2016-05-27, 00:32
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyThrowingDart
Hej Avanza!

Kan ni införa en slumpfunktion för att välja aktier för oss som tror slumpen är lika bra som någon aktieexpert?
Ni skulle kanske även kunna skapa ett par olika slumpportföljer i aktieinspiration? En Large Cap, en Large,Mid,Small Cap och en med aktier från smålistorna? Det skulle vara roligt och spara tid om man vill krydda sin indexfond. Det skulle säkert även ge många nya sparare en aha-upplevelse om de ser slumpfondernas resultat.
Slumpfunktion finns på Stryktipset och Travets hemsida så tycker ni borde ha det med? Tror det finns två kundgrupper på stryktips och trav och detsamma gäller aktier. Slumparna och förståsigpåarna. Vill man ha två aktier men slumpa 13 st till en portfölj kan det finnas ett val till det. Omsättningen måste vara över noll kronor i småaktier och inga A eller C aktier(om man nu inte vill välja det). Ni förstår nog konceptet.

Kasta pil på börslistan bara?
Citera
2016-05-27, 10:35
Medlem
framtands avatar
Går det att koppla på "Superlånet" så att man använder den krediten som likvid till nyteckningar? Nu låg jag återigen med 33k i likvider för Paradox helt i onödan. Det skulle naturligtvis vara betydligt bättre om värdet på den tilldelning man faktiskt får dras automatiskt vid beslutet.
Citera
2016-05-27, 10:46
Medlem
Hej Avanza,

Jag får upp informationsmeddelanden angående Castellum och Paradox trots att jag varken äger eller tecknat någon av dem. Känns som att dessa meddelanden bara blir fler och fler. Deklarationsmeddelandet kom ju dessutom tillbaka hela tiden trots att man klickade bort det gång på gång.

Borde inte Castellum/Paradox-,meddelandet bara visas för sådana som äger/tecknat just dessa? Och borde inte meddelandena försvinna helt när man klickat bort dem en gång?
Citera
2016-05-27, 15:40
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
En funktion som jag skulle gilla skarpt, är om det gick att koppla alarm till andra händelser än bara nivå på aktiekurs eller till nyhet. Jag skulle vilja kunna koppla alarm till vissa händelser i indikatorer, till exempel att MA 50 korsar MA200 från det ena eller andra hållet, helst både för enskilda aktier och olika index. Ännu bättre vore om det gick att koppla sådana hädelser till en order man har i marknaden, alltså att köp eller sälj genomförs när vissa parametrar i vissa indikatorer infinner sig. Till exempel skulle jag vilja kunna koppla en köporder i Avanza zero till att nivån i OMXS30-index korsar det nedre bandet i indikatorn Bolinger bands, enligt de inställningar jag valt för den indikatorn. Omöjligt att förverkliga kanske, men det hade verkligen varit nåt som sticker ut från vad andra nätmäklare erbjuder!

Hej!

Vilken intressant idé, dock väldigt komplicerad och antagligen inget som skulle användas av den stora massan kunder men jag kan definitivt se nyttan för de mer aktiva och intresserade användarna!

Tar vidare den!

Trevlig helg!
/Arvid
Citera
2016-05-27, 15:49
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Jag undrar lite hur det kommer sig att Avanza tog bort valet KAP-KL/AKAP-KL gällande pensionen?

Får pensionspengar in i SAF-LO & KAP-KL som jag gärna hade förvaltat över via Avanza..

Hej!

Det var ett medvetet val från vår sida att gå ur som valbart bolag inom avtalspensionen, då vårt kundlöfte till våra kunder är att de alltid ska få ut mer pengar hos oss än hos någon annat försäkringsbolag. Av denna anledning har vi tagit bort alla onödiga avgifter (som försäkringsavgifter.) Vi har betydligt lägre intäkter men också lägre kostnader jämfört med övriga bolag, vilket är möjligt genom att vi alltid gör tuffa prioriteringar i vårt utvecklingsarbete. Inom avtalspensionsområdet kommer löpande nya krav, både tekniskt och på andra sätt. Vi bedömer att för att hålla vårt kundlöfte till den stora majoriteten kunder, är avtalspensionsaffären något vi måste välja bort.

