2016-05-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Och det är väl just det Kyrö vill påpeka i resningsansökan, att ingen verkar tagit fasta på sådana påståenden i förhör etc. om det mot förmodan inte ligger i "hemliga slasken" såattsäga.

Tyvärr kan vi enas om att just det stycket hade han möjligtvis kunnat utvecklat noggrannare, just för den oinsatte, vi andra förstår.

jo, det är ju det. det borde ha tryckts mer på det kanske.. om det inte är lite som det jag sa att hon blåste upp det där i facebookkonversationen med MB

citerar mig själv också:
jag kan ha missuppfattat något nu, men ingen från försvaret har alltså fått tillgång till extramaterialet, men har inte Kyrö refererat till det i resningen?
har han då fått tag på sidomaterialet eller?

sen också, finns det någon chans att lägga vantarna på slasken? antar det är dödsdömt att försöka få tag på sidomaterialet
Citera
2016-05-24, 21:50
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
jo, det är ju det. det borde ha tryckts mer på det kanske.. om det inte är lite som det jag sa att hon blåste upp det där i facebookkonversationen med MB

citerar mig själv också:
jag kan ha missuppfattat något nu, men ingen från försvaret har alltså fått tillgång till extramaterialet, men har inte Kyrö refererat till det i resningen?
har han då fått tag på sidomaterialet eller?

sen också, finns det någon chans att lägga vantarna på slasken? antar det är dödsdömt att försöka få tag på sidomaterialet

Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel men vad jag förstod har man fått nys om denna hemlighet sedan har försvaret börjat att begära ut papper men sedan har det blivit sekretess på de. Dessa delar använder sig Kyrö nu av i resningsansökan.

(Edit: de delar han hann få ut dvs.)
Senast redigerad av Imthisnice 2016-05-24 kl. 21:53.
Citera
2016-05-24, 22:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbrok09
Du måste vara mer än lovligt korkad om du tror att Kyrö inte har på fötterna?
Återigen tror du Polisen skriver svamliga partsinlagor till Kammarrätten om inget finns?

Jag vet att du gärna vill ha det svart på vitt men det får du inte. Gör din pokerberäkning, vem sitter på "svarte Petter"?

Du har inte riktig täckning för din höga svansföring så resultatet blir rätt fjantigt.

Du verkar inte ha begripit att en resningsansökan inte innebär att målet prövas i en instans till enligt samma principer som i vanliga rättegångar. Resning är ett extraordinärt rättsmedel. Bevisbördan kan på många sätt och vis anses vara omkastad. Det är inte åklagarsidan som ska bevisa saker längre (vid resningsansökan från den dömde). Det är den dömde själv. Och kraven är höga. Det räcker liksom inte med att man kommer fram till att "hm... det är nog inte otroligt att det hade blivit rimligt tvivel om målet hade tagits utifrån de här förutsättningarna".

Det har garanterat lagts fram starkare case för resning i svenska domstolar som inte har fått det än det som Kyrö har presterat.

Konkret tillämpat så är det inte säkert att det räcker att försvaret kan dra i tvivel att handlingarna aldrig kom till tidigare försvarares kännedom. Om det bara till slut är ord mot ord (tidigare advokater mot förundersökningsledarnas) är det mycket möjligt att HD inte anser att ansökan har lyckats styrka rättegångsfel. Åtminstone inte av en sån art att det är nog för att ta om målet.

Inte heller är det en långsökt slutsats att Kyrö inte har så mycket på alla punkter. Det framgår väldigt tydligt när man läser att han sluggar vilt och flera gånger påstår saker som inte stämmer. Det är bara att läsa tråden bakåt för exempel. En del saker är bara subjektiva påståenden som

Citat:
Kristoffer Johansson har vare sig den empatiska störningen eller den intellektuella kapaciteten att kunna döda och stycka en kropp

Om man inte förstår att såna påståenden är rent nonsens och av noll värde i en resningsansökan så är man antingen oerhört djupt känslomässigt insyltad i målet till den dömdes förmån. Eller så är man för att använda ditt eget ordval mer än lovligt korkad
Citera
2016-05-25, 09:59
Medlem
Lodbrok09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har inte riktig täckning för din höga svansföring så resultatet blir rätt fjantigt.

Du verkar inte ha begripit att en resningsansökan inte innebär att målet prövas i en instans till enligt samma principer som i vanliga rättegångar. Resning är ett extraordinärt rättsmedel. Bevisbördan kan på många sätt och vis anses vara omkastad. Det är inte åklagarsidan som ska bevisa saker längre (vid resningsansökan från den dömde). Det är den dömde själv. Och kraven är höga. Det räcker liksom inte med att man kommer fram till att "hm... det är nog inte otroligt att det hade blivit rimligt tvivel om målet hade tagits utifrån de här förutsättningarna".

Det har garanterat lagts fram starkare case för resning i svenska domstolar som inte har fått det än det som Kyrö har presterat.

Konkret tillämpat så är det inte säkert att det räcker att försvaret kan dra i tvivel att handlingarna aldrig kom till tidigare försvarares kännedom. Om det bara till slut är ord mot ord (tidigare advokater mot förundersökningsledarnas) är det mycket möjligt att HD inte anser att ansökan har lyckats styrka rättegångsfel. Åtminstone inte av en sån art att det är nog för att ta om målet.

