Vänsterpartiet, socialdemokraterna är emot Nato. Löfven sa tom det tydligt i 2014 års regeringsförklaring: "Sverige ska inte gå med i Nato".
Det finns dock en stor lobbying just nu av div. Natoförespråkare riktad till eliterna i de olika partierna. Miljöpartiets och sossarnas väljare (och ombud) är säkerligen emot Nato. Hur det står till med eliterna, beslutsfattarna,Hultqvist, Ygeman, VU, i Stockholm är mer osäkert.
Vänsterpartiet är härvidlag det enda sant demokratiska partiet. Om man med demokratiskt menar att partiets elit representerar majoritetens åsikter.
Löfvens "löften" är lika hållbara som en saftis en varm sommardag, det borde väl stå klart för de flesta vid det här laget?
Ja, i jämförelse med den afghanska bonden, vilket var kontexten. Svenskar talar engelska, är generellt välutbildade, inställda på problemlösning istället för konflikt, etc. Men det är naturligtvis idealtyper jag talar om här. Bönder och bondesamhällen har en tendens att slåss där de står på ett sätt som mobila statsbefolkningar inte har. De senare kan få sin utkomst i någon annan stad, en bonde har bara sin mark.
Att det är skillnad på den afghanska bondebefolkningen och befolkningen i ett modernt industriland är självklart.
Men det jag ställer mig tvivlande till är att "stora delar" av den svenska befolkningen skulle kunna flytta till typ Holland och fortsätta "som vanligt". Dels tror jag inte de har de förutsättningarna oavsett engelska kunskaper. Dels kan man inte förutsätta allt annat lika i Europa om Sverige skulle bli angripet av Ryssland.
Sedan ställdes SD:s förslag mot utskottets huvudförslag som var att avslå alla avslagsyrkanden (dvs anta regeringens förslag om värdlandsavtal). Där kunde V som reservalternativ ha röstat på SD:s förslag, men det gjorde de inte. De lade ner. Slutvoteringen blev 254-40 för regeringens förslag.
Hade värdlandsavtalet skjutits upp om V röstat på SD:s förslag?
Hade värdlandsavtalet skjutits upp om V röstat på SD:s förslag?
Självfallet inte. Den omröstningen var bara en alibiomröstning där SD fick tillfälle att låtsas vara mot avtalet.
Detta sagt så är det värt att notera att V lade ner sina röster både i den omröstningen och i de två övriga omröstningarna om SD:s förslag. De höll sig alltså för goda för att rösta ihop med regeringen och borgarna. Hade SD gjort likadant när V:s förslag gick till votering och lagt ner sina röster så hade det blivit en vilandeprövning.
Det var bara därför att SD aktivt röstade ihop med det NATO-vänliga blocket vid den avgörande voteringen som avtalet kunde tvingas igenom utan en vilandeprövning.
Detta är iofs inte orimligt. Faktiskt en ganska kort uppsägningstid. Det är inte ovanligt att det kan ta flera år att trassla sig ur ett mellanstatligt avtal.
Jag vill gå så långt som att hävda att mycket kan hända på bara ett par veckor, och det hade inte ens behövt hända särskilt mycket storskaliga världshändelser alls. Dvs, även om KU skulle anse att ingen inskränkning i rörelsefriheten sker genom lagändringen. Två veckor där frågan är het i media efter att V + SD skjutit upp den, där både SD och V går ut i två veckors massiv kampanj mot avtalet. MP tappade redan nu ett antal ledamöter som bröt partilinjen för att rösta med V. Inom S finns det kanske inte i den absoluta toppen men väl bland medlemmar och säkerligen en hel del riksdagsledamöter en stark tradition av NATO-motstånd.
Det hade kunnat svaja rejält efter två intensiva veckor, och även om man inte skulle få med sig S + MP så skulle SD plocka massivt med sympatier från S-väljare och profilera sig som ett slagkraftigt parti med ryggrad och principer. Bara det att frågan hade lyfts och fått starkt fokus, oavsett partipolitiska hänsyn, vore ju en rejäl vinst för NATO-motståndet eftersom NATO-vurmarnas taktikt i regel är att försöka smyga in närmanden odebatterat.
SD hade ett gyllene tillfälle, helt i sina egna händer oavsett KUs beslut.
Detta förutsatt att SD-ledningen verkligen vill förhindra ett närmande till NATO, vilket det finns anledning att betvivla.
SD ville ha avtalet. Det var därför de röstade för. Vad jag inte förstår är varför de till en början låtsades som att de skulle rösta emot. Var det för att försöka spänna musklerna för alliansen där de faktist hör hemma? Jag tror inte att de ville stryka sina väljare medhårs med det utspelet. Så dumma kan väl inte deras väljare vara att de inte noterat hur SD faktiskt röstade.
