Citat:
Ursprungligen postat av
MonkeyThrowingDart
Hej Avanza!
Kan ni införa en slumpfunktion för att välja aktier för oss som tror slumpen är lika bra som någon aktieexpert?
Ni skulle kanske även kunna skapa ett par olika slumpportföljer i aktieinspiration? En Large Cap, en Large,Mid,Small Cap och en med aktier från smålistorna? Det skulle vara roligt och spara tid om man vill krydda sin indexfond. Det skulle säkert även ge många nya sparare en aha-upplevelse om de ser slumpfondernas resultat.
Slumpfunktion finns på Stryktipset och Travets hemsida så tycker ni borde ha det med? Tror det finns två kundgrupper på stryktips och trav och detsamma gäller aktier. Slumparna och förståsigpåarna. Vill man ha två aktier men slumpa 13 st till en portfölj kan det finnas ett val till det. Omsättningen måste vara över noll kronor i småaktier och inga A eller C aktier(om man nu inte vill välja det). Ni förstår nog konceptet.
Hej,
Måste säga att det var en first för den idén. Kan dock tycka det är märkligt att det inte finns sen innan på någon plattform eftersom många hävdar att en pilkastande apa antagligen lyckas lika bra, eller bättre, än fondförvaltare på lång sikt.
Jag förstår vad du menar med två typer av kunder men köper inte argumentet "Stryktipset och Travet har det, alltså borde ni" eftersom jag någonstans vill tro att majoriteten sparar pengar av en annan anledning än de spelar på sport. Med det sagt kan jag ändå förstå vad du menar. Det vore kul och lärorikt, precis som du säger, att ha det som ett jämförelseindex på sajten. Är dock skeptisk till att erbjuda ett sparande i en sådan lösning. En bättre lösning där är att filtrera aktier efter olika nyckeltal och villkor med vår nya aktielista:
https://www.avanza.se/aktier/lista.html
Däremot lovar jag att föra vidare ditt förslag innåt i organisationen, har du tur är det någon som nappar på det
Trevlig helg!
/Arvid, Avanza