2016-05-24, 17:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Visar väl att det är SDs inställning till en fråga som avgör om den är "kontroversiell", "radikal", "känslig" etc, och inte själva inställningen i sig. Att inte stå på samma sida som SD är det viktigaste inom svensk politik, sedan kvittar det var man hamnar. Man kan t o m inbilla sig att Mp är ett liberalt mittenparti och en ideal partner...!

I just denna fråga är det troligen (men SD går aldrig att bedöma efter samma måttstock som andra partier i opinionsfrågor!) så att det är opinionsmässigt kontraproduktivt att gå på samma linje som gamla VPK, numera V.
2016-05-24, 17:44
Medlem
Är inte S också emot NATO?

Sedan vet jag inte om Sd vinner många tiondelar på att populistiskt byta ståndpunkt i frågan. Kan nog nästan vinna lika mkt på att trycka hårt på ökat anslag till det egna försvaret.
2016-05-24, 18:04
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I just denna fråga är det troligen (men SD går aldrig att bedöma efter samma måttstock som andra partier i opinionsfrågor!) så att det är opinionsmässigt kontraproduktivt att gå på samma linje som gamla VPK, numera V.

Knappast. När en majoritet är mot NATO men bara två riksdagspartier är det.

Dock, de som väljer parti efter NATO-frågan kan man nog räkna på fingrarna.
2016-05-24, 18:44
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Knappast ,SD och V håller folkets inställning. Att idioterna i folkpartiet/liberalerna (eller var det likknullarna?) har varit kåta på att gå med i Nato ända sedan Warzavapakten föll ,är ingen hemlighet ,men övriga partier har varit mycket restriktiva ,det är nu med unga okunniga och oftast extremt korkade politiker det blivit inne med att vilja gå med i Nato.
Att vara ståndaktig i den här frågan stärker SD(och även vänstern),och visar på konservativ inställning.
2016-05-24, 19:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Knappast ,SD och V håller folkets inställning. Att idioterna i folkpartiet/liberalerna (eller var det likknullarna?) har varit kåta på att gå med i Nato ända sedan Warzavapakten föll ,är ingen hemlighet ,men övriga partier har varit mycket restriktiva ,det är nu med unga okunniga och oftast extremt korkade politiker det blivit inne med att vilja gå med i Nato.
Att vara ståndaktig i den här frågan stärker SD(och även vänstern),och visar på konservativ inställning.

Intressant. Men nu verkar det ju som att SD viker ner sig i den här frågan, troligen därför att det blivit uppenbart vad SD-opinionen (inte SD-fan-boyzen) skulle tycka om SD gick på V:s linje.
2016-05-24, 22:14
Medlem
Socialkonservativs avatar
Intressant ändå att SD har några av de mest NATO-vänliga sympatisörerna men samtidigt är det minst NATO-vänliga partiet.

Förr eller senare bör någon sida vika sig kan man tänka.
2016-05-24, 22:18
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Intressant ändå att SD har några av de mest NATO-vänliga sympatisörerna men samtidigt är det minst NATO-vänliga partiet.

Förr eller senare bör någon sida vika sig kan man tänka.

Källa på det?
2016-05-24, 22:21
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Källa på det?

http://www.dagensopinion.se/mp-v%C3%A4ljare-mer-positiva-till-nato-s-v%C3%A4ljare

46% vill gå med. Man slås endast av C och Ms väljare.
2016-05-24, 22:26
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reproduce
SENTIO

Hela mätningen för maj månad — aprilmätningen inom parentes

Moderaterna 22,1 (21,1)
“Liberalerna” 4,5 (6,0)
Centerpartiet 5,0 (5,6)
Kristdemokraterna 3,7 (3,0)

Socialdemokraterna 24,8 (24,1)
Vänsterpartiet 7,8 (8,1)
Miljöpartiet 4,5 (4,6)

Sverigedemokraterna 23,7 (22,3)

Fi 1,8 (2,6)
Piratpartiet 1,2 (1,6)

Mätningen är utför med webbpanel mellan 12 och 18 maj. Totalt 1045 personer tillfrågats varav 753 uppgett partipreferens. Samtliga mätningar är inom den statistiska felmarginalen.
Denna senaste mätningen för Maj har jag helt missat. Upp 1,4% i Sentio alltså! Härligt
2016-05-25, 01:33
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
http://www.dagensopinion.se/mp-v%C3%A4ljare-mer-positiva-till-nato-s-v%C3%A4ljare

46% vill gå med. Man slås endast av C och Ms väljare.

Intressant resultat. Jag tycker inte själv att det är så konstigt att en del av oss är relativt positiva till medlemskap, då det är rätt lätt att förena med önskan att vilja ha ett fungerande försvar, speciellt som försvarsfrågan vid det här laget är tämligen akut. Men samtidigt tenderar mer nationalistiska partier att vara negativa mot sådana allianser. Notera att stödet för NATO-medlemskap är lika hög för SD som för Alliansens väljare, men SD har en större andel negativa. Samtidigt är andelen negativa klart större bland de rödgröna väljarna. Det var relativt få osäkra bland SD-väljarna jämfört med de andra och relationen mellan de positiva och negativa var 50/50 bland dem.
Senast redigerad av Europe 2016-05-25 kl. 01:36.
2016-05-25, 03:43
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppvaknandet2015
Jag förmodar att din analys är att avsaknandet av Trump-retorik får dem av framstå som passiva? Helt rätt i sak, dock bör du väga in att Sverige är ett av de mest extrema länder i världen, ex. Vad gäller pk, fredsskadegrad etc. Detta har format folket, men våran rastlöshet får inte förblinda oss. Tyvärr tar det tid att omforma folk, om det inte sker någon större attentat eller dyligt. Nog lär Sverige gå mot en mer nationalistisk stat. Ja jag vet att det är bråttom, men stanna upp och fundera på vad som hänt i skallen på de flesta i Sverige det senaste året. Alla har inte gått till SD men de flesta har nog siktet inställt i riktning åt SD:s håll.
Men andra ord, klivet är inte långt tillbaka till SD om M mfl. visar schisso-drag igen.

Jag håller vare sig med dig om vad du tror du observera i landet eller om det förhållningssätt du så ivrigt förespråkar. Kanske för att jag inte hade mitt uppvaknande 2015, utan långt långt innan.

Men det spelar mindre roll, för frågan - som du återigen undviker - var:
Vad finns det som tyder på att Åkesson, Karlsson och Jomshof är speciellt intresserade av att få tillbaka några väljare?

Jag ser inget som tyder på det, och tydligen inte du heller eftersom du hela tiden duckar för frågan. Jag tror att den enkla sanningen är att de egentligen inte är intresserade. Åkessons uttalande om att det är helt okej om SD blir ett 4%-parti, eller nu senast om att han var förvånad att nedgången inte var större, utstrålar liknöjdhet. Men får vara en riktigt desperat sorts drömmare, för att lyckas inbilla sig att detta är uttryck för någon sorts smart taktik.
2016-05-25, 08:51
Moderator
Tinuviels avatar
OT raderat och varningar utdelade.

Diskussionen om turerna kring värdlandsavtalet förs här (FB) SD + V stoppar NATO-avtalet (sedan ändrade sig SD). Att inleda en diskussion i största allmänhet om detta är att leda tråden OT.

Påminner åter att fokus och utgångspunkten för tråden ska vara Sverigedemokraterna i opinionsundersökningarna. Läs moderatormeddelandet.

// mod
Senast redigerad av Tinuviel 2016-05-25 kl. 09:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in