Jag delar den bedömningen. Eller för att precisera: SD-ledningen ville ha avtalet, och i förlängningen också ett svenskt NATO-medlemskap. Men de vågar inte gå ut öppet med en sådan radikal omläggning av utrikes- och försvarspolitiken eftersom de vet att det skulle leda till internt bråk. Såren efter SDU-bråket är ännu inte läkta, och de vill inte provocera fram en partisprängning. Därför låtsas de vara mot avtalet fastän de i realiteten röstade för det.
Detta förutsatt att SD-ledningen verkligen vill förhindra ett närmande till NATO, vilket det finns anledning att betvivla.
Givetvis. Jag ville bara framhäva att även om prövningen i KU skulle vara dödfödd, så hade ett par veckor kunnat göra stor skillnad både vad gäller att opinionsbilda mot allmänheten och sätta press mot S + MP. Att SD-ledningen inte tog den chansen visar ju tydligt var de står.
Vill man egentligen göra något så greppar man efter varje möjlighet man kan. Greppar man istället efter varje ursäkt man kan för att inte behöva göra något, så vill man egentligen inte.
och hittar man tillslut ingen bättre bortförklaring än "men det finns en risk att det inte ger så mycket" när kostnaden för att försöka är försumbar, då vill man verkligen inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
SD ledningen pissar på sin väljare. Froterat sig för mycket med Timbro på sistone? SD toppen är dock uppenbarligen oroade över hur upprört det är i leden över denna fråga (inklusive denna tråd). Inte ens idoga Nato-vänliga troll har kunnat gjuta olja på vågorna i någon utsträckning. Kanske främst för att frågan går utöver själva sakfrågan.
Själv ser jag den som det yttersta tecknet på en korrumperad och slapp ledning. Förtroendet är brutet, det räcker inte med valhänta försök till damage control när man konsekvent och upprepat gör feltänk efter feltänk. Vad kommer SD ledningen skylla på om de misslyckas i nästa val? "Oj, vi visste inte att moderaterna var emot oss, eller att de ville samarbeta med MP"?
Personligen hade jag tyckt det var rakare och ärligare om man bara gick ut och sa "Okej, vi vet att vår antagna politik är att vi inte ska närma oss NATO, men nu kompromissade vi lite i den frågan för att visa att vi kan ge och ta när det behövs så som ett framtida regeringsparti måste kunna." Det vore definitivt inte en väg jag tror är rätt för partiet, men alla ser ändå att just det - eller något ännu värre - är vad som hänt. Lika bra att vara ärlig, så kan man lättare hantera svekdebatten och avsluta den än när man trasslar in sig i ett nät av uppenbara lögner och dåliga bortförklaringar.
De enda som tror på SDs "men vi röstade emot" är trots allt de som så gärna vill tro på SD att de blint hade förlåtit, ursäktat och försvarat SD även om de öppet svängt i NATO-frågan. Den starka fanboyism som finns i SD har nog tjänat partiet väl när det kommer till att hantera attacker utifrån. När partiet ruttnar inifrån finns det dock inget så förödande som medlemmar och sympatisörer som ursäktar varenda oegentlighet på refled. Den man älskar den agar man.
Senast redigerad av sm910dif 2016-05-28 kl. 16:24.
Jag delar den bedömningen. Eller för att precisera: SD-ledningen ville ha avtalet, och i förlängningen också ett svenskt NATO-medlemskap. Men de vågar inte gå ut öppet med en sådan radikal omläggning av utrikes- och försvarspolitiken eftersom de vet att det skulle leda till internt bråk. Såren efter SDU-bråket är ännu inte läkta, och de vill inte provocera fram en partisprängning. Därför låtsas de vara mot avtalet fastän de i realiteten röstade för det.
Jag tror att många SD väljare ännu inte förstått deras röster är bortkastade. Det enda de har åstadkommit genom att rösta in personer som Bieler, Åkesson ,Karlsson, Jomshof, Skalin, Söder, med mera är gynna deras ekonomi och karriär. Pensionärerna har SD redan svikit, trots fagra löften. Och detta med NATO borde vara spiken på kistan. Att SD skulle ha fått flyktingpolitiken att vända är bara nys också. Det som fick flyktingpolitiken att vända var den enorma inströmningen av asylsökande i höstas. Sossarna och moderaterna har alltid haft samma, ganska restriktiva syn på invandringen.
Jag är för trött för att köra hela tiraden om rajtantajtan
Minst sagt ett långt och sakligt inlägg. Tio tummar upp av tio och ett glas saft vid sidan av.
Fick en annan bild av det hela, och jag kan med hedern i behåll säga att jag är moståndare mot både EU, Nato och allt därtill och ser inte Ryssland som världens fiende.