Återkom gärna om du har frågor kring detta!

Trevlig helg!

/Arvid, Avanza
Citera
2016-05-27, 16:01
Medlem
Har testat runt olika banker, senast DeGiro som jag inte gillade alls. Avanza är lätt överlägsen men där är två småsaker jag retar mig på som jag hoppas de kan lösa (en har de förbättrat nyligen, men inte helt perfekt).

1) Att gå till kontoöversikten samt börsskärmen. Förr fick man klicka en gång i menyn, vänta på sidan skulle laddas sen klicka en gång till och vänta igen på att sidan skulle laddas. De har förbättrat börsskärmen så det bara behövs en laddning (men 2 klick). Kontoöversikten har fått en egen ikon. Det hade varit super med en ikon för börsskärmen också bredvid kontoöversiktsikonen.

(De verkar testa med tre punkter man kan klicka på. Det är en väldigt dålig lösning. Det tar upp mycket plats på skärmen samt man ser inte vad punkterna betyder förrän man vilar muspekaren på en punkt). Ha det uppe vid kontoöversiktsikonen istället och gör ordentliga ikoner istället för punkter.

2) Värdepappersgraferna på börsskärmen uppdaterar inte som de ska. Värdet verkar uppdateras som det ska med inte procentförändringen och själva grafen. Är väldigt vilseledande ibland.
Citera
2016-05-27, 16:08
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyThrowingDart
Hej Avanza!

Kan ni införa en slumpfunktion för att välja aktier för oss som tror slumpen är lika bra som någon aktieexpert?
Ni skulle kanske även kunna skapa ett par olika slumpportföljer i aktieinspiration? En Large Cap, en Large,Mid,Small Cap och en med aktier från smålistorna? Det skulle vara roligt och spara tid om man vill krydda sin indexfond. Det skulle säkert även ge många nya sparare en aha-upplevelse om de ser slumpfondernas resultat.
Slumpfunktion finns på Stryktipset och Travets hemsida så tycker ni borde ha det med? Tror det finns två kundgrupper på stryktips och trav och detsamma gäller aktier. Slumparna och förståsigpåarna. Vill man ha två aktier men slumpa 13 st till en portfölj kan det finnas ett val till det. Omsättningen måste vara över noll kronor i småaktier och inga A eller C aktier(om man nu inte vill välja det). Ni förstår nog konceptet.

Hej,

Måste säga att det var en first för den idén. Kan dock tycka det är märkligt att det inte finns sen innan på någon plattform eftersom många hävdar att en pilkastande apa antagligen lyckas lika bra, eller bättre, än fondförvaltare på lång sikt.

Jag förstår vad du menar med två typer av kunder men köper inte argumentet "Stryktipset och Travet har det, alltså borde ni" eftersom jag någonstans vill tro att majoriteten sparar pengar av en annan anledning än de spelar på sport. Med det sagt kan jag ändå förstå vad du menar. Det vore kul och lärorikt, precis som du säger, att ha det som ett jämförelseindex på sajten. Är dock skeptisk till att erbjuda ett sparande i en sådan lösning. En bättre lösning där är att filtrera aktier efter olika nyckeltal och villkor med vår nya aktielista:

https://www.avanza.se/aktier/lista.html

Däremot lovar jag att föra vidare ditt förslag innåt i organisationen, har du tur är det någon som nappar på det

Trevlig helg!

/Arvid, Avanza
Citera
2016-05-27, 16:18
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeIdentity.
Castellum genomför nu en nyemission och tidigare idag ansökte jag in teckningsrätter och sedan fick jag detta mejlet. Behöver jag göra något mer med teckningsrätterna eller blir dessa aktier sen?

"Du har blivit tilldelad teckningsrätter i Castellum AB som just nu genomför en nyemission.

För att delta i erbjudandet behöver du tacka ja (?) på Mina sidor/Erbjudanden senast 2016-06-08 23:59. Du kan inte anmäla dig i erbjudandet genom att svara på det här meddelandet."

