2016-05-25, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Jag håller vare sig med dig om vad du tror du observera i landet eller om det förhållningssätt du så ivrigt förespråkar. Kanske för att jag inte hade mitt uppvaknande 2015, utan långt långt innan.

Men det spelar mindre roll, för frågan - som du återigen undviker - var:
Vad finns det som tyder på att Åkesson, Karlsson och Jomshof är speciellt intresserade av att få tillbaka några väljare?

Jag ser inget som tyder på det, och tydligen inte du heller eftersom du hela tiden duckar för frågan. Jag tror att den enkla sanningen är att de egentligen inte är intresserade. Åkessons uttalande om att det är helt okej om SD blir ett 4%-parti, eller nu senast om att han var förvånad att nedgången inte var större, utstrålar liknöjdhet. Men får vara en riktigt desperat sorts drömmare, för att lyckas inbilla sig att detta är uttryck för någon sorts smart taktik.

En enkel fråga:

Vilka är de väljare som lämnat SD i opinionsundersökningarna och som SD inte är intresserade av att vinna tillbaka? Kan du ge en profil på hur den väljaren ser ut?
2016-05-25, 17:40
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
http://www.dagensopinion.se/mp-v%C3%A4ljare-mer-positiva-till-nato-s-v%C3%A4ljare

46% vill gå med. Man slås endast av C och Ms väljare.

Fast det gäller ju bara fd borgerliga väljare som gått till SD?
2016-05-25, 17:46
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Fast det gäller ju bara fd borgerliga väljare som gått till SD?

Det är mycket möjligt, men det är fortfarande SD-väljare, oavsett var de kommer ifrån.
2016-05-25, 17:47
Medlem
kristofferGs avatar
Nu får vi hoppas att SD rasar totalt i opinionsmätningarna.
2016-05-25, 17:48
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Det är mycket möjligt, men det är fortfarande SD-väljare, oavsett var de kommer ifrån.

Givetvis, men min poäng var att den stora majoriteten av SD:s väljare säger klart nej till NATO (precis som SD:s program säger).
2016-05-25, 18:03
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Givetvis, men min poäng var att den stora majoriteten av SD:s väljare säger klart nej till NATO (precis som SD:s program säger).

Nej, det visade ju den undersökningen jag länkade.

46 för NATO, 45 emot:
http://www.dagensopinion.se/mp-v%C3%A4ljare-mer-positiva-till-nato-s-v%C3%A4ljare
2016-05-25, 18:12
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Nej, det visade ju den undersökningen jag länkade.

46 för NATO, 45 emot:

Som sagt, visade det sig inte att denna undersökning bara gällde borgare som bytt till SD efter valet?
2016-05-25, 18:47
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Nu får vi hoppas att SD rasar totalt i opinionsmätningarna.
Vad tänkte du på? Missnöjd med någon fråga eller är du bara allmänt destruktiv och hatar Sverige?

Själv tycker jag att det inte finns något alternativ, inte ens nära. M´s nu nyss igen uttalade hat mot SD och att de hellre samarbetar med MP och kickar Hanif samtidigt som Stefan regeringsombildar med samma pack och betalar utbildning av Imamer osv gör inte valet så svårt.

Så jag hoppas på höga siffror som ger ännu högre siffror. Finns liksom ingen annan väg.
Antingen röstar vi upp SD i mätningarna och fram för allt i nästa val till 35%+ eller så är Sverige rökt, på riktigt och för minst 100 år framåt.
Alla andra partier har tappat det helt.

Yougov närmst nu.
2016-05-25, 18:58
Medlem
pizza-faces avatar
Ja, det ska bli spännande att se framtida opinionsundersökningar. Jag tror inte effekterna blir så stora som många här på Flashback hoppas och tror. Framförallt då allt är extremare här på FB. Majoriteten där ute tycker det är en total skitfråga. Dessutom är SD ett av de partierna med den väljarbas som är mest positiva till NATO vilket mildrar fallet även om det nu skulle vara en stor fråga för väljarna.

Vad jag i sådana fall tror kan skada mer är det totala vacklandet, partikonflikten som alla som följer någon form av media kunde se samt hur uppenbart det är att SD precis som alla andra partier är otroligt toppstyrda.
2016-05-25, 19:04
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizza-face
Ja, det ska bli spännande att se framtida opinionsundersökningar. Jag tror inte effekterna blir så stora som många här på Flashback hoppas och tror. Framförallt då allt är extremare här på FB. Majoriteten där ute tycker det är en total skitfråga. Dessutom är SD ett av de partierna med den väljarbas som är mest positiva till NATO vilket mildrar fallet även om det nu skulle vara en stor fråga för väljarna.

Vad jag i sådana fall tror kan skada mer är det totala vacklandet, partikonflikten som alla som följer någon form av media kunde se samt hur uppenbart det är att SD precis som alla andra partier är otroligt toppstyrda.
SD har också en av de väljarbaser som är mest mot NATO. Betydligt fler än allianspartierna och lika många inom SD:s väljarkår som de som är för. Det är ett splittrat parti i frågan men kärnväljarna tillhör givetvis den halvan som nu är sviken, medan den NATO-positiva halvan är lättlurade och efterblivna moderatdrägg som förmodligen ändå kommer gå tillbaka till Moderaterna nu när de påstår sig "tuffat till" sin invandringspolitik. Människotypen som är för NATO är människotypen som tror på Anna Kinberg Batra (eller valfri annan politiker) när hon ljuger. Idioter. För det viktiga sverigedemokratiska väljarsegmentet, det NATO-negativa, är detta ett jättesvek och många kommer nog att sluta stödja partiet. Jag hoppas det iallafall.
Senast redigerad av baggebo1 2016-05-25 kl. 19:07.
2016-05-25, 19:10
Medlem
-Mystics avatar
Tror inte heller det kommer att märkas i opinionen för SD, det är nog många som inte bryr sig, och för de som faktiskt bryr sig så finns det inget vettigt alternativ. SD är helt enkelt de bästa av de sämsta.
2016-05-25, 19:13
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
SD har också en av de väljarbaser som är mest mot NATO. Betydligt fler än allianspartierna och lika många inom SD:s väljarkår som de som är för. Det är ett splittrat parti i frågan men kärnväljarna tillhör givetvis den halvan som nu är sviken, medan den NATO-positiva halvan är lättlurade och efterblivna moderatdrägg som förmodligen ändå kommer gå tillbaka till Moderaterna nu när de påstår sig "tuffat till" sin invandringspolitik. Människotypen som är för NATO är människotypen som tror på Anna Kinberg Batra (eller valfri annan politiker) när hon ljuger. Idioter. För det viktiga sverigedemokratiska väljarsegmentet, det NATO-negativa, är detta ett jättesvek och många kommer nog att sluta stödja partiet. Jag hoppas det iallafall.

Du läser från en undersökning som handlar om vad borgerliga väljare, som bytt till SD EFTER valet 2014, tycker om NATO. Inte om vad SD:s säljare säger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in