2016-05-26, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De kanske inte hade läst värdlandsavtalet förrän V började ifrågasätta det.
Det finns t.o.m en wikipediasida om det där värdlandsavtalet. https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rdlandsavtalet
Citera
2016-05-26, 17:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pent-house
Det finns t.o.m en wikipediasida om det där värdlandsavtalet. https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rdlandsavtalet

Fast den skapades först den 15 januari 2016. Alltså flera månader efter SD:s motion där de gillade avtalet.
Citera
2016-05-26, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Nej, uppgifterna har jag fått i första hand från någon som arbetar med dessa frågor. I den förklaringen uppfattar jag det som att man inte ändrat uppfattning i frågan, utan sagt nej direkt om man hade haft hela avtalet klart för sig. Nu gick man tydligen på mediadebatten.
Kanske felformulerat av mig. Jag menade att det blir andrahandsuppgifter här på flashback, eftersom du pratar med en person x, och sedan redovisar vad denne sagt. Strunt samma.
Var det ingen som hade läst igenom avtalet? Här är det förresten, på 234 sidor. http://www.regeringen.se/contentassets/c4f93c1e3479439c86f732a4b75b7a2b/samforstandsavtal-med-nato-om-vardlandsstod-ds-2015_39.pdf
Citera
2016-05-26, 17:42
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Kanske felformulerat av mig. Jag menade att det blir andrahandsuppgifter här på flashback, eftersom du pratar med en person x, och sedan redovisar vad denne sagt. Strunt samma.
Var det ingen som hade läst igenom avtalet? Här är det förresten, på 234 sidor. http://www.regeringen.se/contentassets/c4f93c1e3479439c86f732a4b75b7a2b/samforstandsavtal-med-nato-om-vardlandsstod-ds-2015_39.pdf

Då förstår jag, men att jag vill hålla mig själv och tjänstemannen anonym kanske inte är så konstigt, utan snarare princip här på FB.
Citera
2016-05-26, 18:07
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Nja, det där är en promemoria i departementsserien, en utredning av avtalet, men själva avtalet ligger som bilaga i slutet. 20 sidor i svensk version.

En försvarspolitiker i riksdagen borde dock rimligtvis läst igenom hela promemorian och på så sätt fått sig en uppfattning om avtalets innehåll och omfattning. Allt annat vore riktigt svagt.
Citera
2016-05-26, 19:45
Medlem
ganglere2s avatar
Här förklarar Björn Söder varför han avstod från att delta i omröstningen öht. Ursäkta om det kanske har postats tidigare.

http://bjornsoder.net/darfor-avstod-jag-att-rosta-vid-dagens-votering-om-vardlandsavtalet/

Jag skulle gärna se honom som SDs partiledare.
Citera
2016-05-26, 19:48
Medlem
MrSkargards avatar
Jocke Larsson har skrivit ett långt blogginlägg där han utförligt argumenterar för att SD egentligen inte gjorde fel som, utan motstånd, släppte igenom värdlandsavtalet. Det märkliga är att inlägget avslutas med att Larsson säger sig stå bakom den kritik som Björn Söder framfört i efterhand mot SD-ledningens agerande. Detta får mig att tänka på Y2W:s beteende i den här tråden, det vill säga: Försvara SD:s stora svek men fördöm det samtidigt.
Citera
2016-05-26, 20:09
Medlem
Tråden är extremt intressant. Främst på grund av antalet "sjupartister" som figurerar (dvs anti SD troll).

Folk som säger "nu har SD satt sin sista potatis, och nu blir de marginaliserade" förekommer på precis varenda sida!

Samtliga politiska partier har en "piska"; dvs en person som ser till att folk trycker på rätt knapp i kammaren.

Socialdemokraterna är berömda för sina piskor.
Senast redigerad av Bacto 2016-05-26 kl. 20:11.
Citera
2016-05-26, 20:16
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Tråden är extremt intressant. Främst på grund av antalet "sjupartister" som figurerar (dvs anti SD troll).

Folk som säger "nu har SD satt sin sista potatis, och nu blir de marginaliserade" förekommer på precis varenda sida!

Samtliga politiska partier har en "piska"; dvs en person som ser till att folk trycker på rätt knapp i kammaren.

Socialdemokraterna är berömda för sina piskor.

Menar du att jag är en sjupartist bara för att jag kritiserar SD? Är även Björn Söder en sjupartist i så fall?
Citera
2016-05-26, 20:28
Medlem
Fyfan alltså första nyheten inom svensk politik som gjort en glad på länge och så kovänder SD med nån bullshit ursäkt. Galet parti. De kunde väl iaf stannat hemma hela bunten istället för att rösta JA! Verkligen patetiskt att se fjäsket för batra och co.

Sen dessutom, att hela fyra ledamöter från V var frånvarande är ju absurt i en sån här viktigt fråga.
Citera
2016-05-26, 20:35
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast den skapades först den 15 januari 2016. Alltså flera månader efter SD:s motion där de gillade avtalet.

Det anmärkningsvärda är ju att det rör sig om samma personer som var för avtalet som nu senast var emot det samma; det är med andra ord inte en fråga om en falangstrid inom partiet som vore min första gissning. Vad håller SD egentligen på med?
Citera
2016-05-26, 20:38
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det anmärkningsvärda är ju att det rör sig om samma personer som var för avtalet som nu senast var emot det samma; det är med andra ord inte en fråga om en falangstrid inom partiet som vore min första gissning. Vad håller SD egentligen på med?

Jocke Larsson är ju medlem här, han kan säkert svara. Riktigt trevligt att du hade dunderfel om Trump förresten, sopa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in