Hej!

Precis som det står i meddelandet du fått av oss måste du anmäla ditt svar under Mina Sidor -> Erbjudanden -> Mina erbjudanden för att vara mad i emissionen. Om du inte vill vara med kan du sälja dina teckningsrätter på marknaden.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Citat:
Ursprungligen postat av hejLars
Sålde mina Castellum TR för mitt Castellum innehav redan är en tillräckligt stor del av min portfölj. Trodde då "TR avdraget" på min avkastning skulle raderas men icke

Jag är osäker på vad du menar men om du syftar på din avkastningskurva är det bäst att du ringer in till oss på 08-562 250 00 så kan vi kolla på ditt ärende.

Återkom gärna!

Trevlig helg!

/Arvid
Citera
2016-05-27, 16:33
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Hej Avanza,

Jag får upp informationsmeddelanden angående Castellum och Paradox trots att jag varken äger eller tecknat någon av dem. Känns som att dessa meddelanden bara blir fler och fler. Deklarationsmeddelandet kom ju dessutom tillbaka hela tiden trots att man klickade bort det gång på gång.

Borde inte Castellum/Paradox-,meddelandet bara visas för sådana som äger/tecknat just dessa? Och borde inte meddelandena försvinna helt när man klickat bort dem en gång?

Hej!

Det är något vi tittar på för att förbättra, tack för din feedback! Dessa systemmeddelanden använder vi för att informera om viktiga händelser som rör många aktiva kunder. De återkommer varje dag även om du klickar bort dem så att ingen ska missa informationen. Deklarationsmeddelandet låg uppe under lång tid och Castellum/PDX var uppe under två dagar.

Jag förstår att de kan upplevas som störande och vi vill ta fram en lösning för att rikta dessa bättre till de kunder som berörs precis som du skriver. I nuläget har vi inte utvecklingsresurser för att prioritera det arbetet men vi vet om att det behöver göras och förhoppningsvis är en lösning på plats till nästa deklarationsperiod.

Tack igen för din input!

Trevlig helg!
/Arvid, Avanza
Citera
2016-05-27, 17:03
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Går det att koppla på "Superlånet" så att man använder den krediten som likvid till nyteckningar? Nu låg jag återigen med 33k i likvider för Paradox helt i onödan. Det skulle naturligtvis vara betydligt bättre om värdet på den tilldelning man faktiskt får dras automatiskt vid beslutet.

Hej,

Om du har ett kreditkonto kopplat till det ISK eller KF som du har anmält kan du sätta in pengar på det istället. Då kommer endast det beloppet som du blir tilldelad för dras från kontot och du slipper göra en större insättning på ditt ISK eller KF än nödvändigt.

Återkom gärna om du har fler frågor kring detta!

Trevlig helg!
/Arvid
Citera
2016-05-27, 23:59
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Om du har ett kreditkonto kopplat till det ISK eller KF som du har anmält kan du sätta in pengar på det istället. Då kommer endast det beloppet som du blir tilldelad för dras från kontot och du slipper göra en större insättning på ditt ISK eller KF än nödvändigt.

Återkom gärna om du har fler frågor kring detta!

Trevlig helg!
/Arvid

Tveksamt om du förstod mig eller om det är jag som inte förstår dig.

Jag skulle önska att t.ex 'superlånet' fungerade som 'tillgänglig likvid' vid anmälan i nyemissioner. Sen när tilldelning sker så skapas ett lån som betalar aktierna som jag fått tilldelat till mig. Jag vill inte sätta in någonting någonstans utan jag vill ligga fullt investerad samtidigt som jag vill anmäla mitt intresse i nyemissioner.

Är det möjligt?
Citera
2016-05-30, 13:52
Medlem
rakarnas avatar
Jag har ju fått lite utdelningar nu och då kommer jag till frågan. Att när jag kollar på %sedan köp och SEK sedan KÖP räknar den då med min utdelning? Ifall nej kan man då hitta det någonstans där den räknar med direktavkastningen med den procentuella avkastningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in