Citat:
Ursprungligen postat av
SilentVictory
Sverigedemokraterna har röstat NEJ till värdlandsavtalet, verkar som sagt vara oerhört mycket felaktigheter kring detta.
Lyssna gärna på Bylund & Bieler senaste avsnitt för mer ingående förklaring.
https://www.youtube.com/watch?v=W7_9RmVs5DU
Främst vid minut 30:00 samt 59:00
Jag är för trött för att köra hela tiraden om varför det bara var en alibiröst "emot" och SD egentligen svek, Regulus har ändå redan tagit den debatten. Jag nöjer mig med att ta en titt på hur lyckad den här sändningen egentligen var av SD...
Bieler: "
Alltså såhär, vi hade ju Jimmie som gäst och då pratade vi rent sakligt om värdlandsfrågan och vilandefrågan och vad som hände där. Men, precis som vi nämnde och han sa där, det har ju varit väldigt mycket debacle kring det hela och väldigt mycket felaktigheter som har spridits. Tyvärr också väldigt mycket felaktigheter som har spridits av sådana som utger sympatisörer, kanske till och med är sympatisörer eller ibland, i värsta fall, medlemmar. Och det är oerhört frustrerande när man inte sätter sig in i på allvar."(59:20)
Temat för podden är genomgående tydligt - Kritikerna har missförstått och är okunniga, StudioSD är här för att reda ut så alla förstår varför vi inte alls svek. Tyvärr tar det bara ett par minuter efter den här svadan som Bieler snurrar till det rejält själv (:
"
Är det fler än 10 så kommer det vila ett år, förutsatt att dels det är en sådan grundlagsändring så att det anses vara tillräckligt stor vikt för att 10 personer ska räcka för att skjuta upp det ett år [...]" (
Grundlagsändring? Anses vara tillräckligt stor vikt? Nej, paragrafen i fråga - RF 2:22 1 st. - talar om lag som inskränker någon av de fri- och rättigheter som räknas upp i RF 2:20. Rätt stor skillnad mot en grundlagsändring.
"
Det omröstningen gällde var alltså inte det punkten heter [Beslutspunkt 2 - Samförståndsavtal om värdlandsavtal] , inte det som står i snabbprotokollet, utan det som man kan hitta, eller det som står i beslutsprotokollet, utan det man kan hitta om man läser i det faktiska protokollet. Där är det väldigt tydligt, där säger talmannen "ska man anta förslaget nu direkt eller ska det vila ett år eller något sådant. Det står också i protokollet förpresentationen av att det här gäller bara den är punkten och i det fall att 5/6, alltså att man säger att det ska vila så kommer KU pröva om det här ska gälla eller inte. Så man måste liksom sätta sig in i frågan och läsa helheten. Väldigt lång och krånglig förklaring." (1:02:50)
Väldigt lång och svamlig förklaring, helt rätt Bieler. Framförallt som det är fel. Ni röstade om precis det som beslutspunkt 2 heter - Samförståndsavtal om värdlandsavtal. Beslutspunkten var uppdelad i två delbeslut. Först om riksdagen skulle anta propositionens förslag till ändring i skyddslagen som V yrkat vilandeförklaring på. Där röstade SD ja till att ändra skyddslagen. Notera, SD röstade för själva lagändringen, inte "bara" att ta beslut i frågan om lagändring redan nu. Sedan togs beslut om att godkänna övriga delar av beslutspunkten - att godkänna avtalet med tiläggsprotokoll samt göra vissa andra lagändringar. Det beslutet togs utan omröstning, ingen begärde votering och talmannen fann i brist på nejsägande att kammaren bifallit förslaget. Ja, det är en något märklig propostionsordning att tidigare under beslutspunkt 1 rösta på avslag kontra reservation om tillstyrkande av motion som avslår proposition, för att sen hålla en omröstning om själva propositionen, men det är en annan sak.
Jimmie åkesson: "
Men den här bedömningen [åsyftar lagrådets, förmodar jag]
är ju redan gjord". (32:20)
Sant är att lagrådet som en del av lagstiftningsprocessen yttrar sig över lagförslag regeringen skickar på remiss, och att lagrådet inte haft någon erinran över lagförslagen i aktuell propostion. Utan att ha kollat upp saken allt för noga, så är jag rätt säker på att lagrådet uttryckligen är instruerade att generellt
inte pröva lagen i enlighet med författningsskyddet i RF 2:22. Ursprungliga propositionen prop 1978/79:195 s. 39 finner vi följande: "Vad beträffar lagrådets medverkan vill jag tillägga att jag i likhet med högsta domstolen anser att lagrådet bör uttala sig om huruvida ett lagförslag angår en rättighetsbegränsning bara när det finns särskilda skäl för det, t.ex. därför att frågan behandlas i remissen till lagrådet." Varför man verkar skrivit propositioner i jag-form på den tiden, ingen aning. Har läget ändrats sen dess får någon gärna upplysa mig.
