2016-05-27, 20:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Basen för undersökningen måste vara att Nerius hade alibi. Fynden i Ladan är ihåliga och det som beskrivs om händelserna där håller inte. En tung bevis är att kommissarie rapporterar att örhänge placerades efteråt.

I brist på undersökning som utgår från händelserna kan man inte peka ut någon, som har mördat LH och sedan placerat föremål i Ladan. Det väsentligast är att våldsmannen går fri.
Nej, han hade inget alibi. Han försökte skaffa sig ett men det gick åt helvete med det.
Hans egen bror och fru tog sitt förnuft till fånga vid förhören och berättade hur det låg till.
Att frun sedermera ändrade sig igen borta i Litauen och nu på nytt stöttade sin flickmördare
till make vittnar bara om att hon är beredd att överse med ett brutalt sexualsadistiskt
mord och det i sin tur visar vilken vedervärdig människa hon i likhet med sin man är.
Brodern däremot står fast vid sin berättelse om en Nerijus som bett honom ljuga om
kritiska tider aktuella söndagskvällen.
Vi klarar oss förresten utan dessa vittnesmål från anhöriga.
Det är ju ändå bevisat att Nero inte var hemma vid tiden för mordet och efteråt.
Han ses ju som bekant vid sin uppseendeväckande rallykörning på grusvägarna till och
från Martorp där han varit och dumpat den stackars flicka han för sitt eget höga och
sjuka nöjes skull plågade livet ur.
Och sen har vi ju det viktigaste: han har signerat sitt eget mord på åtskilliga ställen.
Färskt vått blod lite här och var. Strösslat med sitt DNA.

Det har lämnats rimliga förklaringar till varför örhänget inte redan upptäcktes på söndagskvällen.
Det är inte konstigt alls att det inte sågs direkt så litet som det var och så mycket bråte
som golven i ladan var fyllda med. Men vill man krångla till det för sig och hävda
konspiratoriskt färgad utplacering senare så varsågod och håll på med det.

Att du sitter och påstår att Lisas mördare skulle vara på fri fot när vi har en man som
är dömd på så stark och oantastlig teknisk bevisning är rent hisnande och ren
simpel desinformation.
Det är under all kritik. Och du har inte ens bemödat dig med att gå igenom
förundersökningsprotokollet och ändå undslipper du dig nåt sånt.
Är det inte bättre att du håller dig till det där rånet på Nationalmuseet? På det har du
ju lite bättre koll som det verkar. Här är du helt vilse kan krasst konstateras.
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-27 kl. 20:53.
2016-05-27, 21:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det har lämnats rimliga förklaringar till varför örhänget inte redan upptäcktes på söndagskvällen.
Det är inte konstigt alls att det inte sågs direkt så litet som det var och så mycket bråte
som golven i ladan var fyllda med. Men vill man krångla till det för sig och hävda
konspiratoriskt färgad utplacering senare så varsågod och håll på med det.
Det kan man inbilla sig och tro. Men jag vill veta hur utplanteringen ser ut. Här tjatas det bara om ATT det är planterat nämligen men hur och när lyser med sin frånvaro.
Åklagaren har lämnat sin beskrivning. Vi som kramas med åklagaren har utifrån denna reflekterat mer detaljerat, med beskrivna förlopp och förklaringar.
Vad har baltkramarna kommit med som gärningsbeskrivning? Jag ser tyvärr främst ovidkommande tjafs om vittnen och hur fel ÅK har.
Självklart visar all denna bevisning att hon mördats i ladan och då specifikt i mjölkrummet. Ska man påstå annat då är det konspiration och tillrättalagt av någon.
Förklaringarna lyser dock med sin frånvaro.

Har den genomskinlige planteringsmördaren överfallit Lisa och rövat bort henne i en bil till nåt okänt ställe så gör han sig omaket att ändå åka till ladan och arrangera mjölkrummet, stalldelen och innanför porten. Hur han hinner begriper jag inte.

Har hon mördats på plats så är det lika långsökt att både flytta henne och arrangera alltihop. Vill man sätta dit NB kan hon lika gärna ha legat kvar, rafsat runt lite med kläderna.
Hur de får tag i allt DNA från NB (bland annat blodprov) vet jag inte heller.
Senast redigerad av develi 2016-05-27 kl. 21:15.
2016-05-27, 21:06
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
De som vill granska händelserna vid Lisas försvinnande har kommit till tals. Det centrala är lyfta diskussionen till ett allmänt plan, har vi verkligen kunskap on vad hände mellan 2015-06-07 kl 18.30 och 2016-06-12?

