian-juvenile-prisons/
https://www.google.com/search?q=Latvia+Prison+Photography&rlz=1C1LOQA_enS E689SE690&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahU KEwiB_s6ZqvjMAhWGuBoKHQS9BRQQsAQILQ&biw=1356&bih=9 81
http://www.rebaltica.lv/en/investigations/imprisoned_in_the_baltics/a/1103/imprisoned.html

http://delmialvarez.photoshelter.com/gallery/The-prisons-of-Latvia/G00004FeSqcOSpo0/

Lukiskiu Prison

https://www.youtube.com/watch?v=34zRM52UztY
https://www.youtube.com/watch?v=kCnJAVkoX50
http://www.upperplayground.com/blogs/news-upperplayground/tagged/lukiskiu-prison
https://www.google.se/search?q=lukiskiu+prison&rlz=1C1LOQA_enSE689SE690& espv=2&biw=1356&bih=981&tbm=isch&tbo=u&source=univ &sa=X&ved=0ahUKEwjEoM7GvPjMAhUGECwKHckRAT8QsAQIZA& dpr=1
http://mapio.net/o/1575273/

Han kommer säkert att trivas, då han själv valt sin framtid.

Psykosocial anknytning
Ja det skulle verkligen vara synd att förneka Nerijus sin kulturella näring och basplatå i verklighetens psykosociala konstruktionsgrund. Där kan han språket och kan göra sig förstådd mycket lättare, vilket är oerhört viktigt med tanke på de specifika behov han kan tänkas ha. Men även närheten till sin utgångspunkt här i livet, sin kära ryssmammut med hela sin präktiga prålighet.

Bara grymma människor förnekar Nerijus rätten till psykosocial angöring
Hoppas verkligen inte att någon är så grym och förnekar Nerijus hans självklara rätt att få återknyta banden till hemtraktens sköna mylla. Vilket ökar på hans möjligheter att bli förstådd på rätt sätt, och slipper den språkliga isolationen i en anstaltsmiljö som är främmande för behovsbilden i hans psykosociala integritet, även om han själv inte förstår behovet med en gång. Där kan han få dra sin story och få adekvat feedback tack vare flera likasinnade och möjligheten till interaktion på gruppnivå, där andra kan donera sin egna upplevelse av Nero handlingar som feedback.

Man ska dock inte hysa någon övertro på effekten. Han kommer nog att tycka synd om sig själv ändå, men vadå det gör han ju redan. Därför måste man förstå vikten av att tala samma språk.
2016-05-28, 14:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Psykosocial anknytning
Ja det skulle verkligen vara synd att förneka Nerijus sin kulturella näring och basplatå i verklighetens psykosociala konstruktionsgrund. Där kan han språket och kan göra sig förstådd mycket lättare, vilket är oerhört viktigt med tanke på de specifika behov han kan tänkas ha. Men även närheten till sin utgångspunkt här i livet, sin kära ryssmammut med hela sin präktiga prålighet.

Bara grymma människor förnekar Nerijus rätten till psykosocial angöring
Hoppas verkligen inte att någon är så grym och förnekar Nerijus hans självklara rätt att få återknyta banden till hemtraktens sköna mylla. Vilket ökar på hans möjligheter att bli förstådd på rätt sätt, och slipper den språkliga isolationen i en anstaltsmiljö som är främmande för behovsbilden i hans psykosociala integritet, även om han själv inte förstår behovet med en gång. Där kan han få dra sin story och få adekvat feedback tack vare flera likasinnade och möjligheten till interaktion på gruppnivå, där andra kan donera sin egna upplevelse av Nero handlingar som feedback.

Man ska dock inte hysa någon övertro på effekten. Han kommer nog att tycka synd om sig själv ändå, men vadå det gör han ju redan. Därför måste man förstå vikten av att tala samma språk.
Jättebra reflektioner. Det blir bättre om han får komma "hem" ur mängder av synvinklar. Trygg i språket och kultur och närhet till sina anhöriga som kan besöka honom - det sker ju inte nu verkar det som. Hoppas bara säkerheten är rigorös så de inte smugglar in en bågfil i nåt litauiskt bakverk.
Ligger fängelserna som diskuterats i tråden nära byn där han kom ifrån?
2016-05-28, 14:40
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jättebra reflektioner. Det blir bättre om han får komma "hem" ur mängder av synvinklar. Trygg i språket och kultur och närhet till sina anhöriga som kan besöka honom - det sker ju inte nu verkar det som. Hoppas bara säkerheten är rigorös så de inte smugglar in en bågfil i nåt litauiskt bakverk.
Ligger fängelserna som diskuterats i tråden nära byn där han kom ifrån?
Morsan får ju i alla fall närmare till sonen. Men undras om hon måste hjälpa honom med olika typer av medicamente? De kanske är en bristvara där? Hon brukade ju skicka mediciner till honom när han bodde på Blomberg. Kom de i sprutform? Jag minns inte riktigt. Kan tänka mig att sprutorna i Litauen är nåt i hästväg med rejäla kanyler. Inget man slänger i soptunnan bara sådär.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in