Oavsett hur det är med den saken är det lite det här som man nu tycks hänga upp sin argumentation på - våra jurister bedömer inte att rättigheter inskränks, alltså är det onödigt. Det finns gott om skäl till varför en vilandeförklaring är det rätta oavsett om det är dödfött i KU/Lagrådet, men istället för att rabbla dessa kan jag bara konstatera att det knappast håller. Mer än en gång har justitieråd chockat "givna" förhandstips från jurister vad avser utgång och ställningstaganden i HD/HFD. Ingen, absolut ingen, kan med säkerhet veta hur justitieråden och de f.d. justitieråden i lagrådet kommer bedöma en sådan här fråga juridiskt. De har bytt kurs och chockerat förr. Att SD försöker ge sken av det kan förutspå utgången är inget mer än retorik och nonsens.
Man kan lägga till det då att det man röstar om är ju inte lagen i sig utan om den ska antas direkt eller om den ska vila i ett år".
Eeh, jo, ni röstade för att anta lagen. Om 5/6 röstar för att anta lagen, så antas den. Svårare än så är det inte.
Framförallt, man skulle ju inte rösta en gång till om det utan KU fattar beslut att det går inte att vilandeförklara".
Ur SOU 1978:34 s. 101, vilken prop 1978/79:195 s. 39 hänvisar till vad avser riksdagsförfarandet:
"Förklarar konstitutionsutskottet att förslaget inte angår rättighetsbegränsning av ifrågavarande slag, skall förslaget behandlas i kammaren enligt de lagförslag som gäller för lagförslag i allmänhet. Även i motsatt fall bör förslaget omedelbart behandlas på nytt i kammaren med möjlighet till avgörande."
I riksdagsordningen finner vi motsvarande bestämmelse, tilläggsbestämmelse 11.19.2:
"Om konstitutionsutskottet har förklarat att förfarandet är tillämpligt, ska riksdagen på nytt pröva om förslaget ska avslås eller omedelbart antas. I annat fall återförvisas det till det utskott som har berett ärendet. "
Frågan bör som jag tolkar det alltså komma upp till beslut igen. Och det vore en viktig poäng, vore man verkligen motståndare till världlandsavtalet skulle man givetvis ta den här chansen oavsett om man bedömer att KU/lagrådet kommer hålla med eller inte, för man får minst ett par veckor på sig i alla fall att både driva frågan gentemot allmänheten och i bästa fall kunna hoppas på den lilla chansen att den interna oppositionen i S + MP svänger. Man kan dividera kring hur stor chansen är att man kan förhala i upp till ett år och i bästa fall stoppa helt - men den är definitivt större en 0, vilket är sannolikheten att man stoppar avtalet när man som SD väljer att rösta igenom det.
Beslutet om vi skulle ha värdlandsavtalet var ju punkten innan, och sen så var det bara frågan om när det skulle börja gälla".
Nej. Punkt 1 handlade om att avslå eller tillstyrka de motioner som lämnats in om att avslå propositionen. Det vore förvisso ett sätt att avslå propositionen, men det förtar inte att man
också i beslutspunkt två röstade om avtalet och lagändringarna. Inte när det skulle ske. När det skulle ske blev bara en konsekvens av att ni röstade för ändringen av skyddslagen. Viktig distinktion.
Usch, det var en pärs att behöva titta igenom. Bieler och Bylund som självgoda staplar felaktighet på felaktighet medans de hånar och beskyller kritiker för att inte gjort läxan, med en inbjuden Åkesson som på toppen av allt flosklar om att "ta ansvar", "vi är ett stort parti", "vi har inget att vinna på att obstruera" (förutom... att... just.. obstruera utförsäljningen av vårt land till främmande stormakt, i bästa fall kunna stoppa det helt, men vafan, sånt är ju politik Det kan ju liksom inte SD syssla med, hur skulle det se ut? Jag antar att Åkesson anslutit sig till skaran SD-politiker som som med "vinna" kommit att mena "vinna mer stålar ner i eget lönekuvert".)