Här börjat undersökningen illa. Ladan blir huvudobjektet och där händer märkliga saker, är det inte så att pappan går direkt på Ladan och sedan hittar AJ och Nerius handsken tidigt på måndag morgon? Pappans vittnesmål i TR avbryts innan han kommer till själva händelserna. Det märkligaste är att polisen satsar på Ladan. Starten tycks vara joggarens möte med en polsk person dagen innan. Hade det inte varit vettigare att leta i granskapets byggnader, till ex. i byssan var Lisa hittades en vecka senare? Jag tycker att operationen som syftade till att göra Nerius skyldig började omedelbart.
Du tycker att det är vettigare att börja leta i byggnader som ligger längre bort, än i byggnader som ligger i direkt anslutning till platsen där hon försvann? Du får gärna utveckla hur du tänker, särskilt fördelarna med den typ av sök som du föreslår.

Polisen har en arbetsmetod som dom följer när en person försvinner. Den heter Managing search operations (MSO). Kan du förklara nackdelarna med den metoden?

Om du aldrig har hört talas om MSO så får du några länkar att läsa:
https://polisen.se/PageFiles/507803/PmyGotlandsProgramEfterforskning%20140301%20extern .pdf
https://polisen.se/Om-polisen/Sa-arbetar-Polisen/Forsvunna-personer/
http://www.fmck.se/old/dokument/MSO%20Instruktioner..pdf

Edit: Dessutom vill jag gärna att du berättar hur många byggnader/byssor/lokaler som polisen ska lokalisera och genomsöka i trakten innan dom kan undersöka ladan och byggnader i anslutning till där Lisa Holm försvann.
Senast redigerad av ReedMe 2016-05-27 kl. 21:13.
2016-05-27, 21:39
Medlem
KluvenTungas avatar
Men vad är detta? Självklart måste det sökas "inifrån och ut". Alternativet skulle vara att börja i Rio de Janeiro för att jobba sig mot Kinnekulle? Häpen är jag. Det är fan inte klokt detta alltså.
2016-05-27, 21:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Basen för undersökningen måste vara att Nerius hade alibi. Fynden i Ladan är ihåliga och det som beskrivs om händelserna där håller inte. En tung bevis är att kommissarie rapporterar att örhänge placerades efteråt.

I brist på undersökning som utgår från händelserna kan man inte peka ut någon, som har mördat LH och sedan placerat föremål i Ladan. Det väsentligast är att våldsmannen går fri.
Kan du ge en logisk förklaring till varför kommissarien inte kan ha missat örhänget? Kommissarien kanske hyser en övertro till sin egen iakttagelseförmåga? Eller besitter han speciella unika egenskaper? Vilka, i så fall? Det måste vara egenskaper som särskiljer honom från resten av människosläktet.

Eftersom du tror på plantering av örhänget. Vad vann planteraren på att plantera örhänget på just den specifika platsen?
2016-05-27, 22:04
Medlem
Citat:

Då kan jag bara konstatera att du inte har någon bas alls. NB har inget alibi. Du bygger allt på lösan sand.

Men det är klart om det är ditt ingångsvärde samtidigt som du använder en, för mig, okänd egensnickrad logik dvs att du börjar med HD, domarna samt aldrig ens kommer fram till grunden som dom baserar domsluten på dvs FUP.

Då kan det bara bli helt galet, det är ett helt förväntat resultat.

Jag vill bara vinka av NB på väg till en låång fängelsevistelse i hemlandet.

Vägs ende är nådd för NB. Det är oåterkalleligt Over and Out för hans del.
Senast redigerad av Remark 2016-05-27 kl. 22:32.
2016-05-27, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Men vad är detta? Självklart måste det sökas "inifrån och ut". Alternativet skulle vara att börja i Rio de Janeiro för att jobba sig mot Kinnekulle? Häpen är jag. Det är fan inte klokt detta alltså.

SÅ SANT....Sitter man och läser handlingarna baklänges, upp och ner samt klipper och klistrar lite si och så....då blir det en jäkla sjååååvvvvvv.
Kan man inte heller tänka längre än näsan räcker...ja.. då bör man kanske söka vård.
2016-05-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är nog mer troligt att herr yttre kommissarie faktiskt missat dessa om de låg under det skräp han beskriver. Det står ingenting om att han lyfte på sakerna nämligen.
När folk sen gått där har saker flyttats ur position och de har kommit fram. Med tanke på hur minimala dessa två örhängen är noterades de inte förrän de belystes och de glimmar till.

