2015-11-13, 13:13
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
38% kan inte räcka för egen majoritet om ens om alla småpartierna inklusive C får 3,9% och S och M resten. Däremot så kan de bli största block med den röstandelen.

Om de får 41% och endast S och M bland de övriga kommer in i riksdagen får de egen majoritet.

De skulle t ex också bli största bock under följande förutsättning:

SD 33%
S 22,5%
Mp 3,9%
V 4,5%
Fp 5%
Kd 3,9%
C 8%
M 19,4%

Kd ligger ju närmast till hands att trilla ut, men nära ligger nog också Fp och Mp. Fp och Kd skulle kunna ingå valteknisk samverkan om båda ser ut att missa spärren.

Här kan du räkna själv på olika scenarion

http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/valresultat/rakna_sjalv/

37% KAN räcka men det är inte troligt att det gör det.

om samtliga småpartier skulle få 3,9% och övriga få 2,7% skulle 26,1% av rösterna inte bli med i utdelningen av mandaten vilket betyder att 73,9% av rösterna skall dela på mandaten om SD skulle få 37% av dessa skulle de få majoritet då S+M bara har 36,9% att dela på.

Jag säger INTE att detta scenario är troligt men jag säger att det fysiskt möjligt.
2015-11-13, 13:18
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
37% KAN räcka men det är inte troligt att det gör det.

om samtliga småpartier skulle få 3,9% och övriga få 2,7% skulle 26,1% av rösterna inte bli med i utdelningen av mandaten vilket betyder att 73,9% av rösterna skall dela på mandaten om SD skulle få 37% av dessa skulle de få majoritet då S+M bara har 36,9% att dela på.

Jag säger INTE att detta scenario är troligt men jag säger att det fysiskt möjligt.
Övriga få 2,7%, hur menar du? Vad skulle M och S få i ditt scenario?
2015-11-13, 13:20
Medlem
Askydras avatar
Citat:

Jag menar att övriga skall få 2,7% och att M och S ska få dela på 36,9%
2015-11-13, 13:27
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Jag menar att övriga skall få 2,7% och att M och S ska få dela på 36,9%
M + S 36,9%
SD 37%
5 små (V, mp, fp, C, Kd) 3,9% = 19,5%
Övriga 2,7%

Ger 96,1% totalt. Jag tror att du räknat med ett småparti för mycket i scenariot.
2015-11-13, 13:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ok........ tack!

Har läst samma resonemang. Utan att förstå att man enligt den modellen tar hänsyn till en okänd faktor som inte kan mätas.

Inkomptensfaktorn. Som jag förstått det; OU senaste mätning av SD innan riksdagsvalet 2014 i relation till faktiskt valresultat.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
status.st är en liten hobbysajt som drivs ideellt av någon specialintresserad, förmodligen på fritiden. Men det är nog bökigt att uppdatera snabbt eftersom tabellen är en bitmap, inte HTML.

Ditt gnäll påminner starkt om de bortskämda as som sitter på pirate bay och gnäller om att CAM-versioner har dåligt ljud. Eller om invandrade kravmaskiner som vägrar kliva av bussen om asylboendet inte ligger i en storstad. Håll käften.

Bra förklarat, framför allt slutklämmen.

Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Hur ser förutsättningarna ut för SD med egen majoritet?
Läste någonstans att det kan krävas 37-38%
Kan någon förklara?

Om Fp, C, KD, V, Mp, Fi får 3,99% blir det 23,94% som slängs.

100%-23,94%=76.06%

76,06%/2=38,03%

Om SD får 38,04% kommer S+M få 38,02%

SD får då minst 175 mandat, sannolikt betydligt fler.

Struntar vi i Fi och gör samma beräkning kan SD få 175 mandat på 40,03%.

Det lär ju inte hända, men 44-46% lär kanske ge 175 mandat.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är ju den intressanta frågan. Vi får helt enkelt se om

a) det verkligen blir en normalisering i asylfrågan (som jag sagt; "varför har det dröjt så länge?")
och
b) om det påverkar SD:s opinion framöver.

Jag tycker ju för egen del att det vore tacknämligt om det finns ett asylkritiskt (asylrealistiskt ? ) alternativ som har större allmän kompetens.

Inget av de andra 7 är ju bättre eftersom alla tillsammans är ansvariga för det kaos vi fått. Om de plötsligt blir stentuffa och stänger gränserna, är allt bra då? Är allt förlåtet? Alla mord, våldtäkter, rån, misshandlar, ekonomiska problem, misär, oro under långt tid - är allt det förlåtet då? Jag förväntar mig oavsett vad de gör att de fångas in, döms och straffas. Hårt!
2015-11-13, 13:33
Bannlyst
Citat:

Med övriga så avses naturligtvis partier som idag ligger under spärren (t.ex. F!).
2015-11-13, 13:35
Medlem
Askydras avatar
Citat:
M + S 36,9%
SD 37%
5 små (V, mp, fp, C, Kd) 3,9% = 19,5%
Övriga 2,7%

Ger 96,1% totalt. Jag tror att du räknat med ett småparti för mycket i scenariot.

Jag har räknat F! till de små då de inte ligger överdrivet långt ifrån 3,9% och om V och MP skall tappa så mycket som i scenariot så måste de ju ta vägen någonstans.
2015-11-13, 13:39
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Med övriga så avses naturligtvis partier som idag ligger under spärren (t.ex. F!).

Nej jag särredovisade F! så som de flesta OI gör idag.
2015-11-13, 13:45
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ok........ tack!

Har läst samma resonemang. Utan att förstå att man enligt den modellen tar hänsyn till en okänd faktor som inte kan mätas.

Nja man tar sista opionionsundersökningen jämfört med faktiska valresultatet ,och räknar på mellanskillnaden.
Alla har ju lite fel men vissa envisas med att fortsätta med stora kända fel även efter valet.
2015-11-13, 13:48
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseRealist
Kollar på Primetime på Expressen, där sitter en "kunnig" person (Peter / Demoskop) & ljuger om att Sd sjunker i OU. Han påstår att alla siffror tyder på att Sd förlorar på att dela ut flygblad & att Sossarna & moderaterna tagit över invandrings politiken...

Men då måste det ju stämma givetvis ,och då vet vi ju även att de undersökningar som Expressen betalar för är till 100% objektiva..
2015-11-13, 14:21
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
status.st är en liten hobbysajt som drivs ideellt av någon specialintresserad, förmodligen på fritiden. Men det är nog bökigt att uppdatera snabbt eftersom tabellen är en bitmap, inte HTML.

Ditt gnäll påminner starkt om de bortskämda as som sitter på pirate bay och gnäller om att CAM-versioner har dåligt ljud. Eller om invandrade kravmaskiner som vägrar kliva av bussen om asylboendet inte ligger i en storstad. Håll käften.

Välformulerat och angeläget inlägg av Crispy, som vanligt!

Status.st är givetvis en fenomenalt utformad och välskött site, med mycket arbete bakom...
2015-11-13, 15:10
Medlem
Väldigt mycket räknande på osannolika alternativ där alla småpartier får 3,9%. För att avsluta teoretiserandet påstår jag att SD kan få egen majoritet på 4,0%. Detta under förutsättning att S får 3,9, M 3,9, ......, Fi 3,9, Piratp 3,9, Junilistan 3,9, Klp 3,9 etc etc.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in