Inte heller är det en långsökt slutsats att Kyrö inte har så mycket på alla punkter. Det framgår väldigt tydligt när man läser att han sluggar vilt och flera gånger påstår saker som inte stämmer. Det är bara att läsa tråden bakåt för exempel. En del saker är bara subjektiva påståenden som

Om man inte förstår att såna påståenden är rent nonsens och av noll värde i en resningsansökan så är man antingen oerhört djupt känslomässigt insyltad i målet till den dömdes förmån. Eller så är man för att använda ditt eget ordval mer än lovligt korkad

Varför svamlar du om resning och KJ? Jag har frågat dig om varför du tror att Kyrö inte kollat upp med föregående advokater om vad som efterfrågas via Kammarätten.

Ditt svar var duckande och undvikande och det får stå för dig. Ditt resonemang kring detta är lovligt korkat, minst sagt anser jag.
Citera
2016-05-25, 10:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
ah, kom inte ihåg att det var olika kraft i såren i ryggen.
that makes sense också. vare sig huggen i ryggen var långsamma eller snabba så var nog förloppet långdraget.
men tål att tänkas på i vilket fall.
men om det var välriktad, varför var det då inte djupare? var det för tortyr då eller? frågar mest bara så jag vet om jag uppfattade det rätt

Det behöver ju inte vara en GM som utdelat alla huggen. En något svagare partner kan ju ha bidragit.
Om polisen skuggar en misstänkt så kan ju den andra inblandade forslat undan kroppen.
Citera
2016-05-25, 11:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En möjlighet är att det inte finns klara minnesbilder hos de tidigare advokaterna som kan backa upp det Kyrö påstår. I vart fall undrar man ju varför de inte bidragit till ansökan med ett underskrivet vittnesmål om så vore fallet. Jag utgår från att vilken advokat som helst skulle bli ytterligt upprörd om den fick veta att något sådant förekommit i ett mål där den varit försvarare. Samt önska en ny rättegång åt sin klient, oavsett vad man personligen må tro i skuldfrågan.

Det finns en del logiska problem med hypotesen att graverande bevisning "göms undan" i ett "extra sidomaterial" som inte advokaterna får veta att det existerar.

- Skulle det betyda att det är 2500 sidor handlingar som alla är mer eller mindre till fördel för KJ och till nackdel för åklagaren?
- Om det gömdes, hur kommer det sig att försvaret nu känner till det? Även om det mesta har sekretessats - varför har man bl.a. lämnat ut vittnesuppgiften om den asiatiska kvinnan på Sävastvägen om allt är en konspiration?

Återigen så utesluter jag absolut inte att det verkligen kan vara så att det "extra sidomaterialet" aldrig redovisats till advokaterna, trots att de uttryckligen begärt att få ta del av alla handlingar i utredningen. Det är i så fall ett flagrant fel. Men är det bevis för mörkläggning och ont uppsåt?

Man kan påminna sig den klassiska formuleringen:

Never attribute to malice or conspiracy, what can be attributed to incompetence or stupidity

Jag vet att det är en hisnande tanke för många på Flashback, inte minst för konspirationstomtar som TheForeigner, PeterNoster m.fl. Icke desto mindre stämmer det ofta.

Heinleins rakkniv:
"Tillskriv aldrig något ont uppsåt när det är tillräckligt att förklara det med dumhet."

Nu har ju du just tillskrivit Kirö ont uppsåt men det ska man tydligen förklara med hans inkompetens eller dumhet? Insiktsfullt för att komma från trådens presumtiva mentalpatient.
Tack för utnämningen men den kan nog också förklaras med din dumhet.
Citera
2016-05-25, 12:06
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det behöver ju inte vara en GM som utdelat alla huggen. En något svagare partner kan ju ha bidragit.
Om polisen skuggar en misstänkt så kan ju den andra inblandade forslat undan kroppen.

2 GMs, en kvinna och en man kanske..

Citera
2016-05-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
2 GMs, en kvinna och en man kanske..

tänker att det kunde också förklara vinkeln på såren, att dom är ganska raka, hade det varit en person som varit längre än henne som gjort det så borde de vara vinklade snett nedåt.

jag vet vi gått igenom detta och olika förklaringar, men nej, jag kan inte släppa det.
Citera
2016-05-26, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag läste vad du trodde, men det var rätt många hugg i ryggen och med olika kraft. Dödsförloppet ska ha varit utdraget och då får jag för mig att det var lite tortyrliknande. Sen avslutade gm med att vända på VB och avslutade det hela.

I så fall klubbades hon ner först, sen huggen i ryggen och sist i bröstet. Det djupa hugget var välriktat.

Förmodar att även detta har vänt och vridits på, men skulle det vara möjligt att första djupa rygghugget har utdelas under en kram eller liknande? Och att de efterföljande sedan blir mer hackande? Bara en tanke, liksom...

(Plöjde fupen när den kom, ids inte bläddra varken här eller i den på telefonen för att kolla...)
Citera
2016-05-26, 21:18
Medlem
Fallet tas upp ikväll i Brottsfall Sverige.TV4
Citera
2016-05-26, 21:43
Medlem
Kyrö nu efter reklamen.

Kyrö är övertygad om han kommer frias till slut.¨

F d åklagare i studion säger att RA "sticker ut".
Senast redigerad av glendale 2016-05-26 kl. 21:58.
Citera
2016-05-26, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Kyrö nu efter reklamen.

Kyrö är övertygad om han kommer frias till slut.¨

F d åklagare i studion säger att RA "sticker ut".

Vem är den f.d. åklagaren som uttalar sig ?

Alhem eller ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in