2016-05-25, 14:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hade nån höjt min månadskostnad med 200 spänn över en natt hade jag kräkts en hel vecka
Jag hade inte reagerat nämnvärt.
2016-05-25, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast chockhöjer? 52.000 kr /år delat på säg 20 st lägenheter blir svindlande 216 kr/mån/lägenhet.
Nu läste du fel. 52 000 per lägenhet är det. Drygt 4 300 per månad per lägenhet.
2016-05-25, 15:12
Avslutad
Citat:
Fast chockhöjer? 52.000 kr /år delat på säg 20 st lägenheter blir svindlande 216 kr/mån/lägenhet.

citatet är "vilket innebar över 52 000 kronor per BR-lägenhet och år i en ganska oglamorös förening med huvudsakligen tvåor och treor på Sandhamnsgatan i Stockholm."

Dvs 4300 kr / månad som potentiellt skräckscenario. Givet att det kostar mindre än 1000 kr / månad att låna en miljon kr i nuläget så kan du ju sysselsätta dig en stund med att uppskatta vad en sådan avgiftshöjning gör med värdet på borätten! Jämför exemeplvis objekt på marknaden med avgift på 8000 kr med jämförbara objekt med avgift på 3700 kr. Inte så kul för folk som köpt in sig i föreningen ovetandes om denna förändring, minst sagt.
2016-05-25, 15:12
Medlem
Citat:
Jag hade inte reagerat nämnvärt.
De flesta bryr sig inte om hundring hit eller dit, men personligen vill jag inte betala 1 öre mer än vad jag behöver.
2016-05-25, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det här är, i hård konkurrens, den tomaste analysen du har hittat på här någonsin, mig veterligen. Det finns inte ens något logiskt sätt att attackera dumheterna eftersom du rycker någon slags helt fenomenalt märklig insinuerad slutsats ur absolut ingenting (med reservation för att vi inte vet vad som pågår i ditt huvud och inte letar sig ut i text).

Spoilern är en personlig brist hos dig vi sett förut (bygger helt bisarra konversations-historier när du saknar argumentation), och vi får vi nog se den som kronisk. Antar därför att vi istället får applådera att du faktiskt klarat av att gömma den i en spoiler så folk efter behag kan skydda sig från dessa sociala defekter.
Hastigheten på prisökningarna passar bättre när man lägger dem mot ränteförändringarna än mot färg på regeringen, som i sin tur passar finfint på IT-bubblan och finanskraschen med efterföljande oroligheter.

Alpha101 drog en "90-talskrisen var Moderaternas fel för de satt vid makten då"-korrelation. Mer genomtänkt än mycket annat han skrivit, trots allt.
2016-05-25, 15:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Nu läste du fel. 52 000 per lägenhet är det. Drygt 4 300 per månad per lägenhet.
Den missade jag helt, då blir det tuffare.
Fast frågan är då vad föreningen betalade innan? Hade de ett 50 årigt avtal som gav småpengar i kostnader så borde rimligtvis föreningen redan för 10-15 år sedan börjat höja avgifterna för att möta en omförhandling av tomträttskostnaden.
Vi får sällan hela bilden, men visst 4000 kr per månad är pengar för de flesta.
Senast redigerad av Sonnenwende 2016-05-25 kl. 15:26.
2016-05-25, 15:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Den missade jag helt, då blir det tuffare.
Fast frågan är då vad föreningen betalade innan? Hade de ett 50 årigt avtal som gav småpengar i kostnader så borde rimligtvis föreningen redan för 10-15 år sedan börjat höja avgifterna för att möta en omförhandling av tomträttskostnaden.
Vi får sällan hela bilden, men visst 4000 kr per månad är pengar för de flesta.
Det finns ingen öppen marknad så det är lite svårt att beräkna vad det borde kosta.

Eftersom de boende inte kan flytta fastigheten så kan markägaren ta precis vad de vill. Går föreningen i konkurs så kan markägaren sedan köpa upp den billigt och sälja till fullpris.
2016-05-25, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det finns ingen öppen marknad så det är lite svårt att beräkna vad det borde kosta.
Finns det ingen öppen marknad för mark/tomt? Sedan när?
2016-05-25, 17:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Eftersom de boende inte kan flytta fastigheten så kan markägaren ta precis vad de vill. Går föreningen i konkurs så kan markägaren sedan köpa upp den billigt och sälja till fullpris.
Det sker omförhandlingar gällande tomträtter löpande och villaägare har länge klagat över att priset höjs kraftigt när de ofta mycket långa avtalen löper ut.
Så visst borde väl en engagerad styrelse ta höjd flr den hör typen av kostnadschocker långt tidigare? Sen om den höjs så kraftigt så borde rimligtvis kostnaden varit väldigt låg tidigare.

Så nja jag tror mer på att journalister och deras vänner och bekanta inne i stan har drabbats och då är det alltid ett stort stort problem.
2016-05-25, 17:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Vart kan jag buda på en tomt där det står en brf?
2016-05-25, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hade nån höjt min månadskostnad med 200 spänn över en natt hade jag kräkts en hel vecka
Vilken liten käring du är

Om nån hotar med att lägga på en femtilapp i veckan på din bokostnad vet du vad du ska göra
http://www.expressen.se/nyheter/gratprotest-i-riksdagen--mot-nato-avtalet/
Senast redigerad av Zurfarn08 2016-05-25 kl. 18:14.
2016-05-25, 18:22
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Vet du någon som hyr ut mark som man kan bygga på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in