Men du kan ju berätta för mig om planteringen innan Lisa ens hittats mördad och även med tanke att de satt i hennes öron? Jag har polisen som valt ut balten som syndabock i åtanke. Se separat inlägg.

Planteringsteorins översteprästinna IR kunde ju kallat kommissarien som vittne. Det finns mycket att fråga om.
Hur kunde han upprätthålla uppmärksamheten så länge?
Hade han knäskydd?
Penseln han hade för att frilägga sådant han hittat var den av mårdhår eller ekorrhår?
Som du märker är frågorna många.
2016-05-27, 22:19
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
 Lisas hårstrå vid hålet i väggen i direkt anslutning till röret.
 Lisas DNA (+4) och Nerijus DNA (+3) på ett snöre precis under röret.
 Lisas DNA (+4) på ett annat snöre under röret.
 Lisas örhänge i slanghärvan på golvet.
 Lisas DNA (+3) och Nerijus DNA (+3) samt hennes hårstrå på snöret på diskbänken i slaktrummet .
 Nerijus DNA (+4) blod på röret.

Citat:
Viktigare än denna lista är att inget av detta hittades i polisens undersökning 8/6. I ett fall kunde konstaterats att föremålet hade placerats efteråt:

Efter avslutad undersökning gick jag in i ladan för att titta. Ladan är under ombyggnad och
det låg fyllnadsmassor och diverse verktyg och jädbruksredskap utspritt över golvet.
Där örhängena anträfrädes (platsen identifierad via foto från patrull) 10/6-15 kl 22:00 minns
jag särskilt eftersom de platsen var vid en ffattliknande plåtkctnstiuktion som jag blev extra
nyfiken på under mitt besök den 8/6-15.
Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15
utan detta måste kommit dit efteråt.

Yttre kommissarie Henrik Axelsson

Vi får faktiskt lita på att polisen jobbade bra 6/8, hela listan är odugligt som bevis i ett mordrättegång.
Ja, vi får lita på att polisen gjorde ett bra jobb den 8/6, dagen efter att Lisa Holm försvann. Polisen jobbade då enligt en lag som heter Lagen om skydd mot olyckor. Underställd den lagen måste polisen utgå från att man söker efter en levande person. I det läget lägger man inte resurser på att leta efter mikroskopiska blodspår - om det inte är alldeles uppenbart att man påträffar en mordplats. För då rubricerar ärendet som mord i stället och Lagen om skydd mot olyckor upphör att gälla. Med andra ord: i inledningsskedet av Lisa Holms försvinnande förutsatte polisen att hon var i livet. Dom letade efter en levande Lisa Holm. Det fanns inte tid till att leta balsnöre att skicka på analys vars resultat skulle komma först flera veckor senare.

Om du vill att listan med bevis ska vara ogiltig så måste du se till att få till en lagändring som omprioriterar polisens sätt att arbeta. Lycka till.
2016-05-27, 22:37
Medlem
Citat:
Viktigare än denna lista är att inget av detta hittades i polisens undersökning 8/6. I ett fall kunde konstaterats att föremålet hade placerats efteråt:

Efter avslutad undersökning gick jag in i ladan för att titta. Ladan är under ombyggnad och
det låg fyllnadsmassor och diverse verktyg och jädbruksredskap utspritt över golvet.
Där örhängena anträfrädes (platsen identifierad via foto från patrull) 10/6-15 kl 22:00 minns
jag särskilt eftersom de platsen var vid en ffattliknande plåtkctnstiuktion som jag blev extra
nyfiken på under mitt besök den 8/6-15.
Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15
utan detta måste kommit dit efteråt.

Yttre kommissarie Henrik Axelsson

Vi får faktiskt lita på att polisen jobbade bra 6/8, hela listan är odugligt som bevis i ett mordrättegång.
[Praktiska tips: man kan kopiera text ur FUP:en (PDF-fil). När du sedan skriver ett inlägg har du hjälp av en funktion för stavningskontroll (en skrynklig röd understrykning av troligen felstavade ord)].

