Citat:
Ursprungligen postat av
KalleXL
Här får du ett svar. Jag hade ingen aning om att preskriptionstiden för att stycka en kvinnokropp vara så låg som 2 år. Självklart trodde jag att det var 25 år. Det gör saken än mer sinnessjuk.
Du menar att försvarare inte letar fördelar för sina klienter och att dom tar till alla knep för att nå dem. Det blev med andra ord det jag sa i inlägget innan preskriptionstiden som frikände dem för styckningen och inte bevis på att dom inte hade styckat daCostas kropp. Det är ännu sjukare. Hjälp så sjukt. Ännu sjukare är att man dömde dem för styckningen men inte för mord.
Dom hittade alltså daCostas kropp någonstans som dom släpade med sig för att stycka. HaHa. Tror du på tomten också.
Citat:
Ursprungligen postat av
KalleXL
Jag kan inte så mycket om daCostafallet, därför är jag beroende av uppgifter och det finns det spaltmil av, bland annat i wikipedia, där det klart och tydligt står att dom dömdes för både mordet och styckningen. Även i länkar som ligger i signaturfönstren hos de som ivrar för läkarna, har jag märkt. Att "läkar-fan-gänget" som ideligen skäller och bråkar utan att bevisa något som inte tar fallet närmare en lösningen.
Det jag har ägnat de sista inläggen åt är om läkarna frikändes för mordet och styckningen (för att det bevisats att de hade inte gjort detta) Då nöjer jag mig med det, men det finns ingenting som bevisar att dom inte kan ha med detta att göra. Att nämdeman ansågs ha pratat bredvid mun och att preskriptionstiden hann ikapp ärendet som fritog dem från skuld har ingenting med att göra om dom mördat och/eller styckat daCosta.
Det kanske är det som behövs, en statlig katastrofutredning som bevisar vem som mördade och styckade daCosta utan att ta med någonting om att dom frikändes på grund av en massa konstigheter. Vem mördade och styckade daCosta. Det vill jag veta. Tack.
Du skriver att du vill veta vem som mördade och styckade CdC. Det vill jag också veta. Jag vet bara att det INTE är TA och TH som gjorde det. Rent filosofiskt kan jag förstås inte vara 100 % säker på det, men efter allt jag lärt mig om fallet är jag så säker jag kan vara.
Du verkar också vilja lära dig om fallet, men du har en mindre bra taktik för att göra det. Som det är nu så läser du någon detalj och gör en egen tolkning som du sedan spinner igång på.
Om du vill veta något om rättegångarna så kan jag förklara hur jag ser på det och varför jag tycker att andra saker är sjuka än vad du tycker. Om du sedan håller med låter jag vara upp till dig.
Oavsett vad Wikipedia säger så blev de alltså aldrig fällda för något brott. Tingsrätten var på väg att döma läkarna för mord, men rättegången togs alltså om. Vad man än tycker om det så fanns det alltså alla chanser i världen för TR i nästa rätegång att döma dem för mord. De blev alltså inte frikända på grund av något rättegångsfel. De blev frikända för att TR inte ansåg att åtalet inte höll.
När det gäller styckningen så kan man förstås säga att de frikändes i TR för det brottet eftersom preskription hade inträtt. Problemet var ju bara att TR skrev detta i de friande domskälen, vilket gjorde att läkarna aldrig fick en chans att överklaga. Det är det här som jag tycker är sjukt och det är också det som enligt mig gör att det verkligen blir ett justitiemord. Om läkarna hade fått överklaga är jag personligen övertygad om att de hade blivit frikända i HovR.
Jag kan som sagt inte heller förstå vad du menar med att advokaternas knep hade något att göra med att de blev frikända. Allt strul klarade det övriga rättsväsendet av att skapa utan advokaternas inblandning. Snarare är det så att det går att ifrågasätta advokaternas kompetens och många menar att de gjorde ett ovanligt dåligt jobb för sina klienter.
Avslutningsvis så tror jag naturligtvis inte på tomten, och jag tror inte heller på sagan om att läkarna styckade CdC:s kropp.