Med all respekt för sagesmannen, så kan ingen avgöra med 100 % säkerhet (utom som personlig upplevelse förstås) om något, som man inte sett, inte funnits. Innebörden i hans utsaga är: Jag såg inte något örhänge på den platsen den 8/6 (notera f ö understrykningen), Dessutom "bättrar du på" genom att göra förvrängningen måste kommit dit efteråt->hade placerats efteråt).

Hur är det med källtroheten och logiken ?
2016-05-27, 22:48
Medlem
Citat:

Varför påstår du en massa, som helt enkelt inte är sant ? Vart tog vetenskapligheten vägen ?

NB har ju inte alibi, så varför påstår du det ?

Vad menas med "ihåliga" fynd ? En talande mordscen full av ovanligt många för NB besvärande spår av honom personligen (tur för samhället att han började blöda och blev så stressad, att han lämnade mordvapnet kvar på scenen).

Beträffande örhängena - se ovan.

Förlåt min uppriktighet, men jag tycker de här diskussionerna, som förekom i stundtals riktigt intelligenta och lärorika resonemang under hösten, känns lite avslagna. Aningen mera intressant vore att få veta:
1) vad för scenario som föresvävar dig
2) vilka undersökningar som kan och borde göras, NU - av vem och hur ?
2016-05-27, 22:56
Medlem
Citat:
Om NB utvaldes tidigt som syndabock så kanske någon med denna åsikt kan berätta om ett trovärdigt förlopp?
Eftersom det inte händer ett enda dugg från nån alternativteoretiker mer än mumlas om plantering, att det är mystiskt och att NB är utvald osv så startar jag upp diskussionen.

Lisa försvinner. Polisen vill tidigt hitta en syndabock vid namn Nerijus. Man väljer ut denna stackars baltiske gästarbetare sägs det. Så polisen måste vara med i det hela. Detta påstående återkommer hela tiden i denna tråd.

Jag har inte riktigt fått grepp om resten. Är det sen MPS och Pappans vänner som är engagerade?

Har vi en främmande person (hotbild/sätta dit NB, mystiska SUVar och långhåriga män i ladan) så blir diskussionen givetvis annorlunda. Då vill jag veta hur denna erhållit blod från NB och varför i hela friden denna utfört ett så omständigt mord. Dels utförande, dels varför hon inte lämnats kvar i ladan.

Men vi börjar med den utvalde gästarbetaren:

1. Varför planterar polisen hennes handske redan på natt till måndag om man letar efter en levande, försvunnen person och man inte har en susning om vad som hänt henne?

Det pågår ett intensivt eftersök med hopp om att finna henne vid livet men de har givetvis tiden emot sig.

2. Angående örhängena i ladan på onsdag och Lisas örhänge hittas i mjölkrummet på fredag morgon. Varför planterar polisen ett örhänge där när man ännu inte ens vet vad som hänt Lisa?

3. Hur kan dessa örhängen planteras i förväg då man inte ens hittat Lisa vars öron de satt i?

4. På fredag em är NB och ska leta efter två maskar. Han vevar i armen mot boden och rishögen och säger Waste of time.
Det torde vara en rejäl portion lyckoträff/slumpen att syndabocken hamnade där innan hjälm och jacka hittas.
Detta kan knappast polisen råda över menar jag. Hur som haver - syndabocken gick in i fållan som på beställning.

5. En stund senare hittas Lisas intryckt i skåpet. Polisen måste ta blod samt övrigt DNA från NB i häktet eftersom de ska dutta detta på Lisas kläder. Nu råder bråda tider att snabbt organisera det hela och få andra personer med sig.
Eftersom kläderna är i krimteknikernas papperspåsar så måste nån vara i maskopi - annars lär det bli svårt att komma åt dem. Eller är det nån korrupt person på NFC så polisen åker ända till Jönköping?

6. Jag undrar också varför polisen inte planterade hår eller DNA från Lisa i hans bil då det borde ha varit väldigt bra för det korrupta förloppet.

7. Lisas tillhörigheter är strösslade efter grusvägen likt Non-stop karameller. Varför är de så dåligt utplacerade i relation till NBs bostad om han nu är en utsedd syndabock? Borde inte sakerna snarare ha vikit av mot vänster i T-korsningen istället för att hamna bortåt Gum?

8. Bestämde man sig redan på fredag morgon för aktuell brottsplats (innan hon ens hittats) med tanke på örhänget i slanghärvan?

Det är en hel del frågetecken som nån alternativteoretiker kanske kan hjälpa till med?
Se upp så att du inte blir medförfattare (som researcher) till Boken, som Hundranånting planerade !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in